Home Forums Leesclub 156: De meisjes zonder naam De meisjes zonder naam, Na het lezen #2

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #27601 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De meisjes zonder naam een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Mikaela Bley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Mikaela Bley vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mikaela Bley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

StephanieS
    Bijdrager
    Post count: 24

Plot
    Ondanks dat ik het plot verwachtte bleef ze mij in de ban houden. De opbouw er naar toe was goed.

Algemeen:
    Ik had dit boek erg snel uit. Het las als een trein. Ik zie hier zo een film van verschijnen. Het is een goed boek en ik vind het fijn weg lezen.
    Een boek met een fijne schrijfstijl. Het is geloofwaardig neer gezet.

Dit boek:
    Vind ik uniek omdat niet veel thrillers ook uit het oogpunt van een tiener geschreven wordt. Dat maakt het wel speciaal.
    Van mij zouden de personages wel iets meer diepgang mogen hebben. Dat zou hem een 10 maken. 😉

vero
    Bijdrager
    Post count: 38

1. Het plot vond ik mooi uitgewerkt, het las ontzettend gemakkelijk.
    2.De 2 verhaallijnen zijn mooi geschreven, en vanaf het begin zit je in het verhaal. Heel mooi opgebouwd en door de afzonderlijke aanduidingen van persoon en tijd, heel gemakkelijk te volgen.
    3.Het einde is een beetje te verwachten, maar toch nog spannend genoeg om verder te lezen.
    4.Heel boeiend en ik kon het moeilijk weg leggen.
    5.Heel begrijpelijk geschreven. Heel prettig en aangenaam om te lezen.
    6. aangrijpend en realisctisch
    7.Het leuke vind ik de ontwikkelingen per dag van de 2 personages
    8. geen advies, maar zal zeker ook haar andere boeken lezen.

Janny
    Bijdrager
    Post count: 14

1. Ik vond het plot een beetje “tam”.
    2. De spanning er naartoe werd goed opgebouwd, maar daarna ging het ineens erg snel, net alsof het afgerafeld werd. Hier had nog wel iets meer verhaal in mogen zitten.
    3. Het einde was al vrij snel wel voorspelbaar.
    4. Het was zeker een boeiend verhaal. Ik wilde toch graag weten hoe het af zou lopen, dus hierdoor bleef ik wel doorlezen.
    5. Het is heel vlot geschreven en gemakkelijk te begrijpen.
    6. Ik vind het realistisch geschreven.
    7. Ik vond het boek uniek omdat het vanuit 2 verschillende personages is geschreven en 1 daarvan een tiener was. Ook dat het tijdsverloop steeds aangegeven werd, maakte het bijzonder om te lezen, omdat het net was alsof je er zelf bij was.
    8. Gewoon zo door blijven gaan met schrijven!

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 199

De plot

Hoewel goed opgebouwd, vanuit de twee verhaallijnen was de plot niet verrassend. Ik had wel verwacht dat de beide verhaallijnen op deze wijze bij elkaar kwamen.

Algemeen

Vond je De meisjes zonder naam een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het verhaal niet heel spannend, wat voorspelbaar, had wel wat meer tempo in gemogen.
    Vind je de schrijfstijl van Mikaela Bley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig, ook vanuit het perspectief van de beide hoofdpersonen.
    Korte hoofdstukken met een duidelijke tijdlijn, waardoor het boek vlot las. Lastig vond ik de vele Zweedse namen en uitdrukkingen.
    Stel….Mikaela Bley vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Hedendaags, een boek van deze tijd met hedendaagse elementen.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De opbouw van het verhaal vanuit twee hoofdpersonen, die qua basis in eerste instantie niets met elkaar lijken te hebben, maar uiteindelijk bij elkaar ko,en

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mikaela Bley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Meer diepgang in de hoofdpersonen en wat meer spanning.

