Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 100: De stille patiënt De stille patiënt, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2084

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Alex Michaelides prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Alex Michaelides  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex Michaelides  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

roodkapje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 256

De plot

Mooi opgebouwd, met een kriebelend gevoel van onderhuidse spanning. Je wordt als lezer direct in het verhaal getrokken. Stap voor stap kom je als lezer dichter bij de waarheid. De ontknoping is goed doordacht.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit einde niet aanzien komen, maar ergens wel verwacht.
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal had steeds mijn volledige aandacht en was boeiend. Ik kon het haast niet wegleggen, omdat ik erachter wilde komen of het Theo lukte om Alicia aan het praten te krijgen.
    De schrijfstijl van Alex Michaelides is prettig en begrijpelijk. Goed onderbouwd.
    De stille patiënt heeft een realistische en geloofwaardige schrijfwijze. Maar ook aangrijpend, als je over Alicia nadenkt.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?Ik vind het wel een uniek boek. Het verhaal wordt vanuit de psychotherapeut Theo verteld en door de dagboeken van Alicia kom je erachter wat er daadwerkelijk gebeurd is en dat dit afwijkt van Theo zijn verhaal. Je krijgt inzichten hoe een psychotherapeut met zijn patiënt omgaat en dat iedereen baas is over zijn eigen gedachten.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex Michaelides mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zo door, ik heb genoten van De stille patiënt.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot wordt heel goed opgebouwd. Er is iets vreemd aan de hand maar je weet niet wat. Naargelang het boek vordert, kom je dichter bij de waarheid. Het is niet superspannend maar er is steeds een soort spanning aanwezig die me bezighield.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Er was iets vreemd aan de hand met die psychotherapeut. Beetje labiel precies. Maar het eind was onverwacht.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik las het verhaal op 2 dagen uit. Dit zegt genoeg denk ik.

Vind je de schrijfstijl van Alex Michaelides prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel vlotte schrijfstijl.

Stel….Alex Michaelides vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Geloofwaardig geschreven. Of het in het echte leven ook zou kunnen? De personages zijn een beetje excentriek. Maar dat maakt een boek interessant.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Uniek toch wel. Een psychotherapeut is eens iets anders en de op opbouw van het verhaal is toch ook wel goed gevonden.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex Michaelides mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schrijf nog een boek.

Sander83
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

Plot
    1. Het plot is sterk opgebouwd en geschreven. Omdat het vanuit het psychische oogpunt geschreven is komt het krachtig binnen en blijft je bezig houden.

2. Een goede opbouw in een rustige schrijfstijl. Door de opbouw blijft er een soort van mist hangen om wat nu met Alicia aan de hand is. Door de hoofdstukken vanuit het dagboek van Alicia en de stukken vanuit Theo ontrafeld het mysterie zich steeds meer.

3.Ergens had ik wel het gevoel dat er iets niet klopte. Bij de plotwending viel alles pas op zijn plaats en was ik toch wel verrast.

Algemeen
    1. Het is een heel boeiend verhaal dat je aandacht volledig vastpakt. De manier van vertellen houdt de spanning er in en zorgt dat je wilt weten wat er aan de hand is. Van begin tot eind ben ik er volledig bij geweest met de aandacht.

2.Het is een heel prettige en rustige schrijfstijl. Alles is goed te begrijpen en goed uitgewerkt waardoor je niet wordt afgeleid door stroeve zinnen. De gebeurtenissen zetten je aan het denken over wat er speelt en waarom.

3.Een aangrijpend en realistische inkijk in de psychische gedachtegangen van mensen.

Dit boek
    1.Er zijn meerdere schrijvers die zich op de psychische mindset richten. In deze vorm en op deze sterke manier heb ik er nog niet veel gelezen. Dus heel uniek is het niet, maar een goed boek over deze zaken is er alleen met het juiste schrijftalent.

2. Ik zou zeggen: Ga vooral zo door. Het enige is om wel afwisseling te houden in het plot zodat de boeken niet teveel op elkaar gaan lijken.

LoisC
    Bijdrager
    Aantal berichten: 68

Het is een geweldig goed plot. Meer dan eens hebben thrillers een ‘gezocht’ einde waarbij er sprake is van deus ex machina: de dader komt uit de lucht vallen, die voorafgaand aan het einde niet of nauwelijks in het verhaal voorkomt ofwel een dader die in de ontknoping ineens heel anders van karakter is dan in het voorgaande geschetst. Michaelis weet alle informatie zo te verweven dat alles in de ontknoping klopt. Hij heeft daarbij wel mee dat het om een psychotherapeutische sfeer gaat (en daarin is veel mogelijk!).

