Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 148: De slapende nimf De slapende nimf, Na het lezen #1

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2011
    #26236 |

Vragen ThrillZone leesclub De slapende nimf                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Ilaria Tuti specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van De slapende nimf de eerdere en volgende boeken van Ilaria Tuti ook lezen?
    Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 91

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.
    De karakters
    Massimo stijgt over zijn angst heen en verstopt zich niet meer mede dankzij Teresa.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Teresa omdat ze dealt met haar problemen en een doorzetter is.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, dan zal het verhaal veranderen en dat is niet nodig.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Zeker weten wat een mooie schrijfstijl en heerlijk zoals alles uiteindelijk samenkomt.

5. Kun je de schrijfstijl van Ilaria Tuti specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Filmisch, bloemrijk en mysterieus.

6. Ga je na het lezen van De slapende nimf de eerdere en volgende boeken van Ilaria Tuti ook lezen?
    Zeker weten.

Marina67
    Bijdrager
    Post count: 34

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ja de karakters maken een ontwikkeling door. Teresa durft haar toekomst stukje bij beetje onder ogen te zien, Massimo rekent af met zijn verleden waardoor hij sterker wordt. En zelfs Albert Lona blijkt een menselijke kant te hebben.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Massimo spreekt me aan, maar ook omdat ik hem een schop onder zijn kont zou willen geven om hem richting Elena te duwen

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee Ilaria Tuti zet de karakters goed neer

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja ik vind de schrijfstijl passen bij het verhaal. Ilaria Tuti kan mooi beeldend schrijven. Helaas vind ik zowel het verhaal als de schrijfstijl erg warrig

Kun je de schrijfstijl van Ilaria Tuti specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Beeldend

Ga je na het lezen van De slapende nimf de eerdere en volgende boeken van Ilaria Tuti ook lezen?
    Nee dat denk ik niet

justine
    Bijdrager
    Post count: 191

De karakters
    Jazeker gebeurt dit, Massimo groeit, leert om te gaan met zijn verleden. Maar ook Teresa groeit no steeds.
    Mag het ook twee, want ik vind Massimo en Teresa echt mooie mensen zoals ze worden neergezet.
    Nee, het moet blijven zoals het is, dat is de kracht van dit verhaal
    De auteur
    Ja, dit past, de mooie zinnen, de mooie omgeving met flarden van poëzie maken het plaatje compleet
    Kun je de schrijfstijl van Ilaria Tuti specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Meeslepend, mooi opbouwend
    Ga je na het lezen van De slapende nimf de eerdere en volgende boeken van Ilaria Tuti ook lezen?
    echt wel, vind haar erg mooi schrijven

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 71

De karakters
    In dit deel heb ik dat gevoel sterker dan in het eerste deel, Kind 39. Vooral Massimo Marino groeit heel erg en leert om te gaan met zijn verleden.
    In dit boek vind ben ik vooral erg gecharmeerd door Blanca Zaga met haar hond Smoky, vooral omdat ik een zwak heb voor honden.
    Ik vind hoofdcommissaris Albert Lona een heel akelig individu en die zou wel wat sympathieker mogen zijn.

De auteur
    Niet helemaal, ik vind dat zo nu er wel veel tekst wordt besteed en irrelevante informatie die de vaart uit het verhaal halen. Dit was niet zo in het eerste boek.
    Ik ben niet erg goed in het precies beschrijven van een schrijfstijl, het is vlot geschreven alleen soms wordt er ook weer teveel uitgeweid over bepaalde onderwerpen die dan de vaart weer uit het verhaal halen.
    Ik heb het vorige deel Kind 39 al gelezen en ik ben benieuwd of er nog een volgend deel komt. Op den duur zal toch de gezondheid van Teresa zo verslechteren dat zij haar functie niet meer kan beoefenen.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 99

