Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 111: De perfecte moeder De perfecte moeder, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1408
    #20257 |

Vragen ThrillZone leesclub De perfecte moeder

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 25

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Omdat je als lezer meegaat in het verhaal van zowel Heleentje die opgroeit, als Nelleke en haar huwelijk zie je automatische hoe ze veranderen. Heleentje die Helena wordt, een sterke vrouw, maar altijd onder invloed van verlatingsangst. En Nelleke die zich opwerkt naar een ander milieu, maar daar slecht mee om weet te gaan en door de invloed van vroeger juist aftakelt. Sterk neergezet door de schrijfster.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn hart gaat uit naar de kleine Heleentje. Maar mijn favoriete personage is een bijrol. Juf van Dijk. Ieder kind zou een juf van Dijk moeten hebben. Een die observeert en die alarmeert.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ik zou Nelleke bij haar nekvel willen grijpen en haar naar therapie of een afkickkliniek willen sturen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Kort en bondig, precies neerzetten wat nodig is en dan de juiste sfeer scheppen. Ik vond het prachtig en heel goed gedaan. De juiste toon voor dit boek.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar?

Ik kan zo geen vergelijkbare schrijver noemen.

Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Ik heb vlak voordat ik me hier inschreef haar vorige boek ook gelezen. (ook zeer de moeite waard) en ja ik zal zeker nieuwe boeken van Esther Boek gaan lezen. Haar onderwerpen spreken me aan en ze weet die verhalen van meerdere kanten te belichten.

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 59

De Karakters :
    1 Evolueren de karakters ? Omdat Esther je meeneemt naar verschillende levensfases van de hoofdpersonen begrijp je hun ontwikkeling. Nelleke die haar leven in het arbeidersmilieu achter zich wil laten, maar helaas door haar huwelijk ook niet geaccepteerd wordt in haar nieuwe omgeving. “Ze hoorde nergens bij” En Helena, die door haar moeilijke jeugd ook de mensen om haar heen niet echt vertrouwd, en kampt met verlatingsangst.
    2 Favoriet personage , heb ik niet echt. Ik had eigenlijk “ meelij” met alle hoofdpersonen.
    3 Persoon die ik zou willen veranderen, is Jacob. Hij had zoveel meer voor zijn vrouw en dochter kunnen betekenen.

De auteur :
    4 Esther haar schrijfstijl ervaar ik als prettig, duidelijke taal en korte hoofdstukken.
    5 Ik vergelijk zelden een auteur met een ander, deze keer dus ook niet.
    6 Juist omdat ik haar eerste boek had gelezen wilde ik dit boek ook graag lezen.

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 41

De karakters
    Behalve Helena vind ik niet dat er iemand spectaculair evolueert. Telkens als je denkt dat Nelleke de goeie richting uitgaat hervalt ze terug in haar oude slechte gewoontes. En dan weten dat ze vroeger hetzelfde heeft meegemaakt. Ik kan niet begrijpen dat je iemand hetzelfde kan aandoen, als je zelf goed weet hoe het voelt.
    Helena daarentegen verandert van een verlegen mishandeld meisje in een toch wel sterke, af en toe nog wat onzekere vrouw. En Jacob, ja, die leeft precies maar mee en kijkt toe zonder actie te ondernemen.

Helena spreekt mij het meest aan omdat zij ondanks alles toch probeert om iets van haar leven te maken en het beter te doen dan haar ouders. Ook wat ze allemaal heeft moeten meemaken greep mij heel erg bij de keel, net als de situaties waarin Nelleke als kind terecht kwam. Zo zielig voor hen allebei.

Ik zou Nelleke toch eens goed wakker schudden en vragen waarom ze haar dochter aandoet terwijl ze maar al te goed weet hoe het voelt. Ook Jacob zou ik willen zeggen dat hij meer mag opkomen voor zijn dochter.

