15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Vragen ThrillZone leesclub De moedercode                                    

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?
    Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Dat is lastig te zeggen, aangezien er zo veel karakters zijn. Als ik moet kiezen zou ik zeggen dat Kendra, Kai en Misha de grootste ontwikkeling doormaken.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Dat is Misha, haar rol in het boek is niet heel groot, maar wel heel bijzonder. Ze maakt heel verschillende werelden mee en weet zich heel goed staande te houden.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, alle personages passen heel goed in het verhaal.

De auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, in het begin veel wetenschappelijke termen, dat past ook bij de stijl van het verhaal. Later wordt het meer een echt verhaal met de nodige spanning.
    5.Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    In het eerste deel van het boek herken je duidelijk de wetenschappelijke achtergrond van Carol. Verderop is het boek beeldend en op het eind meeslepend.
    6.De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?
    Dat zou maar zo kunnen, ik vond het een heel bijzonder boek.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Kai en de kinderen worden groter en wijzer, maar veranderen niet veel
    Misha heeft een eigen hoofdstuk waar ze heel kindelijk is, maar die is veel wijzer dan dat
    De overlevers veranderen weinig. Ik vond opvallend dat op het einde twee van die mensen op eigen houtje een vergaande beslissing nemen, terwijl ze tot de tijd alles samen hebben besloten. Vond dat niet kloppen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

James Said was wel de meest integere persoon, hij sprak mij het meeste aan.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee, dat zou ik zo niet weten. Er zijn teveel personages en ze hebben allemaal hun rol in het verhaal, met hun eigen karaktereigenschappen. Door iets te veranderen veranderd de hele balans in het boek.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja dat bevalt wel goed. Het enige wat ik niet fijn vond is het hoofdstuk over Misha wat ineens heel kinderlijk is geschreven, omdat het de gedachtes van een kind zijn. Dat had gewerkt als het in een ik-vorm was geschreven, nu voelde het heel ongemakkelijk.

De technische delen waren informatief maar haalden de vaart uit het verhaal.

Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Ik hou het op prettig leesbaar.

De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?

Ik denk niet dat ze bovenaan mijn leeslijstje zullen komen, maar zeg nooit nooit.

jajansen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 226

De karakters

Ja, de karakters evolueren zeker. Die van de kinderen omdat zij ook ouder worden. Maar met name ook die van de meeste overlevers, zij proberen, ondanks de fouten uit het verleden, de kinderen een toekomst te geven.
    Dan toch James, iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt, ondanks het feit dat hij het niet eens was met de oorspronkelijke besluitvorming
    Nee, ze passen allemaal in het verhaal.
    De auteur

Ja, het is weliswaar soms wat wetenschappelijk, maar Dat is ook passend in de context van het verhaal. Dit wordt goed uitgelegd.
    Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Beeldend en boeiend is het eerste wat bij mij opkomt
    De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?
    Afhankelijk van het thema, maar in principe wel.

Zohra
    Bijdrager
    Aantal berichten: 284

De karakters :
    1.
    Natuurlijk evolueren ze, zowel de kinderen omdat ze opgroeien als de wetenschappers omdat ze ouder worden en beseffen wat ze gedaan hebben.
    2. Micha en James omdat ze samen iets bijzonders hebben , en het afzonderlijk ook twee heel prachtige mensen zijn.
    3. Nee, ik zou aan niemand iets willen veranderen.
    De auteur.
    1.Op bepaalde ogenblikken werd ik overbluft door al die wetenschappelijke en technische termen/informatie. het hoort ongetwijfeld bij het verhaal maar werkte bij mij een tikkeltje afremmend.
    2. Zeer beeldend/filmisch en ook weer zeer realistisch….denkend aan de tijd van NU…
    3.Ondanks de vele wetenschappelijke /technische termen kijk ik toch uit naar haar volgende boeken

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Aantal berichten: 32

De karakters

De kinderen groeiden wel heel snel op in dit boek. Ze zijn heel snel volwassen geworden en blijkbaar was dat ook nodig. Van James en Rosie krijgen we ook steeds een beetje meer diepgang te zien.

Dat zijn Rosie en Sela. Rosie omdat ze juist die keuze heeft gemaakt met alle risico van dien. Sela omdat ze een dapper meisje is.