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot zit heel ingenieus in elkaar. Eigenlijk moet je het boek twee keer lezen, want dan heb je pas in de gaten dat onderweg informatie wordt gegeven die de uiteindelijke ontknoping ondersteunen.

Ik had dit totaal niet zien aankomen. Ik vermoedde dat Alicia niet de dader was, maar iemand anders: Max, Jean-Felix, Christian, ik heb ze allemaal de revue laten passeren, maar ik zat helemaal fout. En dat terwijl het toch geen onlogische ontknoping is.

Het verhaal boeit van het begin tot het eind. Heel in het begin, toen Theo aan het woord kwam, dacht ik even: wat moet dit worden? Maar al heel snel zat ik helemaal in het verhaal en was ik zo geboeid dat ik het in een dag uitlas.

Vind je de schrijfstijl van Alex Michaelides prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het vlot leesbaar. Ik hoefde geen passages twee keer te lezen om het te kunnen volgen. Misschien heeft het wel geholpen dat ik het boek in één dag uitlas dan blijf je in het verhaal zitten.

Stel…. Alex Michaelides vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Psychologisch vakwerk

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is een uniek boek, een combinatie van psychologie en detective

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex Michaelides mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Hieraan kan ik niets verbeteren!

vick
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

Het was toch verrassend, onverwacht.

Alle puzzelstukken vielen op zijn plaats. Het was een moment waarop je het boek even dichtdoet, en terug alle kleine details begint op te roepen, net als puzzelstukjes die nog in de doos zaten en die je nu ineens op zijn plaats kon leggen.

Helemaal niet. Dit omdat de schrijver in tegenwoordige tijd schreef, zo stond ik er als lezer niet bij stil dat het verhaal over hemzelf zich in het verleden zou kunnen afspelen. Goed gevonden en origineel! Als hij dit niet had gedaan, denk ik wel dat ik veel langer al het plot zou voelen aankomen.

Het verhaal viel nooit echt stil, en waren telkens wel wendingen die ervoor zorgden dat ik alert bleef.

De schrijfstijl was heel vlot, ik heb het boek zeer snel uit gelezen.

Stel….Alex Michaelides vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is misleidend. Dankzij een goedgekozen schrijfstijl verraste het plot me, zonder daarbij veel te vergezochte theorieën te gebruiken.

Het boek is niet een zoveelste psychologische thriller, dit doordat de schrijver heel slim gebruik maakt van een goed gekozen schrijfstijl. Het is ook geen verhaal dat zomaar uit de pen gerold is: de schrijver moet echt puzzelstukken hebben bedacht, en daarna nagedacht hebben over hoe en waar hij deze stukjes in het verhaal zou gaan aanreiken. Er moet zeer goed nagedacht zijn, en toch liggen de stukjes perfect geplaatst, omdat het absoluut niet stoort om het verhaal zeer vlot te laten doorlezen.

Ikzelf vond dat de 2 hoofdpersonages diepgang misten. Je komt heel weinig te weten over wat ze dachten, alles bleef heel algemeen. Ook vloekte heb beeld dat ik heb van een psycholoog met het hoofdpersonage: als psycholoog verwacht je een nuchter iemand, die denkt zonder gebruik van persoonlijke gevoelens. Dit deed Alex helemaal niet, hij vloekte, dacht soms echt met zijn hart en niet met zijn hoofd. Dit mag absoluut, als de schrijver het zo ziet, maar persoonlijk dacht ik soms “en dit is een psycholoog?”

Tilak
    Bijdrager
    Aantal berichten: 165

De plot
    Ik vond het plot heel goed. Nadat ik het boek uitgelezen had moest ik zelfs nog wat stukjes teruglezen om tot de conclusie te komen dat alles gewoon klopt.
    Het plot wordt langzaam opgebouwd, dit zorgt er voor dat er gedurende het gehele verhaal een bepaalt sfeertje ontstaat waardoor het verhaal nog vele kanten op kon gaan.
    Pas op het laatst had ik in de gaten hoe het geheel in elkaar zat. Ik had wel telkens het gevoel dat er met Theo ook iets niet klopte maar pas op het einde en zelfs nog na wat stukjes teruggelezen te hebben, werd alles pas echt duidelijk.

Algemeen
    Het verhaal boeide mij direct vanaf het begin. Dit was weer typisch zo’n boek welke in je gedachten blijft hangen.
    De schrijfstijl was vlot en begrijpelijk.
    Voor mij was dit boek bedrieglijk. De lezer heeft al snel in de gaten dat er iets niet klopt. Maar soms ook wel een klein beetje ongeloofwaardig. Een therapeut die op deze wijze handelt, bevreemde mij wel wat.
    Het feit dat ik pas echt op het allerlaatst in de gaten had hoe het verhaal nu in elkaar zat, maakt dit boek voor mij zeker uniek. Vaker wordt je op het verkeerde been gezet maar in dit boek werd pas op het allerlaatst voor mij het geheel uit de doeken gedaan.
    Nee hoor een echt advies zou ik niet kunnen geven, dit boek was gewoon goed, de lat ligt nu hoog.

