Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 164: De onbekende vrouw De onbekende vrouw, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Vragen ThrillZone leesclub De onbekende vrouw                                       

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Kaatje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

Sadie maakt zeker een ontwikkeling door. Ze leert zichzelf beter kennen en gaat aan de slag met haar problemen. Camille vind ik een hard persoon, zeker niet iemand waarmee je vrienden wil zijn.
    Mijn favoriete personages is Muis. Ze is vertederend en roept het gevoel op dat ik haar wil beschermen. De personages worden duidelijk neergezet. De puber Imogen is een echte dwarse puber die vol frustraties zit.

De schrijfstijl vind ik passend bij het psychologische verhaal. Het gevoel dat er onderhuids iets broeit, maakt dat je het boek snel uit hebt.
    De schrijfstijl vind ik meeslepend. Haar uitgebreide omschrijvingen en de mooi opgebouwde spanning lezen heerlijk.
    Na het lezen van dit boek ga ik zeker meer boeken van haar lezen.

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja zeker Sadie ontwikkelt zich, al is dat wel heel langzaam. Eigenlijk pas op het eind van het boek zie je de ontwikkeling.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Muis is echt mijn favoriet. Wat een lief meisje dat zichzelf zo enorm wegcijfert. Ze kan heel weinig tot niets doen aan de situatie. Ze heeft mijn hart echt gestolen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? 
    Eigenlijk niet want ik vind dat Mary Kubica haar personages zo geweldig goed heeft neergezet dat ik wisselend sympathie voelde voor Sadie om even daarna weer juist een hekel te krijgen aan haar.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het is een lekker lezende schrijfstijl vol met onderliggende spanning. Het blijft ook tot het einde toe onduidelijk.
    Het heeft geen moeilijke woorden of ingewikkelde zinsconstructies.

Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is realistisch en vasthoudend. Het heeft me in het verhaal getrokken om zelfs na het lezen van de laatste woorden nog niet los te laten.

De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Ja, ik wil heel graag andere boeken van Mary Kubica lezen omdat De onbekende vrouw me heel goed bevallen is.

AT
    Bijdrager
    Aantal berichten: 119

De karakters

De karakters veranderen misschien niet, maar ze evolueren wel voor de lezer. Langzaam leer je iedereen beter kennen en krijg je een beeld van de personages en de dynamiek tussen ze.
    Alhoewel ik Sadie vanaf het begin niet sympathiek vond, identificeer je je toch het meest met haar. Ze is uiteraard ook het meest aan het woord en we zien alles vanuit haar perspectief. Heel langzaam begon ik wel vermoedens te krijgen van wat er aan de hand kon zijn.
    Will is wel iemand waar ik meer over had willen weten; hij blijft vrij plat als karakter.

De auteur

Ik vind het een heel goed geschreven boek; goed om via de verschillende perspectieven het verhaal te lezen. Heel langzaam ontvouwt het plot zich en wordt duidelijk wat er zich afgespeeld heeft.
    Ik vind haar schrijfstijl heel meeslepend. Ze is niet alleen goed in het vertellen van een verhaal, maar ook in het beschrijven van het eiland, het huis. Ik kon me heel goed inleven in hun leven. Ik ga zeker meer van haar lezen!

psychonurse
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

De karakters

Zowel Sadie als Imogene als Will maken een duidelijke ontwikkeling door in het verhaal. In eerste instantie vond ik Sadie twijfelachtig in de keuzes die ze maakte en zelfs een beetje egocentrisch in haar denken. Imogene is een puberende jonge meid die nogal wat meegemaakt heeft en zoekende is. Ze zet vooral af tegen de vrouw die in haar huis komt wonen. Daarnaast lijkt ze ook wel toenadering te zoeken maar voor Sadie komt dit bedreigend over (ten gevolge van Sadie’s eigen onzekerheden?)
    Ik vond Will in het begin vooral sympathiek overkomen ook al zou hij vreemd gegaan zijn. In hem lees ik echt de tocht naar een nieuw begin voor het gezin. Ik vond hem zorgzaam naar Sadie maar langzaam maar daarna steeds meer ondermijnend wanneer Sadie haar zorgen uit. Bij hem had ik als eerste het idee dat er iets niet klopte. Zijn ware aard komen langzaam maar zeker steeds meer naar voren.

