15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1590
    #22503 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De ketting een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Adrian McKinty   prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Adrian McKinty   vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Adrian McKinty   mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Fedordegroot
    Bijdrager
    Post count: 6

De plot

Het plot was zoals ik van te voren al had verwacht. Prima opgebouwd maar niet heel verrassend. Het einde, de confrontatie, vond ik wat mager, zeker voor de slimme antagonisten. Een verassende draai met de ontvoering van een kind van de daders zou bijvoorbeeld leuk geweest zijn. (Om maar wat te noemen).

Algemeen

Door het thema is het boek boeiend, de schrijfwijze is prima te volgen en je hebt niet je volle concentratie ervoor nodig, een prima en fijn boek om als ontspanning te lezen.

Het verhaal is (deels) geloofwaardig, vooral het deel met de ontvoeringen is realistisch.

Dit boek

De Ketting is een heel goed verzonnen verhaal. Er had echter wel meer ingezeten. Meer verdieping, meer spanning, ellende. Wel een aanrader om te lezen.

justine
    Bijdrager
    Post count: 155

Wat vind je van het plot?
    Heel bijzonder en origineel
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Deel 1 was spannend en goed opgebouwd. Deel 2 voorspelbaar met een wat flauw einde
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Jazeker, hoe verder je kwam in deel 2 hoe sneller je wist hoe de afloop zou zijn

Algemeen
    Vond je De ketting een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Zeker deel 1, na een wat trage sart was spannend. Deel 2 was informatief spannend
    Vind je de schrijfstijl van Adrian McKinty prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Fijne schrijfstijl
    Stel….Adrian McKinty vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch en geloofwaardig
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ja het was origineel…dit ben ik nog niet tegen gekomen
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Adrian McKinty mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee…

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 50

Het combineren van het fenomeen kettingbrieven en ontvoeringen is origineel en goed gelukt. Het maakt het een spannend verhaal. De ontknoping vind ik echter wat minder sterk.

Het plot zit goed in elkaar; de opbouw van het verhaal is goed.

In het eerste deel van het boek heb je als lezer totaal geen idee welke kant het opgaat. Vanaf het begin van het tweede deel voel je welke kant het opgaat.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het eerste deel vond ik erg sterk. Het tweede deel wat minder. De schrijver moet zich in nogal wat bochten wringen om er een eind aan te draaien. Voor mij is het eind niet erg geloofwaardig.

Vind je de schrijfstijl van Adrian McKinty prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het verhaal is erg makkelijk te lezen door de korte hoofdstukken en de korte zinnen. Tegen het eind begint hij met superkorte zinnen, bestaande uit een woord. Dat leest op zich natuurlijk snel, maar daardoor gaat het voor mij minder boeien.

Stel…. Adrian McKinty vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan realistisch, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Huiveringwekkend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek heeft zeker wat unieks. Dit komt doordat het een combinatie is van crime en filosofie. Het gaat daarbij om normen en waarden: hoe ver ga je om je eigen belang – in dit geval je kind – te verdedigen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Adrian McKinty mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vooral doorgaan met schrijven!

leentje
    Bijdrager
    Post count: 67

het plot was goed. Maar vond het mager en miste de echte spannig.
    Deel 1 werd er met geen woord gerept wie de dader zo kunnen zijn
    Deel2 werd al veel te vlug duidelijk wie het waren.

Het boek vroeg niet je vol consentratie. even afgelijd kon je meteen weer verder.
    Het zou een geloofwaardig verhaal kunnen zijn. het was een fijne schrijfstijl om te lezen.

aan de schrijver.
    In je volgende boek een beetje meer spannig graag.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 153

De plot

Goed gevonden, origineel , maar zeker het laatste deel vond ik de uitwerking wat minder.
    Deel een vond ik spannender en beter dan deel 2 , dat deel vond ik een stuk minder en ook voorspelbaarder.

Het einde had ik wel zien aankomen.