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

De plot

het plot zit goed in elkaar. tot op het eind weet je niet wat er aan de ahdn is.

helmaal op het einde als het boek uit is en het wat laat na zinderen over denken merk je dat je onder weg bij het lezen van het boek. tips hebt gehad. Over de dader en valt alles in elkaar. eigelijk zou ik het nu opniew moeten lezen.

het kwam echt heel onverwacht.
    Algemeen

heel zeker anders was het niet zo vlug uit jammer genoeg

zijn schrijfstijl is heel vlot en maakelijk te lezen het niet een stuk 2 keer moeten over lezen om het te begrijpen.

aangrijpend

Dit boek

normaal weet je haver wegen al wie de dader is maar bij dit boek nooit gedacht of kunnen raden wie de dader was.

doe zo verder

dees2307
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

De plot

Wat vind je van het plot? Goede opbouw en maakt bet spannend om verder te lezen.

Mooie plot, je krijgt gaanderweg tips over de dader maar hier kom je pas achter als je het boek uit hebt; dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Onverwacht einde.

Algemeen

Ja ik wilde het boek blijven lezen en niet wegleggen.

Vlot geschreven en makkelijk te lezen.

Aangrijpend.

Dit boek

Tot het einde blijft het spannend wie de dader is en dit wordt niet al tijdens het verhaal bekend zoals bij veel boeken wel het geval is.

Ga zo door!

vangrol
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

De plot
    De plot zit heel goed in elkaar, erg goed opgebouwd! Je krijgt wel aanwijzingen en komt steeds meer te weten over de moord en de beweegredenen van iedereen, maar het einde was heel verrassend voor mij, zeer knap gedaan!

Algemeen
    Ik vond het verhaal ongelofelijk boeiend, het had steeds mijn volle aandacht!
    De schrijfstijl is prettig en goed te volgen. Ik had er moeite mee het boek weg te leggen.

Dit boek
    Ik vind dit een psychologische thriller pur sang!
    Dit boek is voor mij uniek, omdat het zo goed opgebouwd is en je voelt dat de schrijver weet waarover hij het heeft.
    Mijn advies zou zijn: ga zo door, ik ben fan!!!

mar
    Bijdrager
    Aantal berichten: 33

De plot

1. Wat vind je van het plot?

Heel mooi opgebouwd en een speciale spanning tot het einde!

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Op het einde komt alles samen en wordt alles duidelijk…Om dit alles zo ingenieus bijeen te kunnen brengen, moet een heel studie vooral gegaan zijn.Toch blijft het heel het boek vlot leesbaar en wordt het nooit te ingewikkeld

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Nee niet zien aankomen! Ik merkte  wel  op tijdens het lezen, dat de levens van Alicia en Theo gelijkenissen vertoonde en stilaan verweven werden, maar ik werd toch nog verrast door dit plot

Algemeen

4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ik heb het met veel plezier gelezen en kon het boek maar moeilijk weg leggen!

5. Vind je de schrijfstijl van Alex Michaelides prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Een prettige schrijfstijl dat zeer vlot leest, ondanks de toch psychologische inslag van het verhaal!

6. Stel….Alex Michaelides  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Aangrijpend en meeslepend. Je wilt weten hoe dit verder gaat …

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Dit heeft zeker iets unieks. Alle tips in het boek hebben belang. Tijdens het lezen was ik me daar niet van bewust, maar tijdens het plot viel alles op zijn plaats. Ik ga het boek zeker nog eens herlezen (wat ik zelden of nooit doe) maar dit nog eens herbekijken…

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex Michaelides  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Wanneer komt je volgende boek uit ? Ik ga het zeker lezen👍

Liane
    Bijdrager
    Aantal berichten: 45

De plot

Ik vind de plot echt heel knap verzonnen. Goed opgebouwd en tijdens het lezen had ik geen idee dat het verhaal zo’n wending zou krijgen.

Algemeen

Als ik heel eerlijk ben, vond ik het niet altijd even boeiend. Het verhaal kabbelde een beetje voort…eigenlijk gebeurde er weinig. Ik ben dol op spannende boeken waarin wat bloed voorkomt. Ook van “rondvliegende ledematen” ben ik niet vies 😉 Daardoor had dit boek niet mijn constante aandacht. Dit was namelijk heel andere koek. Het verhaal moest het niet van spanning hebben, maar werd bijna volledig gedragen door het psychologische aspect. Dus dat ik soms de aandacht verloor, lag meer aan mij dan aan het boek.

