Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 173: De terugkeer De terugkeer, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Lisanne1990
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Zo, dit is even wennen! Het zijn erg lange zinnen, iets te lang naar mijn smaak. Details worden uitvoerig omschreven, ik moet ervoor waken dat ik mijn aandacht erbij houd. Tevens valt mij op dat ik toch het Belgische ‘voel’. Het is net alsof iemand dit in het Vlaams voorleest.
    De opzet van de pagina’s hadden van mij wat meer gecentreerd gemogen.
    Inmiddels ben ik weer wat pagina’s verder en ik ben enorm onder de indruk hoe gedetailleerd Mark schrijft, dat zegt een hoop over hoe gepassioneerd hij is als het om historie gaat. Hij heeft er zijn ziel en zaligheid in gestopt.
    Ik moet wel weer eerlijk aangeven dat dat voor mij iets TE is. Mijn aandacht blijft er niet bij maar dat is persoonlijk, denk ik.
    Het verhaal moet nog wat op gang komen, de verhaallijn verloopt wel strak. Geen terugblikken. Vind de humor erin wel erg leuk.

de_Stefs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Zoals Lisanne1990 al zegt bevat het boek lange zinnen, met uitvoerige beschrijvingen. Daar stoor ik me niet aan, in tegendeel: ik vind het heerlijk. Het doet me een beetje aan de stijl van Umberto Eco denken.

Er komen ook redelijk wat Vlaamse woorden voorbij. En er is nog iets dat het boek Vlaams maakt, maar daar kan ik de vinger niet zo goed op leggen. Misschien door de zinsbouw?

Het verhaal ontwikkelt zich langzaam, maar dat had ik op basis van de flaptekst ook wel verwacht. Conscience kijkt vooral. Ik stoor me daar dan ook niet aan. Ik ben wel benieuwd hoe het verhaal afgerond gaat worden, want daarop heb ik met nog 1/3 te gaan nog geen zicht op.

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

Wat een heerlijk boek met Vlaamse woorden. echter zijn de zinnen wel heel lang. er staan veel dingen tussen haakjes. wat mijn in het begin wel stoorde maar nu lees ik er gewoon over.
    Ik ben over de helft maar weet echt nog steeds niet wat ik er van moet verwachten. Gaat het om de geschiedenis in Turnhout of is men echt opzoek naar een dader/daders.

EdwinB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

1) Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

Er komen nogal wat zinnen voor die erg mooi, zelfs poëtisch klinken, bijvoorbeeld:
    “Behalve haar lichaam verviel ook haar geest tot een ruïne.” (p. 91)
    “De glimlach werd mild, de ogen gingen steeds wijder openstaan en leken helderder te worden, open voor alles wat de wereld maar te tonen had.” (p. 139)
    “Dit landschap is de heroïsche ziel van ons volk.” (p. 140)

2) Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?

Het verhaal ontwikkelt zich redelijk traag. De auteur besteedt veel aandacht aan details, aan sfeerschepping (is echt wel nodig in een verhaal dat zich anderhalve eeuw geleden afspeelt) en aan de typering van de personages. Zo heb ik het graag.

3) Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Ik ben nog geen spelfouten tegengekomen, wel wat zinnen en woorden die wat ouderwets overkomen – wat natuurlijk bewust is gebeurd, om de tijdsgeest op te roepen.
    Er zijn een aantal woorden die de auteur wat al te graag gebruikt (ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak het woord ‘allicht’ voorkomt), maar storend is dat niet echt.
    Wel ben ik een ‘foutje’ tegengekomen tegen het vertelperspectief, waarbij in één scène het vertelstandpunt van een personage overspringt op een ander. Wellicht is ook dit bewust gedaan om een bepaald effect te creëren.

Ik ben het overigens niet helemaal eens met de opmerking van enkele andere lezers dat het boek ‘erg lange zinnen’ bevat. Ja, de openingszin is héél lang (meteen ook de langste uit het hele boek – tenminste tot waar ik al gelezen heb), en af en toe verschijnt er een zin die iets langer is, maar het is zeker niet typerend voor het hele boek. Volgens mij gooit de auteur er af en toe wat langere zinnen tussen om de taal authentieker te laten klinken (in de 19de eeuw schreef men pas écht lange zinnen!), zonder daarbij aan leesbaarheid in te boeten.
    Ook de opmerking dat er veel ‘tussen haakjes’ staat begrijp ik niet goed, want dat ben ik nauwelijks tegengekomen.

