Home Forums Leesclub 124: De ketting De ketting, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1451
    #22501 |

Vragen ThrillZone leesclub De ketting                                        

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Adrian McKinty specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van De ketting  de volgende boeken van  Adrian McKinty   ook lezen?

Fedordegroot
    Bijdrager
    Post count: 6

De karakters

Ik heb niet het gevoel dat de karakters zich heel erg verdiepen. Rachel is de enige die groeit in haar rol door de ellende die ze meemaakt. Pete ontwikkelt zich naar de helper in het verhaal, maar met zijn achtergrond had er nog meer ingezeten. Kylie ontwikkelt zich ook enigszins in gevangenschap. Ginger en Ollie maken door de flashbacks wel een ontwikkeling door. Deze ontwikkeling is vooral gefocust op hun criminele daden. Ik denk wel dat zeker in de personages van Rachel en Pete nog meer ontwikkeling mogelijkheden zitten dan er nu is uitgehaald door de schrijver.

De personages van Ginger en Olly spreken mij het meest aan. Deze karakters zijn het meest uitgesproken. Wel vind ik het einde nogal ongeloofwaardig voor zulke sterke karakters. In het hele verhaal treden ze sterk op, maar reageren ze nogal dom als het er op aan komt. Verder is Pete de ene keer erg sterk/ doortastend en dan weer afwachtend. Kon uit het verhaal niet altijd opmaken of dit nu door zijn verslaving kwam of zijn gevoel.

Ik zou de personages nog iets sprekender maken. Rachel wat doortastender, Pete nog meer worstelend met zijn verslaving en de tweeling nog harder en met nog minder empathie.

De auteur

Ik had vooraf een goed gevoel over dit boek. Het idee/thema van de Ketting is goed gevonden, maar wel te globaal uitgewerkt. Hier had nog veel meer ingezeten. De schrijfstijl is vlot en leesbaar dus dat past goed bij het verhaal. De lengte van de zinnen zijn mooi afgewisseld tussen kort en lang (maar niet te lang). Wel zijn sommige stukken in net boek wat lang en herhalend. Dit haalt de vaart uit het verhaal.

Ik heb bij de bieb een ander boek gereserveerd van Mc Kinty. Zijn schrijfstijl spreekt mij wel aan.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 208

De karakters:
    Ja, zowel Rachel als Pete en Kylie evolueren.Rachel is in eerste instantie onzeker, ze heeft de angst dat de kanker terug is maar dan komt er bij haar de sterke wil boven om te slagen in haar opzet om Kylie terug te krijgen .Ze ontziet niemand en gaat er voor.Ze is gedreven.Pete groeit in zijn zorg voor Rachel. En Kylie, die eigenlijk maar een tiener is en eerst zeer bang krijgt meer zelfvertrouwen.
    Mijn favoriet personage is Rachel omdat ze ondanks de dreiging van haar ziekte op de achtergrond alles zo weet uit te kienen.Ze is ontzettend gedreven, heeft niet één plan ,maar meerdere.Ze neemt steeds meer beslissingen,gaat steeds verder om De Ketting te breken.Het is psychisch een zeer sterke vrouw.Houdt het hoofd koel telkens er iets dreigt in het honderd te lopen.
    Ik zou de tweeling misschien wat meer in beeld brengen,wat willen uitdiepen.
    De auteur:
    De vlotte schrijfstijl bevalt me wel, korte hoofdstukken met korte zinnen.
    Het maakt dat het verhaal goed bij je binnenkomt en je steeds meer wil lezen…zo van…nog een hoofdstuk,nog een hoofdstuk…
    Ik ben zeker van plan meer van deze auteur te gaan lezen.

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 43

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Hoofdpersoon Rachel is in het begin van het verhaal nogal onzeker; in de loop van het verhaal wordt ze een vastberaden type. Hoewel ze later weer twijfels heeft over het opsporen van de misdadigers zet ze toch door.
    Haar zwager Pete is verslaafd, maar weet door de inzet van Rachel zijn verslaving binnen de perken te krijgen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is Kylie. Ze is onvoorstelbaar dapper; komt voor een 11-jarige heel volwassen over en ze heeft een betere moraal dan haar moeder.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    McKinty heeft duidelijke, scherpe karakters gekozen. Daaraan hoeft niets veranderd te worden.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De ketting is een thriller met veel actie. McKinty gebruikt in het algemeen weinig woorden en korte zinnen om de actie erin te houden. Dit past bij het verhaal. Aan het eind van het verhaal gaat hij zinnen van één woord gebruiken. Dat vind ik minder; het komt over of hij zich er snel van af wil maken.

