15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Vragen ThrillZone leesclub De terugkeer                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen?
    Lisanne1990
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Henri voelt zich in het begin van het verhaal erg ongemakkelijk in Turnhout doordat hij als ‘zot’ wordt gezien. Je merkt naderhand in het verhaal dat hij hier wat makkelijker mee omgaat en de gemoederen wat gaan rusten.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Clara, ze is mysterieus en heeft ook een bepaalde humor over zich.
    Ook Rik vond ik in zekere zin erg grappig. Een veearts die zich ook over autopsie buigt van mensen en hier tekeningen van maakt. Het ondeugende van ‘vroeger’ zit er nog steeds in.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Henri. Ik merk dat er nog veel dingen zijn waar ik naar antwoorden verlang. Ondanks dat men zijn gedachten kan lezen, zit er toch een bepaald slot op. Maar dat zal niet voor niks in het vervolg bekend gemaakt worden, vermoed ik.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Volmondig ja! In het begin moest ik hier extreem aan wennen, zoals al eerder aangegeven. Ik voelde mij zelfs nogal overprikkeld.
    Aangezien het verhaal zich in het Vlaamse Turnhout in de 19e eeuw afspeelt, heeft de auteur alles gedaan om dit in het boek te laten doorschemeren aan woordkeuzes. Dit is echt heel erg knap.

5. Kun je de schrijfstijl van specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Filmisch en poëtisch. Je komt elk klein detail te weten, alsof je het ziet. De woordkeuze is ook erg bijzonder, het laat humor maar ook woordspelingen doorschemeren.

6. De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen?

Voor nu even niet. Persoonlijk merk ik dat mijn hoofd niet toe was aan alle details, ik zag ze bij wijze van vliegen.
    Dit is uiteraard een momentopname, want ik vond het boek enorm kunstzinnig en verdient ook lof.

de_Stefs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

De karakters
    ja, de karakters evolueren zeker, ze ontwikkelen zich naar zelfverzekerde personen.

ik heb niet echt een favoriet personage. Als ik moet kiezen, dan kies ik voor henri omdat hij de onbegrepen buitenstaander is.

nee, ik vind ze goed zoals ze zijn.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    ja, dit past zeker weten. Het verhaal gaat zonder de haast die we in de huidige tijd vaak voelen.

5. Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    verhalend, meeslepend, detective, mysterieus.

6. De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen?
    zeker! Ik ben verliefd geworden op de schrijfstijl van Cloostermans.

Christy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 75

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jazeker, met name Henri maar ook Clara. Henri lijkt steeds zekerder van keuzes en van zichzelf te worden.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik zie Henri eigenlijk als de grote hoofdpersoon en daarmee ook mijn favoriet. Hij is een insider maar toch ook niet en buitenstaander en dat intrigeert me.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Zeker niet

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja het taalgebruik is liederlijk en met een goed gevoel voor de tijd waarin het verhaal zich speelt.

Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Liederlijk, filmisch en gedetailleerd

De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen?
    Jazeker! Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in de volgende delen!

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

Henri is in het begin wat meet terug getrokken over wat hem van hem zegt. Al vlug kan hem dit achter hem laten.
    als ik echt één iemand moet kiezen is het Clara ze heeft iets wat mijn heel erg aantrekt.
    Er zijn nog dingen die ik mis bij Henri maar ik hoop in het volgende deel meer over hem te lezen.

Ja de lange zin en soms de grappig vlaamse woorden ook het verhaal pakt zijn tijd wat ook van die tijd was.
    het boek kan zo verfilmt woorden.
    ik ben heel benieuwd naar het volgt deel.

