Home Forums Leesclub 173: De terugkeer De terugkeer, Voor het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #30021 |

Probeer de vragen te beantwoorden vóór je het boek gaat lezen.

Cover:  Alle aan- en opmerkingen betreffende de buitenzijde van het boek.

Auteur:  Geef jouw verwachting van deze auteur.

Verwachting:  Wat verwacht je van het verhaal van dit boek?

Lisanne1990
    Bijdrager
    Post count: 16

Cover: de cover is wat donker, ik vind de kleurencombinatie mooi. Er staat een dame bij het raam en kijkt naar buiten. Is zij zwanger? Haar bed ligt opengeslagen en is niet opgemaakt. Het oogt mysterieus. Wie is deze dame?
    Dat vind ik interessant.

Auteur: volgens mij heb ik nog niks van Mark Cloostermans gelezen. Oeps! Daarom ga ik er blanco in.

Verwachting: de achterflap maakt mij nieuwsgierig. Vooral omdat het een historische literaire misdaadroman betreft. Naast dat ik voor het eerst kennismaak met een verhaal van de auteur, heb ik ook nooit een literaire misdaad gelezen. Dat is de reden dat ik graag meedoe aan deze leesclub.
    Ik ben erg benieuwd hoe de historie zich ontwikkelt in de schrijfstijl. Zal mij dit makkelijk afgaan? Gaat dit boek mij doen overhalen om meerdere boeken van dit genre te lezen? Zal ik in de schrijfstijl ook Vlaamse woordkeuzes vinden? Zal het leerzaam zijn, kijkje in de 19e eeuw?

Tevens erg nieuwsgierig wat Henri in Engeland heeft gedaan (criminologie, of niet?) is hij gevlucht uit het gezin van de burgemeester? Waarom raken twee getrouwde dames geïnteresseerd in hem?
    Wordt de smokkelbende opgedoekt?
    Kortom, benieuwd, benieuwd en nog eens benieuwd.

Allemaal veel leesplezier toegewenst!

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 351

Ik heb het boek nog niet, maar dat belemmert het beantwoorden van deze vragen niet (bij een ePub kan je toch de cover niet goed zien en moet ik hem ergens opzoeken).

Cover: Donkere kleuren, doet denken aan schilderijen uit die tijd. Een vrouw kijkt verwachtingsvol uit het raam. Op de achterkant een korte inhoud van het boek. Maakt nieuwsgierig naar de inhoud. De kleuren op de achterkant zijn veel fleuriger.

Auteur: Nooit iets van deze schrijver gelezen en ik laat me dus graag verrassen.

Verwachting: De combinatie historisch en literaire misdaadroman vind ik intrigerend. Een verhaal dat zich in het verleden afspeelt, een misdaad die opgelost moet worden. Ik verwacht een boeiend verhaal.

Jannagels69
    Bijdrager

Het boek ziet er heel mooi donker en mysterieus uit. De foto ban de voorkant straalt klassiek uit. Precies wat de bedoeling is van een klassieke misdaadroman.
    De schrijver Mark Cloosterman ken ik nog niet. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
    Ik verwacht een misdaadroman die aan de ene kant spannend is, maar zich in het verleden afspeelt. Met af en toe echt Vlaamse taal.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 114

Ik heb het boek mogen ontvangen. De cover is heel donker. wat het toch wel heel duister maakt een zwanger vrouw in het donker aan het raam. een verlaten bed. Is ze alleen ? Alleen gelaten? wacht ze op haar man??? het is een heel mysterieus cover.

ben heel benieuwd naar het verhaal het gaat over de stad waar ik woon.

de auteur ken ik echter niet.

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 45

De cover vind ik precies passen bij de tijd waar het boek over gaat, zwart wit.
    De blauwe letters vallen onmiddellijk op , dan lees je ‘de terugkeer’ en zie je de vrouw voor het raam staan. Op wie wacht zij? Wie moet er terugkeren?
    De rug van het boek: dezelfde 2 kleuren met duidelijk te lezen letters. Dat loopt door in de achterkant, waar de witte letters het duidelijkst naar voren komen, de inhoud van het boek.
    Een goed geslaagd geheel! Mooi!
    De auteur ken ik niet, maar ik heb al vaker via deze site/leesclub nieuwe auteurs leren kennen, die nu bovenaan mijn lijstje staan! Dus ik ga volledig blank het boek in.
    Ik heb net het boek van Jacob van Lennep ( eigentijdse bewerking van Gera de Bruijn) gelezen, dit speelt in dezelfde tijd. Dus ik verwacht nu ook een mooie beschrijving, een mooi tijdsbeeld, verweven in een spannend verhaal!

de_Stefs
    Bijdrager
    Post count: 41

Cover: achterop staat “geïnspireerd door het werk van Hendrik Conscience”. Dus ik naar Wikipedia (schaam, schaam): schrijver van De leeuw van Vlaanderen. Deze schrijver zat blijkbaar de eerste 7 jaar van zijn leven op een stoel voor het raam vanwege zijn gezondheid. Voorkant boek: vrouw die uit het raam staart. Mooie link vind ik dat!

Het is verder een mooie, ingetogen kaft, met een heldere titel (mooie en opvallende kleur dat lichtblauw). Het boek krijgt ook goede aanbevelingen.