Kun je de schrijfstijl van Adrian McKinty specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Staccato: hele korte zinnen, weinig uitweidingen, weinig beschrijvende teksten, op het eind een-woord-zinnen.

Ga je na het lezen van De ketting de volgende boeken van Adrian McKinty ook lezen?
    Waarschijnlijk wel. Ik ga wel eerst kijken wat het onderwerp van zijn nieuwe boek is.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 63

De karakters
    zowel het karakters van Rachel als Pete als Kylie evolueren Rachel is eerst bang en met zich zelf bezig. daarna gaat ze vecht. voor haar kind en schrijft zich zelf weg. Ze wil maar één ding haar kind terug wat ze er ook voor moet doen. Pete die enkel leeft van dag tot dag. we zal zien wat de dag brengt. nooit gedacht dat hij een zorg zame papa en man zou worden. Kylie veranderd van een kind naar een sterke volwassen die sterk moet zijn maar ze doet het ook maar.

Kylie is zeker mijn fav. Waarom ik heb zo met haar te doen. Ik heb haar tijdens het lezen zo vaak moed in gesproken. zo vaak tips gegeven. zo vaak. gewaarschuwd. het is de pers. waar ik het vaaks tegen gesproken. heb. JA. lach maar.

Meer uitgewerkt; ik zou de tweeling van in begin er meer in beeld hebben gebracht.

De auteur schrijft kort vlot leesbare hoofdstukken wat het lezen zeer aangenaam maakt.
    er zijn wel stukken bij waar hij in herhaling valt waar je dan heel vlug over gaat wat maakt dat je het boek vlug uit hebt.
    Wat ik steeds doe bij elke auteur die een boek schrijft en die ik mag lezen via deze groep is kijken welke boeken hij nog heeft. Dan kijken of ze mijn aan spreken.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 127

De karakters
    Ja, maar slechts in beperkt mate. Zo vind ik Rachel dus helemaal niet zo onzeker als dat anderen zeggen. Het kwam alleen pas naar de oppervlakte nadat haar dochter ontvoerd werd. Ook de overwinning van de verslaving van Pete vind ik maar een klein dingetje in het geheel. Het is een proces waarmee hij moeite heeft en niet elke keer lukt het. Dus ook dat vind ik slechts een geringe evoluatie.

Ik heb niet echt een favoriet personage, maar Pete spreekt mij het meest aan. Hij worstelt met zijn verslaving, met de liefde, met zichzelf en eigenlijk alles in zijn leven. Hij probeert dit te overwinnen en daar heb ik respect voor.

Nee, niet aan de personages. Had alleen liever een iets ingewikkelder verhaal willen lezen.

De auteur
    Op zich wel. Het leest vlot en gemakkelijk weg. Ik vond het alleen te gehaast. Door gebrek aan details bleef het oppervlakkig en werd het vooral erg simpel.

Kun je de schrijfstijl van Adrian McKinty specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Gehaast.

Ga je na het lezen van De ketting de volgende boeken van Adrian McKinty ook lezen?
    Dat weet ik nog niet. De Ketting was nergens echt bijzonder en ik vond het vooral erg simpel. Het nawoord raakte met echter wel en dit wekte toch wel weer een mate van nieuwsgierigheid op naar nieuw materiaal van hem. Ik zal mijn beslissing laten afhangen van het onderwerp van zijn volgende boek.

dees2307
    Bijdrager
    Post count: 35

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren?
    Ja; Rachel is in het begin erg onzeker, maar dit verandert gedurende het verhaal. Kylie is eerst bang en ontwikkeld zich van een kind naar een jong volwassene. Pete wordt van verslaafde een zorgzame man en vader.

Mijn favoriet personage is Rachel omdat ze ondanks haar ziek zijn, voor iedereen klaar staat. Ze wil hoe dan ook de Ketting verbreken en Pete helpen.

Nee.

De auteur

Het mag spannender geschreven worden, meer details in de onthulling van de opbouw.

Kun je de schrijfstijl van Adrian McKinty specifiek beschrijven?
    Gehaast en staccato.