Ook al wordt Camille als een slecht personage ingezet in het verhaal, ik voor mij heb het meest met haar. De onbegrepen, hartstochtelijke vrouw die haar liefde van haar leven kwijt is geraakt aan Sadie. De passie die zij laat zien is voelbaar in het verhaal. Dat haar handelen geen sympathie opwekt is begrijpelijk, dat is echt gewoon ziekelijke jaloezie maar wel geweldig beschreven in het verhaal

Nee, ik kan me niet bedenken wat je zou willen veranderen in de personages in dit verhaal. Een ieder heeft zijn eigen inbreng wat aan het einde van het boek duidelijk wordt gemaakt

De auteur

Ja, door steeds meer details vrij te geven in het verloop van het boek, kun je als lezer meedenken richting het einde. Mooi opgezet met geweldige twist erin die je op verkeerde been kunnen zetten

Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    gefragmenteerd, als puzzelstukjes gebracht

De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen?
    ik had al eerder een boek van haar gelezen (Zo’n lief meisje) en heb de andere boeken van haar aangeschaft die in Nederland zijn uitgebracht, na het lezen van dit boek. Ik houd haar vervolgboeken zeker in de gaten. Ik vind haar een geweldige goede thriller auteur. De verhalen laten jou als lezer niet los tot je de ontknoping hebt gelezen

Ben1955
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja vind ik wel,ze maken een duidelijke ontwikkeling door,je leert ze gedurende het lezen goed kennen 

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Geen favoriet personage 

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee,zo het nu is past bij het verhaal. 

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? ja de schrijfstijl past erg goed bij het verhaal.de onderhuidse  spanning is voelbaar op weg naar het plot

Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven meeslepend  

Juanita
    Bijdrager
    Aantal berichten: 66

De karakters
    Ja, ik heb wel het gevoel dat de personages evolueren. Vooral Sadie, al is het dan wat naar de negatieve kant. Ik vind dat ze zich meer en meer in zichzelf terugtrekt.

Als favoriete personage zou ik Muis kiezen omdat ze bij mij overkomt als een lief klein pienter meisje. En ook Tate vond ik wel leuk, alhoewel hij niet echt expliciet in het verhaal voorkomt, ik vond hem klinken als een tof manneke. Ik weerspiegelde hem een beetje aan mijn eigen jongste zoontje die dezelfde leeftijd heeft en ook graag met Lego speelt. Misschien is het wel net daardoor dat ik Tate leuk vond.

Ja, ik zou Imogen een iets aangenamere puber maken. Ik heb me zo geërgerd aan haar manier van doen.

De auteur
    Ik vond het een leuke schrijfstijl. Het boek las heel gemakkelijk en vlot, ik voelde ook voortdurend de spanning tijdens het lezen en dat vind ik erg aangenaam bij een thriller. Het zorgt er voor dat ik het boek moeilijk aan de kant leg.

Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik zou de schrijfstijl als gemakkelijk,vlot, filmisch en meeslepend beschrijven. Tijdens het lezen kon ik me echt een goed beeld vormen van de personage en de omgeving, zonder dat de schrijfster verzandt in de details. Doordat de spanning voortdurend voelbaar was en het boek heel vlot las, had ik moeite om het aan de kant te leggen.

De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen?
    De onbekend vrouw was mijn eerste boek van Mary Kubica. Dit boek is me zo goed bevallen dat ik zeker nog boeken van haar zal lezen.

tesdro
    Bijdrager
    Aantal berichten: 165

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Sadie weet in het begin niet zo goed wat ze met zichzelf aan moet, omdat ze steeds wordt beschuldigd van zaken waar ze niets van af weet. Pas aan het eind weet ze wat ze heeft en strijdt ze voor haar gezin. Ik zie hier echt een evolutie.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriet is Sadie, want Camille is totaal niet mijn type maar maakt het verhaal wel spannend en met Muis wist ik niet zo goed wat ik daar mee aan moest maar is wel een goede toevoeging aan het verhaal.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou wel meer willen weten over Imogen. Wat er allemaal in haar hoofd omgaat en waarom zij zich zo uit. Het zou leuk zijn geweest als er ook een aantal hoofdstukken vanuit Imogen waren geschreven.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind het een prettige schrijfstijl en door de hoofdstukken bij naam te noemen weet je uit welk karakter het geschreven is.

Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Ik vind het filmisch beschreven. Van dit verhaal zou je ook een thriller kunnen maken. Deze wil ik dan graag zien.

De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen? Ik heb erg genoten van dit boek dus ik ben wel nieuwsgierig naar de andere boeken.

chris de man
    Bijdrager
    Aantal berichten: 50

Karakters

1) sadie evolueert van een vrij passieve vrouw naar een vrouw die actief op onderzoek gaat en zich vragen stelt. Ook imogen evolueert met mondjesmaat.

2) mijn lievelingspersonage is muis. Ze ondergaat vele vernederingen maar blijft hierover zwijgen om haar vader geen verdriet te doen. Ze is zo lief en zorgzaam maar wordt klein gehouden door nepmama.

3) Will vond ik eerlijk gezegd van weinig ruggengraat getuigen. Hij steunt zijn vrouw niet echt. Geeft prioriteit aan anderen.

Auteur

1) haar schrijfstijl is zeer vlot. Door de hoofdstukken in naam van verschillende personages in te delen leest het super vlot. De hoofdstukken zijn ook niet te lang. Dat maakt dat je blijft lezen en het boek snel uit is.

2) haar stijl is spannend, psychologisch onderlegd en vrij filmisch beschreven. Je kan het zeer goed visualiseren.

3) ben wel benieuwd naar haar andere boeken. Vraag me af of al haar boeken gelijkaardig zijn of ze een afwisselend repertoire heeft.

kareltje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 277

De karakters

Het verhaal wordt hoofdzakelijk geschreven vanuit Sadie. Sadie is een hardwerkende arts die steeds meer vragen krijgt bij de dingen die rondom haar gebeuren en die probeert te wennen aan hun nieuwe leven in een nieuwe omgeving. Ze geniet van haar kinderen, maar de gebeurtenissen waar ze van ontvlucht zijn, blijven een rol spelen als het gaat om wie ze vertrouwt. Stap voor stap ontvouwt zich wat er gebeurd is en wie zij en haar gezinsleden zijn. Haar partner Will is een huisvader en parttime docent die altijd voor het gezin klaar staat. Haar jongste zoon Tate is onbevangen en speels. De oudste Otto trekt zich wat meer terug en Sadie maakt zich zorgen of hij wel voldoende aansluiting krijgt. Daarnaast worden er stukken verhaal geschreven vanuit Camille, een wat grillige en gedreven vrouw, en Muisje, een jong, gevoelig meisje dat zich probeert staande te houden met een grillige stiefmoeder.
    Imogen is een wat duistere puber, die lijdt onder wat ze heeft meegemaakt. Ik vind haar geloofwaardig beschreven. Ze maakt wel ontwikkeling door, terwijl (voor haar) vreemde mensen in haar thuis komen. Het zijn personages waar je je als lezer mee verbindt en die me allemaal wel aanspreken, al vind ik Will persoonlijk wat te gedienstig.
    Als ik aan iemand iets zou willen veranderen is dat de politieagent, die met momenten wat weinig betrokken lijkt.

De auteur

Vanaf de eerste zin weet Kubica een onderhuidse spanning neer te zetten. De perspectiefkeuzes zijn goed, omdat je daarmee als lezer ook meegevoerd wordt in de onwetendheid en emoties van de personages. Dat verhoogt de spanning en het leesplezier en maakt het een meeslepend verhaal. Ik vind het taalgebruik prettig, vloeiend en actief, waardoor je wordt meegenomen in alles wat bv Sadie ziet, meemaakt en denkt. Dat maakt het ook wel filmisch. Soms denkt ze terug en vertraagt het verhaal, maar dit is zeker nodig voor de opbouw.
    Ik ben heel benieuwd of Kubica’s eerdere boeken ook dit niveau hebben en wil deze zeker gaan lezen.

Sander83
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

Een echte grote ontwikkeling van karakters is niet aanwezig als je het vanuit het verhaal zelf kijkt. Door de onthullingen vanuit het verleden en wat er werkelijk aan de hand is voelt het echter wel alsof Sadie een grote verandering doormaakt.

Bij Imogen zie je een kleine ontwikkeling waarin naar boven komt dat ze toch niet alleen duister en boos is.