De auteur

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar?
    Ik zou vergelijken met de boeken van Torrey L. Hayden. Wss omdat dit ook boeken zijn die over kindermishandeling gaan.

Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Zeker! “Geen kind meer” staat trouwens op mijn nog te lezen lijstje.

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 41

Blijkbaar ben ik een vraag vergeten 🙂
    De auteur
    Door het voortdurend verspringen in tijd en personage vond ik het in het begin moeilijk om te volgen en in het boek te raken. Ik ben dan beginnen opschrijven en eens je mee bent in het verhaal en de stukjes samenvallen, leest het boek als een trein en kon ik het moeilijk wegleggen.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 40

Doordat je de mensen in het verhaal door de tijd heen volgt zie je ze groeien in hun rol in het verhaal.

Dat is dan toch wel Heleentje omdat ik haar zo graag wilde beschermen tegen de boze buitenwereld

Ik zou Jacob wel toe willen schreeuwen dat hij die oogkleppen moet afdoen en voor zijn dochter moet opkomen.

De auteur

Ik vond de korte hoofdstukken erg prettig lezen.
    Het verspringen in tijd verklaarde steeds een beetje meer hoe alles in elkaar stak

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar?
    Geen enkele, ze is uniek in haar soort

Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Juist door haar vorige boek wilde ik graag aan deze leesclub meedoen.
    Ik zal zeker een volgend boek van haar gaan lezen.
    Ze heeft een hele fijne, meeslepende en respectvolle manier van schrijven

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 40

De kararakters:
    1.) Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Jazeker, Nelleke evolueert in een gestaagde neerwaartse spiraal, wat niet verwonderlijk is door haar achtergrond, de liefdeloze ouders die ze heeft en haar alleen maar “gebruiken” en later ook in het net zo liefdeloze huis van haar schoonouders, waarvan ze nooit liefde heeft gehad, hoe kan ze iets doorgeven waar ze niets vanaf weet. Ze vervalt in wat patronen door drankmisbruik waar ze als kind aan is blootgesteld. Jacob, quote: Jij en Helena zorgden ervoor dat ik me niet meer alleen voelde, dat ze de twee mensen die het allerbelangrijkste voor mij zijn ook pijn deden werd me teveel! Hij weet zich te ontworstelen aan een uitzichtloos bestaan door zijn liefde voor anderen, maar daarna stopt naar mijn mening zijn evolueren, ook hij worstelt met het omgaan met emoties. Dat blijkt ook wel uit de zin: misschien hou ik meer van jullie dan dat ik ooit van mezelf gehouden heb. Pas toen Isabau in zijn leven kwam werd alles voor hem soepeler/gemakkelijker , geen verschillende niveaus in liefde(loosheid) maar een gelijkwaardige relatie. Helena was altijd op haar hoede, mede door de onvoorspelbaarheid van haar moeder, het heen en weer verplaatsen van haar in haar jeugd. Dit veranderde door Isabeau die nooit onverwachte dingen deed, daar kon ze moeilijk mee omgaan, de basis was al gelegd. Ook voor haar geldt hetzelfde als voor de meeste kinderen, ze houdt (in de tegenwoordige tijd) onvoorwaardelijk van haar (goedgemutste-)alter ego moeder. Verlatingsangst is haar grootste struikelblok.
    2.) Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik denk dat hiermee de hoofdpersonen bedoelt worden en die heb ik niet, wel springt iemand anders er voor mij uit: en dat is Janneke Van Dijk, zij is mijn held, ik wilde dat er in mijn jeugd zo iemand voor mij klaarstond en deed wat zij heeft gedaan: AAN DE BEL TREKKEN!
    3.) Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nelleke zij had de meeste hulp nodig als haar man niet zijn kop in het zand had gestoken na de eerste keer dat hij erachter kwam had ze misschien professionele hulp kunnen krijgen waardoor de hele geschiedenis anders was (af)gelopen.
    De auteur
    4.) Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Achteraf wel, het maakt meer duidelijk.
    5.) Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar? Haar schrijfstijl is niet eerder in mijn boekenkast voorgekomen, ik heb vele boeken over kindermisbruik in vele vormen in de kast liggen, maar geen enkele komt in de buurt bij het verhaal van twee generaties die door elkaar heen verweven zijn. Het aspect van meerdere generaties maakt dingen beter te begrijpen.
    6.) Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Jazeker ze weet mij in mijn hart en ziel te raken en hopelijk lukt dat haar ook met andere boeken.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 242

