Home Forums Leesclub 160: De moedercode De moedercode, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28178 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 214

Ik ben geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Nu moet ik ook zeggen dat ik het verhaal zeer geboeid gelezen heb. Ondanks dat de verhaallijn overeenkomt met de beschrijving had ik iets anders verwacht. Het verhaal was veel menselijker, gevoeliger dan ik had verwacht. Minder thrillerachtig, meer op emotie. Hedendaags en herkenbaar.Soms wat (medisch-technisch) maar dat werd goed uitgelegd.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 271

Ben pas gisterenavond laat begonnen in het boek en amper 37 blz gelezen.
    Maar het tolt in mijn hoofd,al de vreemde woorden en gegevens.
    Hopelijk komt er een wending in de verhaallijn.
    Ik heb tot nu toe geen opmerkelijke citaten gelezen.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 69

Opmerkelijke citaten ben ik niet tegengekomen ook geen spelfouten alleen was de auteur of de vertaler soms een beetje in de war met de namen Kai en Kamal. Dit is mij tenminste een keer opgevallen maar ik vond dit niet storend.
    In het begin wel een beetje ingewikkeld met al dat DNA gebeuren maar dat is niet echt lang. Verder vond ik het boek zo ontzettend goed dat ik het eigenlijk in één ruk heb uitgelezen.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 55

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Tot nu toe niets opmerkelijks tegengekomen

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Ik ben nog wat zoekende. Ik had meer verwacht van de kinderen en de robotmoeders, maar het is veel meer de ontwikkeling van de nano deeltjes, de problemen en het ontwikkelen van de baby’s en de robots. Ik hoop dat de beide verhalen snel bij elkaar komen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Nog geen gekke dingen gespot

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 108

Momenteel ben ik rond pagina 250 beland. Het is anders dat ik verwacht had, maar tot zover lees ik het met plezier.
    In het begin was ik even in de war door de naam James Said. Eerst stond ‘Said’, een aantal pagina’s verder James ( en verder in het verhaal).Door het verhaallijn moest ik checken of er sprake was 1 personage. Bleek dat James de voornaam en Said de achternaam te zijn.

Als je iemand niet kent, maar alleen van horen zeggen (lezen in dit geval) vorm je van degene een beeld. Bij het inschrijven voor de leesclub had ik een heel ander voorstelling van de moeder van Kai. Niet een met zachte handen bv. maar meer ‘mechanisch. In ieder geval je idee is altijd anders dan je verwacht. Net zoals je iemand voor het eerst ontmoet zonder dat je een foto van degene hebt gezien.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 137

Ik ben vrijwel direct begonnen met het lezen omdat dit boek me wel trekt. Ik vind het begin erg interessant maar ik ben geen opmerkelijke citaten tegengekomen.
    Tot dusverre kan ik nog niet zoveel zeggen over dit boek omdat ik eigenlijk van de ene verbazing in de andere rol. Ik had een beetje een enkelzijde verhaal verwacht. Iets met de relatie van moeder naar het kind. Maar eigenlijk gelukkig is er veel meer te beleven. Wel moet je even door de hoeveelheid aan vakinformatie heen worstelen. Maar het is ook een soort van leerzaam.
    Omdat ik dit boek best stevig aan het lezen ben heb ik geen oog gehad voor fouten. Bij stevig aan het lezen bedoel ik dat je wel je aandacht erbij moet houden. Je schuift de informatie niet zomaar naar binnen.
    Ik vind het wel een erg leuk boek tot dusverre.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 271

Inderdaad Lies,je krijgt veel, maar dan ook werkelijk heel veel informatie te verwerken.
    Moet dit op sommige ogenblikken even laten bezinken. Vandaar dat bepaalde hoofdstukken minder vlot gelezen worden.

Anna10
    Bijdrager
    Post count: 33

Ik moet erg opletten,zoveel informatie dus geen spelfouten of vreemde dingen gezien Ook niet echt opgelet ik moet mijn hoofd bij het verhaal houden

Ik weet eigenlijk nog niet of het verhaal loopt zoals ik verwacht,nu nog niet maar ik ben nog niet zo ver met lezen.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 108

Dit is een van de weinige boeken dat ik zo snel uit heb gelezen. Finito! Nu is het wachten op de topics en de recensie te plaatsen.

