Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 068: De vrouw in de koelkast De vrouw in de koelkast, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1409
    #13109 |

Vragen ThrillZone leesclub De vrouw in de koelkast 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar?
    MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 242

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, eigenlijk niet. Alle karakters blijven een beetje vlak.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    In eerste instantie zou ik zeggen Varg Veum, omdat hij de hoofdpersoon is. Maar toch kies ik voor Elsa. Ze weet wat ze wil en hoe ze het kan bereiken.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Varg Veum zou wel wat meer pit mogen hebben.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Voor een thriller zat er erg weinig spanning in het boek, het is allemaal wat gezapig. Bij een thriller mag het allemaal wat pittiger.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar?
    Ik zou zo geen andere auteur kunnen bedenken waar hij mee te vergelijken is.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 80

De karakters

De karakters worden niet echt fijngevoelig omschreven. Ze brengen geen fotobeeld in me op.
    Meestal heb ik bij personages wel een foto in mijn hoofd hoe hij/zij er uit zal zien.
    Dit is niet.
    De karakters blijven op dezelfde saaie manier uitgewerkt.

Niet echt een favoriet karakter maar als ik moet kiezen is het Veum. Niet dat hij goed uitgewerkt is in het boek.

Veum heeft een personage dat onvoldoende diep is uitgedacht. Als uw hoofdpersonage niet duidelijk is uitgewerkt, is het soms onduidelijk, verwarrend.
    Ik zou hem meer doorzettend, stoerder maken, meer beschrijvend enz

De auteur

Eerlijk gezegd vond ik het een beetje een saai schrijfstijl. Er zat geen spanning in wat zogezegd een ‘thriller’ is

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar?
    Totaal geen vergelijking met andere thrillerschrivers

ovar
    Bijdrager
    Post count: 66

Ik zag weinig of geen ontwikkeling in de karakters. De lezer leert de personages niet goed kennen. Het zijn vrij oppervlakkige typeringen.

Geen van de personages is een favoriet van mij. Daarvoor heb ik ze niet goed genoeg leren kennen, zodat ik er weinig affiniteit mee heb.

Voor mij mogen de personages in het verhaal meer diepgang krijgen, hoe precies maakt voor mij niet uit.

Ik vind de schrijfstijl goed. Het leest vlot. Er een lange aanloop naar daar waar het echt spannend wordt, maar daarmee heb ik geen probleem.

Alhoewel niet helemaal vergelijkbaar moest ik denken aan oudere detective schrijfsters als Dorothy Sayers, Ngaio Marsh en Ursula Curtiss.

Carientjetje
    Bijdrager
    Post count: 43

De karakters

Jawel, niet alle karakters natuurlijk. Veum zeker wel wanneerhet zijn relatie met Solveig betreft waaruit hij zich toch enigszins losmaakt door iets met Elsa te beginnen. Verder zijn de karakters niet echt uitgediept op uiterlijke beschrijvingen na.

niet echt maar als ik dan iemand miet noemen is het Elsa, de vrouw die ze nu is ondanks of misschien wel dankzij wat ze heeft meegemaakt.
    *
    Nee

De auteur

Vindt het erg traag geschreven Met veel uitwijden over dingen die niets met de verhaallijn te maken hebben. Pas op het laatst kwam er echte actie in.

Een heel klein beetje in de trant van Baantjer alhoewel die sneller schrijft.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karacters worden niet echt uitgediept. Mondjes maat hoor je iets over de personages.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Varg, omdat je daar het meest mee van doen hebt in het verhaal.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, hoewel wat meer diepgang bij meerdere personages.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is ok, leest wel lekker, duurt alleen erg lang voordat het spannend wordt, als het dat al wordt.
    5.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar? Geen idee, maar vergelijken met Stieg Larssen en Mankell vind ik niet terecht.

Tiny Rutjens
    Bijdrager
    Post count: 19

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters worden uitgediept.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Varg vind ik wel een interessant persoon maar Elsa is mijn favoriet. Ze heeft het nodige meegemaakt en toch vertrouwde ze Varg.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, als iedereen leuk en aardig is dan heb je niets om over te schrijven.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, ik vind het een heel prettige schrijfstijl en leest lekker vlot.
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar?
    Niet met die van Stieg Larsson vind ik en van Henning Mankell heb ik nog geen boek gelezen. Wel misschien een beetje vergelijkbaar met Hakan Ostlundh

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik vind dat de karakters vrij oppervlakkig zijn en blijven. Er zijn niet echt goed uitgediept, maar ze ontwikkelen zich ook niet veel.
    Varg is de persoon waar je voornamelijk het verhaal van hoort, zijn bevindingen beslaan het grootste deel van het verhaal. Elisa is een lieve, sterke vrouw die wel een belangrijke bijdrage levert.
    Aan de personages hoeft niets te veranderen.