Ik houd niet echt van deze schrijfstijl. Het leest zeker wel vlot, maar ik ben gewoon geen fan van boeken die in de “ik-vorm” geschreven zijn. Hij gebruikte wel mooie zinnen. Soms moest ik iets teruglezen om te begrijpen wat hij bedoelt.

Ik zou zijn boek omschrijven als “clever writing”. En dan doel ik uiteraard op de plot. Je moet best van goede huize komen om zo’n geniale plot te bedenken. Pas als het boek uit is, valt alles op zijn plaats en snapte ik bepaalde passages uit het boek. Dat sprak mij juist weer erg aan.

Dit boek

Het is zeker geen 13 in een dozijn boek. Het einde van het boek maakte voor mij het een en ander goed, waardoor ik zelfs een iets hogere waardering heb gegeven dan ik tot 3/4 van het verhaal van plan was te geven. Ik moest het zelfs even laten bezinken en alles viel toen pas op zijn plaats. Het is een boek waar je over na moet denken.

Advies? Een schrijver schrijft, zoals hij schrijft en blijf dat vooral doen 😉

Rebecca
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

Het verhaal is geweldig opgebouwd. Ik leef mee met de verschillende hoofdpersonen maar er veranderd steeds iets met de mensen waardoor mijn gevoel voor die mensen ook steeds veranderd. Uiteindelijk had ik het echte einde niet verwacht.
    Ik vond het boek ontzettend fijn om te lezen. Spannend zonder eng te zijn en daardoor bleef ik doorlezen. Als ik wist niet veel tijd te hebben begon ik er ook niet aan! Heerlijk en pakkend geschreven!

Psychologische thriller, die onder je huid gaat zitten…… je moet doorlezen en weten hoe het eindigd.
    Aan het einde valt alles mooi op zijn plaats.
    Tips: nee, schrijf nog meer boeken!

Ruby
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

De plot

Het plot zit heel erg goed in elkaar met veel verschillende verhaallijnen. Je wordt geregeld op het verkeerde been gebracht door verschillende ‘verdachten’ voorgeschoteld te krijgen. Ik had een groot deel van het plot snel door – de laatste 100 pagina’s ongeveer – maar zelfs dan nog kwam ik bij het einde voor verrassingen te staan.
    Wel doordacht en zeer leuk om te lezen.

Algemeen

Ik vond dit verhaal wel boeiend, waarom zou je na de moord op je man nooit meer spreken? Het nalaten jezelf te verdedigen of om hulp te zoeken? De psychiatrische wereld is er eentje waar ik mij graag in verdiep, de menselijke psyche bevat zoveel die nog te onderzoeken valt en dat vind ik fantastisch. De beste verhalen komen hier dan ook uit voort.
    De schrijfstijl van Michaelides is enorm aangenaam. Z’n boek las zeer vlot weg en dat maakt dat je het boek zelfs met drukke kindjes om je heen ook kan lezen en nog steeds mee zijn met alle wendingen.
    De typering van boeken vind ik iets moeilijk. Veelal vind ik dat een boek niet onder 1 noemer geplaatst kan worden. Als ik hier dan toch iets moet kiezen zou ‘psychologische thriller’ het meest op z’n plaats zijn denk ik.

Dit boek

Ik moet wel zeggen dat – hoewel het onderwerp van de stille patiënt iets uniek was – dit boek niet zo uniek is. Ik heb al veel boeken gelezen waar het verhaal zo opgebouwd is, met flashbacks naar het verleden – via Alice haar dagboek nu. Om er nog even op terug te komen zoals bij “Na het lezen #1”: een gelijkaardig boek dat ik nu toevallig ook aan het lezen ben is ‘Vind mij – JS Monroe’
    Ik zou Alex Michaelides vooral willen aanraden om niet te stoppen met schrijven, ik denk met zijn achtergrond dat er nog heel veel interessante en spannende boeken kunnen geschreven worden. Misschien eens spelen met de kunst om heden en verleden te laten in elkaar overvloeien en dit niet te doen door gewoon met dagboekfragmenten te werken. Verras ons 🙂

Dini57
    Bijdrager
    Aantal berichten: 364

De plot

Een sterk en origineel plot dat heel goed is opgebouwd,.
    Ondanks dat ik verwachtte dat het allemaal heel anders was gegaan met Alicia kwam die plottwist toch als een verrassing.

Algemeen

Ik las het boek in een paar uurtjes uit, het was niet weg te leggen.
    Ik vind dat hij een erg mooie schrijfstijl had dat ook in een roman niet zou misstaan.
    Ik zou dit zeker een psychologische thriller noemen.

Dit boek

Ik vond het boek geschreven vanuit de psychotherapeut wel een goede invalshoek.
    Ik vond heel het boek vrij uniek, qua schrijfstijl, en opbouw en thema.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.