Er waren nogal wat karakters voor mijn gevoel…

De auteur

Ik vind dat de schrijfstijl prima bij het verhaal past. In het begin las het wat traag door de geleerdheid en de wetenschappelijke informatie. Die wetenschappelijke informatie heb je toch ook echt wel nodig. In dat opzicht paste die geleerdheid wel. Soms moest ik even terugbladeren om het allemaal goed voor me te zien. Verder lazen de zinnen niet vervelend of stroef.

Het is een anachronistisch verhaal, waarbij je vooral in het begin heel goed moet opletten om het te kunnen blijven volgen. Er zit spanning in en dan vooral in de zin van dat de lezers wil weten of het doel wordt behaald, of dat de personages zullen falen.

Dat hangt heel erg van de thema en de invalshoeken af. Schrijft ze nog meer sciencefiction dan ben ik zeker geïnteresseerd al zie ik haar niet een klassieke thriller schrijven.

Janny
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

De karakters

Er waren zoveel karakters dat ik het moeilijk vind om te bepalen of ze ook evolueerden. De kinderen werden natuurlijk snel ouder en de “Moeders” maakten ook een evaluatie door. De onderzoekers veranderden niet.

Ik heb niet echt een favoriete personage.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee, ik zou niets aan de personages willen veranderen. Ze passen zo goed in het verhaal en zijn goed uitgewerkt.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja, de schrijfstijl past bij het verhaal. De technische termen horen wel echt bij een SF verhaal.

5. Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

In het begin vond ik het moeilijk te volgen vanwege de technische termen, ook al snap ik dat dit nodig was. Het zorgde ervoor dat ik niet echt vlot door kon lezen. Vanaf het tweede deel ging het ineens erg snel. Dat deel vond ik meeslepend, wilde het zo snel mogelijk uit hebben om te weten hoe het zou eindigen.

6. De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?

Ik ben blij verrast door dit boek. Wanneer ze meer van dit soort boeken gaat schrijven dan is de kans groot dat ik die ook ga lezen.

Thrillreader
    Bijdrager
    Aantal berichten: 108

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Als ik me goede herinner was Rick de persoon die zonder James goed te kennen meteen een vooroordeel. Later erkende hij dat hij het fout had. Dat is een stap vooruit om verder te kijken dan je neus lang is. Betreft de andere personages is er dacht ik geen groei.
    2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nee, geen favoriet.
    3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vond dat de kinderen behoorlijk intelligent waren voor hun leeftijd. Om het wat realistischer te maken (met name de periode in Presiado )zou ik ze als tiener neerzetten. Tenzij het brein van de mens over een jaar of 30 een flinke sprong maakt.

De auteur
    4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja. Het gaat voor een groot deel om een pandemie en overleven. Daarbij komt (medisch)wetenschap, onzekerheid en de toekomst bij kijken. Dit is allemaal in het verhaal toegepast.
    5 Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Origineel.Voor een deel is het realistisch. Sterker nog het is momenteel voor een deel actueel.
    6 De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?
    Als de schrijfstijl en de combinatie sciencefiction met wetenschap in de volgende boeken een rode draad is dan zou ik het zeker willen lezen.

Anna10
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Ja de kinderen worden snel ouder. de andere personen krijgen iets meer diepgang

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Geen favoriet,er zijn zoveel karakters in dit boek

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee,dan wordt het hele verhaal anders.

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    ja het past bij het verhaal ,echt zo SF achtig

5. Kun je de schrijfstijl van Carole Stivers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    meeslepend en filmisch

6 De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen
    ja ik denk het wel,ben wel benieuwd welke boeken zij nog gaat schrijven

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Aantal berichten: 76

De karakters

Van de onderzoekers had ik niet echt een idee dat ze evolueerden. De kinderen groeiden op en evolueerden ook niet echt. De moeders maakten echter wel een behoorlijk evoluatie proces door.

Nee, ik heb niet echt een favoriete personage.

Nee, de personages zoals ze nu zijn, passen goed in het boek.

De auteur

In het begin was het erg medisch en moeilijk te begrijpen, maar wel passend bij het verhaal. Later in het verhaal vond ik het erg prettig weglezen.

Ik vond de schrijfstijl erg meeslepend, in het begin had ik wat opstart problemen i.v.m. de moeilijke begrippen maar later in het verhaal kon ik het boek eigenlijk niet meer wegleggen.