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Aantal berichten: 46

Na het lezen #1
    De karakters
    Als ik aan karakters denk, denk ik aan de personages. Vooral aan Henri en zijn vader, aan Clara, aan Rik Hellens en zr Ludwina.. Om bij de laatste te beginnen .. zij wordt niet erg positief beschreven en is ook een soort van kwade genius, koude ogen, eet veel te veel, en is ook degene die de kamer van Henri heeft onderzocht. Waarom? Daar heb ik geen reden voor gevonden. Of het moet zijn dat ze hem wil intimideren.
    Rik Hellens: een beetje een zonderlinge veearts, die erg goed kan tekenen, waarvan je in het begin denkt…waarom trekt hij met de veldwachter Rosy op? Of heeft hij iets met die inbraken te maken? Henri weet het in het begin ook niet echt, maar op het eind blijkt hij hem volledig te vertrouwen.
    En is Hellens ook te vertrouwen.
    Clara: lijkt in het begin een ‘simpel’ dienstmeisje, maar ondertussen! Ze zegt niet bang te zijn voor haar man Pierre met ‘losse handen’, dat blijkt later echt wel het geval. Zij houdt van hem en tolereert denk ik veel. Zij zet hem ook aan tot inbreken. Clara is erg geslepen en heeft een natuurlijk overwicht op de andere dienstmeisjes van Turnhout Zo weet zij veel info te krijgen, die ze later weer doorspeelt aan de inbrekersbende.. en op wat voor manier! Heel inventief. Clara heeft de mensen in de gaten, zij neemt zelf ‘maatregelen’: “soms is iets rot en volstaat een windvlaag om alles te doen instorten.”(blz 277)
    Gerard Conscience: een protserige vader, die graag met zijn moderne aanschaffen pronkt. In het begin staat dat hij nooit brieven naar Henri heeft gestuurd in Engeland… maar Henri weet dat niet, ze zijn er nooit aangekomen. Dit mysterie wordt in het verhaal niet opgehelderd ( in een volgend deel?)
    Vader wil er alles aan doen om zijn baantje veilig te stellen, hij moet worden herkozen… daarom moet zijn zoon snel de inbraken oplossen.
    Henri Conscience: In het begin van het verhaal wordt hij beschreven als een ‘lange, bleke man, voorzichtig, bijna schuw, voor niemand bedreigend’. Henri heeft criminologie gestudeerd in Engeland. Hij komt langzaam maar zeker beter uit de verf en bepaalt duidelijk zijn eigen tactiek.
    “.. zijn manier van wandelen was veranderd, hij slenterde niet meer, hij stapte niet meer energiek op een doel af, hij had nu een ritme, dat niet snel en niet traag was.”( Blz 244)
    Aan het eind van het verhaal komt hij sterk naar voren, hij heeft inzicht in het gebeuren en weet de juiste persoon te strikken om met hem mee te gaan naar Brussel.
    Of dit een kwestie van evolueren is of van het steeds meer ‘bloot geven’ van Henri…. Ik hou het op het eerste, Henri wordt steeds zelfbewuster, hij weet wat hij doet.
    Ik moet kiezen tussen Henri en Clara. Henri is wel mijn favoriete personage. Niet opvallend, wel doortastend, maar er schuilt een mysterie om hem. Wat deed hij precies in Engeland, wie of wat is de Fondatie? Wie ‘aanbidt’ hij op dat schilderij? Hij is duidelijker getekend op het eind, maar blijft in je gedachten zitten met de vragen rondom hem. Daarom blijft hij voor mij fascinerend.
    Ik heb geen suggesties, vind alle personages goed getekend, beschreven. Het is goed in ‘balans’.

De auteur
    Van een historische roman verwacht ik ook een goede beschrijving , een goed tijdsbeeld. Daar is Mark Cloostermans prima in geslaagd. Je ziet en ‘voelt’ de Hippomobile rijden, je voelt het dorp Turnhout met de chique straten en de buurten daar achter en de schamele hutjes op de hei. De manier waarop de mensen leefden in deze gebieden..
    Van een literaire misdaadroman verwacht ik ook mooie zinnen, mooie taal én een goed geconstrueerd plot. Daar is hij zeker in geslaagd!
    5..Kun je de schrijfstijl specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Een prachtig beeldende schrijfstijl met mooie taal, mooie zinnen: “ De vraag wat hij met rest van zijn leven ging doen, was als jeuk op zijn rug..”(blz 60). Louis Slembroeck vraagt zich dit af.
    Het drinken van likeur bij de familie Van Hoeymisse: “… de likeur spreidde een dekentje over zijn denken..”(blz 111) Henri ervaart dit.
    Ook zijn er filosofische frasen: “…weet je ooit wie de persoon naast je is? Vroeg of laat weet je het zeker, de persoon naast je … je kent hem amper.. en wat je dacht te weten… verbleekt … vervaagt… verdwijnt…”(blz 83)
    Of deze opmerking.. vind ik ook boeiend: “… breng het onder woorden en je ziet de samenhang,
    de logica. Soms zie je zelfs de leugen …dingen die je jezelf hebt wijsgemaakt en die, toevertrouwd aan het papier, overduidelijk leugens zijn.. “ (blz 153) Over het abstraherend vermogen van taal gesproken.
    Rik Hellens merkt op: “… we zien maar een klein deeltje van wat onze medemens beweegt en bezig houdt…”( 196)
    Er zijn zoveel van dit soort quotes te vermelden, het was voor mij ook genieten van deze taalrijkdom.
    Wat ik als Noorderling erg charmant vind, zijn de Vlaamse woorden er tussen door “.. mensen worden gram van de toestand..”(blz 94)
    6 Ga je na het lezen volgende boeken van deze schrijver ook lezen?
    Wat ik begrepen heb is dit het eerste deel van een serie. De auteur heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar de mysteries rondom Henri, dus ik denk wel dat ik deze serie in de gaten ga houden.

