Home Forums Leesclub 113: De Mitford moorden De Mitford moorden, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1333
    #20556 |

Vragen ThrillZone leesclub De Mitford moorden                                        

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen?
    4. Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven?

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 46

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, vooral bij Nancy vind ik het heel duidelijk hoe ze van een verwend klein kind steeds meer in evenwicht en volwassener word. Guy die steeds zelfverzekerder Bij Louisa vond ik het wel minder duidelijk, zij weet wel steeds beter hoe ze in relatie tot een ander staat maar ze komt mij niet zo stabiel over dat ze beter tegen een confrontatie met haar oom zou kunnen.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik heb wel een zwak voor Nancy die zich overal op stort met haar enthousiasme en een beetje opstandig is. (misschien komt dat omdat ik ook twee van die pubers in huis heb)
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vond Louisa regelmatig een beetje vervelend overkomen, wat overdreven/paniekerig, met wat frustrerende gedachtengang. Maar aan de andere kant is ze natuurlijk nog wel heel jong, dus eigenlijk past het misschien wel weer goed bij dit personage…
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja zeker, ik vind dat de verschillende invalshoeken per kleine hoofdstuk er voor zorgt dat het verhaal een bepaalde snelheid behoudt waar een whodunnit meestal wat traag kan zijn.
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar? Geen idee, hiervoor lees ik misschien te weinig whodunnit verhalen.
    6. Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen? Weet ik nog niet…. Hoewel ik het boek leuk vond ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat ik de rest van de serie ook wil lezen… hiervoor is mijn wil-ik-lezen/verlanglijst misschien nog te groot. Het sfeertje spreekt mij wel aan en het idee dat er een volgden Mitford-zusje een hoofdrol krijgt vind ik ook wel weer heel leuk…. Even afwachten nog
    7. Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven? Zeker, ik voelde me wel helemaal in die tijd, alleen was ik het af en toe ook weer eventje kwijt toen ze het hadden over een flink bedrag waarvan ik in eerste instantie in de war raakte omdat het echt niet zo veel was, haha!

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 25

Ja ik vind wel dat zowel Louisa als Guy zelfzekerder worden.

neen eigenlijk heb ik geen favoriet personage, misschien omdat het boek me ook niet zo goed licht.

dus zou ik ook niemand willen veranderen. misschien wat mij meer zou aanspreken is de periode dat het boek zich afspeelt, ik heb het liever in het nu. maar natuurlijk is dit een persoonlijke smaak.

persoonlijk vind ik het teveel weg hebben van downton Abbey met een vlugge moord er tussen.

neen , ik ga zeker de vervolgverhalen niet lezen en of andere werken van deze auteur.

zeker in het eerste deel vond ik dat er veel te veel over uitgeweid werd, tot en met de strikjes van de hoofdkapjes. dat zoek ik niet in een spannend boek.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 20

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Er gebeurt veel in een hoog tempo, maar dat gaat een beetje ten koste van de personages. Guy komt in ieder geval steviger in zijn schoenen te staat en weet uiteindelijk het respect van zijn ex-baas en zijn familie te krijgen. Louisa blijft eigenlijk een beetje hetzelfde. Pittig, eigengereid en met een groot hart.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik vond Guy een sympathiek personage. Hij is rustig en geeft niet op. Hij is vriendelijk en slim

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou een wat beter beeld willen krijgen van de moeder van Nancy. Die neemt snel beslissingen, maar verder blijft ze wat vaag.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het is een cozy crime en speelt in 1920. Ik had een vrij traag verhaal verwacht. Het is echter geschreven in een enorm hoog tempo en dat vond ik er toch niet zo goed bijpassen. Het resultaat was wel dat ik het ook ontzettend snel uitlas terwijl het toch een vrij dik boek was. Ik had dus verder geen problemen met de schrijfstijl, het is erg toegankelijk.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar?
    Het deed met een beetje denken aan Graham Norton.

Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen?
    Ja ik ben zeer nieuwsgierig geworden naar de rest.

Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven?
    De sfeer is er zeker, het gaat alleen allemaal een beetje te snel.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 64

De karakters

Ik vond zeker dat de karakters sterker werden Guy die steeds meer voor hem zelf op kwam en Nancy die van een verwent kind op bloeit als een sterke vrouw. Louise blijft een beetje achter maar ze komt zeker wel voor haar zelf op.

Ik vond Louise toch wel mijn favoriete personage omdat ze van niets zich toch goed opwerkt en zich geliefd maakt bij iedereen.

Zelf zou ik niet veranderen aan de karakters van deze personages.

De Auteur

De schrijfstijl past goed bij het verhaal je volgt het goed door de kleine hoofdstukken en je waant echt in de jaren 20.

Ik lees eigenlijk nooit dit soort verhalen van die tijd dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Ga zeker meer van deze serie lezen.

