Home Forums Leesclub 172: De kinderen van het klooster De kinderen van het klooster, Na het lezen #2

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #29828 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je De kinderen van het klooster een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Sandrine Destombes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Sandrine Destombes vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sandrine Destombes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 28

Het Plot :

Ik vind het plot verrassend. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat dit verhaal net als vele anderen zou worden afgesloten, maar dat is niet het geval en geeft je de kans om zelf na te denken hoe het verder zou kunnen gaan. Verrassend in een positieve zin.

Ik beoordeel het plot als zeer verrassend in een positieve zin. Toen ik aan het boek begon was ik bang dat het verhaal een beetje zou voortkabbelen en dat er een paar moorden voorbij zouden komen en dat het dossier aan het eind gesloten zou worden omdat de zaak zou zijn opgelost. Maar ik ben verbaasd over dit plot wat eigenlijk in de laatste 75 pagina’s in versnelling komt. Erg goed dat het eens echt anders afloopt als ik had verwacht.

Zoals ik al eerder beschreef heb ik dit einde niet zien aankomen en vond ik het een enorme verrassing. Het geeft de lezer de ruimte om zelf over het verloop na te denken, iedereen kan er zijn eigen draai aan geven.

Algemeen :

Ja ik vond het een boeiend verhaal, omdat kinderen die in een zaak betrokken raken zonder dat zelf te willen iets heel heftigs is. Ik heb het verhaal dan ook met volle aandacht gelezen en het heeft me van begin tot eind geboeid, ik heb op geen enkel moment vermoed hoe het verhaal in elkaar zat en daardoor bleef het tot het einde spannend. Het is niet een verhaal waarvan je slapeloze nachten krijgt, maar je wilt verder lezen.

Het verhaal is vlot geschreven, goed te begrijpen. Hier en daar vind ik de woordkeuze niet goed gekozen, maar dat is persoonlijk en zou ook met de vertaling te maken kunne hebben.

Ik vind het verhaal ‘geloofwaardig’ omdat er wereldwijd veel groeperingen ( al dan niet religieus ) zijn die naar hun idealen streven en daarvoor bereid zijn heel ver te gaan. Vaak weten we er niets van af totdat er iets in de media over verschijnt.

Dit Boek :

Echt uniek is het boek niet, maar wel ben ik nog steeds verrast door het plot. Er zijn meerdere boeken die over soortgelijk onderwerpen gaan, neem als voorbeeld “De Sekte-trilogie” van Mariette Lindstein… ook daar krijg je een kijkje wat er binnen een sekte zoal kan gebeuren en in dit verhaal betreft het dan een stichting, maar in beide gevallen zijn er kinderen bij betrokken die er niet zelf voor gekozen hebben om op deze wijze op te groeien en ( nog ) niet oud genoeg zijn om een eigen mening te vormen en eventueel daarnaar te handelen.

Een tip of raad die ik Sandrine Destombes zou willen geven is om een personenlijst vooraan of achteraan in het boek te verwerken. Ik zelf heb er geen moeite mee als er veel personen in een verhaal voorkomen, maar ik weet dat dit voor anderen wel een lastig punt kan zijn.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 104

Wat vind je van het plot?
    Het is een heel solide, ingenieus plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het verhaal begint heel sterk, waardoor je als lezer meteen in het verhaal zit. Vervolgens bouwt de schrijfster in een gelijkmatig tempo het verhaal gestructureerd op in de vorm van korte hoofdstukken die goed met elkaar zijn verbonden. Gedoseerd komt nieuwe informatie beschikbaar, waarmee het mysterie ontrafeld wordt. In de tweede helft van het verhaal wordt dit ondersteund met de ervaringen van de 8-jarige Lea. Details zijn belangrijk, ook al blijkt dat pas later in het verhaal.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Alhoewel ik tot over de helft van het verhaal dacht dat ik wel zou weten hoe het verhaal zou aflopen, wist de schrijfster toch zo’n draai aan het verhaal te geven dat het mij verraste.

Vond je De kinderen van het klooster een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het is zeker een boeiend verhaal dat boeiend blijft omdat het na het sterke begin niet inzakt.

Vind je de schrijfstijl van Sandrine Descombes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het verhaal leest heel gemakkelijk; dit zal mede te danken zijn aan het uitstekende werk van de vertaalster Aniek Njiokiktjien.