Algemeen

In ieder geval het eerste deel prettig leesbaar en dat had mijn volle aandacht , dat was bij deel twee een stuk minder
    Een gemakkelijke, soms zelfs wat simpele schrijfstijl
    Stel….Adrian McKinty vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?Hwt verhaal is is origineel , maar soms tegen het ongeloofwaardige aan.
    Wat meer spanning gedurende het hele boek zou fijn zijn , eveneens wat meer geloofwaardigheid , verder gewoon zo doorgaan met schrijven.l

Dit boek

Het verhaal is origineel maar had wat meer diepgang mogen krijgen.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 92

De plot

Terwijl deel 1 redelijk saai was, was deel 2 boeiend. Het eerste deel had m.i. veel spannender kunnen geschreven zijn door bijvoorbeeld de moeder iets emotioneler te beschrijven, door zaken minder vlak te maken (zelfs wanneer het ontvoerde meisje bijna sterft ondervond ik weinig spanning). In het tweede deel had ik reeds vrij snel door wie er achter het ontstaan van de ketting zit, maar dat maakte het verhaal daarom niet minder spannend. De flashbacks daar maakten veel goed, als die er niet waren geweest zou het boek minder scoren.
    Qua structuur is het dus wat een dubbel gevoel.

Algemeen

Ik ga niet zeggen steeds mijn volle aandacht, maar het is wel op een manier geschreven dat ik verder wou lezen omdat mijn nieuwsgierigheid bleef verder zinderen.

Vind je de schrijfstijl van Adrian McKinty prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? In mijn ogen iets te makkelijk geschreven, maar dat zorgt er langs de andere kant wel voor dat het laagdrempelig is.

Stel….Adrian McKinty vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Origineel, omdat de basis van het verhaal zich onderscheid van de meeste andere thrillers.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Qua onderwerp onderscheid het zich van vele andere thrillers, qua stijl is het zeer toegankelijk voor vele lezers.

Meer emotie in stoppen waardoor de karakters realistischer overkomen en je dan als lezer meer spanning voelt. Het mocht zelfs nog iets gruwelijker. Het donkere karakter van de daders dat je voelde tijdens de flashbacks voelde je minder in het heden.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 82

De plot

Het eerste deel kent een traag verloop waarbij de ontvoeringen centraal staan. Een bizar gegeven, ontvoer een kind of jou ontvoerde kind gaat eraan. Een bijna onmogelijke keuze waarbij niks betekent dat jij je kind niet weer terug ziet. In deel twee maken we kennis met de bedenkers van deze gruwelijke kettingbrief.De flashbacks vind ik een prettig intermezzo in de thriller. Het einde is een beetje over de top. Ik had wel verwacht dat Rachel en haar familie het er levend zouden afbrengen.

Algemeen

Door het thema vond ik het wel een boeiend boek en origineel bedacht. Ik was tijdens het verhaal wel heel benieuwd hoe Rachel dit aan zou pakken. Regelmatig vroeg ik mij af wat ik zou doen als ik in deze situatie zou zitten. De schrijfstijl van McKinty is prettig, geen moeilijke schrijftaal en de hoofdstukken zijn kort gehouden.Dit zorgt voor vaart in het verhaal. Angstaanjagend komt het eerst bij mij op als ik deze thriller moet typeren, niet dat het verhaal angstaanjagend is maar het gegeven van deze gruwelijke kettingbrief.

Een kettingbrief die op deze wijze uitgevoerd moet worden is natuurlijk heel absurd, een origineel uitgewerkt thema. Wat mij betreft mag er in dit boek wat meer drama plaatsvinden. Het blijft nu bij dreigen en misschien (sorry voor mijn wrede suggestie) had er iets meer bloed mogen vloeien. Een ouder die te grazen wordt genomen en dan net op het nippertje gered wordt.
    Het eind was enigszins overtrokken naar mijn bescheiden mening.
    Deze auteur ga ik wel onthouden, een volgende thriller lees ik graag.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 82

De plot

Het eerste deel kent een traag verloop waarbij de ontvoeringen centraal staan. Een bizar gegeven, ontvoer een kind of jou ontvoerde kind gaat eraan. Een bijna onmogelijke keuze waarbij niks betekent dat jij je kind niet weer terug ziet. In deel twee maken we kennis met de bedenkers van deze gruwelijke kettingbrief.De flashbacks vind ik een prettig intermezzo in de thriller. Het einde is een beetje over de top. Ik had wel verwacht dat Rachel en haar familie het er levend zouden afbrengen.

