Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 173: De terugkeer De terugkeer, Tijdens het lezen

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Ik moet erg wennen aan het taalgebruik. En omdat ik vaak laat in de avond begin met lezen en s’nachts als ik niet kan slapen, kost het mij door het andere taalgebruik wel moeite om te lezen. Niet dat het niet leuk vind. De Belgische/Vlaamse woorden toveren vaak een lach op mijn gezicht. Het verhaal kabbelt langzaam voort, waarbij veel details worden beschreven. Het is dus niet zo dat je op je puntje op de stoel zit van de spanning bij dit boek. Alleen nieuwsgierig hoe het verder gaat. Gezien de deadline moet ik even flink gaan doorlezen.

V

coenraad
    Bijdrager
    Aantal berichten: 412

Je merkt meteen dat het een boek is waar je wel je aandacht erbij moet houden. Zeer interessant om te lezen hoe de geschiedenis zich ontwikkelt.
    Hoewel ik al veel boeken van Vlaamse auteurs heb gelezen worden er heel wat Vlaamse woorden gebruikt die ik nog niet kende en op heb moeten zoeken.

janlten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

de lange zinnen waarover anderen het hebben storen me niet. integendeel. Ik vind lange zinnen tijdens het lezen als ze goed zijn net een meerwaarde hebben.

de oude woorden zijn voor mij een ontdekking. er zitten pareltjes die gerust meer mogen gebruikt in onze huidige taal. dergelijke woorden zijn een verrijking vind ik.

de regio waar het boek zich afspeelt is de regio waar ik opgegroeid ben. het is leuk om te ontdekken hoe het onderzoek van de auteur bijdraagt tot herkenning en het ontdekken van weetjes en plaatsen die ik nog niet kende.
    Het gaat zeker bijdragen om terug meer op ontdekking te gaan. Wat ik de andere leden van deze leesclub alleen maar aanraden.
    Vlaamse of Kempens taalgebruik maakt voor mij het verhaal authentiek. Zeker in tijden dat alles standaardtaal moet zijn.

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.