De karakters

In vergelijking met Kind 39 merk je dat Massimo en Teresa een bepaalde genegenheid voor elkaar opvatten. Massimo ziet het verleden onder ogen na een duwtje van Teresa en Massimo wil Teresa helpen bij haar problemen waar hij nog niet achter is gekomen. Ze groeien ook als duo, er is wel een bepaalde chemie.
    Met een lichte voorsprong is dit Teresa, het lijkt mij vreselijk om in een andere wereld te belanden en op een gegeven moment niet meer weten wat werkelijkheid is en wat de schemerwereld is.
    Voor mij is het tot nu kloppend

De auteur

Ilaria Tuti weet de juiste snaar te vinden, ik vind haar stijl veel sfeer oproepen die bij het berggebied past. Alleen is het voor mij een overkill.
    Bloemrijk, filmisch en gevoel voor sfeer
    Ik geef Ilaria Tuti zeker een kans, Kind 39 was een 5 sterren boek voor mij. Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe het met Teresa en Massimo verder gaat.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 79

De karakters:

Jazeker, Ik vind dat zowel Teresa als Massimo een goede groei maken in dit tweede boek. Massimo maakt wat mij betreft de meeste ontwikkeling door. Een leuk stel zo samen voor een verhaallijn!

Nee, niet echt. Ik vind Teresa en Massimo het verhaal goed laten leven. Blanca is een mooie aanvulling voor dit verhaal. Voor mij zit er daarom geen favoriete personage bij dit keer.

Nee, dat zou het verhaal niet ten goede komen. Ik hoop wel dat er nog meerdere boeken zullen komen in deze reeks. Er is nog genoeg ruimte om het verhaal door te laten lopen met deze personages.

De auteur
    Ik kan nu volmondig ja zeggen, waar ik mijn twijfels nog had bij Kind 39. Het duisteren van de bossen kan de auteur zo mooi en beeldend beschrijven. Ik heb echt genoten.

Beeldend, filmisch en een mysterieuze spanning.

Zeker weten! Ik vind dit boek beter dan Kind 39 en ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van Teresa en Massimo.

StephanieS
    Bijdrager
    Post count: 39

De karakters

Teresa en massimo maken beide een groei. Maar daar vraagt het boek ook wel naar.

Massimo. Zijn ontwikkelingen zijn het grootst zeg maar. Maar Teresa maakt ook dingen mee… Pff.

De auteur
    Nee, het is geschreven zoals het bedoeld is.

De schrijfstijl is steengoed! Dat maakt dit verhaal zo sterk.

Filmisch en beeldend

Eerdere waarschijnlijk niet maar volgende wel.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 86

De karakters

Teresa en Massimo groeien beiden verder in dit boek. Teresa is sterk en weet Massimo te helpen zijn demonen onder ogen te zien. Maar zij verliest haar zo gekoesterde papieren geheugen en wordt daar angstig door. Haar innerlijke strijd is enorm, haar werk vraagt ook veel van haar, je voelt haar uitputting. Ze is mentaal sterk, totdat de twijfel over haar eigen geheugen toeslaat.
    Hoewel de hoofdrol voor Teresa is, zou zij niet zo uit de verf komen zonder Massimo. Ze hebben elkaar nodig, vinden bevestiging in de ander.

De auteur

Het verhaal wordt filmisch, hier en daar bijna poëtisch verteld. De enscenering draagt in belangrijke mate bij aan het verhaal, waardoor een in eerste instantie niet zo spannende vondst steeds mysterieuzer wordt. Hoewel vergezocht (in mijn ogen) wordt het later een meeslepend mystiek verhaal. Heden en verleden gaan elkaar kruisen, gebeurtenissen uit het verleden beïnvloeden het heden.
    Na Kind 39 is de ontwikkeling van Teresa en Massimo goed doorgezet en de sferische beschrijvingen van de omgeving zijn wederom fantastisch. Dus ja, een volgend boek weer!