Janny
    Bijdrager
    Post count: 24

Ik had in het begin moeite om in het boek te komen vanwege alle informatie die je krijgt en de termen die gebruikt worden. Later went dat vanzelf en leest het boek een stuk vlotter.
    Ik ben geen opmerkelijke citaten of spelfouten tegen gekomen. Wel staat er op de achterflap “zes jaar later wordt Kai geboren”, maar dat had vijf jaar later moeten zijn. Dat was wel iets wat mij direct opviel.
    Ik heb het boek nu bijna uit. Had van te voren meer verwacht dat het voornamelijk over Kai en zijn robotmoeder zou gaan, maar dat is dus niet het geval, het verhaal is veel breder. Vind het tot nu toe een goed verhaal.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 347

Ik ben het eens met voorgaande opmerkingen, het is veel info om te verwerken.
    Ik voel ook dat het traag vooruit gaat, ben nog in een ander boek bezig en deze gaat veel vlotter om te lezen. Ik hoop dat het nog betert naar hoe verder het boek vorderd.

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Post count: 32

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

“Een jong kind kent Moeder als een geroken huid, een halo van licht, een kracht in de armen, een stem die beeft van gevoelens. Later wordt het kind wakker en ontdekt deze moeder, en voegt feiten toe aan indrukken, en historisch begrip aan feiten.” – Annie Dillard, An American Childhood. (p.7) Waarom deze geciteerde zin?

“In zijn stoel genesteld hoorde hij alleen een vaag drenzen terwijl hij door de stofwolk iets probeerde te zien.” ~ pag. 43: Het wordt drenzen kom je niet vaak meer tegen. Mijn vader gebruikte dit woord regelmatig.

“Maar ze zouden nooit echte moeders zijn. Een robot kon nooit een menselijke ouder vervangen.” ~ pag. 109: Deze alinea gaat elke menselijke moeder/ ouder raken. Dat is uiteraard persoonlijk.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Het viel me op dat het verhaal op een anachronistische manier is geschreven: de tijden zijn dus niet op volgorde. De lezer wordt tussen de jaren 2054, 2049, 2060, 2051, 2061 en 2062 onder andere heen en weer geslingerd en dat zorgt ervoor dat je heel goed moet opletten in welke tijd je bent. Dit kan voor verwarring zorgen en laat zo nu en dan even terugbladeren om te zien hoe het allemaal in elkaar past. Het zorgt ervoor dat het wat traag leest. Ondanks dat vind ik persoonlijk de insteek nog heel interessant, al moet de geleerdheid en de wetenschap erachter de lezer wel liggen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Ik ben nog niet echt fouten tegen gekomen, omdat ik voornamelijk bezig ben met terugbladeren om te kijken of het op deze manier nog wel allemaal klopt.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 68

1)Ik ben ook geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Wat me wel van in het begin opviel was de futuristische ondertoon. De wetenschap, medische wereld en dat verbonden met emotie.

2)Het is een boek dat je met aandacht moet lezen om alle belangrijke details mee te hebben. Dit was wat ik verwacht had maar ik vind het verrassend hoe mooi de mens en de robot samengesmeed is in dit verhaal. Ook de achterliggende kritiek over wat wij als mens kunnen verwezenlijken maar ook vernietigen vind ik heel integer en boeiend verweven in dit verhaal.
    3) Geen spellingfouten opgemerkt tot nu toe.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 347

Ik heb eigenlijk een vraag voor de mede lezers. Ik was het boek aan het bespreken met mijn man deze middag, (hij leest nooit een boek) maar hij wou weten waarin ik bezig was. En toen ik het verhaal uitlegde zei hij mij dat het heel goed op de film I’m mother lijkt die op netflix staat iemand die de film gezien heeft en vind dat dit boek er idd goed op lijkt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.