15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De moedercode een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Carole Stivers prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Carole Stivers vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Carole Stivers mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Aantal berichten: 61

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het boek zit goed in elkaar en heeft een logische opbouw.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het begin van het boek is wel even doorbijten door alle wetenschappelijke termen, deze zijn echter wel nodig voor het verhaal. Er komen veel personages in voor, soms wat lastig om ze uit elkaar te houden.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde niet verwacht.
    Algemeen

Vond je De moedercode een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het was zeker een boeiend boek.Ik was benieuwd of de kinderen elkaar zouden vinden en hoe het ze zou vergaan. Daarin kwamen verrassende wendingen die je niet kon voorzien.
    Vind je de schrijfstijl van Carole Stivers prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zoals ik al noemde was het eerste deel vrij moeilijk door alle wetenschappelijke termen. Verder was het een prettige en meeslepende verhaalstijl.
    Stel….Carole Stivers vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik vind het boek vooral aangrijpend, het zou realistisch kunnen zijn wat we uiteraard niet mogen hopen.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit is zeker een uniek boek. Er wordt een toekomstbeeld geschetst die huiveringwekkend is maar niet onrealistisch. Dat maakt het uniek.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Carole Stivers mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf de lezers meenemen in deze mix van wetenschap, verpakt in een spannend boek.

jajansen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 226

De plot

De plot zat goed in elkaar . Als lezer wordt je helemaal meegenomen.Het verhaal wordt vanuit verschillende invalshoeken/personen beschreven, dat is wel opletten, maar zat wel logisch in elkaar . Het einde had ik niet zien aankomen.

Algemeen

In het begin, was het even doorbijten, door de medische en wetenschappelijke termen. Deze werden echter wel goed uitgelegd en zijn nodig voor het verhaal. Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen.
    Vind je de schrijfstijl van Carole Stivers prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl vond ik erg prettig, boek last vlot en bleef boeien.
    Stel….Carole Stivers vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Integrerend is het eerste wat bij mij op komt en qua thema bijzonder.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek.
    Je verwacht een wat meer technisch boek, maar het is een boek over gevoelens, emoties en moederliefde. Dit had ik niet verwacht.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Carole Stivers mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf schrijven in de combinatie , medisch -wetenschappelijk in combi met de “ menselijkheid.

jajansen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 226

Intrigerend en verrassend

Marieke-miek
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

De plot

Origineel, goed bedacht

Het zit goed in elkaar. Een uitnodigende proloog en afwisseling van verhaallijnen. Wel erg veel lokaties, veel personages en veel wetenschappelijke uitleg wat de vaart uit het verhaal haalde.

Het was niet echt een verrassing, maar het is wel leuk gedaan.

Algemeen

Het was wisselend. Zeker een boeiend verhaal, maar ik had moeite met de vele personages en de vele lokaties. Ook de uitleg over de deeltjes en de computercode was af en toe langdradig.

Prima schrijfstijl, goed te volgen. Wetenschappelijk uitleg was lastig om te volgen maar met enige concentratie wel begrijpelijk. Wat lastig bleek heb ik gelezen en verder niet te veel bij nagedacht omdat het begrijpen ervan ook niet van groot belang was voor de verloop van het verhaal. Weten dat het werd genoemd was voldoenden.

Originele scifi roman met beangstigend maar niet onrealistisch plot.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Ik vond het origineel, maar dat komt ook omdat ik weinig ervaring met scifi heb. Mogeijk zijn er soortgelijke boeken, maar die worden dan niet als thriller aangeboden. Nu is het en toegankelijk boek.

Denk aan de doelgroep van je lezers en houdt er rekening mee dat het wetenschappelijke niet bij elke lezer in de smaak valt.

Janny
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

De plot

1. Ik vond het plot verrassend.
    2. De structuur van het plot was goed opgebouwd, het werd naar het einde steeds spannender.
    3. Ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen

4. Het was zeker een boeiend verhaal! In het begin vond het ik wat moeilijker om erin te komen, maar daarna heb ik het in 1 ruk uitgelezen.
    5. Het eerste gedeelte vond ik vrij moeilijk te lezen, hier moest ik echt mijn hoofd bij houden om al die technische begrippen te lezen en begrijpen. Daarna las het ineens heel vlot.
    6. Ik vind het een spannend en aangrijpend boek.

Dit boek

7. Ik vind het een uniek boek, een bijzonder onderwerp over robots met gevoelens.
    8. Blijf dit soort spannende boeken schrijven, ik heb er van genoten!

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Aantal berichten: 32

De plot

Het plot is om over na te denken. Er zit duidelijk een knipoog naar de toekomst in.

Stivers brengt haar lezer op vlagen van spanning naar een goed einde en daar is het niet bij gebleven: ze geeft de lezer ook een goede boodschap mee.

Ik had wel zien aankomen dat het goed wordt afgewikkeld zodat lezers niet met vragen blijft zitten. De boodschap daarentegen had ik niet kunnen bedenken.