BeJa
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

1.ja ik vind wel dat de karakters evalueren. Ze worden naarmate het boek vordert minder onzeker

2.Ik heb geen echt favoriet personage ,maar als ik perse moet kiezen wordt het Henri. Hij blijft mij het hele boek door intrigeren.

3. Nee

4.Ja heel erg de schrijfstijl past heel goed bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt

5.beeldend filmisch

6.Ja ik denk het wel,door dit boek ben ik nu wel nieuwsgierig geworden.

EdwinB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

De karakters
    Ik heb het gevoel dat er nog heel wat potentieel zit in enkele van de personages, zeker Henri en Clara. Hopelijk wordt dit gebruikt in de volgende delen.

Het boek zit vol met interessante personages – een van de zaken die dit zo’n goed boek maken. Ik vind het vooral erg knap hoe de personages worden getypeerd. Vaak met enkel een kort zinnetje weet de auteur een personage neer te zetten – dat maakt dat zelfs nevenpersonages als echte personen overkomen en er niet zomaar in zitten om het verhaal verder te helpen.

Nee, hoor.

De auteur

Perfect, en dat is toch wel belangrijk in een historische roman. De auteur weet op een heel slimme manier via de taal de tijdgeest op te roepen, zonder daarbij aan leesbaarheid in te boeten. Zoals ik al eerder aangaf, ben ik het niet eens met de deelnemers die vinden dat er veel lange zinnen gebruikt worden. Ik vind ook niet dat de auteur overdrijft met de details – die zijn erg belangrijk voor de sfeerschepping. Integendeel, ik vind net dat de auteur de taal authentiek kan doen klinken, zonder de lange zinnen en uitweidingen die zo specifiek waren voor de taal uit de periode waarin het verhaal zich afpeelt. Voor mij las dit boek bijzonder vlot.

5. Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Pseudo-authentiek (en dat is als een compliment bedoeld).

Series vind ik over het algemeen minder interessant, behalve dan wanneer de klemtoon ligt op de evolutie van de personages. Ik ga dus zeker het volgende boek lezen om te zien waar de auteur met zijn personage(s) naartoe gaat.

Jannagels69
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

1) Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja zeker, evolueren de karakters, langzaam wordt het een en ander van zowel Henri als Clara duidelijk. Maar aan de andere kant prikkelt dit tot meer informatie over hen. Er blijven vragen over: de brieven, Engeland, de ziekte van Henri, de reden van Clara.

Mijn favorieten waren Henri en Clara. Henri als onderzoeker, overigens wel vreemd dat een buitenstaander zomaar deze inbraken mag onderzoeken. Clara als sociaal persoon, aan de ene kant slachtoffer van haar man, maar aan de andere kant de aanzetster tot de inbraken bij haar man.

De enige misschien Henri. Als hoofdpersoon te vaak de good guy.

Ik vind de schrijfstijl helemaal bij het boek passen. Enorm knap van de schrijver om zich zo te verplaatsen in deze tijd in België. Ook de ingetogen romantiek, zoals dat volgens mij in die tijd leefde komt prachtig tot stand. Heerlijk om deze Vlaamse taal te lezen.

Beeldend geschreven. Ik zag alles voor me. Gebruik makend van hele mooie volzinnen.

6. De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen
    De stijl van dit boek was dermate knap geschreven, dat het mij wel geprikkeld heeft om de volgende delen ook te gaan lezen. Niet direct, maar wel een jaartje of zo. Ik wil heel graag het verdere verloop lezen.

de_Stefs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Mijn favorieten waren Henri en Clara. Henri als onderzoeker, overigens wel vreemd dat een buitenstaander zomaar deze inbraken mag onderzoeken. Clara als sociaal persoon, aan de ene kant slachtoffer van haar man, maar aan de andere kant de aanzetster tot de inbraken bij haar man.