Jaimy
    Bijdrager
    Post count: 13

Ik vond het een sterk plot. Er werden steeds wat lijntjes uitgegooid maar dit bleek het allemaal niet te zijn. Ik zag het dus ook niet aankomen.
    Ik had het enigszins verwacht maar echt pas op het einde zelf. Dus niet dat ik al de hele tijd het idee had dat het daarheen zou leiden.
    Ik vond het verhaal zeker boeiend. Je voelde iets sidderen waar niet helemaal de vinger op gelegd kon worden waardoor je steeds nieuwsgierig gehouden werd en zeker door wilde lezen.
    De schrijfstijl vond ik erg prettig. Niet al te moeilijk geschreven, maar ook niet super simpel. Fijne lengte qua hoofdstukken dat leest voor mij altijd prettig. Ik vind het boek wel actueel. Met Linn de influencer en blogger maar ook het hokjes denken met haar adhd.
    Het had voor mij wel iets verder uitgebreid mogen worden. Dieper ingaan op het stigma rond adhd.
    Ik vind het moeilijk om een goede raaf te geven omdat dit het eerste boek is wat ik lees en de vierde in een serie.
    Ik zou aan de hand van wat ik nu lees zeggen, de karakters mogen iets dieper uitgewerkt worden.

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 92

De plot
    1. Het plot is niet heel bijzonder, maar met de opbouw vanuit twee hoofdpersonages wel interessant.

2. Het plot is netjes opgebouwd in een begrijpelijk taal en speelt binnen een kort tijdsbestek af. Gezien de zaak die hier aan bod komt is dat misschien wel een korte periode, maar dat is verder prima. De keuze om vanuit 2 hoofdpersonen te schrijven is positief. Beide personages geven de situatie duidelijk weer en komen steeds dichter naar elkaar toe. Hierdoor blijft het verhaal soepel verlopen. Het laatste stuk had misschien iets meer uitwerking mogen hebben omdat het zich aan het eind ineens vrij abrupt ontwikkelde.

3. Ergens had ik al vrij snel een vermoeden aar de oplossing gezocht moest worden. Er zijn pogingen gedaan om je op het verkeerde been te zetten, maar dat lukte toch niet heel erg goed. Vaak wordt een boek dan minder interessant, in dit geval bleef het ondanks het vermoeden toch leuk om door te lezen.

Algemeen
    4. Het heeft ondanks de voorspelbare richting waarin je het moest zoeken wel interessant en leuk om te lezen.

5. De schrijfstijl is zeer begrijpelijk en leest soepel. Hierdoor is het lezen prettig te noemen. De korte hoofdstukken vanuit de hoofdpersonages en het korte tijdsbestek geven je een goed beeld van de gebeurtenissen en de tijdlijn.

6. Moeilijk om hier echt iets aan te koppelen. want hoe realistisch en geloofwaardig is het dat een dergelijke zaak, in zo’n tijdsbestek door een journalist, wordt opgelost. De zaak zelf is echter wel geloofwaardig neergezet. Dit is bij de andere delen ook wel het geval.

Dit boek
    7. De onderwerpen en uitwerking zijn niet uniek. Het komt vaker voor dat een verhaal uit meerdere personages en tijdseenheden wordt geschreven. De combinatie van een journalist komt dat wel weer iets minder voor (omdat vaak vanuit een rechercheur is geschreven). Dit is wel verfrissend omdat het geheel wat minder standaard maakt.

8. Tot op heden lezen de boeken lekker weg. In dit 4e deel viel het mee met de verwijzingen naar het verleden van Ellen. Ik zou er langzaamaan voor kiezen dat onderwerp de ontknoping te geven en er wat minder aandacht aan te besteden in het vervolg.

Corinne1104
    Bijdrager
    Post count: 6

Plot.
    1.Ik vond het een spannend plot en ook geeft het in het begin weinig vrij je heb wel een idee waar het naar toe gaat maar de vraag is altijd zal het kloppen.
    2. Het is mooi opgebouwd met 2 hoofdpersonen en tijdlijn. Op die manier leest het erg prettig door de afwisseling.
    3. Je hebt wel een idee waar het naar toe gaat maar het einde heeft toch nog wat verrassingen. Waardoor je makkelijk doorleest, je wilt weten wat er gebeurd.
    Algemeen.
    4. Het verhaal is boeiend en had mijn volle aandacht,
    5.Het verhaal is prettig en begrijpelijk beschreven daardoor hoeft je niet uiterst geconcentreerd te zijn.
    6.Ik vind het een geloofwaardig en aangrijpend boek en van deze tijd.
    Dit boek.
    7.Het is een boek dat op zichzelf staat en niet duizend uit een dozijn.
    8. Diep de personages iets meer uit, iets meer achtergrond informatie.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 252