De personages zitten goed in elkaar. Muis steelt hierbij wel een beetje je hart. Ook al bleek muis niet te zijn wie ik dacht dat ze was. Dit doet niets af aan hoe dit personage is neergezet. Ook Imogen is een mooi personage. De strijd die ze voert voel je bijna zelf. Dat je na hetgeen dat ze heeft meegemaakt niet enkel positief bent is logisch. Een personage dat goed in het geheel paste.

De personages zitten wat mij betreft prima in elkaar. Door de rollen die ze blijken te hebben hadden Will en Imogen misschien iets dieper uitgewerkt kunnen zijn. Alleen als dat zonder de verrassing van het slot teniet te doen zou kunnen, zou dit iets toe kunnen voegen.

De auteur
    De wisselingen van personages passen goed bij een psychologische thriller. Zeker als het voelbaar is dat er veel in de hoofden gebeurt. Dit is precies van Mary Kubica voor elkaar krijgt. De sfeer dat er iets raar aan de hand hangt constant in het verhaal. Gezien het spectaculaire slot heeft dit goed uitgepakt.

De schrijfstijl is lekker vlot en meeslepend.

De stijl van Mary Kubica bevalt me wel. Het leest lekker en het plot is niet al na een paar hoofdstukken in te vullen. Andere boeken gaan zeker gelezen worden.

Amarins
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

De karakters

Ik zie dat alleen bij Sadie. In het begin van het verhaal is het nog wat een niet zo zelfverzekerde vrouw die niet zo goed weet hoe en wat en steeds meer weet ze haar eigen keuzes te maken en haar ding te doen. Hierin zie ik toch wel groei.
    Bij de overige karakters merk je dat eigenlijk niet.

Ik heb niet echt een favoriet personage. Wel vind ik Sadie een fijn persoon. Ik kan me ook in haar inleven, ik zou ook aan alles gaan twijfelen. Maar ook Muis is een mooi karakter uit het verhaal. Een lief meisje waar ik het zo mee te doen heb.

Eigenlijk niet. Wil is misschien niet het fijnste personage maar in dit verhaal passend denk ik, dus zou ik niet aanpassen.
    De auteur

Ik vind de schrijfstijl erg fijn. Het leest vlot, korte hoofdstukken. Door de titels/namen van de hoofstukken weet je precies over wie het gaat. Erg fijn!

De schrijfstijl is filmisch beschreven maar ook meeslepend. Ik zou zeker nu ik dit boek gelezen heb nog een boek van Kubica willen lezen.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 302

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Sadie zie je zeker evolueren van onzelfzekere vrouw naar een vrouw die haar gezin wilt redden. Camille zie je in zekere zin ook evolueren omdat je meer over haar te weten komt en ziet hoe ze Sadie weg wilt.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Toch Sadie omdat zij vooral goed uitgewerkt is en toch haar mannetje staat
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou Imogen meer uitwerken en Muis ook want ik begrijp eigenlijk niet goed wat Muis erbij komt doen. Er is wel een uitleg voor maar die is er precies maar bij gedaan om er nog iets speciaals bij te doen en was overbodig

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het is vlot te lezen en dat is fijn bij zo een spannend verhaal en je ziet bij elk hoofdstuk een naam staan zodat je weet over wie elk hoofdstuk gaat
    Kun je de schrijfstijl van Mary Kubica specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. spannend en meeslepen
    De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen? ja zeker

Kristel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 77

Zeker Sadie evolueert, je leert haar beter en beter kennen, en zij zichzelf ook
    Muis vond ik zo lief, veel te braaf dat je zo zou willen helpen als je kon
    Neen ik zou geen personages veranderen, alles past mooi bij elkaar.zelfs Imogen met haar weerbarstige buien.
    De schrijfstijl was vlot leesbaar met een steeds aanwezige spanning.
    Toch een filmische meeslepende stijl.
    Ja ik ben er zeker van dat ik van deze auteur meer ga lezen.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja je leert ze langzaam in het verhaal steeds meer kennen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Toch wel imogen omdat ze tegendraads is
    Nee dit hoort zo bij het boek
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? ja het was heerlijk om te lezen
    Meeslepend en daardoor wil je doorlezen
    De onbekende vrouw is de vijfde thriller van Mary Kubica die in Nederland is verschenen, ga je na het lezen van De onbekende vrouw haar eerdere en volgende boeken ook lezen? ja zeker

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.