Heel zeker. Het is al even geleden dat ik een boek niet weg kon leggen en hem gewoon uit wilde lezen.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 78

De karakters

Er is een evolutie merkbaar doorheen de jaren. Idealen veranderen, personages worden realistischer of soms door gezin banger. Micha haar evolutie is boeiend. Door de omstandigheden zijn de hoofdrolspelers ook gedwongen zich aan te passen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Said voor zijn integere karakter, de robots voor hun speciale liefde voor hun kinderen, de overlevers voor hun moed. Eigenlijk zijn alle karakters op zich SPECIAAL.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat ZIJN? Nee, passen perfect in dit verhaal.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het past goed bij dit soort boek.
    Haar schrijfstijl is boeiend en wetenschappelijk onderbouwd. Je ziet dat je leest door de ogen van een dame met ervaring en research
    De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen? Ja

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 106

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

Ja, de kinderen groeien op en worden ouders en de moeders veranderen in de karakter.

Ik heb niet echt een favoriet personage, vind alle karakters allemaal wat hebben.

Nee, ik zou niks aan een personage veranderen, passen allemaal in het boek.

De auteur

Ja, Vind de schrijfstijl erg prettig om te lezen, je moest eerst wenen aan alle wetenschappelijke termen.

Ik vind het erg beeldend en boeiend geschreven.

Ja, ik ben erg benieuwd naar het volgende boek.

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 405

De karakters
    Niet echt maar wel het bewustzijn bij de onderzoekers/wetenschappers dat wat er is gebeurt nooit had mogen gebeuren. Er zijn heel veel personen die aan bod komen.

Eigenlijk zijn alleen James, Kai en Kendra in bijna het hele verhaal aanwezig en later Misha zodat je je niet echt kan binden aan een bepaald persoon. Wel een positief gevoel over Rose en Sara waarbij Rose echt goed nagedacht heeft .

Blankenship kwam niet echt meer in beeld. De zoektocht van James naar mama ?blz 140
    Personages gewoon zo houden, hoort bij het verhaal.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja prettig geschreven en soms wat technische uitleg.

Filmisch,beeldend en best wel realistisch en boeiend. Ik kon het mij zo voorstellen door de wijze waarop ze het geschreven had.

6. De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen?
    Ja , voor mij een heel verrassend positief boek over een mogelijke toekomst

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

De karakters

Ik vond wel dat de personages allemaal eigenlijk een evolutie meemaakten, zelf de robots – de moeders.

Mijn favoriete personage was dan toch wel Kai samen met Rosie.
    Deze twee personages maakten het boek menselijk.

Nee ik zou niets willen veranderen aan de personages.

De auteur

Het was een schrijfstijl waar je in begin moest inkomen, maar het paste uiteindelijk wel bij het boek.

Het was een realistiche schrijfstijl, die je in tijden van corona je het gevoel gaf, dat dit wel eens echt kon gebeuren, zo nu met het virus dat veel slachtoffers maakt, er is niet echt een remedie tegen, en het blijft zich verspreiden via de lucht, net als hier in het verhaal.

Ja ik zou wel nog een boek van deze schrijfster opnemen.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Aantal berichten: 137

De karakters

Ik denk dat alle karakters evolueren. Het boek beslaat een enorme tijdspad. Mensen gaan dood en of worden ouder. En de kinderen worden geboren en groeien op. Zelfs de bots ontwikkelen zich.

Ik denk van de mensen Rose. Ze is een sterke vrouw die tot het laatst doorzet om de bots een deel van de oorspronkelijke moeders mee te geven. En bij de kinderen denk ik Kai en Sela. Ik denk deze kinderen omdat dit de eerste twee waren die elkaar vonden. Rho-Z vind ik bij de bots een aansprekende karakter. Het is de eerste ‘moederbot’ waar we kennis mee maken.

Op zich zal ik niet echt iets willen veranderen. Maar als ik dan toch iets moet noemen is het Zak Een Zak die tot inkeer komt en een zachtaardige jongen blijkt te zijn…

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik heb geen idee wat de schrijfstijl zou moeten zijn bij een boek als deze. Maar ik denk dat deze schrijfstijl prima past. Het is vlot te lezen.
    Ik denk aan vlot, duidelijk, emotioneel.
    De moedercode is de eerste roman van Carole Stivers, ga je na het lezen van De moedercode haar volgende boeken ook lezen? Zonder twijfel een dikke JA!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.