Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 148: De slapende nimf De slapende nimf, Na het lezen #2

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2011
    #26238 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De slapende nimf een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Ilaria Tuti  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 91

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Een woord: Verrassend!

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Om niet te veel in een spoiler te belanden: Verrassend goed uitgedacht!

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Niet echt had totaal geen idee dat het zo zou aflopen.

Algemeen
    4. Vond je De slapende nimf een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Zeer boeiend en een prachtig verwoord verhaal, had graag doorgelezen maar door omstandigheden moest ik vaak stoppen en dat was niet doordat ik het niet wilde.

5. Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heerlijk vond ik het, heb heel erg genoten van haar bewoordingen (zeer mooi vertaald) en heb vele mooie quotes gelezen.

6. Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ze kan heel emotioneel, mysterieus en ook interessant schrijven.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Voor mij een uniek boek omdat het vele verschillende invalshoeken heeft, en daarmee bedoel ik spanning, emotie en mysterie.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga zo door, ik ben een fan geworden.

justine
    Bijdrager
    Post count: 191

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Heel goed, vol verrassingen
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Heel doordacht, met mooie wendingen
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, totaal niet. Als dat al zo was dan was dit op de laatste 50 pagina’s misschien
    Algemeen
    Vond je De slapende nimf een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Heel boeiend, en met de volle aandacht gelezen
    Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Je moet wel gefocust blijven, ze gebruikt soms woorden die je even moet opzoeken. Maar hoe mooi waren sommige passages beschreven.
    Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Vol emoties, geloofwaardig en ook weer mysterieus.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Heel uniek, en dan niet alleen het verhaal maar ook de manier van schrijven.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, echt niet, gewoon zo doorgaan.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Marina67
    Bijdrager
    Post count: 34

De plot

Op zich vind ik het plot goed. De auteur had zich beter aan het plot kunnen houden in plaats van zijwegen in te slaan die zorgen voor een warrig geheel

Teveel wendingen en zijwegen waardoor het een onsamenhangend geheel wordt.

Nee ik had het niet zien aankomen en vond het ook uit de lucht vallen

Algemeen

Vond je De slapende nimf een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het had zeker niet mijn volle aandacht. Gaandeweg raakte ik de draad kwijt en moest ik steeds terugbladeren. De kern van het verhaal vond ik wel goed.

Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Ilaria Tuti schrijft beeldend. Dit vind ik knap. De vele uitgebreide beschrijvingen van natuur en cultuur halen echter de vaart uit het verhaal. Ook alles wat ze erbij haalt maakte dat ik door de bomen het bos niet meer zag

Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Mythisch en beeldend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Ik vind het uniek door de schrijfstijl en de mystiek die erin zit. Zeker geen 13 in een dozijn

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Jazeker. Blijf dichtbij het plot en weidt niet teveel uit. Ik vond er diverse onbegrijpelijke wendingen en zijwegen in zitten. Ik kon er op een gegeven moment geen touw meer aan vast knopen.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 71

De plot
    Het plot vond ik apart alleen had ik zo nu en dan beetje het idee dat niet alleen Teresa Battaglia aan Alzheimer lijdt.
    Een beetje warrig, alsof de auteur zelf niet helemaal zeker is over het plot.
    Nee, dit einde had ik zeer zeker niet aan zien komen.

Algemeen
    In het begin wel, alleen werd er op een gegeven moment over allerlei niet relevante zaken uitgeweidt die de vaart uit het verhaal haalden, wat ik erg jammer vond.
    Ilaria Tuti schrijft erg prettig en vlot op sommige uitweidingen na.
    Heel mysterieus maar toch ook wel een beetje ongeloofwaardig wat betreft deze ziekte bij het beroep van Commissaris bij de politie. Ik hoop dat in het echte leven politiemensen met een ziekte als Alzheimer niet op zo’n hoge positie werken.

Dit boek
    Dit is een uniek boek door Commissaris Teresa Battaglia en de manier waarop zij omgaat met haar ziekte.
    Ik vind mijzelf niet de persoon om raad te geven aan een auteur, aangezien ikzelf geen enkele bestseller op mijn naam heb staan.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 99

De plot

Het gegeven van een oud schilderwerk uit de tweede wereldoorlog wat plot opduikt met een heel verhaal achter dat doorsijpelt in het heden vind ik bijzonder mooie verhaallijn.
    Less is more is mijn conclusie, het verhaal is enorm beeldend geschreven met diverse moeilijke woorden en meerdere korte verhaallijnen. Dit werkte voor mij verwarring in de hand en werd het geen mooi vloeiend verhaal.
    Door het opvoeren van veel verschillende scenario’s en meerdere korte verhaallijnen kwam het einde als een verrassing.