De karakters

Helena wel, zij maakt een positieve ontwikkeling door. Van de anderen is er weinig ontwikkeling. Je ziet ze in verschillende levensperioden, maar gaan niet in positieve zin vooruit.

Helena spreekt mij het meeste aan. Zij wil door met haar leven, wat haar ook overkomen is.

Nee, bij een boek als dit heeft de schrijfster heel duidelijk voor deze personages gekozen (en heel goed uitgewerkt).

De auteur

Ja, de afwisseling tussen heden en verleden en het perspectief van de verschillende personen past prima.

Geen.

Waarschijnlijk wel, maar het hangt wel van het onderwerp af.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 240

De karakters

Helena zorgt ervoor dat de vicieuze cirkel waarin haar eigen moeder beland is doorbroken is, door alcohol af te zweren.

Wat ze op het eind van het boek doet spreekt dit dan eigenlijk wel 33n beetje tegen. Maat zorgt wel voor een verrassing effect.

Helena, je krijgt echt met haar te doen tijdens het verhaal.

Jacob, zou ik meer voor zijn dochter willen zien opkomen. Ipv een lafaard te zijn.

De auteur

De schrijfstijl past goed bij het boek.
    De tijdlijn is duidelijk aangegeven.

Kan niet direct iemand noemen.

Ja zou wel nog werk van Esther willen lezen.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 138

De karakters

De kleine Heleentje evolueert tot de vrouw helena en wordt sterker, hoewel de verlatingsangst blijft.
    Dat is Helena, ik heb medelijden met haar.
    Nee, eigenlijk niet, hoewel ik meer van Jacob zou verwachten, maar zijn gedrag hoort wel bij het verhaal
    De auteur

De schrijfstijl is gemakkelijk en direct, zonder poespas. Daardoor past het wel bij het verhaal.
    Ook de afwisseling tussen heden en verleden past goed.
    Eigenlijk met geen enkele andere schrijver.
    Haar eerste boek ga ik nog lezen, daar ben ik benieuwd naar.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 158

De karakters

Ondanks haar opvoeding groeit Helena nog redelijk goed op. Alleen haar verlatingsangst blijft haar parten spelen.
    Nelleke evolueert juist in de negatieve zin. Het wordt steeds erger.

Gelukkig is er juf Van dijk!

Je kan wel zeggen dat je Nelleke eens goed zou moeten door elkaar schudden maar ze is ziek. Jacob darentegen had veel sneller moeten ingrijpen. Zien dat ze ziek was ipv haar op een voetstuk te plaatsen. Nelleke had ‘uit huis geplaatst’ moeten worden tot ze genezen was, ipv Helena. Pas als het eigenlijk al te laat is en door toedoen van juf Van Dijk gebeurt er uiteindelijk iets.

De auteur

Ik vond het heel goed neergeschreven. Het raakte me echt. Ook de verschillende verhaallijnen en tijdstippen vond ik goed gedaan. Het vergt een beetje nadenken van de lezer.

Ik moest even denken aan de boeken van melissa Skaye die ik al gelezen heb.

Ja, ik zou het eerste boek zeker ook gaan lezen.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 34

Karakters
    Van kind naar volwassene dus ja ze groeien op en ontwikkelen zich verder. Nelleke haar probleem escaleert verder.

