Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 100: De stille patiënt De stille patiënt, Tijdens het lezen

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 203

Ik ben gisteren pas begonnen met het boek maar heb nu al 1/3 gelezen. Het is een vlotte schrijfstijl.

Er zijn al enkele mooie zinnen vermeld. Deze vond ik ook mooi. ‘Alice was een zwijgende sirene’.

Ik heb helemaal geen idee waar het boek naartoe gaat. Ik vind het alvast een zeer originele invalshoek dat het – uitgezonderd de dagboekfragmenten tot nu toe – volledig vanuit de psychotherapeut beschreven wordt.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 165

Ik heb het boek zojuist uitgelezen. Een einde dat ik niet zag aankomen, knap gedaan. Straks nog maar eens wat terugbladeren en het verhaal even laten bezinken.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 107

Inmiddels op pagina 192, een mooie verweving van het leven van Theo en zijn klus om Alicia aan het praten te krijgen. Zijn onderzoek gaat misschien iets te ver (om ook bekenden en familie leden buiten de kliniek te bezoeken) maar hij wil het wel anders aanpakken dan zijn collega’s van The Grove. Die zijn soms wat sceptisch maar hij krijgt toch het voordeel van de twijfel om door te gaan.

Een mooie zin vond ik: Sterker nog, de meeste mensen zijn tot zoiets niet in staat. Dat Alicia het heeft gedaan, duidt erop dat er iets niet in orde is in haar interne wereld.

MariekeLeest
    Bijdrager

Ik heb het boek uit op 2 dagen. Maar ik moest het wel even laten bezinken.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

Een prachtig boek met een geweldige zinsbouw en prachtige teksten! Er staan verschillende citaten hierboven genoemd die ik ook schitterend vond. Vooral die van de sneeuw en die over de liefde. Wat een rijkdom aan beeldspraak!

Ik heb totaal geen verwachtingen van de verhaallijn en ben dan ook heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik ben erg geboeid door het verhaal.

Tot nu toe ben ik geen spelfouten tegengekomen. Dat is in de meeste boeken tegenwoordig wel anders.

MariekeLeest
    Bijdrager

Ik heb nog een opmerking. Niet echt een fout, eerder een probleem bij het ebook geloof ik.

Af en toe ontbrak de eerste letter van een nieuwe alinea. Ik weet niet of er nog andere epub-lezers zijn die dit ondervonden hebben? Ik lees met een eigen exemplaar dat ik kocht bij bol.com.

Ruby
    Bijdrager
    Post count: 18

Ik zit ongeveer halfweg, tof boek om te lezen.
    Enkele fragmenten/zinnen die me bijgebleven zijn:
    – ‘Ik kom gewoon af en toe vast te zitten in mijn eigen hoofd. Dan voel ik me alsof ik door de modder waad.’ Ik vond het prachtig en bondig omschreven van Alice hoe ze zich voelt
    – ‘Ik geloof dat je dit kunt zeggen van de meeste mensen die voor een carrière in de geestelijke gezondheidszorg kiezen… We worden tot deze beroepstak aangetrokken omdat we beschadigd zijn – we studeren psychologie om onszelf te genezen.’ Ook dit is herkenbaar, het klopt dat dit bij velen het geval is. Er is alleen een taboe rond, dus het viel me op dat een schrijver die zelf psychotherapie studeerde dit durft zeggen.
    – ‘Het opvangen van smeltende sneeuwvlokken is proberen geluk vast te houden, iets bezitten wat meteen weer verdwijnt’ Prachtige zin!! Heeft geen verdere uitleg nodig 🙂
    – ‘Muziek is een bijzonder effectief therapeutisch middel’, Tja ook dit is eigenlijk frappant maar o zo correct

Ruby
    Bijdrager
    Post count: 18

Nog 2 bijgebleven stukjes:
    “Het kost tijd om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Mijn eigen therapeut zei altijd dat voor intimiteit de ervaring van herhaalde respons vereist is”
    “Het kiezen van een geliefde komt in veel opzichten overeen met het kiezen van een therapeut”

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.