2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    ja. De terugkeer bij Henri is lastig. Van de drukke stad naar het rustige platteland valt hem zwaar en hij voelt zich in het begin continu bekeken. naargelang het verhaal vordert zie je hem veranderen en terug opleven.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Clara. ze lijkt een eenvovudig iemand te zijn in het begin. naargelang je verder leest ontdekte in haar een boeiend personage in het verhaal dat je kan omschrijven als “stille waters hebben diepe gronden”.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    neen. personages moet je niet veranderen omdat je door te veranderen de dynamiek van een verhaal doorheen schudt. je moet personages laten zijn wie ze zijn.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    ja. het verhaal en de stijl zorgen voor een bepaald ritme en patroon die perfect bij dit verhaal past. Ook het taalgebruik met mss in onbruik geraakte woorden vind ik een pluspunt
    Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    een geboren verteller die zijn publiek weet mee trekken in de wereld van zijn verhaal.
    De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen?
    Jazeker.
    een eerste deel van een reeks is altijd lastig omdat het dan erop of eronder is. en voor mij is het erop dus ik ben zeer benieuwd en dus bij deze ook kandidaat voor als het hier ooit in een leesclub aan bod komt.

coenraad
    Bijdrager
    Aantal berichten: 412

De karakters

De personages evolueren maar gestaag en eerlijk gezegd had ik er een grotere groei van de personages verwacht.
    Henry is een personage die te kampen heeft met de achterklap van vroeger maar lijkt daar steeds minder moeite mee te hebben en gaat zijn eigen gang in de aanpak van de zaak.
    Clara maakt wat mij betreft de grootste groei door en samen met Henry zijn zij de twee personages waar ik het meeste mee heb.
    Zuster Ludwina is een geslepen persoon waar mijn haren rechtop van ging staan. Zij is het personages wat bij mij de meeste ergernis oproept en hierdoor ook het meeste ging leven.
    Voor mij zou er in de personages meer emotie in verwerkt zien. Ze leefde voor mij nu net iets te weinig.

De auteur

De beschrijvingen van hoe het in die tijd eraan toe ging daar heb ik me goed in kunnen plaatsen.
    Het zijn verschillende stijlen, meeslepend, filmisch en ook psychologisch en dit merk je na-mate je verder in het verhaal komt te zitten.
    Ik ben wel benieuwd hoe het verhaal zich ontwikkeld en of de personages wat meer diepgang gaan krijgen waardoor ze voor mij meer gaan leven.

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.