Verwachting: ik verwacht echt een deductie-verhaal. Beetje Agatha Christie en Conan Doyle, zoals de aanbevelingen aangeven. Dat legt de lat wel hoog! Dus ik hoop dat het niet tegen valt.

auteur: ik ken Mark Cloostermans nog niet, maar gezien zijn ervaring met het schrijven van literaire kritieken zal hij de lat voor zichzelf vast hoog gelegd hebben. Hij heeft ook al een paar boeken geschreven. Nu waagt hij zich aan fictie en ik heb er vertrouwen in dat hij dat ook wel kan.

de_Stefs
    Bijdrager

Ik heb het boek mogen ontvangen. De cover is heel donker. wat het toch wel heel duister maakt een zwanger vrouw in het donker aan het raam. een verlaten bed. Is ze alleen ? Alleen gelaten? wacht ze op haar man??? het is een heel mysterieus cover.

ben heel benieuwd naar het verhaal het gaat over de stad waar ik woon.

de auteur ken ik echter niet.

Dat lijkt me echt heel leuk, een boek lezen dat speelt in de stad waar je zelf woont – ook al speelt het in het verleden. Ik ben benieuwd of je veel plekken gaat herkennen.

de_Stefs
    Bijdrager

… Zal ik in de schrijfstijl ook Vlaamse woordkeuzes vinden?

Nou, die heb ik ondertussen al gevonden 😉
    “niet dat hij er een gebenedijd idee van had…”

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 91

Een mooie donkere en klassieke uitstraling heeft de voorkant, past precies bij het verhaal.

Ik ken de auteur niet, ben erg benieuwd naar de schrijfstijl.

Ben erg benieuwd naar het verhaal, hoop dat het een spannend boek is.

EdwinB
    Bijdrager

Cover: Niet meteen wat je van een moderne misdaadroman verwacht. Donker, mysterieus, melancholisch … Spreekt me wel aan.

Auteur: Ik ken de auteur niet. Ik sta altijd open om nieuwe Vlaamse auteurs te leren kennen.

Verwachtingen: Het boek wordt op de markt gebracht als ‘literaire misdaadroman’. Dat ‘literaire’ wordt al te vaak als marketingtrucje gebruikt. Veruit de meeste van de boeken die zo worden aangeprezen zou ik niet zo bestempelen. Voor mij moet een ‘literair’ boek toch aan enkele voorwaarden voldoen:
    1) Er is een onderliggend thema dat veel dieper gaat dan het oppervlakkige verhaal (het spreekwoordelijke tipje van de ijsberg).
    2) Het verhaal is ondergeschikt aan de personages. Het verhaal is vooral een middel om de personages tot hun recht te laten komen.
    3) Taal is niet enkel een middel om het verhaal te vertellen, maar is ook een doel op zich. Dat hoeft absoluut niet te betekenen dat de taal moeilijk of hoogdravend moet zijn.

Met andere woorden, een ‘literaire thriller, misdaadroman …’ moet voor mij een boek zijn waar je als lezer je tanden kunt inzetten en waar je heel wat meer uit kunt halen dan ‘een leuk en spannend verhaal’.

Wat doet mij hopen dat ‘Conscience: De terugkeer’ aan deze criteria zou kunnen beantwoorden?
    1) De titel lijkt te verwijzen naar de terugkeer van het hoofdpersonage uit Engeland, wat zou kunnen betekenen dat de focus inderdaad op het personage ligt.
    2) De keuze voor de naam Conscience doet natuurlijk meteen denken aan ‘de man die zijn volk leerde lezen’. Het zou bizar zijn om zo’n ‘literaire’ naam te kiezen en daar dan niets mee te doen.
    3) De cover is er een die je eerder bij een literaire roman zou verwachten.

Ik heb dus hoge verwachtingen.

Christy
    Bijdrager
    Post count: 75

Cover: Alle aan- en opmerkingen betreffende de buitenzijde van het boek.
    De voorkant roept meteen vragen op: de vrouw kijkt ze iemand na of wacht ze iemand op? En het opengeslagen bed?

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.
    Ik ken de auteur niet.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van dit boek?
    Omdat het een boek van een Vlaamse auteur is hoop ik meegenomen te worden in de prachtige Vlaamse taal.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 143

Een duistere cover met een vrouw voor het raam. Eenzaam, nieuwsgierig, opgesloten? De naam Conscience springt er uit en is voor mij de blikvanger en de reden dat ik zeker de achterflap bekijk. Literaire misdaadroman belooft in elk geval een intellectueel hoogstandje. De plot op de cover stelt me gerust (het is inderdaad dé Conscience van De Leeuw) en maakt me nieuwsgierig naar de inhoud.

Conscience ken ik, Mark Cloostermans nog niet. Kan enkel meevallen afgaande op de achterkant.

Een spannende plot die ouderwets traag verloopt omdat het zich afspeelt in een tijd waar alles gewoon trager ging dan vandaag. Ik hou van boeken waarin een (bekend) auteur de hoofdrol speelt, ze hebben me tot nu toe nog nooit teleurgesteld. Ik ken de biografie van Conscience en ben benieuwd hoe Mark Cloostermans daaar mee omgaat (maakt hij grote fouten?).

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 81

Ik vind de cover erg donker en niet zo mooi. Ik had het boek waarschijnlijk daardoor niet opgepakt in de boekhandel

ik ken Mark Cloostermans niet dus geen idee wat ik kan verwachten

Ik verwacht een spanned verhaal wat tevens erg interessant is om te lezen

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 18

De voorkant spreekt mij op zich niet aan, enige is dat is de vrouw voorop mysterieus vind. Ik ben ook iemand die zijn boeken uitkiest op de voorkant. Dus ik vrees dat ik deze zelf in de boekenwinkel overgeslagen had. De achterflap is wel weer interessant. Vooral een opmerking achterop van Jo Claes dat er een onderzoek gaat plaatsvinden zonder hulp van dna en vingerafdrukken. Ik ben benieuwd en ga eraan beginnen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.