Het plot.
    1.Ik vind het plot in zijn geheel vrij goed, maar niet echt denderend.
    2.Goed opgebouwd omdat het om 2 verhaallijnen gaat die op een gegeven ogenblik in elkaar vloeien.De spanning steeg maar op een gegeven ogenblik had ik het gevoel dat er abrupt een einde aan gebreid werd.
    3.Ergens zei mijn buikgevoel het wel…af en toe was er dan iets dat me een seconde deed twijfelen.Maar uiteindelijk bleek ik het toch bij het rechte eind te hebben.
    Algemeen.
    4.Ondanks mijn buikgevoel vond ik het een spannend boek en kon het mijn aandacht vasthouden.
    5.De schrijfstijl is zeer prettig en makkelijk te lezen.Geen bijzonder moeilijke woorden.Voor iedereen toegankelijk.
    6.Zeer realistisch, aangrijpend en heftig.
    Dit boek.
    7.Voor mij is ieder boek haast uniek, maar dit boek dat een thriller is ,is geschreven vanuit het oogpunt van een tiener en een journaliste.Normaal zou je denken dat een inspecteur meer op de voorgrond zou treden.
    8.Ik zou zeggen : zeker blijven schrijven maar ook proberen de lezer niet het gevoel te geven dat er snel een eind aangebreid is

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 17

t lezen #2

De plot

Wat vind je van het plot?
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik vond het plot wel aardig, niet erg verrassend, had het wel aan zien komen. Gedurende het lezen waren er verschillende aanwijzingen die in deze richting wezen.
    Algemeen

Vond je De meisjes zonder naam een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Vind je de schrijfstijl van Mikaela Bley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het boek was boeiend en makkelijk leesbaar. Korte hoofdstukken en een regelmatige wisseling vanuit de 2 hoofdpersonen verteld.
    Stel….Mikaela Bley vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? De geschiedenis leert dat dit best wel realistisch kan zijn. Een school op een afgelegen plek met een select gezelschap aan leerlingen. Als er dan weinig controle is zou het kunnen gebeuren.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mikaela Bley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling. Het was een leuk boek om te lezen, maar niet echt heel bijzonder. Daarvoor was het toch wat te voorspelbaar. Een goede raad voor Mikaela, blijf vooral schrijven. Probeer de lezer in spanning te houden en geef niet te snel in het boek aanwijzingen naar het uiteindelijke plot.

