Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 071: De vrouw die terug moest De vrouw die terug moest, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #13649 |

Vragen ThrillZone leesclub De vrouw die terug moest

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van Na het lezen # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter vergelijkbaar?
    annemarie van weelie
    Bijdrager
    Post count: 42

De karakters
    1. Ja de karakters in het boek ontwikkelen zich zeker. Hoofdpersoon Charlie Lager is voor mij aan het einde van het boek toch wel ‘ een begrip’ geworden. Door het verhaal heen leer je haar kennen door haar verleden te ontrafelen. Het wordt steeds duidelijker hoe zij door haar verleden (gezin, woonomgeving, gebeurtenissen in haar jeugd gevormd is. Je kunt ook merken dat de schrijfster een psychologische achtergrond heeft die ze inbrengt in de verhaallijnen. Ook over de moeder van Charlie kom je steeds meer te weten. Hetzelfde geldt voor de moeder van de vermiste Annabelle. Dat maakt het boek voor mij ook zo interessant.
    2. Charlie is toch wel mijn favoriete personage. Ik kan me voorstellen dat er een hele reeks boeken uitkomt met Charlie in de hoofdrol. Ze doet me denken aan Lisbeth Sallander en de rechercheur uit de tv serie the Bridge. Ik heb echt een mooi beeld van haar karakter gekregen maar ook hoe ze geworden is wie ze is.
    3. Alle personages in het boek hebben hun rol, ik zou daar niet persé iets aan willen veranderen.

De auteur
    1. Het boek bestaat uit hoofdstukken die het verhaal steeds vanuit een ander perspectief vertellen. De hoofdstukken zijn relatief kort en daarmee blijft de vaart goed in het verhaal. Het verhaal is meer boeiend dan echt spannend. Doordat je steeds vanuit een ander perspectief leest leer je de gebeurtenissen steeds op andere (ziens)wijze kennen en daarmee worden de verhaallijnen ook ontrafeld. De schrijfstijl (vlot, to the point) en schrijfwijze (korte hoofdstukken vanuit steeds een ander perspectief) passen goed bij het verhaal. Daarmee krijgt het verhaal ook de psychologische diepgang die ik altijd erg fijn vind om te lezen.
    2. Het personage Charlie heeft wel wat weg van Lisbeth Salander, qua type, maar de personages zijn toch meer uitgewerkt in het boek van Lina Bengtsdotter.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 99

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Bij deze thriller heb ik het idee dat de auteur de eerste lijnen wil uitzetten en Charlie Lager goed wil neerzetten als hoofdpersonage. Zij draagt het verhaal. Tijdens het lezen heb ik mij soms afgevraagd of ik de verhaallijn nu wel of niet interessant vond om te lezen maar gaandeweg bij het naderen van het slot begreep ik waarom ze de auteur hiervoor gekozen heeft. Wil je verder met Charlie dan moet je gewoon begrijpen wat haar gevormd heeft en dat is de auteur goed gelukt.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Charlie Lager is mijn favoriete personage. De auteur weet heel boeiend te schrijven over haar jeugd, de plek waar ze is opgegroeid. Als Charlie in de stad was opgegroeid was ze een heel ander persoon geworden. Door de uitvoerige beschrijving heb je een goed beeld van haar gekregen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Er hoeft wat mij betreft niets te veranderen aan de mensen in dit verhaal

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    In eerste instantie vond ik dat het verhaal niet opschoot maar later realiseerde ik dat door deze opbouw het verhaal staat als een huis. Haar beschrijving van het dorp en het leven en de impact op de mensen die er wonen zijn zo levensecht beschreven dat je het helemaal voor je ziet. Hoe de verhoudingen liggen in dit ogenschijnlijk slapende dorp waar meer verborgen is dan je denkt. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je blijft lezen.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter vergelijkbaar?
    Ik weet zo niet een twee drie een auteur te noemen of het moet Arnaldur Indridasson zijn die ook op zo’n indringende manier kan schrijven over het leven in een dorp of een deel van de stad. De leefomgeving en omstandigheden hebben een grote invloed hoe je gevormd wordt in je jeugd. Hierdoor word ik meestal meegezogen in een verhaal.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 139

