Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 164: De onbekende vrouw De onbekende vrouw, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De onbekende vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Mary Kubica prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

AT
    Bijdrager
    Aantal berichten: 119

De plot

Ik vind het een heel goed opgebouwd plot. Het verhaal ontrafelt zich langzaam en je krijgt steeds weer andere vermoedens over wat er aan de hand is. Door de verschillende perspectieven, herkenbaar aan de hoofdstuktitels, kreeg ik vermoedens over wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het knappe is wel dat ik deze vermoedens tijdens het lezen een paar keer bij heb moeten stellen en toch aan het einde alles logisch was en in het verhaal paste.

Algemeen

De Onbekende Vrouw is voor mij een heerlijk boek geweest. Het leest heel gemakkelijk, het is spannend waardoor ik steeds door wilde lezen, de sfeer kwam goed over waardoor ik me ook soms niet helemaal lekker voelde en me dus goed met de hoofdpersoon kon identificeren. Dat typeert voor mij een goed boek en dat vond ik De Onbekende Vrouw zeker.
    Alles bij elkaar vond ik het een beklemmend, meeslepend boek. Alhoewel ik de hoofdpersoon niet echt sympathiek vond en ook vond dat ze soms rare dingen deed, leefde ik toch met haar mee; zeker op het einde. Knap gedaan!

Ik lees regelmatig thrillers, en ik heb mijn favoriete schrijvers in dit genre. Als de andere boeken ook zo goed zijn, dan wordt Kubica zeker aan dat rijtje toegevoegd. Ik ga ze zeker lezen, dan wel in de originele taal. Ik wil de vertaalster ook een compliment maken want ik vind het een hele mooie vertaling waarin er, denk ik, niet veel van de sfeer verloren is gegaan.
    Geen tips voor Mary Kubica; alleen maar: ga zo door!

kareltje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 277

De plot

Ik vind het boek zeer goed opgebouwd, waarbij de perspectiefkeuzes en -wisselingen goed meehelpen bij de opbouw en de spanning van het hele verhaal. Ook de momenten dat een personage terugdenkt (ook al vertragen die het verhaal wel), dragen hieraan bij. Gedurende het verhaal ontstaan er mogelijke plot-ideeën bij mij als lezer en die wisselen ook. Dat vind ik knap gedaan van de schrijfster, omdat daaruit ook haar bewuste keuzes blijken van wat ze op welke moment prijsgeeft. Omdat ik het weleens eerder in boeken ben tegengekomen was dit als mogelijk plot wel een van de scenario’s die ik in mijn hoofd had, dat maakte het iets minder origineel. Alles bij elkaar is het uiteindelijke plot voor dit verhaal zeker verrassend en goed gedaan.

Algemeen

De onbekende vrouw had steeds mijn volle aandacht. Ik vind het een boeiend verhaal en een aanrader. Het was goed en begrijpelijk geschreven. O.g.v. dit boek zou ik haar boek typeren als een sterke psychologische thriller die geloofwaardig is neergezet. Bepaalde aspecten vond ik wel aangrijpend, maar ook omdat ik bv bij Imogen meer compassie voelde. Ik vond ook het uiteindelijke plot heftig voor de personages, al kwam dat onvoldoende aan bod bij het laatste hoofdstuk, waarmee dat stukje wat ongeloofwaardig was, vond ik.

Dit boek

Wat ik knap vind is dat Kubica in dit boek meteen voor een onderhuidse spanning zorgt en dat het spannend blijft tot het einde. Wat meehielp is dat het niet alleen bij onderhuidse spanning bleef, maar dat er ook echt spannende scenes waren. Daarnaast vind ik de personages zeer geloofwaardig neergezet en dat geldt ook voor personages die een kleine rol hebben. Ook de opbouw vind ik goed. Kubica heeft van mij geen advies nodig, dat bewijst De onbekende vrouw zeker.

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 242

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Het plot zit super goed in elkaar. Het wordt van begin tot eind opgebouwd en veranderd telkens wanneer je het idee hebt te weten hoe het zit.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur is ingewikkeld maar begrijpelijk (achteraf) en zeer goed bedacht.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik had dit niet zien aankomen. Ik vind het een geweldig goed eind van De onbekende vrouw.

Algemeen

Vond je De onbekende vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    De onbekende vrouw is een spier boeiend boek dat moeilijk weg te leggen was.

Vind je de schrijfstijl van Mary Kubica prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig en gemakkelijk te lezen.