Ik snap wel dat Henri deze inbraken mag onderzoeken. Hij is de zoon van de burgemeester en dat gaf in die tijd veel privileges. De burgemeester had ook zeer veel aanzien.

Tommy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 143

Nee. De periode waarin het verhaal zich afspeelt is te kort om de karakters te laten evolueren. Ze zijn wel mooi en gedetailleerd uitgetekend. Dat past prachtig bij de tijdsfeer waarbij ook randfiguren volledig tot hun recht komen, daar is vandaag geen tijd meer voor. Uiteraard zijn er verborgen kantjes die pas later in het verhaal naar buiten treden, anders zou er geen plot zijn.

Rik, veearts van beroep maar kan ook mensen behandelen als het moet, “politie-fotograaf” van hobby. Een opgewekt persoon die het leven neemt zoals het komt en er het beste van maakt. Hij blinkt uit in eeh ongewone hobby en beoefent die waar en wanneer hij kan. Heeft lak aan wat de rest van de wereld er van denkt.

Nee, het past allemaal perfekt in mekaaar.

Volmondig ja. De mooie volzinnen, aandacht voor details, het langzame temp, stap voor stap chronlogisch naar het einde toewerken, dat alles zorgt ervoor dat ik me 100 jaar terug in de tijd waande. Niet enkel erg goed geschreven maar ook nog eens rustgevend.

Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Nostalgisch.

De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen?
    Absoluut.

Tommy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 143

Ja het taalgebruik is liederlijk…

schrijfstijl van Mark Cloostermans
    Liederlijk

Dat zie ik er echt niet in. Zo bedoeld of verkeerd woord?
    Liederlijk:
    1 losbandig (liederlijk gedrag)
    2 vreselijk (zich liederlijk vervelen)
    (bron: Van Dale woordenboek)

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja Henri moet zijn draai vinden terug in Turnhout, heeft nog geen idee van hoe nu verder, aan het eind is hij zelfverzekerder en weet hij zeker dat zijn thuis daar niet is. Ook Clara ontwikkelt zich tot een zelfbewuste vrouw.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Niet echt. De personages staan nogal ver bij me vandaan.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou Henri iets meer pit willen geven, maar dat komt vast nog wel.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Absoluut, heel erg knap gedaan. Het blijft ook heel consequent
    Kun je de schrijfstijl van Mark Cloostermans specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Meeslepend, Vlaams, historisch.
    De terugkeer is het eerste deel van de serie Conscience van Mark Cloostermans. Ga je na het lezen van De terugkeer de volgende delen van deze serie ook lezen? Ja zeker

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

De karakters

De karakters Henri en Clara komen steeds meer tot leven. Je leert ze steeds beter kennen. Henri is eerst wat teruggetrokken, maar laat steeds meer zien wie hij werkelijk is, Clara kiest voor wat zij beseft wat goed voor haar is.

Clara. Een sterke vrouw, die door omstandigheden dingen heeft gedaan die eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar ook daar weer sterker uitkomt.

Nee, niet veranderen. Maar ik hoop dat ze in volgende delen meer uit de verf komen.

De auteur

Ja, mooi en haast poëtisch. De leven in die tijd wordt weerspiegeld in de schrijfstijl.

Meeslepend en nieuwsgierig makend. Je wil weten hoe het verder gaat.

Ja, zeer zeker. Ik ben heel benieuwd naar de betekenis van dat schilderijtje en hoop daar meer over te lezen

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 106

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.

De karakters

* De karakters Henri en Clara evolueren heel erg tijdens het verhaal, Clare wordt heel zelf bewust, een zelfbewuste vrouw. Henri leer je tijdens het verhaal ook steeds beter kennen, en wordt ook steeds zekerder van zichzelf.

* Clara is mijn favoriete personage omdat ze zich zelf ontwikkelt tot een zelfbewuste vrouw.
    * Ik zou niks aan de personages wíllen veranderen passen goed in het verhaal.

De auteur

* Ik vind de schrijfstijl erg prettig om te lezen, past er goed bij het verhaal. Je wilt blijven lezen.
    * Meeslepend verhaal, past erg goed bij het verhaal, de tijd waar het verhaal zich afspeelt.
    *:Zou zeker de volgende delen ook willen lezen, ben er erg benieuwd naar, kijk er naar uit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.