De schrijfstijl past wel bij het verhaal. Het is niet heel erg spannend, zoals ik al eerder aangaf lijkt het op een jaren 50 detective…
    Ik kan geen auteur noemen waar de schrijfstijl van Gunnar Staalesen mee te vergelijken is. Ik vind het geheel een beetje traag en gedateerd allemaal.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 157

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Heb niet echt idee dat ze ontwikkeling doormaken het blijven wat statische persoonlijkheden.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Doordat de personages alleen aanwezig zijn is het lastig om je goed te identificeren. Eventueel Elisa misschien door haar kracht en levenslust.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee op een een of andere manier was het wel goed zo.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vond het een leuke mix van een Scandinavische roman met spanning, humor en een bepaald soort koelheid.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar? Met schrijvers als Stieg Larsson en de schrijver van The Bridge. Die koelheid/afstandelijkheid haast en de humor.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 118

De karakters
    Varg ontwikkelt zich zeker. Hij is een volhouder en wil er hoe dan ook achter komen wie de vrouw in de koelkast is. Ook al wordt hij van de zaak afgehaald hij blijft door zoeken met alle gevolgen van dien. De rest van de karakters blijven wat oppervlakkig. Ik zou bijvoorbeeld wel wat meer willen weten over Elsa.

Mijn favoriete karakter is Varg, omdat ik mij zelf wel herken in hem. Volhouden en doorzetten tot dat je weet hoe het zit.

Ik zou wel meer willen weten over de andere personages. Elsa bijvoorbeeld maar ook meer over Arne, want hij is tenslotte degene waar Varg naar op zoek gaat. Ik heb het idee weinig te weten van Arne.

De auteur
    De schrijfstijl past goed bij dit verhaal. De auteur komt zelf uit Noorwegen dus kan het allemaal goed beschrijven. Omdat het een thriller is had ik wel meer spanning verwacht door het hele boek heen. Nu kwam de spanning pas halverwege.

Ik heb nog niet eerder zo’n boek gelezen dus ik kan zo geen vergelijking opnoemen.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 82

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, hoewel de personages heel erg uitgebreid worden voorgesteld, gebeurt er verder weinig met ze, qua evaluatie.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nee, ik heb geen favoriet personage.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou Varg Veum zelf wel wat stoerder willen zien. Niet af en toe zo stotterend, maar gewoon lekker zeker van zichzelf.
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Misschien wel. De schrijfstijl en het verhaal vond ik zelf niet boeiend/
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gunnar Staalesen vergelijkbaar?
    Ik kan geen vergelijkende auteur bedenken. Gelukkig hebben auteurs allemaal hun eigen schrijfstijl.

Jacqueline
    Bijdrager
    Post count: 37

Nee, eigenlijk niet.

Elsa is mijn favoriete personage en niet Varg Veum (die het eigenlijk zou moeten zijn). Een pittige en slimme dame die weet wat ze wil. Dit spreekt mij aan.

Varg Veum mag wel stoerder en vlotter zijn. Af en toe vond ik hem te geduldig en niet doortastend genoeg.

De auteur

Het verhaal leest makkelijk weg. Ik mis wel in het eerste gedeelte van het boek de spanning, dit mag eerder. Daarnaast mogen een aantal zaken (zoals eerder aangegeven) echt minder gedetialeerd worden omschreven.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

roboos
    Bijdrager
    Post count: 79

De karakters
    De karakters evolueren zich niet echt. Varg Veum is mijn favoriete personage en maar je gaat hem vergelijken met de persoon in de tv-reeks. Ook daar is hij de de wat eigenzinnige detective, maar in het boek komt het allemaal wat minder vlot en stoer over. Maar dat komt waarschijnlijk omdat dit boek uit de jaren 80 stamt en de tv-reeks rondom 2010 is opgenomen.

De auteur
    Zoals ik al in “tijdens het lezen” aangaf wordt alles en iedereen tot in den treure beschreven. Soms draagt dat bij aan de sfeer in een boek, maar hier vind ik dat het een beetje te ver gaat. Hoe verder ik in het boek kwam, des te meer het me tegen ging staan.
    Ik ken eigenlijk geen enkele andere auteur die dit soort beschrijvingen zo ver heeft doorgevoerd.

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 46

De karakters:
    1. Naaar mijn gevoel zijn alle personages niet echt uitgediept, alles blijft een beetje op de oppervlakte. Wat ik eigenlijk wel jammer vind want de schrijver schrijft heel beschrijvend maar als het over zijn personages gaat valt dit wat weg vind ik.
    2.Mijn favoriete personage is de speurder zelf, Varg Veum. Een man die net naast het lijntje loopt en die zich weinig aantrekt van wat de politie van hem vindt.
    3.Ik vind het jammer dat hij qua personages niet echt diep is gegaan. Ik had dit graag anders gezien.

De auteur:
    4.De schrijfstijl van de schrijver past heel goed bij het verhaal. Heel beschrijvend, heel weinig vooruitgang in het verhaal. Alles gaat heel gezapig, is niet flitsend.
    5.Ik zou zijn schrijfstijl vergelijken met Patricia Wenthworth. Hoofdzakelijk omdat haar verhalen ook heel gezapig vooruitgaan. Het verhaal kabbelt verder. Wat ik trouwens wel aangenaam vind om te lezen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.