Stel…. Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch en heel erg aangrijpend.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    In eerste instantie had ik willen zeggen dat dit boek niet zo uniek is maar gaandeweg het verhaal veranderde ik van mening. Wat dit boek uiteindelijk toch uniek maakt is het feit dat er geschreven wordt vanuit de persoon met de meervoudige persoonlijkheidsstoornis en dit niet weet. Heel goed geschreven.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee hoor, Mary Kubica heeft geen advies nodig. Ga zo door, je hebt er een fan bij.

Sander83
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

De plot
    Het plot in interessant, ergens ook mysterieus maar zeker sterk opgebouwd. Door de opzet vanuit verschillende perspectieven wordt je steeds weer meer wijzer over wat er speelt. De verwachte ontwikkeling van het verhaal en personages als Muis zijn regelmatig anders dat gedacht waardoor het plot tot het eind spannend blijft.
    Het brengen van informatie op de juiste momenten ontbreekt vaak in boeken. Kubica zorgt er voor dat alles op het juiste moment wordt onthult. Hoe de zaken samen vallen en met elkaar te maken hebben.
    Het zit dus goed in elkaar.

Zoals al omschreven zijn de verwachtingen meermaals veranderd. Dit slot had ik zeker niet aan zien komen.

Algemeen
    Door de wisselende perspectieven die steeds meer onthulde en vragen bleven oproepen over hoe alles met elkaar te maken had, heeft het continue geboeid. Ik heb geen moeite hoeven doen om in het verhaal te blijven omdat het verhaal sterk is neergezet.

Het verhaal is mede boeiend door de begrijpelijke en vlotte schrijfstijl. Met de wisselingen tussen de personages bleef het lezen prettig omdat alles soepel in elkaar over loopt.

De schrijfwijze heeft wel iets aangrijpends en geloofwaardigs. Ik kan me best voorstellen dat dit werkelijk zo gebeurt, ook al heb ik het niet zelf meegemaakt. Alleen de afloop is niet compleet geloofwaardig omdat dit kleine stukje misschien net iets te overdreven is neergezet.

Dit boek
    Er zijn wel enkele auteurs die op deze manier schrijven en proberen deze psychologische kracht over te brengen. Vaak lukt dit niet. De schrijfstijl maakt Mary Kubica dus wel tot een uitzondering voor mij. Dit voornamelijk omdat de psychologisch kracht in het boek zit.

Wat AT ook al heeft vermeld is dit ook te danken aan de vertaler. De kracht en sfeer van het boek lijken (zonder het origineel te hebben gelezen) niet te zijn afgezwakt. Dit mag zeker gezegd worden aangezien het toch ook best vaak anders is.

Als een boek deze indruk maakt is er geen enkele reden iets te willen veranderen. Ik hoop dat Kubica nog lang op deze manier door gaat zodat er nog vele mooie echte psychologische thrillers gaan volgen.

Amarins
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

De plot

Geweldig! Ik had het echt niet op deze manier zien aankomen. Het verhaal zit origineel in elkaar.

De structuur is heel goed in elkaar gezet. Er is geen moment geweest dat ik het voorspelbaar vond. Soms kreeg je een gedachte hoe het verloop zou zijn, maar door de perpectief wisselingen in het boek wordt je gedachte meteen te niet gedaan. Tot het einde heel erg spannend!

Ik had dit niet zien aankomen. Eigenlijk heb ik gedurende het hele verhaal steeds getwijfeld hoe het af zou lopen. Je maakt je voorstellingen van hoe het zou kunnen aflopen, maar dit had ik niet bedacht!

Algemeen

Vond je De onbekende vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Een geweldige thriller die je tot het eind op het puntje van de stoel houdt. Het leest als een trein, je wil niet meer stoppen.

Vind je de schrijfstijl van Mary Kubica prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een fijne schrijfstijl. Geen moeilijk taalgebruik, niet te lange hoofstukken, het leest heerlijk weg.

Stel….Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Ik vind het boek zeker aangrijpend. Zeker als je kijkt naar de rol die Muis speelt in dit verhaal. Realisme komt hier ook zeker om de hoek. Ik denk dat dit vergelijkbare situaties echt wel eens voorkomen in onze huidige maatschappij.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik kan niet zeggen dat dit boek echt specifiek is. Wel vind ik vergeleken met ander thrillers dat het verhaal heel goed in elkaar zit.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden
    Ik heb helaas geen goed raad aan Mary Kubica. Eigenlijk maar één ding, ga zo door en ik ga zeker nog andere boeken van haar lezen!

Ben1955
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

Een verrassende ontknoping

Heel goed opgebouwd,via een rollercoaster van plotwendingen naar de verrassende ontknoping.