Nick Evrard
    Bijdrager
    Post count: 23

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Ik vind het wel best een origineel verhaal. Mooi ineengestoken maar spijtig genoeg geeft de auteur al vrij vroeg in het boek een aantal verwijzingen waardoor ik al snel een vermoeden had over de afloop van het boek. Dat heeft mij echter niet belet om verder te lezen.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De 2 verhaallijnen met aanduiding van tijd en dag maken het makkelijk om het verhaal te volgen. Je leert het verhaal op die manier uit 2 verschillende gezichtspunten bekijken. Dat is zeker een meerwaarde in het boek. Eenvoudig maar goed uitgedacht.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde al een tijdje zien aankomen. Het is niet zo dat de spanning doorheen het boek stilaan wordt opgebouwd om dan tot een spetterend eind te komen. Het is spannend maar wel heel voorspelbaar en het eind is heel kort. Het lijkt alsof de auteur er op het eind snel vanaf wou. Had meer dramatisch gekund en gemogen volgens mij.
    Algemeen
    Ik heb het boek heel snel uitgelezen en vond het makkelijk te volgen. Het had zeker steeds mijn aandacht want ook al heb je een aantal vermoedens dan wil je ook graag ontdekken of je juist was.
    Vind je de schrijfstijl van Mikaela Bley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind het makkelijk en vlot geschreven. Je hoeft niet supergeconcentreerd te zijn om te kunnen volgen. Korte hoofdstukken dragen daar ook toe bij. Is ook een boek dat door een jonger publiek zou kunnen geapprecieerd worden. Mijn dochters vinden het alleszins ook een goed boek. Met een tiener als hoofdpersonage die dan ook nog blogt waren ze direct verkocht. Voor hen was het boek ook vlot leesbaar. De details zijn gruwelijk maar het is niet te. Mooie en correcte beschrijvingen.
    Stel….Mikaela Bley vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch, geloofwaardig, aangrijpend, up to date. Allemaal uitdrukkingen die ik zeker in dit verhaal kan terugvinden.
    Het tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt is wel kort voor deze gebeurtenissen dat is het enige waar je je zou kunnen aan storen.
    Dit boek
    Ik vind het onderwerp wel mooi gevonden. Zoals gezegd de bloggende tiener is heel up to date. Kostscholen (internaten) zijn weer in opmars dus ik zie het zo gebeuren. Toch wel eens iets anders, is me wel bevallen.
    Geef niet te snel tips die ons het eind al laten voorspellen. Het eind mocht iets uitgebreider voor mij daar had ik meer van verwacht. Ik miste daar iets. De aanloop naar de ontknoping duurde lang en ik had dus zeker een spetterend eind verwacht.

bonkikong
    Bijdrager
    Post count: 63

De plot

1. Wat vind je van het plot? Het plot is vrij voorspelbaar, maar om de één of andere reden heeft mij dit niet gestoord.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De auteur had iets meer ruimte mogen voorzien voor het plot. Het hele verhaal is goed opgebouwd, maar het einde was vrij kort.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het einde was redelijk voorspelbaar.

Algemeen

4. Vond je De meisjes zonder naam een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik vond het een aangenaam boek om te lezen. Best actueel en het boek heeft me geen moment verveeld.

5. Vind je de schrijfstijl van Mikaela Bley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het boek is heel vlot te lezen, doordat het korte hoofdstukken zijn, afwisselend vanuit het perspectief van Linn en Ellen wat een mooie bijdrage levert.

6. Stel….Mikaela Bley vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Ik vond het verhaal wel realistisch neergezet. Een afgelegen internaat, geen grote hoeveelheid leerlingen, een beetje mysterieus allemaal, maar ik kan het me wel levendig voorstellen.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij is dit boek uniek in die zin, dat dit het eerste boek is dat ik lees waar het hoofdpersonage geen rechercheur is. Het was een aangename invalshoek om dit verhaal te lezen vanuit het oogpunt van een verslaggever.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mikaela Bley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Misschien iets meer ruimte voorzien voor een volwaardig einde.

katinka
    Bijdrager
    Post count: 8

1.Ik persoonlijk vond het te lang duren voor het spannend werd.
    2 Laatste hoofdstukken waren wel wat spannend,maar dat was van korte duur, helaas
    3 Ik had op een gegeven moment een vaag vermoeden.
    4 was wel nieuwsgierig of ik gelijk had, dus wou wel even doorlezen.
    5 De schrijfstijl maakte het lezen prettig en begrijpend.
    6 Prettig.
    7 Voor mij niet uniek, ken meerdere schrijver die op deze manier schrijven.
    8 Iets sneller spanning opbouwen.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot

Wat vind je van het plot? Verrassend.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De structuur van het plot vond ik wat zwakjes. Ik vond de afhandeling door de karakters erg bizar en ik had er iets meer van verwacht.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik heb dit einde niet aan zien komen.

Algemeen

Vond je De meisjes zonder naam een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik vond het behoorlijk boeiend.
    Vind je de schrijfstijl van Mikaela Bley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl van Mikaela vond ik lekker vlot.
    Stel….Mikaela Bley vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Boeiend maar niet erg geloofwaardig.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Nee, ik vond dit boek niet echt uniek.
    Ik ben niet iemand die auteurs goede raad geeft maar met dit boek denk ik dat iets meer informatie wat betreft ADHD was wel prettig geweest.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.