Algemeen

Ik vond het een zeer boeiend verhaal. Het had steeds mijn volle aandacht en dat moet ook wel zo met het oog op de volgorde. Als ik ook maar een ding voor het gevoel miste, moest ik wel even terugbladeren.

Concentratie was vooral in het begin wel vereist door de wetenschappelijke insteek en de boodschap aan het einde deed me ook even flink peinzen. Het was niet onbegrijpelijk geschreven, maar je moest wel steeds goed opletten. Wat ook weleens verfrissend is, een boek om je tanden in te zetten.

Geloofwaardig, absoluut. We gaan steeds een stapje verder als het om wetenschap en technologie gaat. Tegelijkertijd is het ook beangstigend, maar dat is de toekomst op een bepaalde manier altijd wel een beetje. Je weet immers nooit wat de mensheid nog te wachten staat.

Dit boek

Het is absoluut erg uniek. Er zijn naar mijn inziens nog maar weinig boeken met zo’n futuristische insteek op de markt, waarbij een heleboel technologie komt kijken.

De wetenschappelijke kant zou ik iets meer behapbaar maken voor een groter publiek. Zodat het minder droog wordt zeg maar.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Aantal berichten: 76

De plot

Ik vond het een heel fijn plot. Ik houd wel van dit soort eindes.

De opbouw naar het plot was heel subtiel en goed opgebouwd.

Ik vond het hele boek erg verrassend en ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen

Ik vond het erg boeiend en verslavend. Ik kon het boek niet wegleggen en heb het in één ruk uitgelezen.

In het begin moest ik behoorlijk geconcentreerd lezen met alle DNA begrippen, maar later in het verhaal vond ik de schrijfstijl steeds prettiger worden.

Ik vond het een erg aangrijpend boek.

Dit boek

Ik vond dit een echt uniek boek. Ik heb in het verleden behoorlijk veel sciencefiction boeken gelezen alleen tegenwoordig komen er niet veel goede sf boeken meer uit in het Nederlands, en deze vond ik echt boeiend en niet te vergelijken met andere boeken die ik heb gelezen.

Nee, dit boek is perfect zoals het nu is.

Zohra
    Bijdrager
    Aantal berichten: 284

Plot.
    1.Het zit heel goed in elkaar en zeker als we kijken naar wat er nu in deze tijd afspeelt.Iets dat tot nadenken aanzet.
    2.Op bepaalde momenten vond ik de structuur vrij moeilijk om te lezen door de ontzettend veel namen en veel technische uitleg.
    3.Het was niet echt een verrassing voor mij.
    Algemeen.
    4.De Moedercode was boeiend maar had niet steeds mijn aandacht door de vele technische uitleg.Daardoor was het voor mij soms te langdradig en vielen ze vaak in herhaling..
    5.Sommige delen waren makkelijk en vlot te lezen ,andere delen zoals deze met de technische uitleg heb ik grotendeels naast me neergelegd. Vond ik op bepaalde ogenblikken zelfs saai en herhalend.
    6.Als ik eerlijk moet zijn wel realistisch omdat we steeds verder gaan in de wetenschap en steeds grotere stappen zetten .er is nog veel dat we niet weten en in de laboratoria gebeurt.
    Dit boek.
    7.Ik zou het in 1ste instantie niet als een thriller betittelen. Maar in de tijd waarin we nu leven heeft het voor mij wel iets unieks.
    8.Ik zou minder technische termen gebruiken waardoor het meer toegankelijker wordt.

Anna10
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

De plot

Zit goed in elkaar en is origineel.

Goed opgebouwd naar het einde toe

Ik had dit einde wel zo verwacht,toch is het wel origineel.

Algemeen

Ik vond het wel pittig lezen,zoveel karakters,veel vakjargon wat het voor mij lastig maakte om de aandacht bij het verhaal te houden

het vakjargon had van mij wat minder gemogen verder schrijft ze wel beeldend : je ziet de barmhartige leefomstandigheden in de woestijn gewoon voor je

Origineel,aangrijpend

Dit boek

Origineel qua onderwerp

Wat minder vakjargon gebruiken

Thrillreader
    Bijdrager
    Aantal berichten: 108

De plot

1 Wat vind je van het plot?
    Een origineel verhaallijn.

2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ondanks de flashbacks was het verhaal goed te volgen.

3 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ja en nee. Wel dat er een succesvolle reddingsoperatie zou volgen, maar niet de wijze waarop. De oplossing was goed bedacht.

Algemeen

4 Vond je De moedercode een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het is origineel en daarom boeiend. Mede daardoor had ik het boek snel uit.

5 Vind je de schrijfstijl van Carole Stivers prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Wat mij betreft werd er niet te veel vakjargon gebruikt. Daarbij kon je uit de context of uitleg wel uithalen wat het inhield, waardoor het toch begrijpelijk was en goed te volgen. Enige verwarring was de naam van een personage. In het begin werd de achternaam gebruikt, even later de voornaam. Toen moest ik even terug lezen of het om 1 of twee personages ging.