Nee ik had het niet zien aankomen

Vond je De onbekende vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Heel erg boeiend, Mary Kubica weet je in dit verhaal voortdurend op het verkeerde been te zetten, waardoor je niet meer kunt stoppen met lezen

vlotte schrijfstijl en leest prettig

Stel….Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen
    Aangrijpend

Niet echt iets specifieks,maar wel een erg goed geschreven thriller

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen goede raad nodig

Kaatje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

De plot

De plot is goed opgebouwd. De wisselingen van perspectieven maakt het interessant om verder te lezen. Er zitten verschillende twistwendingen in en het einde zag ik niet aankomen.

Algemeen

Ik vond het een boeiend verhaal en door de plotwendingen bleef je lezen. Haar schrijfstijl leest prettig en snel ga je door het verhaal.
    De onbekende vrouw is een meeslepend verhaal.

Dit boek

Op de cover staat ‘psychologische thriller’ en dat is precies wat het is. Het is geen dertien in een dozijn verhaal vanwege het goed uitgewerkte psychologische onderwerp.
    Ik heb geen tips voor Mary Kubica, vind dat ze het prima verwoord en in elkaar zet.

tesdro
    Bijdrager
    Aantal berichten: 165

De plot
    Wat vind je van het plot? Het verhaal loopt goed en als echt een puzzel die op het eind pas in elkaar valt. Door de verschillende personages en mijn eigen gedachten erover bleef het spannend.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Erg goed en totaal niet zijn aankomen. Wij worden vanaf het begin van het verhaal dus om de tuin geleid en de ondertitel “Achter elke voordeur gaan geheimen schuil …” is echt treffend.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik dacht echt dat het anders zou zijn dus goed gedaan door Mary Kubica.

Algemeen
    Vond je De onbekende vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een boeiend verhaal door de verschillende type personages van jong tot oud en van normaal tot een persoonlijke gespletenheid.

Vind je de schrijfstijl van Mary Kubica prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind de schrijfstijl begrijpelijk geschreven en zonder rare woorden. Alleen van het woord ‘Hoi polloi” had ik nog niet eerder gehoord.

Stel….Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Realistisch niet echt, want ik kan mij niet voorstellen dat dit in het echte leven gebeurt. Alhoewel dissociatieve identiteitsstoornis wel een serieus probleem is als je dit hebt. Goed dat dit onderwerp wordt aangesneden in een boek. Ik vond het ook wel een aangrijpend verhaal met de dood van Morgan die werd ontdekt door haar stiefdochter. En op het eind van het verhaal hoe Will en Sadie elkaar te lijf gingen. Erg pijnlijk om te lezen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vond het een uniek verhaal, vanwege DIS wat ter sprake werd gebracht en hoe het plot tot stand is gekomen, want je wordt volledig om de tuin geleid.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijf zo doorgaan met het schrijven van spannende thrillers, want ik was erg verrast over het plot. Zo zou elke thriller moeten zijn spannend en onverwachts tot het eind.

Juanita
    Bijdrager
    Aantal berichten: 66

De plot
    Origineel, spannend en goed gevonden.

De spanning is voortdurend voelbaar en wordt geleidelijk aan opgedreven, als lezer bleef ik voortdurend met vragen zitten waarop mijn antwoorden een paar hoofdstukken verder niet bleken te kloppen.
    Al kon ik soms niet anders, ik had het echt moeilijk om het boek aan de kant te leggen.

Ik vind het moeilijk om hier een antwoord op te geven zonder te spoileren, naar het einde toe begon ik zo mijn vermoedens te krijgen, maar helemaal klopten ze toch niet.

Algemeen

Ik vond het een heel boeiend verhaal, de spanning was voortdurend voelbaar! Het liefst had ik het boek in een ruk uitgelezen, maar door verbouwingen aan ons huis waarbij ik af en toe moest assisteren was dit helaas niet mogelijk.

Voor mij heeft Mary Kubica een heel prettige schrijfstijl, geen te lange zinnen, geen te moeilijke woorden, duidelijk. Voor mij was het een plezier om te lezen.

Stel….Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    De stukken over Muis vond ik aangrijpend, op een bepaald moment zat ik zelfs met tranen in mijn ogen. Andere delen waren totaal niet realistisch, maar dit vond ik zeker niet storend. Voor mij horen de typische toevalligheden bij een thriller, ook al is het dan ietwat voorspelbaar.

De opgebouwde spanning en onbeantwoorde vragen bij de lezer zorgen er voor dat het een thriller is zoals een thriller hoort te zijn, maar door het motief van de boosdoener is het toch iets origineels geworden.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Mary Kubica krijgt van mij 4 sterren, dus echt goede raad kan ik haar niet meer geven.