Daarom vond ik dit boek zo goed ik waande mij zeker in de jaren 20 met alle beschrijvingen. Zelf zag ik vroeger altijd Upstairs Downstairs en daar deed dit mij erg aan denken.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 21

Van het evolueren van de karakters had ik alleen bij Nancy het idee dat dit gebeurde. Ze werd zo langzamerhand volwassener en kreeg meer verantwoordelijkheidsgevoel.
    Ik vond Nancy daarom wel mijn favoriete personage. Ze groeide gaandeweg met het verhaal op.
    Louise is eigenlijk gebleven zoals ze was en is zelfs niet over haar angst voor haar oom heen gekomen en dat vond ik wel erg jammer en had ik graag anders gezien.

De schrijfstijl vond ik wel bij dit verhaal passen, soms verliep het allemaal een beetje traag maar gelukkig niet het hele verhaal door.
    Jessica Fellowes vond ik wel vergelijkbaar met Sophie Hanna met haar Poirot boeken.
    De volgende delen van De Mitford moorden lijken me ook heel leuk en ik hoop dat die niet zo lang op zich laten wachten.
    De sfeerbeschrijvingen vond ik wel goed beschreven, ik heb na dit boek ook Het weesmeisje van Anne Jacobs gelezen, dit speelde zich af rond 1912-1914 in Duitsland en dat deed mij wel een beetje aan dit verhaal denken. Met het verschil dat in De Mitford moorden de oorlog al was afgelopen en in Het weesmeisje moest de oorlog nog beginnen.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 149

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Ja, bij Guy die steeds zelfverzekerder wordt en ook bij Nancy. Bij Louise merk ik ook wel verandering maar kan het niet benoemen wat het is.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Louise heeft mijn hart wel gestolen hoor net als Guy. Beide hebben ze een groot hart en denken constant aan een ander
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom. De schrijfstijl is mooi en voor mij ook vernieuwend. Je waant je in de jaren 20 maar de sfeer is zo beschreven dat het niet oubollig is.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar? Geen idee
    Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen? Ja, dit boek heeft me enorm verrast
    Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven? Het geeft de naoorlogse sfeer goed weer en ook het klasse verschil tussen de arbeiders en de adel.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 143

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Je ziet dat Guy steeds beter voor zich zelf kan opkomen en je ziet ook Louisa volwassener worden, minder bang. Nancy groeit op tot jonge vrouw kortom genoeg ontwikkelingen vanuit dat perspectief, maar het gaat wel geleidelijk, de nadruk ligt daar niet op naar mijn gevoel.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Louise spreekt mij aan en is wel mijn favoriet. De durf die ze heeft om niet te blijven zitten in de situatie maar stappen te nemen om haar situatie te veranderen. Maar ook dat ze som een situatie neemt zoals die is en er het beste van maakt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?Ik vind dat een schrijver heel zorgvuldig de personages bij elkaar laat aansluiten en daarom zou ik er niets aan veranderen, het zou dan een ander verhaal worden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het speelt rond 1920 en dat is te merken aan de schrijfstijl, er gebeurd veel en er zit duidelijk een puzzelelement in. Zoals het raadsel van de deur en het dichte raam. Ook zitten er de klassieke elementen in, jaloezie, erfenissen, notarissen, geheime liefdes.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar? Het is vergelijkbaar met de verhaal van Poirot of broeder Cadfael.

Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen? Absoluut!
    Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven? Absoluut. De beschrijving van de beroepen, het verschil tussen arm en rijk en dergelijk.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters
    In dit boek is Louisa de het belangrijkste karakter, aangevuld door Nancy en Guy.
    Die twee helpen haar zich te ontwikkelen en maken zelf ook wat ontwikkelingen door.
    Ik vind Louisa een leuke, dappere jonge vrouw. Zij probeert zich aan de negatieve kanten van haar milieu te ontworstelen. Ik heb niet het idee dat welk van de personages ook zou moeten veranderen, de enige die daarover mag beslissen is de auteur.

De auteur

Ik heb dit boek niet ervaren als een thriller, maar als een historische whodunnit. En daar past de schrijfstijl prima bij. Ik vergelijk liever geen auteurs.
    Vanaf het begin van het verhaal werd ik meegezogen naar het Londen van de twenties, in het leven van hardwerkende ‘onderklasse’. De auteur weet die sfeer goed op te roepen, hoewel het voor ons, 21ste eeuwers, vaak moeilijk te begrijpen is hoe het in elkaar zat.
    Ik ben dan ook erg benieuwd naar de volgende boeken en die gaan zeker op mijn leeslijst.

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 25

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Alleen Guy, die wordt langzaamaan wat ondernemender en voor de rest meer opgroeien (de kinderen Mitford) en ontgroeien aan de omgeving (Louisa).

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Louisa en Guy, misschien omdat zij de meer volwassenen zijn.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ze passen perfect op die manier in het verhaal.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Jazeker gezien de tijdslijn pas het helemaal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar? Geen idee, ik lees meestal hedendaagse thillers.

Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen? Zeker weten, ik heel erg van series hou omdat de personages erin terug komen.

Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven? Daar er gerefereerd wordt aan de 1e WO en de gevolgen/veranderingen daardoor, lijkt het me erg geloofwaardig.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 283

De karakters, Nancy zie je volwassen worden, van een verwend rijk kind tot een doortastende tiener.
    Nancy was ook mijn favoriete personage uit het boek.
    Misschien had ik Louisa wel wat van het lef van Nancy willen geven want ze bleef bang voor haar oom.

De auteur

Ik vond die typisch Britse sfeer en die jaren twintig heerlijk om te lezen.
    Dus wel passend bij dit boek.
    Het werd wel in een sneltreinvaart verteld vond ik.
    Ik ben dol op de boeken van Agatha Christie en Sophie Hannah. Sophie Hannah, die naast haar eigen psychologische thrillers ook in de huid van Agatha Christie is gekropen en een paar boeken met Hercule Poirot in de hoofdrol heeft geschreven.
    Daar heeft het iets van weg qua sfeer maar ik vond het puzzelelement minder aanwezig in dit boek.
    Ik ga zeker de volgende delen ook lezen en ik ben wel nieuwsgierig naar de andere Mitford-dochters.
    Zoals ik al zei is de sfeer uit die tijd heel goed overgebracht. Het klassenverschil uit die tijd en de jaren na WOI.
    Ik zie er ook wel een tv-serie in.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 96

De meeste karakters maken een duidelijke evolutie door.
    Louise en Nancy worden volwassen en winnen maturiteit en zelfvertrouwen, Guy komt in het reine met zichzelf en zijn familie, tankt zelfvertrouwen en begint een nieuwe carrière. Ook Xavier komt in het reine met zichzelf en start een nieuw leven, hetzelfde voor de moeder en oom van Louise al ligt de situatie daar wel compleet anders.

Zowel Louisa als Guy spreken me aan, als man voel ik toch de meeste affiniteit met Guy. Zijn goede inborst (galante ridder bij de eerste ontmoeting met Louisa), zijn doorzettingsvermogen (bijt zich vast in de afgesloten moordzaak waar nog geen oplossing voor werd gevonden), eerlijkheid, moed, …

De sfeer en de karakters zijn zo perfect getroffen, dat kan niet verbeterd worden.

Prachtig die schrijfstijl, de perspectiefwisselingen, afwisseling tussen beschrijvingen, dialogen en aktie. De korte hoofdstukken verhogen het tempo al denk ik dat het terugschroeven tot de helft (per perspectiefwisseling) geen merkbaar effect zou hebben.

Het boek doet me nostalgisch terugdenken aan mijn favoriete Agatha Christie verhalen, de Tommy en Tuppence reeks.

Het lezen van De Mitford moorden is voor mij zeker aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen.

Ik ben verzot op boeken uit die periode en mijn grootste ergernis was dat er geen meer bij komen. Dat is hiermee verholpen, Jessica Fellowes schrijft perfect over die periode alsof zijzelf terug in de tijd stapte.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 97

Vooral Nancy maar ook Louise maken beide een duidelijk ontwikkeling door naar volwassenheid. Voor mijn gevoel maken andere karakters minder ontwikkeling door.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nancy spreekt mij het meeste aan is enthousiast en geeft tegengas.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou niet echt iets veranderen in de karakters.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Persoonlijk wel wat moeite met het tempo. Heeft ook te maken met de ouderwetse manier van schrijven.
    Het past echter wel bij de tijdsgeest van het verhaal.

5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar?
    Agatha Christie en Sherlock Holmes.

6. Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen? Ja, ik ben wel nieuwsgierig naar de andere verhaallijnen.

7. Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920).
    Ja, het neemt je goed mee terug in de tijd, de sfeer wordt goed beschreven.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 36

De karakters
    Ja, Louisa wordt van een onzekere vrouw een meer gewaardeerd iemand, dit geeft haar ook zelfvertrouwen. Ook Nancy en Guy maken een ontwikkeling door. Nancy is eerst een verwend meisje, maar uiteindelijk een echte redelijke vrouw. Guy krijgt meer zelfvertrouwen.
    Louisa, zij heeft het in eerste instantie niet prettig bij haar oom en moeder in huis. Uiteindelijk krijgt ze een betere plek bij de familie Mitford.
    Nee ik zou geen wijzigingen willen doorvoeren.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Zeker, het past bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Daarnaast is het toegankelijk.
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Jessica Fellowes vergelijkbaar?
    Ik moet een beetje denken aan Agatha Christie, al is het dat ook niet helemaal.
    6. Is het lezen van De Mitford moorden voor jou aanleiding om de volgende boeken uit deze 6-delige serie ook te gaan lezen?
    Ja, dit boek heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar de andere delen.
    7. Het verhaal in De Mitford moorden speelt in een andere tijd (1920). Hoe vind je de sfeerbeschrijvingen? Weet de auteur de sfeer uit 1920 goed te beschrijven?
    Zeer treffend, ik vind het een boeiende tijd en zo anders dan de onze! De auteur heeft de sfeer geloofwaardig neergezet.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.