Algemeen

Op zich vind ik het een boeiend gegeven, de thema’s die werden aangeroerd zijn ook interessant maar om eerder genoemde redenen was ik niet steeds geconcentreerd.
    De schrijfstijl van Ilaria Tutu is beeldend, poëtisch maar bevat ook moeilijk woorden, je moet wel je hoofd erbij houden om in het verhaal te blijven.
    Haar boek zou ik willen typeren als beeldend, bovennatuurlijk en bloemrijke taal.

Dit boek

Het sjamanisme vind ik wel kenmerkend voor haar boek, een thema die je niet zo vaak ziet. Door alle verhaallijnen vind ik het geen 13 in een dozijn boek. Ilaria Tuti heeft ondanks dat ik het iets te veel bladzijdes vond, een goed boek afgeleverd.
    Ga alsjeblieft verder met dit duo, laat Blanka terugkomen maar het mag van mij iets compacter met minder zijweggetjes.

StephanieS
    Bijdrager
    Post count: 39

Het was mij wat chaotisch. Ik zag het plot niet aankomen maar ik vond de weg er heen ook warrig.

Nee, dit zag ik niet aankomen.

Algemeen

Ik merkte dat ik het soms warrig vond. En dat ik de draad kwijt was. Waardoor de aandacht dus ook minder werd.

De schrijfstijl is fijn wanneer het verhaallijn dat ook is.
    Het is beeldend geschreven wat ervpor zorgt dat ik door lees.

Anders.

Dit boek

Zo een dikke thriller, daar hebben we er niet veel van. De schrijfstijl is fijn en sterk.

Het werd mij soms te chaotisch. Kan heel persoonlijk zijn. Misschien ervaren andere dit anders.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 79

De plot
    Goed uitgedacht en zeker verrassend.

Door verschillende zijwegen te bewandelen probeert de auteur de spanningsboog steeds gespannen te houden. Ik vind het plot opbouwend en passend bij het verhaal.

In grote lijnen wel, maar wel pas op het laatste deel van het boek ( zo’n 60 blz van te voren) dat ik een vermoeden kreeg.

Algemeen
    Zeker weten! In het begin was het weer even wennen aan de schrijfstijl, maar daarna wilde ik het verhaal steeds maar doorlezen.

Het is apart waardoor er wel enige concentratie wordt verwacht van de lezer om niet teveel details te missen. Haar schrijfstijl is beeldend en weet de personages een gezicht te geven. Ik zie een tv-serie zo voor me.

Beeldend, poëtisch en goed uitgedacht.

Dit boek

Zeker niet. De schrijfstijl is bijzonder en kom je niet veel tegen in dit genre. De auteur weet een beeldend verhaal met een vleugje spanning goed in elkaar te verweven.

Ga zo door! Ik wil zeker meer lezen want er is nog genoeg te beleven met Teresa Battaglia

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 86

Het plot zit knap in elkaar. Het begin leek simpel, maar naarmate er meer informatie kwam, werd het steeds ingewikkelder. Er kwamen zijwegen, parallel wegen, bochten, het leek of het plot zelf in de beschreven bossen aan het (ver)dwalen was. Pas aan het eind werd duidelijk waar (bijna) alle zijwegen naartoe hadden geleid en vooral waarom. Het duurde lang voordat ik dat door had, dus tot het einde spannend.

Een pittige start, daarna terug schakelen om de lezer kennis te laten maken met de omgeving en de hoofdpersonen. Ilaria Tuti schrijft heel beeldend, bijna poëtisch. Ze hanteert  twee stijlen door elkaar: bloemrijk, en poetisch bij het beschrijven van de natuur en gevoelens versus beeldend, duidelijk, snel bij beschrijving van actie.
    Sommige achtergrondverhalen leken in eerste instantie niet erg ter zake doende informatie,  maar aan het eind blijkt dat je daar aanwijzingen vindt. De auteur verstopt alle aanwijzingen die je als lezer nidig hebt om het raadsel te ontwarren in het verhaal.
    Ik zou dit boek typeren als een literaire thriller.
    De sfeer die Ilaria Tuti weet of te roepen door haar verhalen in de bergen en natuur, veelal onherbergzaam, woest en daardoor mysterieus,  te situeren, geeft er een extra dimensie aan.
    Ik wil meer lezen over Teresa en Massimo, dus ga door!