Favoriet
    Beide vrouwen omdat je hun ontwikkeling meevolgt en het verhaal intrigeert
    Veranderen. Ik zou de slechte personages willen wegtoveren zodat ze beiden als kind gewoon gelukkig hadden kunnen opgroeien en hun liefde doorgeven aan hun kinderen. Ze hadden hun problemen dan niet moeten overwinnen en hadden een goede start gekregen dan.

Auteur
    Rechttoe-Rechtaan geschreven zonder franjes maar emotioneel beklemmend. Ik wil graag haar vorige boek lezen. Ik heb niet dadelijk een herkenbare auteur maar in het harde thriller genre misschien Corine Hartman.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 142

Opes, alles al afgerond en vergeten om hier mijn antwoorden te plaatsen. Excuses

De karakters

Ja dat idee heb ik wel. Vooral Jacob verandert van een ja-knikker naar een man die voor zichzelf kiest. Door het verhaal heen lijkt dit niet zo maar de laatste hoofdstukken geven dit wel weer.

Nee ik heb eigenlijk geen favoriete personage.
    Nelleke is een vrouw die zichzelf verdrinkt in verdriet en ellende.
    Jacob is een egoïst.
    Helena is een zielig meisje en al ouder wordend trekt ze me ook niet aan qua persoon.

Nee, ik vind dat Esther Boek haar personages levendig en reëel neer gezet heeft.

De auteur

Ja dat denk ik wel. Het leest prettig en dat heb je wel nodig bij dit verhaal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar?
    Dat weet ik niet.

Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eventuele eerdere en volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ik heb Geen kind meer gelezen en dat vind ik ook een heel goed boek. Nu ik dit boek heb gelezen zou ik zeker wel meer van haar willen lezen.

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 59

had mijn na het lezen #1 geschreven maar op een of andere manier niet aangekomen

De karakters evalueren bij beide vrouwen je ziet ze veranderen in alle opzichten
    ze worden volwassener en ook sterker

mijn favorieten persoon was de juffrouw van Dijk die alles in de gaten had en er ook wat aan probeerde te doen

denk dat ik aan niemand iets wil veranderen want dan zou het verhaal heel anders zijn

De auteur

vond de schrijfstijl in het begin rommelig doordat de personages nog niet op hun plek vielen naarmate het verhaal vorderde ging de schrijfstijl ook makkelijker om te lezen

ik zou niet kunnen zeggen met wie ik Esther Boek zou kunnen vergelijken

vond de vlinder die steeds terug kwam wel mooi gevonden

Ik ga zeker nog een boek van Esther Boek lezen

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De belangrijkste karakters, Nelleke, Helena en Jacob evolueren alle drie. Door het gezin waar ze elk in zijn opgegroeid, worden ze gevormd en dit heeft invloed op hun leven daarna. Uiteindelijk weet Helena, vanuit een moeilijke jeugd nog de beste draai aan haar leven te geven. Al is het laatste hoofdstuk dan weer erg verrassend.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is Helena. Na een moeilijke jeugd in een gezin met een onevenwichtige moeder en een afwezige vader weet zij een stabiel leven op te bouwen met Eric. Ze weet eruit te komen en dat vind ik erg knap, daarom is zij voor mij een favoriet personage.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik had vooral medelijden met Nelleke, het is verdrietig dat zij wegkwijnt door de eenzaamheid en grijpt daardoor naar de fles. Ik had graag gezien dat het beter voor haar afliep, maar dat is voor het verhaal misschien minder aantrekkelijk.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is prettig, toegankelijk en direct en dit past goed bij deze roman. Door de erge dingen die er gebeuren is dit een goede schrijfstijl voor dit boek.
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Esther Boek vergelijkbaar?
    Ik vind het lastig om een vergelijking te maken. Ik zou zo geen andere auteur weten.
    6. Is het lezen van De perfecte moeder voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja, dit boek heeft mij zeer geraakt. Ik zou graag eerdere en volgende boeken van deze auteur lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.