Tommy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 143

Leuke citaten
    p17 …met de snelheid en onherroepelijkheid van schimmel in een fruitschaal. => plastisch
    p33 Hij zag het niet snel gebeuren dat de velocipède echt populair zou worden…
    => bepaald geen vooruitziende blik
    …en dit ronkende, schuddende ontploffingstuig nog minder.
    => inderdaad, nog minder vooruitziend
    p39 Er stak wind op. Gefluister golfde over de open vlakte. => prachtig en origineel gezegd
    p49 Een waardig man… Hij had het over Leopold II, => waardig? dat is nu wel even anders
    p60 De vraag wat hij met de rest van zijn leven ging doen was jeuk op zijn rug…
    => geweldige manier om te zeggen dat het irritant bleef kriebelen
    p74 Zijn verhaal duurde zeven bolletjes van de paternoster
    => dan moet je wel weten wat een paternoster is en hoe lang het bidden ervan duurt 🙂
    p74 reverbère => lantaarn buiten, een frans woord dat ik nog niet kende

Ik ben zelf uit die streek, niet zo ver van Turnhout afkomstig. Prachtig hoe Mark Cloostermans die sfeer van toen weet te scheppen. Het is net alsof ik mijn grootouders zaliger hoor vertellen. De bekrompenheid, kleinburgerlijkheid, roddels, het ‘wat zullen de buren wel denken’ dat het leven bepaalt… was nog steeds zo toen ik 40 jaar geleden naar Antwrepen verhuisde. Heerlijk.

Volgens mij een foutje
    p40 Ideaal voor jager => “een” (Fiel) of “de” (generiek) ontbreekt

Jannagels69
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Het boek ervaar ik als heel boeiend. Ik vind het heel knap zoals de schrijver zich enorm heeft ingeleefd in het leven van de 19e eeuw, met de opkomst van de auto en de industriële revolutie.
    Wat ik wel merk is dat ik bij het lezen wil doorlezen. Het is geen boek, waarbij je 2 blz leest en dan weer naast je neerlegt. Je moet je echt kunnen verplaatsen in de tijd.
    Ik vind het moeilijk om de schrijver te betrappen op schrijffouten. Dit komt door de taal die gebruikt wordt uit de tijd van het boek en ook het Vlaamse gebruik van de taal.
    Misschien toch nog iets gevonden op blz 96: schoonste en in plaats van schoorsteen. Oud Vlaams of drukfout?
    Ik heb zelfs het idee dat het gebruikte lettertype klassiek te noemen is, of ligt dat aan mij?
    De verhaallijn is niet erg vlot, maar wel in de stijl van die tijd. Meer een roman dan een thriller.

Christy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 75

Heerlijk die liederlijke Vlaamse zinnen. Zeker veel details en ik ben ook heel benieuwd wat er blijft hangen maar om te lezen vind ik het prachtig!

Jannagels69
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Ik bedoelde schoorsteen in plaats van schoonsteen

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Aantal berichten: 46

DE omgeving van Turnhout wordt prachtig beeldend weergegeven in soms ( voor mij ) unieke Vlaamse woorden of uitdrukkingen. De zinnen vind ik prachtig geformuleerd, dat is heerlijk lezen voor me. De personen worden goed beschreven!
    Ik ben nu bij deel drie: de verhaallijn …. zo nu en dan geeft de schrijver een ‘vooruitwijzing’ en daardoor ga je zelf als lezer ook een bepaalde lijn uitzetten. Of mijn ‘speurdersneus’ in de tekst goed is zal nog moeten blijken. Het kan nog vele kanten op! Het boeit zeker

BeJa
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

1.Opmerkelijk vind ik de erg lange zinnen die gebruikt worden.
    De vele dingen tussen haakjes vind ik een beetje storend.
    Het verhaal bevat tevens erg mooie geformuleerde zinnen met prachtige woorden .Genieten!

2.Ik had helemaal geen idee wat ik van de verhaallijn kon verwachten,dus ik liet mij verrassen.
    Het verhaal ontvouwt zich traag maar heeft wel mijn interesse.

3. Ik heb er nog geen gezien of ze zijn mij niet opgevallen.

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

Ik ben nog niet zo ver in het boek, heb even wat problemen met concentreren op lezen.
    Hoop dat het snel beter zal gaan, want wat ik tot nu toe gelezen heb, bevalt me prima.
    Er gebeurt gewoon te veel om me heen en dat is de oorzaak van de “leesproblemen”.

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

Wat een ontzettend leuke schrijfstijl. Omdat het even duurde voor het boek kwam was ik in een ander boek begonnen, een vrij dikke pil, dus deze week begonnen in ‘De terugkeer’. Wat een bijzondere stijl en heel meeslepend, ik ben gelijk weer terug in de tijd. De combinatie van Belgische en historische woorden maken het volstrekt bijzonder maar wel heel fijn lezen.
    Bijzondere citaten: Het treinstel slaakt een metalen zucht. of deze is ook mooi Het uitzicht, een gigantisch speelterrein voor de ziel die hier uitwaaierde en naar zichzelf terugkeerde.
    Bijzondere woorden: Riposteren, Hippomobile b.v.
    Ga snel verder lezen!

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

Mijn “leesdip” lijkt over te gaan en ik kom weer aan lezen toe. Denk het boek dit weekend uit te krijgen.
    Fijne schrijfstijl dat helpt ook!

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 106

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

* Ik ben geen opmerkelijke citaten tegen gekomen.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?

* De verhaallijn vind ik erg interessant, ik had er niet echt een verwachting bij.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld

* Ben ik niet tegen gekomen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.