Algemeen

Door het thema vond ik het wel een boeiend boek en origineel bedacht. Ik was tijdens het verhaal wel heel benieuwd hoe Rachel dit aan zou pakken. Regelmatig vroeg ik mij af wat ik zou doen als ik in deze situatie zou zitten. De schrijfstijl van McKinty is prettig, geen moeilijke schrijftaal en de hoofdstukken zijn kort gehouden.Dit zorgt voor vaart in het verhaal. Angstaanjagend komt het eerst bij mij op als ik deze thriller moet typeren, niet dat het verhaal angstaanjagend is maar het gegeven van deze gruwelijke kettingbrief.

Een kettingbrief die op deze wijze uitgevoerd moet worden is natuurlijk heel absurd, een origineel uitgewerkt thema. Wat mij betreft mag er in dit boek wat meer drama plaatsvinden. Het blijft nu bij dreigen en misschien (sorry voor mijn wrede suggestie) had er iets meer bloed mogen vloeien. Een ouder die te grazen wordt genomen en dan net op het nippertje gered wordt.
    Het eind was enigszins overtrokken naar mijn bescheiden mening.
    Deze auteur ga ik wel onthouden, een volgende thriller lees ik graag.

Nog even een aanvulling: Over het algemeen is het een fijne schrijfstijl maar ik ben zoals eerder genoemd wel een aantal moeilijke woorden tegen gekomen. Wie is dat ook opgevallen?

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

De plot
    Wat vind je van het plot en hoe beoordeel je de structuur ervan?
    Ik heb hier een beetje een wisselende mening over, weet niet zo goed hoe ik op een mening uit moet komen, haha. Ik vond het plot erg interessant, maar de uitwerking van het eerste gedeelte ervan vond ik te saai. De tweede helft vond ik wel goed en had een aantal mooie verrassingen en een paar kleine zijtakjes.

Ik had het niet aan zien komen. Vooral omdat eigenlijk alles vrij rustig verliep en het eind ineens een knoertharde en gewelddadige scene was.

Algemeen
    Het eerste deel van het het boek had zeker niet de hele tijd mijn aandacht. Ik vond het simpel en het raakte me net nergens. Met de introductie van het tweede deel van het boek werd mijn aandacht een stuk meer getrokken omdat er met die introductie ook een stuk meer actie kwam. Toch was het geen boek dat ik met moeite weg kon leggen.

Prima. Nergens te ingewikkeld of te simpel, gewoon ‘normaal’.

Dit boek is niet bijzonder, maar wel ontzettend leuk om te lezen. De reacties van de personages zijn erg realistisch op papier gezet, want niet eenmalig bedacht ik me wat mijn reactie zou kunnen zijn als ik erin terecht was geomen.

In eerste instantie vond ik het nergens vernieuwend en vrij saai doorkabbelen. Het tweede deel van het boek ging gelukkig al een stuk vlotter en daarin kwamen ook wel een paar verrassende dingen naar voren. Maar het nawoord is hetgeen wat echt indruk op me heeft gemaakt. Dat hij dit boek heeft geschreven naar aanleiding van de kettingbrieven van vroeger en zijn kijk erop, vond ik erg leuk en dat maakte het in zekere zin wel uniek.

Ga vooral door met schrijven, want ik ben zeker nieuwsgierig naar een volgend boek!

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 142

De plot

Wat vind je van het plot? – Het plot leek helemaal anders dan de rest van het boek, Het ging er zo over dat het niet meer geloofwaardig was.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? – Goed opgebouwd, maar de schrijfstijl leek helemaal anders
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? – In het eerste deel niet, maar in het tweede deel komt stilaan de waarheid boven en is wie erachter zit niet helemaal verrassend te noemen.

Algemeen

Vond je De ketting een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? – Ja, ik wou altijd maar verder lezen.

Vind je de schrijfstijl van Adrian McKinty prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? – Goed leesbaar, door de korte hoofdstukken lees je makkelijk verder ‘nog eentje dan’

– realistisch (behalve het einde dan)

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? – De inhoud van het verhaal maakt het origineel, nog nooit iets gelezen over dit onderwerp.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Adrian McKinty mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? – Een beetje intomen bij het einde. Het contrast met de rest van het boek is te groot om geloofwaardig te zijn.

dees2307
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot

Origineel en spannend.

Opbouw mag meer aansluiten op de rest van het verhaal.

Was onverwacht gezien de rustige opbouw.

Algemeen

Ja ik wilde blijven doorlezen.

Te makkelijk en heel begrijpelijk.

Dit boek is geloofwaardig en onderscheidend.

Het is anders dan andere thrillers.

