Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 100: De stille patiënt De stille patiënt, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1306
    #18724 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilerszijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

vick
    Bijdrager
    Post count: 15

Er zijn in het boek enkele stukken die me opvielen, die ik 2 of 3 maal opnieuw heb gelezen om ze beter te laten doordringen. Dat vind ik heel belangrijk aan een goed boek, dat je moet nadenken over dingen, dat je voelt dat er een boodschap verscholen is die je net niet hebt begrepen.
    Wel wil ik eerst eerlijk zijn: ik heb het boek al uitgelezen. Dit omdat het heel erg vlot las, de schrijfstijl is heel aangenaam. Ook maakt het boek me benieuwd naar de reden van het zwijgen. Al redelijk snel begon ik me zelf een idee te vormen, en dit heb ik wel eens bijgesteld.

Enkele stukjes van het boek waar ik bij heb stilgestaan:
    “Ik wilde natuurlijk wel mensen helpen, maar dat was een ondergeschikt doel. Mijn ware beweegreden was veel zelfzuchtiger. Ik wilde mezelf helpen.”

“Terwijl ik sprak, merkte ik dat ongeacht hoe verschrikkelijk de dingen die ik vertelde ook waren, ik niets voelde.–Ik keek af en toe naar Ruths gezicht, en zag dan tot mijn verbazing dat er tranen in haar ooghoeken stonden. Die tranen waren niet de hare, het waren de mijne.”

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 149

Ik ben vanmorgen begonnen en het verhaal raakt me mu al na 3 hoofdstukken.
    “ We worden geboren met een hslfgevormd brein, dat meer weghelft van een modderige bonk klei dan van een Olympische God.
    “ Het opvangen van smeltende sneeuwvlokken is proberen geluk vast te houden; iets bezitten wat meteen weer verdwijnt”

Dit wilde ik meteen graag kwijt, omdat het me raakt.

De rest beantwoord ik later en ik verwacht nog veel meer mooie zinnen tegen te komen.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 55

Ik heb het boek in één ruk uit gelezen zo verdomd goed.
    was lang geleden nog zo een goed boek heb gelezen.
    Zo verdiept in het boek dat ik vergeten ben citaten op te schrijven. schrijf futen heb ik niet gevonden.

dees2307
    Bijdrager
    Post count: 27

Het is een pakkend verhaal zoals ik vantevoren hoopte. Echter vond ik sommige delen wat verwarrend qua begrijpen en heb ze daarom soms meermaals gelezen om de context te lezen als het door de schrijver bedoelt is. Ik kan het boek niet wegleggen dus ben heel benieuwd naar de afloop

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 272

Vandaag begonnen en het leest heerlijk vlot.
    Mooie schrijfstijl en het boek is moeilijk weg te leggen.
    Nog geen taalfouten tegengekomen.
    Hoe het zich ook ontwikkelt, ik vind het boek voorlopig al erg goed.
    Veel mooie zinnen en een stukje van Alicia dat voor mij heel herkenbaar was “Het is vreemd, ik ben nu ouder dan ik had gedacht te worden; mijn verbeelding reikte slechts tot hier.” Ik ben nu ouder dan mijn moeder was”

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 272

Vanmorgen even het laatste stukje uitgelezen. Wat een bijzonder boek zeg.

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 59

In de eerdere reacties zijn al een paar mooie passages vermeld. Zelf heb ik niets opgeschreven omdat ik maar blijf doorlezen.

Het verhaal verloopt eigenlijk wel een beetje zoals verwacht, of eerder gehoopt. Er is zeker sprake van het psychologische en zet je aan het denken. Het proberen te doorgronden van een ander is sterk uitgewerkt en houdt je goed vast.

Ik heb niets opvallends aan fouten gezien. Alleen in het begin de ik vorm omdat ik dat meestal minder prettig vind lezen. Echter was dat zo weg.

mar
    Bijdrager
    Post count: 22

Wat een mooi boek!Het leest heel vlot!
    De verhaallijn heeft me tot nu toe aangenaam verrast!

Ik vind het een aangename schrijfstijl en heb nog geen fouten of rare zinsbouw tegengekomen!

Heel mooie citaten die je tot nadenken brengt:

“Als het heden en het verleden gelijktijdig bestonden, samengesmolten tot één perfect moment”

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 124

Ik ben gisteravond bij blz. 150 uitgekomen en ik bemerk bij mijzelf dat ik het moeilijk weg kan leggen, het boeit enorm.
    Het verhaal kan wat mij betreft nog meerdere kanten op en dit is ook wat mij zo nieuwsgierig maakt naar de afloop.
    Wat ik wel een mooi stukje vond, is een stukje tekst wat op blz 109 staat:
    “Maar dat kreeg je met Alicia. Haar zwijgen was als een spiegel, waarin je jezelf zag. En vaak was wat je zag niet aantrekkelijk”.
    De schrijver heeft een mooie manier van schrijven en zet de lezer bij meerdere stukken tekst tot nadenken, heel bijzonder.

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 59

Inmiddels uitgelezen en verder geen rare dingen gezien.

De schrijfwijze trekt je gewoon het verhaal in en blijft je beethouden.

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 36

Ik had het boek in een dag uit. Prachtig boek!
    Ik zou heel wat mooie citaten kunnen opsommen, maar ik kies er een:

Je kunt geen twee vrouwen voorstellen die meer van elkaar verschillen dan Kathy en Alicia. Kathy doet me denken aan licht, warmte, kleur en lachende stemmen. Als ik denk aan Alicia, denk ik aan diepte, aan duisternis, aan droefenis.
    Aan stilte.

Michaelides heeft heel goed nagedacht over de opbouw van zijn verhaal. Dat zit heel kundig in elkaar.

Ik kwam een tikfout tegen: op pagina 85, 9de regel van onder. Daar staat “Theoretsch”; het moet zijn: “Theoretisch”

Liane van Oosterhout
    Bijdrager
    Post count: 33

Ik heb het boek inmiddels uit.
    Zoals sommige deelnemers gezegd hebben, moest ik ook bepaalde zinnen opnieuw lezen om het goed te begrijpen. Dat ben ik niet gewend.
    De verhaallijn loopt toch iets anders dan ik verwacht had. Theo is de echte hoofdpersoon, terwijl ik had verwacht dat Alicia dat zou zijn.
    Dit vond ik mooi:”Het opvangen van smeltende sneeuwvlokken is proberen geluk vast te houden; iets bezitten wat meteen weer verdwijnt”.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 149

De verhaallijn loopt niet helemaal zoals ik verwacht had. Ik had alleen Alicia als hoofdpersoon verwacht en niet ook Theo. Maar de ontwikkeling van het plot is heel goed. Ik ben nu bijna halverwege en geniet ervan.

Enkele mooie zinnen:
    Kale bom,en stonden als skeletten aan de weg.
    Ik stond los van mijn emoties als een hand die van de pols was afgehakt.
    Uit onvermogen te verwerken wat ze had gedaan, was ze na een hikje tot stilstand gekomen, als een auto met motorpech.
    Wie met zijn lippen zwijgt, babbelt met zijn vingertoppen.

De mooiste voor mij tot nu toe:

Liefde zonder eerlijkheid verdient het niet om liefde genoemd te worden!

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 38

Wat een boek.Een totaal ander einde dan ik had gedacht.Alex Michaelides schrijft in een prettige stijl.
    Veel mooie citaten zijn al genoemd,maar ik vond ook de volgende nog mooi:nu waren mijn tranen bevroren.Een reservoir van ijs.
    Het boek was moeilijk weg te leggen,wilde toch steeds weten hoe het verder ging.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.