Wie weet zou dat in de toekomst zomaar kunnen; ik ben heel benieuwd naar meer werk van deze schrijver.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters

– Ze evolueren wel, maar het mocht wat meer zijn. Rachel is naar mijn gevoel soms gevoelloos bezig met de ontvoering, dat mocht wat dieper uitgewerkt worden. Kylie vond ik wel een sterk kind, zeker tijdens haar ontvoering, Pete mocht ook wat meer diepgang krijgen.

– Rachel toch wel, hoe ze ondanks de onzekerheid over haar kanker toch blijft doorgaan om haar kind te redden.

– Pete en vooral Rachel mochten wat verder uitgediept worden. Maar echt veranderen, nee, dat niet.

De auteur

– Dat zat helemaal goed, het las vlot, geen onnodige details die de vaart eruit halen.

– Meeslepend

– Ja, zeker weten. Ik heb genoten van dit boek.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 81

In deze thriller vind ik dat er wel wat karakters zich ontwikkelen en dat is niet persé in positieve zin. Kylie vind ik een ongelooflijk dapper meisje, een nog erg jong meisje die tijdens haar gevangenschap bijzonder vindingrijk lijkt te zijn en zich krachtig gedraagt. Na haar vrijlating is de hel nog niet voorbij en het meisje wordt te snel volwassen in deze bizarre ontvoeringszaken.
    Rachel en Pete zitten midden in hun eigen problemen naast de ontvoeringen en de zaken erom heen. Een evolutie in die zin heb ik niet echt opgemerkt.Oliver en Ginger maken wel een zeer vreemde ontwikkeling door. Ze zijn totaal verknipt in mijn ogen maar lijken daarnaast een normaal leven te leiden. Hun jonge leven is op de kop gezet door de brute moord op hun moeder en daarnaast zijn ze opgevoed bij hun opa. Ook een man die niet spoort. Hun karakter was in die zin het interessantste om te volgen.

Kylie vind ik een onverschrokken type, een heerlijk kind die niet bij de pakken gaat neerzitten maar heel vindingrijk is. Ze is, ook al is het tegen de regels in, erg lief voor het ontvoerde meisje en geeft blijk van empathie. Misschien moet Rachel haar empathie wel uitschakelen omdat ze anders niet kan functioneren.

De auteur beschrijft PTTS na de oorlogsjaren van Pete, hij heeft ook in een hel geleefd en zoekt zijn rust in drugs. Deze rol had van mij wel iets meer uitgediept mogen worden.
    In het verhaal bemerk ik een soort onderkoelde nuchtere schrijfstijl, hier en daar staccato. Dit past goed bij de thriller omdat ik een al te meeslepend verhaal niet vind passen. Rachel zal het hoofd koel moeten houden tijdens dit kat en muisspel. Laat ze zich meeslepen door haat emoties dan kan ze niet goed handelen met alle gevaar van dien.

Adrian McCinty heeft mij met dit boek verrast en ik ben benieuwd naar ander werk van deze auteur.
    De Sean Duffy reeks met de explosieve situatie in Ierland in de tachtiger jaren spreekt mij aan. Op dit moment zijn ze nog niet in het Nederlands vertaald. Maar wie weet….

Severine
    Bijdrager
    Post count: 123

De karakters

Vooral Kylie vind ik evolueren, ze heeft het na de ontvoering erg moeilijk, maar ze is veerkrachtig.
    De andere personages zouden wel wat meer mogen evolueren vind ik.

Kylie, omdat ze een erg dappere meid is en Rachel omdat ze ondanks al haar tegenslagen toch koste wat kost doorbijt om de ketting te verbreken.

Nee, ik vind het goed zoals het is.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl zeker passen, het is een erg spannend boek en zo is het ook geschreven.

meeslepend

Absoluut!

Weert
    Bijdrager
    Post count: 145

De karakters

Nee, ze evolueren niet echt, vind ik. En dat is jammer maar past ook wel weer bij het verhaal.
    Ik vind dat Pete nog het meeste evolueert. Met het omgaan met zijn verslaving en zijn rol als echtgenoot.
    Ja, dat is toch Pete, om de voorgenoemde redenen. En Kylie vind ik sterk voor zo’n jong meisje.
    Ik zou niets willen vernaderen, of het moet zijn dat de karakters wat meer diepgang krijgen.