Laat de plot en het verhaal beter op elkaar aansluiten.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 225

Het Plot.
    Een vrij goed plot, kettingbrieven “hebben” wel iets en dan ook nog gedwongen worden om een crimineel te worden om zo je kind te redden .Chapeau.
    De structuur zit redelijk goed in elkaar, deel 2 vond ik wel beter ,boeiender dan deel 1 moet ik zeggen.
    En het einde had ik eigenlijk wel verwacht/zien aankomen…maar dat doet niets af aan de kwaliteit van het verhaal.
    Algemeen.
    Boeiend geschreven, ik zat goed in het verhaal van het begin tot het einde. Soms heel even een dipje maar dat was te verwaarlozen. Ik was nieuwsgierig genoeg om te blijven lezen.
    Een zeer fijne schrijfstijl door de korte hoofdstukken. Dat leest heel prettig.
    Over het algemeen is het boek wel realistisch maar sommige dingenzijn voor mij een “klein beetje” ongeloofwaardig….namelijk doorsnee mensen die zó gemakkelijk in zo’n korte tijdspanne en zó gemakkelijk een kind ontvoeren….Ik weet het niet.
    Dit boek.
    Heel origineel. Een moeder die gedwongen wordt het criminele circuit in te gaan om haar dochter te redden en die ondanks de bedreigingen van de criminelen toch een einde wil maken aan hun wanpraktijken.
    Ik zou zeggen nog meer boeken in dit genre, en ietwat méér gruwel als het kan…

Severine
    Bijdrager
    Post count: 123

De plot

De plot zit erg goed in elkaar, het was origineel en interessant dat het principe van een kettingbrief werd gebruikt om op een criminele manier rijk te worden.

De opbouw van de plot is logisch. Er zat ook een duidelijk verschil in deel 1 en deel 2 qua opbouw en stijl.

In het begin niet, maar vanaf deel 2 had ik dit al snel door, zeker met behulp van de flashbacks. Alleen dat het zo bombastisch zou eindigen had ik niet door, gezien het grootste deel van het verhaal een rustiger gevoel gaf.

Algemeen

Ik vond het absoluut een boeiend verhaal. Zeker in het eerste deel was ik volledig aan het boek gekluisterd. In het tweede deel was dit ietsje minder, maar het boeide mij nog steeds.

Ik vind McKinty erg boeiend en aangenaam schrijven, waardoor het verhaal vlot las.

Spannend en origineel.

Dit boek

Ik vind het boek origineel omwille van het thema, namelijk dat het rond het principe van kettingbrieven draait.

Misschien zorgen dat het einde iets meer in lijn ligt met de rest van het verhaal, verder gewoon blijven schrijven!

Marjoleine
    Bijdrager
    Post count: 25

1) het plot was eindelijk weer eens een plot wat ik al van mijlenver zag aankomen. Pas vlak voor de ontknoping had ik door wie en wat.
    2) langzaam werd er steeds meer van de figuren achter de ketting in het boek geweven. Al die draadjes bij elkaar kwamen op één plek bij elkaar en gaven het verhaal een enorme vaart mee.
    3) ik zag pas laat aankomen wat er ging gebeuren. Fijn om zo verrast te worden!

4) ik heb de ketting in kleine stukjes gelezen, zoals ik vaak bij boeken doe. Een boek wat niet interessant genoeg is loopt daarbij het risico op een gegeven moment niet uitgelezen te worden. Daar was bij dit boek geen spraken van. Het boek brandde vaak in mijn tas om weer even opgepakt te worden. Had ik dit boek pas over anderhalf jaar gehad, na mijn studie, dan was hij in twee dagen uit geweest.
    5) de schrijfstijl is prettig, maar er worden in de vertaling soms wat onnodig ouderwetse woorden gebruikt die niet helemaal goed in het verhaal passen. Ik weet niet of dat aan de vertaling ligt, of in het origineel ook zo is.
    6) ik zou het boek omschrijven als materiaal om een goede actie-thriller voor het witte doek van te maken. Ik hou veel meer van boeken dan van films, maar dit verhaal leent zich uitstekend om verfilmd te worden.

7) de manier waarop de schrijver geloofwaardig maakt hoe ver een ouder voor haar kind gaat maakt het boek net iets aangrijpender dan de doorsnee thriller.
    8) het taalgebruik mag iets hedendaagser en in echte actie wat minder netjes.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.