De karakters

Alle karakters in het verhaal maken een flinke ontwikkeling door. Uiteraard ligt de nadruk op Charlie. Als lezer krijg je echt een goed beeld van haar. Hoe ze de persoon is geworden die zij is. Met alle rafelige randjes. Op het eind van het boek blijkt zelfs Anders, op het moment dat hij tegen zijn vrouw in gaat, toch nog een andere personage te zijn dan in het begin.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Moeilijk. Ik houd niet zo van hoofdpersonen die de wet moeten handhaven en zich daar zelf niet zo nauw aanhouden. Toch heeft Charlie zeker mijn sympathie. Vooral ook omdat de auteur heel duidelijk maakt waarom en hoe ze zo is geworden.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Tja, gezien mijn bovenstaande antwoord zou het fijn zijn als Charlie wat minder “foutjes” zou hebben…maar aan de andere kant maken juist deze foutjes haar tot wie ze is. Bovendien is dat ook een sterke basis voor dit verhaal.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het boek viel voor mij lastig weg te leggen. Ik was volledig in het verhaal gezogen. Dit komt mede door de toegankelijke schrijfstijl. Korte hoofdstukken met wisselende perspectieven zorgden dat ik steeds nog even verder wilde lezen. Ook het perspectief van de lang onbekende Rosa en Alice zorgen voor spanning.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter vergelijkbaar? Elke auteur is uniek. Een vergelijking vind ik dan ook altijd lastig. En vergelijk je dan de schrijfstijl of is het een vergelijking met de verhaallijn? Wat dat laatste betreft kom je al snel bij de Scandinavische auteurs die ook een vrouwelijk hoofdpersonage hebben die niet heel stabiel in het leven staat. Stieg Larson met Lisbeth Salander is dan de eerste die in me opkomt.

penningf
    Bijdrager
    Post count: 52

De karakters

1. Ik vind dat drie karakters in het boek op een boeiende manier evolueren. Je komt steeds meer te weten over hun verleden, vooral bij Charlie, maar zeker ook bij Rosa en Alice. Charlie blijkt een vrouw te zijn met een “zware jeugd”, mede omdat ze thuis nooit echte structuur heeft gekend. Hierdoor blijkt ze toch opgegroeid te zijn als een instabiele persoonlijkheid. Rosa krijgt in het verhaal steeds meer gemene en dwingende eigenschappen en komt ook steeds onevenwichtiger over, terwijl Alice zich meer ontwikkelt als een meeloper.
    Ik heb me bij alle verhaallijnen geen moment verveeld. Vooral bij de verhaallijn van Rosa en Alice vroeg ik me wel af waar het naar toe zou gaan, omdat ik deze twee niet direct in het verhaal kon plaatsen. Als op het einde alles duidelijk wordt dan blijkt het toch wel een boek te zijn dat erg goed in elkaar zit, maar ook aangeeft dat de menselijke wereld soms wel droevig in elkaar zit.

2. Charlie spreekt me het meeste aan. Je voelt vrij snel aan dat ze het vroeger niet makkelijk heeft gehad in haar jeugd. Gedurende het verhaal zet ze zich met horten en stoten over lastige zaken heen en ontwikkelt ze zich ook als iemand die zich ergens in vast kan bijten. Uiteindelijk lukt het haar ook om vragen opgelost te krijgen.

3. Voor mij klopte het verhaal zo. Ik heb niet echt het gevoel dat karakters meer of minder uitgewerkt hadden moeten worden.

De auteur

1. De schrijfstijl past erg goed bij de verhaallijnen en de opzet van het totale boekverhaal. Juist omdat niet direct alles te plaatsen is blijft het boek zeker boeien en wil je eigenlijk alleen maar verder lezen. Een pluim voor de auteur.

2. Het verhaal is eigenlijk niet echt spannend, maar wel enorm boeiend. Auteurs die ook deze schrijfstijl hanteren zijn o.a. Arnaldur Indridason en Henning Mankell.
    Of Lina Bengtsdotter dit waar blijft maken is natuurlijk nog maar de vraag want Indridason en Mankell zijn natuurlijk auteurs van topniveau, maar het begin is veelbelovend.

Nel
    Bijdrager
    Post count: 38

1. Heb je het idee dat de karakters evolueren. Zo ja ,hoe.
    Wij komen steeds meer over Charlie te weten en zij groeit in haar rol. Door haar verleden zijn er wel hiaten maar dat maakt wie zij is in dit boek. Ook Rosa en Alice komen steeds meer uit de verf. In het begin denk je steeds wat hebben zij nu met dit boek te maken maar aan het eind weet je alles en snap je ook waarom de lezer dit niet eerder hoeft te weten.
    2. Heb je een favoriet personage. Zo ja wie spreekt je het meest aan.
    Charlie is mijn favoriet, ondanks alles wat zij heeft meegemaakt blijft ze knokken om er uit te komen.
    Bij Annabelle heb ik een beetje moeder gevoelens. Deze puber waar het niet bij mee zit, zeker omdat zij Cullspang geboren is niet de kansen krijgt die wel degelijk in haar zitten.
    3. Het verhaal is zoals het beschreven staat. Dat is soms de kracht en dan de zwakheid van het verhaal. Als ik iets zou willen veranderen is het dit verhaal niet meer

De auteur
    De schrijfstijl past bij het verhaal,langzaam alles opvoeren en uitbouwen, waar het af en toe iets sneller zou mogen. Het einde maakt alles compleet. Voor mij heeft de schrijfstijl wel iets weg van Isa Maron.