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 104

De auteur
    De manier van schrijven past vooral bij de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.
    Het totaal is heel beschrijvend, het is alsof je in het bergdal rondloopt. Heel beeldend , bescrijvend geschreven dus, emt een aantal mistieke elementen.
    Kind 39 vond ik geweldig goed.! Ik wil graag de hoofd personen blijven volgen en zal het voglende boek ook zeker weer gaan lezen.
    De plot
    Ik zag de ontknoping niet aankomen. Heel verrassend. Door de vele omwegen (extra verhaallijntjes ) werd ik op het verkeerde spoor gezet.
    Ik heb lang over het boek gedaan , waardoor ik af en toe het verhaal niet goed kon volgen en weer een stukje terug moest. Dit komt niet vaak voor. Dit geeft (voor mij) aan dat het een complex verhaal is door de vele omwegen en afslagen die genomen worden Je moet geconcentreerd blijven lezen! De stijl is heel beeldend met een vleug mystiek.
    Door deze specifieke manier van schrijven is het wel een speciaal boek. En ik wil dan ook graag volgende boeken van Ilaria Tutti lezen.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 193

De plot
    1. Wat vind je van het plot? 2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Het plot is een mooie compositie , langzaam opgebouwd met terugkerende motieven en thema’s. Het lead-thema is ‘geheimen’. Aan het eind worden alle geheimen ontraadseld zowel de persoonlijke als de geheimen die te maken hebben met de doden. Alle geheimen worden -soms letterlijk- opgegraven en ontdaan van alle angsten illusies zodat de waarheid aan het licht kan komen en liefde de plaats in kan nemen van het kwaad. Verdriet kan nu verwerkt worden en het kwaad kan achtergelaten worden. Nu is het tijd voor hoop voor de toekomst en zorg voor elkaar.
    De andere terugkerende motieven zijn mededogen, getormenteerde en beschadigde personages, de sterke en soms destructieve invloed van opvoeding door volwassenen, en dat samenwerking je sterk maakt. Hoe zwak je ook als individu bent.
    Het plot gaat dan ook niet alleen over het oplossen van de moord(en) maar over het onthullen van de geheimen. De motieven lopen mooi in elkaar over en komen op allerlei manieren weer terug. Dit boek is net een schilderij waarin alles met elkaar verbonden lijkt.
    Ook de setting was interessant. In deze afgelegen vallei woont een volk dat zijn eigen cultuur behouden heeft. Het is een matriarchale cultuur die zich verbonden voelt met de Isis-cultuur en deze nog steeds praktiseert. Deze culturele setting is heel bepalend voor het verloop van de gebeurtenissen, waardoor het niet enkel een achtergrond is maar eerder als een personage fungeert.

3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde niet zien aankomen. Er waren voldoende twists die het verhaal iedere keer weer een andere kant op stuurden. Het einde wist me wel te ontroeren. Het voelde alsof het goed was, alsof alles samenkwam op meer manieren dan op een.
    ‘Het was het leven dat doorging. Het was hoop’. Pagina 455
    Het boek eindigt met een hymne aan Isis. Wanneer je de tekst ervan leest en deze vergelijkt met de gebeurtenissen en het einde van het boek, ontkom je niet aan het idee dat Teresa – de commissaris- een manifestatie van Isis is. Zij is alles wat kan zijn en het lijkt alsof Teresa deze gedachte leeft en in praktijk brengt.

Algemeen
    4. Vond je De slapende nimf een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja het was een uitermate boeiend verhaal en het krijgt een speciaal plekje in mijn boekenkast.

5. Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het boek vraagt wat van de lezer. Het leest vrij traag, zeker in de stukken die gekenmerkt worden door rijk en beeldend taalgebruikt. Ook het gebruik van symbolen en terugkerende motieven vraagt flink wat concentratie van de lezer. Toch is dat niet voortdurend zo. Er zijn ook stukken die makkelijk weg lezen. Dan is er geen sprake van introverte bespiegelingen maar dan overheerst de actie. De afwisseling zorgt ervoor dat het boek niet te zwaar wordt om te lezen.

6. Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Het is aangrijpend, maar ook dromerig, realistisch en soms behoorlijk rauw. Voor mij is het boek heel geloofwaardig, de commissaris heeft een sterk ontwikkelde intuïtie en hoe dat werkt is voor mij heel herkenbaar en geloofwaardig weergegeven.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek is uniek. Het heeft iets van donkers zoals een film noir maar draait naar het licht. Het is ook apart door de omgeving Val Resia waar een niet westerse bevolkingsgroep zijn eigen cultuur heeft weten vast te houden. Ook het idee dat het verhaal begint door een portret-tekening die met mensenbloed getekend is, en wel heel lang geleden, dat is een origineel gegeven.
    De schrijfster weet op een heel eigen wijze schilderkunst, muziek en door een thrillerverhaal heen te weven. Bovendien is dit boek echt meer literair dan de meeste zogenaamde literaire thrillers door het gebruik van symboliek en de gedetailleerde uitwerking van de personages.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga zo door. Ik geniet ervan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.