De auteur

De schrijfstijl past wel, korte hoofdstukken en niet te lange zinnen houden de vaart erin.
    Had van mij wat minder mogen kabbelen.
    Meeslepend.
    Ga je na het lezen van De ketting de volgende boek
    Ik ga zeker nog wel eens een boek van deze schrijver lezen.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik had niet zozeer een favoriet personage. Als ik er ééntje zou moeten uitpikken, dan zou het Marty zijn. Rare keuze misschien, maar zowel hij als zijn broer Pete kan ik me voorstellen hoe ze eruit zouden zien.
    Erg evolueren doen de karakters niet, ik vond ze allemaal nogal redelijk vlak, emotieloos door het leven gaan waardoor ze soms niet realistisch overkwamen. Enkel naar het einde toe, bij de flashbacks gaven Ginger en Oliver me best wel wat rillingen.

De auteur

Het is erg simpel geschreven op enkele moeilijke woorden (solipsisme, onomatopeeën, …) na. De filosofische inbreng gaf me soms het gevoel van ‘Ik wil, maar kan niet’. Als je het verhaal soms een filosofische toets wil geven, dan pas je best ook de rest van jouw woordenschat aan. Maar, de basis van het verhaal is best origineel dat het me op zich allemaal niet zo erg stoorde.
    Makkelijk, maar door het originele onderwerp enorm meeslepend !
    Ik denk het wel, ik vond deze thriller ondanks mijn opmerkingen best wel aangenaam.

Spil83
    Bijdrager
    Post count: 14

De karakters

Rachel gaat van een onzekere naar een daadkrachtige vrouw toe. Pete groeit in zijn zorg voor Rachel. Kylie is tijdens de ontvoering erg veerkrachtig.

Rachel heeft mij geraakt, omdat zij ondanks haar ziekte blijft vechten voor haar kind.

Nee

De auteur

Ik vond de schrijfstijl erg fijn. Korte hoofdstukken met korte zinnen, waardoor het lekker vlot leest.

Kun je de schrijfstijl van Adrian McKinty specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Meeslepend

Ga je na het lezen van De ketting  de volgende boeken van  Adrian McKinty   ook lezen?
    Zeker. Ik heb erg genoten van het boek en werd meegezogen in het verhaal.

Marjoleine
    Bijdrager
    Post count: 17

1) je ziet een omslag bij Rachel en Pete wanneer ze besluiten om actie te ondernemen in plaats van slachtoffer te blijven, echter dat vind ik niet te omschrijven als evolueren.
    Evolutie zie je wel bij het karakter van Ginger. Die groeit naarmate het boek vordert.
    2) waarmee ik naar vraag twee door ga, want ondanks dat ze de slechterik van het verhaal is en heter goed is dat ze dood is, vond ik Ginger het meest interessante personage in het boek. En dat komt door de manier waarop het karakter ontwikkelt. De manier waarop de beschadiging uit de jonge jeugd doorgroeit naar een enorm verwrongen geest. Heel goed gedaan.
    3) ik zou aan niemand iets veranderen. De karakters samen vormen een geheel, en door iets te wijzigen zou de harmonie verstoord worden.

4) de schrijfstijl is goed passend bij een thriller. Vrij vlot, en tegelijkertijd goed ontwikkeld.
    Ik had alleen hier en daar wat sterkere taal willen zien. Er zijn een aantal momenten waar het passend was geweest als het minder netjes zou zijn.
    5) de schrijfstijl van Adrian zou ik zeker omschrijven als meeslepend.
    6) na de ketting ben ik erg benieuwd naar meer van de hand van deze schrijver. Ik ga maar eens beginnen aan de Sean Duffy boeken.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 67

1.Het karakter van Rachel evolueert wel maar ik had verwacht dat ze eerder in actie zou komen. Ik had verwacht met haar kanker dat ze haar kop in de wind zou gooien ondanks het gevaar wat Kylie zou open.
    2.Ik vind Kylie wel heel stoer… ze staat haar mannetje ondanks de beroerde situatie waar ze zich in bevindt en ook later als zij Amelia helpt.
    3.Ik had Ginger en Olivier eerder verwacht en daarmee de ontwikkelingen aan die kant van de Ketting. Ik had het boek veel spannender verwacht. Het is eigenlijk allemaal een beetje voorspelbaar…
    4.Ik heb deel 1 en 2 lekker snel gelezen, las makkelijk weg. Zat wel te wachten op actie. Dus bij deel 3 dacht ik dat het komen ging maar het duurde nog wel heel lang voor er echt in actie werd gekomen. Beetje doodbloeier…
    5.Korte snelle hoofdstukken, makkelijke schrijfstijl, niet te diepzinnig.
    6.Ik wil wel meer lezen van Adrian McKinty.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.