Stel…. Sandrine Descombes vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Aangrijpend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het bijzondere aan dit boek is het thema: feminisme, #metoo en de uitwerking daarvan, waarbij vrouwen methoden hanteren die doorgaans aan mannen zijn voorbehouden (in de vorm van gruwelijke moorden).

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sandrine Descombes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vooral zo doorgaan!

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 94

De plot

1: Het is een plot om over na te denken en zeker niet verwacht.
    2: Het verhaal begon eigenlijk als een goede detective met een vreemd ongeluk en een paar moorden naarmate het verhaal vorderde begon het een andere richting uit te gaan. Als het einde in zicht komt is toch anders dan je verwacht.
    3: Vond het verhaal in het begin toch wat voorspelbaar maar had dit einde zeker niet verwacht.

Algemeen

4: Het is zeker een boeiend verhaal dat je zeker bezig houd tot het einde. Zeker omdat het verhaal gedoseerd wordt verteld zodat de spanning er in blijft.
    5: De schrijfstijl is makkelijk te volgen ik had zelf wel wat moeite om de mensen van de speciale eenheid uit elkaar te houden.
    6: Zelf zou ik het typeren als zeer geloofwaardig

Dit boek

7: Het boek is uniek omdat feminisme en thriller samenkomen en in deze tijd vrouwen aanspreekt.
    8: Kijk uit naar de volgende.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 45

1.Het is een goed opgebouwd en uitgewerkt plot.
    2.Met een aantal zijverhalen wordt de spanning goed opgebouwd naar een goed uitgewerkt plot
    3.Ik had het niet verwacht en vond het eind erg verrassend
    4. Erg boeiend en het had steeds mijn volle aandacht, echt een psychologische thriller
    5.Geen moeilijke schrijfstijl, leest vlot en is beschrijvend en beeldend.
    6. Aangrijpend, geloofwaardig
    7. Ik vond het boek toch wel uniek en opvallend vanwege dat de meeste (hoofd)rollen zijn weggelegd voor vrouwen.
    8.Geen goede raad

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 165

– Het is verrassend en goed uitgewerkt.

– Ik had het niet echt zien aankomen en het zat goed in elkaar. Het kwam ook niet afgeraffeld over zoals soms wel gebeurd.

– Ik had het niet zien aankomen.

Vond je De kinderen van het klooster een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    – Op zich was het wel een boeiend verhaal, niet heel origineel en hier en daar wat aan de langdradige kant.

Vind je de schrijfstijl van Sandrine Destombes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    – Ik had soms problemen om de vele personages uit elkaar te houden (wie was wie weer?) en moest me daar echt op concentreren, wat het leesplezier toch wat naar beneden haalde. Ook vond ik het soms langdradig, soms dan weer spannend.

Stel….Sandrine Destombes vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    – Ik vond het realistisch

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    – Vrouwen worden hier toch anders neergezet dan in andere boeken.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sandrine Destombes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    – Misschien wat minder personagers laten opdraven.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 69

De plot

Het plot vond ik wel goed uitgewerkt, maar erg teleurstellend.

Het plot was goed gestructureerd maar omdat ik niet houd van open eindes was ik behoorlijk teleurgesteld.

Nee, ik heb het niet aan zien komen maar ik had een beter einde verwacht.

Algemeen

Het kostte mij geen moeite om het boek aan de kant te leggen, dus was ik niet echt geboeid.

Vind je de schrijfstijl van Sandrine Destombes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl was wel begrijpelijk geschreven maar ik vond het een beetje te bloemrijk naar mijn zin.

Stel….Sandrine Destombes vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Waarschijnlijk geloofwaardig omdat het eind zo teleurstellend was, en het echte leven heeft ook meestal niet zo’n happy end en blijft ook meestal open.

Dit boek

Nee echt uniek vond ik dit boek niet.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sandrine Destombes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Een meer afsluitend plot.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 240

De plot

Ik vind het een goed opgebouwd plot. J

Ja de structuur zit heel goed in elkaar.
    Je wordt zélf meegesleept vanaf het begin tot
    het einde. Heel goed opbouwend.

Nee ik had dit einde niet zien aankomen. Dacht telkens wél te weten hoe
    het einde zou zijn, maar zat er naast.

Algemeen

Ja ik vond het een boeiend verhaal. Van het begin af aan. In het begin was het leuk om te lezen maar verder vorderend werd het steeds spannender.