Kristel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 77

Het plot heeft me toch wat verrast, ik had het niet zo snel zien aankomen, en er was heel subliem naartoe gewerkt. Een onderwerp dat niet veel wordt aangebracht.
    Het boek had steeds mijn volle aandacht en boeide me uitermate.
    De auteur heeft een zeer vlotte schrijfstijl., en ik zou dit boek als een stuk realistisch willen noemen. Het onderwerp van meerdere persoonlijkheden sprak me enorm aan en maakte dit voor mij een enig boek.
    Ik zou haar de raad willen geven om zeker verder te schrijven

nini_ingrid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 302

De plot

Wat vind je van het plot? Toch nog echt heel verrassend want het ging heel de tijd in een richting en dan ineens veranderde het verg-haal helemaal naar een andere kant, schitterend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed opgebouwd en gezorgd dat je echt gespannen meeleesten denkt te weten wie de moordenaar is tot plots het veranderd en met Camille erbij word het helemaal spannend
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik had het niet verwacht

Algemeen

Vond je De onbekende vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja absoluut
    Vind je de schrijfstijl van Mary Kubica prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Gemakkelijk te lezen en vlot te volgen
    Stel….Mary Kubica vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Spannend en meeslepend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vond het niets anders dan andere boeken die ik las
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mary Kubica mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik kan geen goed advies geven want het was al goed zo dus doe zo verder

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Wat een geweldig boek. Het plot is geweldig. Heel langzaam opbouwend. En dit einde had ik nooit verwacht. Ik kon het boek moeilijk aan de kant leggen en had het daarom ook in 2 dagen uit. Het leest heerlijk weg en is echt zo geschreven dat je meeleeft in het verhaal. Eerst denk je o weer zo’n verhaal maar juist door het einde is het weer even anders dan andere verhalen. Het is een boek dat ik zeker aan ga raden bij de mensen om mij heen die ook graag lezen. Voor de schrijfster; ga zo door want je schrijft heerlijke verhalen.

Jaimy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 34

Plot: het plot is super. Heel goed bedacht en uitgewerkt. Je komt er op het laatste pas achter hoe het werkelijk zit en dat is iets waar ik écht van houd ik een thriller. Het einde had ik zeker niet verwacht. Ik het hier en daar wel een ideetje, maar het bleek echt veel dieper te gaan.
    Algemeen: In het begin was het iets moeilijker om mijn aandacht erbij te houden. Het verhaal werd echt eerst opgebouwd voordat je doorhebt dat er iets gaande is.
    De schrijfstijl is wel heel prettig. Goed bij te houden, geen moeilijke woorden maar zeker ook niet simpel.
    Typerend zou ik het toch echt psychologisch noemen.
    Dit boek: het heeft zeker iets specifieks, iets wat ik niet vaak lees. Het is moeilijk veel te zeggen zonder te spoileren, maar het is zeker niet een van de velen.
    Mijn advies, ga lekker zo door! Ik ben heel benieuwd naar de andere boeken.

chris de man
    Bijdrager
    Aantal berichten: 50

Het plot

1)Het verhaal zit goed en spannend in elkaar. De verhaallijn vond ik origineel maar het einde vond ik spijtig genoeg niet echt geloofwaardig en ook nogal snel afgehaspeld.

2)Door de hoofdstukken telkens vanuit een ander personage te laten vertellen, is het zeer verslavend om te lezen. Je wilt maar verder lezen om de oplossing te kennen. De structuur vind ik dan ook zeer boeiend om te lezen.

3)Ik had vrij snel een groot deel vh geheim door (wat geen belemmering was voor de spanning en leesplezier) en ook het einde was niet echt een verrassing. Het einde stelde me een beetje teleur omdat ik het niet echt geloofwaardig vind hoe het daarna met haar en de familie verder gaat.

Algemeen

4)Het boek was uiterst boeiend en verslavend. Nodigde ook uit om te blijven lezen.

5)Haar schrijfstijl is zeer fijn om te lezen. Je wordt het verhaal ingezogen en leest als een trein.

6)Het boek valt onder psychologische thriller. Het verhaal is spannend, verslavend, aangrijpend, visueel geschreven maar soms niet geloofwaardig.

Dit boek

7)Het boek vond ik een originele insteek hebben omdat ik nog niets gelezen heb dat over die ziekte gaat. Het feit dat ieder hoofdstuk door een verschillend personage wordt verteld, wordt dan echter weer door verschillende auteurs gebruikt.

8)Het enige dat ik zou willen zeggen, behalve dat ik haar boek graag gelezen heb, is dat ze meer tijd moet nemen om einde te beschreven en niet te koste van de geloofwaardigheid een happy end moet schrijven. Maar zoals vroeger vermeld interesseren haar andere boeken zeker en vast.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.