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 104

De karakters
    De karakters ontwikkelen zich. Vooral Massimo probeert met zijn verleden af te rekenen. Dit is een enorme sprong voorwaarts Maar ook Theresa, die Massimo wil helpen, gaat daarvoor haar eigen grenzen over..
    Mijn favoriete personage is Theresa. Ze probeert zich, ondanks haar ziekte, staande te houden en haar leven op de rit te houden.
    Niets veranderen!

De auteur
    De manier van schrijven past vooral bij de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.
    Het totaal is heel beschrijvend, het is alsof je in het bergdal rondloopt. Heel beeldend , beschrijvend geschreven dus, met een aantal mystieke elementen.
    Kind 39 vond ik geweldig goed! Ik wil graag de hoofdpersonen blijven volgen en zal het volgende boek ook zeker weer gaan lezen.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 193

De karakters
    Karakterontwikkeling is een belangrijk onderdeel in dit boek. We leren in dit tweede deel zowel Teresa Battaglia als Massimo Marino een stuk beter kennen. Ook deze personages leren elkaar beter kennen in de loop van het boek. Ze hebben allebei geheimen die ze proberen te verbergen voor elkaar, maar dat wordt steeds moeilijker. Hoe meer echter onthuld wordt hoe echter hun band wordt. Dus niet alleen deze twee karakter op zich maar ook hun onderlinge relatie groeit. En ook de onderlinge band in het team van Commisaris Battaglia wordt steeds hechter. Er gebeurt een hele hoop op psychologisch gebied.

Ik vind het wel mooi, deze commissaris van het mededogen. Ze beziet zowel de slachtoffers als daders met een groot mededogen. Tegelijk brengt ze de waarheid aan het licht. Je zou het kunnen beschouwen als een soort verlossing. De dader kan bestraft worden en vergeven en zijn ziel wordt daardoor enigszins bevrijd. Datzelfde geldt voor de slachtoffers. Nu men weet hoe zij aan eind zijn gekomen kunnen ook zij weer ‘vrij’zijn. Dat vind ik heel mooi aan dit verhaal. Een politievrouw, gelijk een godin, die vergeeft en straft tegelijk. Ze is een soort moeder voor daders, slachtoffers, haar collega’s en wil voor iedereen zorgen.

Nou dat niet, maar ik schrok wel van de methode die de commissaris gebruikte om Massimo uit het dal te trekken. Wat als ze nou anders had gereageerd? Als ze de waarheid boven alles had gesteld? Maar haar idee van waarheid gaat dieper dan een oppervlakkig feit. Ze kijkt naar diepere waarheden en probeert die naar boven te krijgen. Zowel bij het oplossen van de zaak als bij haar zorg voor haar collega’s

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl zeker passen. De schrijfster gebruikt mooie poëtische en beeldende taal waar ze sferen, de omgeving en gemoedstoestanden schetst. Het past zeker bij het karakter van de commissaris, die de wereld om haar heen niet oppervlakkig en rationeel beziet maar de diepere gronden in de menselijke ziel aanboort.
    Wanneer de spanning en actie toeneemt, verandert de schrijfstijl. Deze wordt sneller en actiever. Minder contemplatief en actiever. Ik vind die overgangen goed gedaan en harmonieus verlopen.

5. Kun je de schrijfstijl van Ilaria Tuti specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is beeldend en vloeiend. Het heeft ook iets filmisch en doet bijvoorbeeld denken aan Italiaanse arthouse films. Met veel stiltes die hun eigen werk doen en waar de psychologie van de karakter meer komt bovendrijven ( ik denk hierbij aan The Gril in the Fog die ik fgelopen jaar zag ‘La ragazza nella nebbia’)

6. Ga je na het lezen van De slapende nimf de eerdere en volgende boeken van Ilaria Tuti ook lezen?
    Ik heb het vorige boek gelezen en ga het volgende boek zeker lezen. Als het vertaald wordt tenminste.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.