Brigitte
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    zeker evolueren de karakters, we komen steeds meer te weten over de verschillende personages in het boek. Zo ook Roza en Alice. Alhoewel ik in het begin niet echt snapte wat voor inhoud die 2 voor het boek hadden.
    Maar dat wordt gaandeweg dus allemaal duidelijk uitgelegd.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?.
    Ja Alice is mijn favoriet in het verhaal. Al gaandeweg krijg je een band met haar en wil je alles weten, dit wordt stapje voor stapje uitgelegd en dat maakt het verhaal compleet. Zij knokt er wel voor. Annabelle is eigenlijk een aan haar lot overgelaten puber van 17. ik had wel een zwak voor haar.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Neen zo is het goed uitgewerkt en blijft het toch lichtelijk spannend door het boek heen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Prima schrijfstijl past perfect bij dit verhaal. langzaam beginnen en knallen op het einde. Dan liggen de puzzelstukjes allemaal op hun plek

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter vergelijkbaar?
    zij doet mij wel een beetje denken aan de beroemde schrijver Henning Mankell en Haken Nesser ook een echte rasvertellers. En daar hou ik van.

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 95

Vraag 1: Evolueren de karakters ? Vooral Charlie verandert in de loop van het verhaal. En dan bedoel ik in de positieve zin. Eerst is ze enorm negatief over het dorp etc maar gaandeweg stelt ze zich meer open. Je gaat dit ook begrijpen en leeft met haar mee. Annabel verandert ook maar ik lees haarverhaal meer als een “bij” verhaal.
    Vraag 2: een favoriet personage ? ja dan is dat voor mij toch echt Charlie, misschien omdat het boek grotendeels over haar , haar verleden etc gaat ?
    Vraag 3: wil,ik een personage veranderen? Niet echt , want al lezenden begrijp je ze steeds beter. De verhaallijn vwb Rosa en Alice vond ik eigenlijk het meest irritant. En dan het bazige , wrede karakter van Rosa en het meelopen van Alice irriteerden me regelmatig. Ook begreep ik niet wat hun verhaal toevoegde aan de rest…..
    Vraag 4: de schrijfstijl, die vond ik prima. Het las makkelijk met geen ingewikkelde zinnen of woordgebruik. Ook de korte hoofdstukken spreken mij aan.
    Vraag 5: vergelijkbare schrijfstijl ? Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik vond de schrijfstijl prima en heb het met niemand vergeleken.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Nee ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren, het verhaal van Annabel is het verhaal van Charlie maar omdat Charlies moeder is overleden is zij naar de grote stad gegaan en dat is haar geluk geweest.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Charlie is favoriet maar Annabel ook, de dames zijn intelligent willen wat van hun leven maken maar dat valt niet mee in Gullspång waar alleen de fabriek is
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou niets veranderen, hooguit de omgeving dat er meer werk zou zijn, maar Gullspång en dat uitzichtloze en wat dat met inwoners doet maakte me ook wel weer triest.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind het zeker een typische Scandinavische thriller maar ik zou het niet vergelijken met iets dat wekt verwachtingen ga je er blanco in dan lees je een goed verhaal maar zonder moord en doodslag maar wel spannend
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter vergelijkbaar? Ik zou niemand weten en het verhaal heeft het ook niet nodig om met een andere schrijver te vergelijken. Meld alleen dat het een Scandinavische thriller is.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 114

De karakters
    Vooral Charlie ontwikkeld zich. Ze is gedreven om Annabelle te vinden. Ze had geen zin om naar haar dorp te gaan. Daar aangekomen zet ze zich er over heen en vind zelfs acceptatie door naar het huis waar ze gewoond heeft terug te gaan.

Mijn favoriete personage is Charlie. Het hele boek draait om haar dus je leert haar het beste kennen.

Ik zou niets aan de personages veranderen. Ik vind het prima zo.

De auteur
    De schrijfstijl is soepel. Het boek leest makkelijk weg. Ik denk dat het zeker bij het verhaal past. In het begin miste ik spanning en actie maar het draait natuurlijk om het opsporen van het vermiste meisje dus dan is dit logisch.

Ik kan deze auteur niet echt met een andere auteur vergelijken. Ik heb veel van diverse auteurs gelezen maar heb bij het lezen niet zoiets gehad van hee, deze auteur lijkt op die en die auteur.