Het enige in het begin was even alle namen onthouden. Wie was ook weer wie. Maar zodra ik die herkende vond ik het nóg prettiger lezen. In het geheel niet moeilijk of verwarrend en echt begrijpelijk geschreven.

Dit boek is zéker geloofwaardig, maar dat niet alleen. Ook een zéér aangrijpend verhaal. En ja ook realistisch hoor.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij is elk boek uniek. Maar zéker dit boek omdat het over de “vrouwen” gaat en meestal zijn het de mannen die deze rol vervullen.

Lekker doorgaan met schrijven. Wacht met spanning de volgende boeken af.

Francis
    Bijdrager
    Post count: 85

De plot

1. Ik vond het een verrassend plot, het mysterie is grotendeels opgelost maar heeft een open eind.
    2. Vanaf het begin is het raadselachtig en neemt de spanning steeds meer toe. Vond alleen op het einde de biecht die alles verklaarde beetje langdradig, jammer.
    3. Ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen

4. Ik vond het een boeiend verhaal, ik ging er wel helemaal in op.
    5. Het is prettig en vlot geschreven, maar er zaten een paar lastige stukjes tussen vond ik persoonlijk.
    6. Ik vind het geloofwaardig en ook een aangrijpend verhaal.

Dit boek

7. In dit boek hebben vrouwen het voor het zeggen en ze worden zeer sluw neergezet. Er zit een feministische boodschap in verwerkt die best heel ver gaat.
    8. Vooral zo doorgaan met schrijven.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 273

De Plot.
    1.De plot is goed uitgewerkt, verrassend.
    2.Een goede start, dan een beetje langdradig maar op een bepaald moment komt daar weer verandering in en kom je weer in een stroomversnelling. Helaas ben je dan al ver gevorderd in het verhaal.
    3.Dit einde was voor mij zeer verrassend. Dus een open einde waar je zelf kunt nadenken.
    Algemeen.
    4.Op bepaalde ogenblikken was het spannend maar op andere ogenblikken kon ik het dan weer makkelijk naast me neerleggen.
    5.Het is prettig en vlot geschreven ,je moet niet al te zeer nadenken bij het lezen, geen echt moeilijke woorden.
    6.Voor mij een twijfelgeval….Ergens geloofwaardig om de gedachten gang van de vrouwen ,het idealisme, maar toch ook twijfel sof dit ook wel haalbaar zou zijn en realistisch is.
    Dit boek.
    7. Het is een boek dat ons laat zien tot wat vrouwen (vooral met een verleden) in staat zijn.
    8.Misschien minder personages en als dit echt niet mogelijk is dan een lijst vooral in het boek aanleggen waarnaar we kunnen teruggrijpen

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 186

Wat vind je van het plot? Verassend

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Beetje eentonig maar daarna gaat het vlot

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Niet echt,is meer een open einde

Algemeen

Vond je De kinderen van het klooster een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja hoor. Enkel sommige hoofstukken waren langdradig

Vind je de schrijfstijl van Sandrine Destombes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Gemakkelijk te lezen, niet al te lange hoofdstukken

Stel….Sandrine Destombes vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Realistisch

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dat vrouwen ook een hoofdrol krijgen in een goed boek

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sandrine Destombes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 409

De plot

Sterk! Het plot wordt onderbouwend opgebouwd en ontwikkelt zich met behulp van de zij-verhalen stapje voor stapje tot een zinderende ontknoping.Hier is goed over nagedacht hoe het plot moest verlopen.De psychologische spanning wordt steeds een tandje aangescherpt waardoor het steeds meer grip op je weet te krijgen.

Algemeen

Sandrine Destombes weet je vanaf het begin je te raken en door haar prettige schrijfstijl en de verschillende ontwikkelingen weet ze je aandacht tot het einde vast te houden.
    Door de vele personages moet je wel je aandacht erbij houden en dit vraagt in het begin wel de nodige concentratie.
    Het verhaal is aangrijpend,meeslepend en soms ook wel een beetje triest.Het weet je te raken door de achtergrondverhalen van de personages

Dit boek
    De aandacht voor het feminisme is natuurlijk niet nieuw maar Sandrine Destombes weet dit op nieuwe manier te verwerken in het verhaal dat zeer realistisch en geloofwaardig is en de psychologische spanning steeds groter wordt.

Laat Tweede luitenant Perceval Benoit verder leven.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.