6 Stel….Carole Stivers vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Aan haar
    Aangaande dit boek origineel en boeiend. Over eventuele overige uitgaven kan ik geen mening geven daar ik niet meer van heb gezien.

Dit boek

7 Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Boeiend was dat het verhaal realistische ( momenteel zelfs actueel) aspecten werden gecombineerd met originele stukken.
    Zelfs de SF aspecten deden aan als normaal. Niet iets wat nog ver-van-bed-show is.

8 Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Carole Stivers mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nog een uniek verhaal schrijven met originele elementen.

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 106

De plot

Erg goed, zit erg goed in elkaar.

De opbouw van het plot zit erg goed in elkaar tot het einde.

Ik had dit einde niet verwacht, ik vond het heel origineel.

Algemeen

Ja, ik vond het heel boeiend, je moest gefocust blijven en alle aandacht aan het boek geven.

Ik vond het prettig, je moet wel goed gefocust blijven om het verhaal goed te begrijpen en de verhaal lijn te volgen.

Boeiend en beeldend.

Dit boek

Ik vind het een speciaal boek. Erg boeiend.

Nog z’n boek schrijven.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 406

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    Bleef tot bijna het eind spannend of de bots vernietigd zouden worden of niet en of de kinderen het zouden overleven. Had nog de hoop dat Sela ergens op kwam dagen.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Opbouwend (ook logische opbouw)door de vertelwijze en informatie die je kreeg.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Had niet verwacht dat alle bots zouden blijven bestaan door de korte samenvatting van het boek.

Algemeen
    4. Vond je De moedercode een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja was een boeiend verhaal mede door de actualiteit en dat het zo realistisch gebracht werd.

5. Vind je de schrijfstijl van Carole Stivers prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Was prettig te lezen en door de uitleg ook heel begrijpelijk. Had ook even teruggebladerd over de namen James Said

6. Stel….Carole Stivers vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik dacht dat het een vrouw was ?
    Ik vind het een behoorlijk realistisch en origineel boek (maar niet echt een thriller)

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Was uniek door het futuristische, realistische,menselijke en het actuele aspect van het Covid 19 virus.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Carole Stivers mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Gewoon doorgaan! Ik houd wel van een beetje een wetenschappelijk tintje, een beetje diepgang.

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

De plot

Hoewel het begon met heel veel informatie en uitleg, was het verhaal wel origineel en eens iets anders dan ik gewoon was van lezen, het heeft mij uiteindelijk aangenaam verrast.

De opbouw van het plot zat goed in elkaar. Niets op aan te merken, goed gedaan voor een eerste roman.

Nee ik had het einde niet helemaal zien aankomen.

Algemeen

Vanaf het tweede deel had het boek mijn volledige aandacht, bij het eerste deel was het echt worstelen om er door te geraken.

Het eerste deel moest ik goed nadenken om alles te snappen en de personages goed te kunnen plaatsen, het tweede deel ging een stuk beter, alleen waren de namen van de personages soms verwarrend omdat ze in het begin van het boek anders benoemd werden.
    Het is wel een boek waar je je aandacht moet bij houden.

Ik zou het boek plaatsen onder realistich en geloofwaardig, maar ook wel een aangrijpend boek, zo opgroeien zonder echt menselijk contact zorgt toch wel voor de emotionele kant van het verhaal.

Dit boek

Ik had nog geen boek gelezen in dit genre/ deze stijl, dus voor mij origineel. A

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Carole Stivers mee willen geven? Hoe zou je advies luiden

Zorg ervoor dat je vanaf de eerste letter de aandacht van de lezer weet te grijpen.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 78

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond het een goed opgebouwd plot. De indeling was logisch en prikkelend.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het begint van in het begin spannend en na de wetenschappelijke onderbouwing is er ruimte voor spanning en toekomstvisie.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het is toch wel verrassend en knap bedacht.
    Algemeen

Vond je De moedercode een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik was erg gefascineerd door deze sci-fi thriller.
    Vind je de schrijfstijl van Carole Stivers prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Je moet je concentratie houden tijdens her lezen maar ik hou wel van een uitdagend verhaal. Ik vond de wetenschappelijke informatie erg boeiend en goed verwerkt en duidelijk uitgelegd en toegepast in dit verhaal.
    Dit boek is aangrijpend, doet me soms mijn wenkbrauwen fronsen bij de morele dilemma’s en komt akelig realistisch over. Het lijkt allemaal onwerkelijk maar wie weet..

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De mix van wetenschap, actie en emotie maken dit boek bijzonder.

Blijf schrijven zoals met dit debuut en zorg dat je begin van je boek inslaat als een bom zodat je onmiddellijk wil verder lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.