Renate
    Bijdrager
    Post count: 36

Lezend in het boek krijg je meer zicht op wat er in het leven van Charlie is geneurd. Je leert haar beter kennen en ik heb het idee dat ze in de loop van het verhaal zelf ook meer een beeld krijgt van haar verleden waardoor ze met meer bergip voor zichzelf gaat kijken. Ze wordt milder. Naar zichzelf en naar de dorpsbewoners toe.
    Over Annabel kom je ook steeds meer te weten, maar ik heb niet het gevoel dat ze verandert in de loop van het verhaal. Je leert haar beter kennen.
    De andere personen veranderen weinig naar mijn idee.

Charlie is mijn favouriet. Natuurlijk leer je haar het beste kennen, maar ik vind het ook mooi om te lezen hoe zij worstelt met wat er gebeurd is en hoe je er als lezer beetje bij beter achter komt wat dit is. De lezer ontdekt eigenlijk tegelijk met haar wat de impact van haar jeugd op het nu is.

Ik vind de personen goed zoals ze zijn.

Ik moest er wel even inkomen, doordat er nogal wat heen en weer gesprongen wordt in de tijd. Maar dat past ook wel weer goed bij het verhaal, want Charlie worstelt ook met het verleden en het nu. En het politieonderzoek speelt zich ook in meerdere ‘tijden’af.

Geen vergelijkbare auteur zou ik zo weten.

Karin
    Bijdrager
    Post count: 31

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? : Je leert de karakters doorheen het boek beter kennen, maar dit zou ik nu niet echt evolueren willen noemen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Het hoofdpersonage Charlie spreekt mij vooral aan, ze is gedreven in haar vak, gaat soms tegen haar oversten in, drijft haar zin door.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Voor mij zijn de personages goed zoals ze zijn.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja hoor, het boek leest bijzonder vlot en dat past perfect bij deze thriller.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Lina Bengtsdotter vergelijkbaar? Ik kan niet bepaald vergelijken met een andere schrijver, ik vind het gewoon een zeer prettige manier van schrijven, direct, vlot en boeiend.

spacycow
    Bijdrager
    Post count: 6

De karakters:

Voor mijn gevoel evolueren de karakters zeker. Gaandeweg leer je de verschillende personages beter kennen. Het is vooral interessant om meer over het verleden van Charlie te weten te komen, omdat het je een goed idee geeft waarom ze zich zo gedraagt en nogal afstandelijk is. Daarnaast is het ook mooi om erachter te komen waarom de moeder van Annabelle zo over beschermend is.

Ik heb eigenlijk geen favoriete personage in dit verhaal. Ik vind wel dat Charlie voornamelijk de persoon is waar je het meeste over te weten komt en die ik echt sympathiek vond. Dat was voor mij veel minder het geval bij de moeder van Annabelle bijvoorbeeld.

Als ik iets zou kunnen veranderen aan de personages, dan zou ik toch wel wat aan Charlie veranderen. Aan het einde van het verhaal is ze nog steeds heel erg afstandelijk tegen de mensen die ze al langer kent, zoals Anders, ik zou haar een leuker personage vinden als ze ietsjes minder afstandelijk zou zijn. Daarnaast zou ik ook meer/beter willen zien dat Anders zich meer van zijn vrouw afzet. Nu gebeurd dat op het einde door één telefoongesprek. Het zou mooi zijn dit beter uitgewerkt te zien, maar misschien dat dit in een vervolg wordt gedaan.

De auteur:

Voor mij past de schrijfstijl zeker bij dit soort verhalen. Ik vond het fijn dat het korte hoofdstukken waren en dat er ook regelmatig van perspectief veranderd werd. Daarnaast vond ik het heel fijn geschreven, ik werd echt meegezogen in het verhaal. Ook al was het was geen super spannend verhaal, de wijze waarop het geschreven was hield me wel aan het lezen.

Ik vind het lastig om Lina Bengtsdotter te vergelijken met een andere auteur. Voor mij is het meest belangrijk dat een boek lekker leest en je echt meevoert in het verhaal. Ik vind dat Lina dat zeker goed doet.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 108

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nee, niet in het heden. Ja, als je bekijkt naar met name hoe het verleden van Nora en Rosa als kind een impact heeft gehad naar het volwassene.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Geen van de personage sprak me aan. Hooguit John die nog het meest normaal overkomt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik denk dat John best wat meer een deel kon zijn in het verhaal. Misschien ook Charlie. Wat meer diepgang in haar belevenis. Zowel als kind als volwassene.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl vond ik meer een roman met een tragische voorvallen dan een thriller overkomen. Voor mij bevatte het geen typische thriller aspecten zoals spanning, psychologische gedachtengang van bv. een dader waarom en/of waartoe hij of zij iets doet. Onverwachte wendingen etc.

Als ik echt een moet opnoemen zou ik zeggen Melissa Skaye. Deze auteur is wat bij me opkomt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.