Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 140: De jachtpartij De jachtpartij, Na het lezen #2

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #25129 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De jachtpartij  een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Lucy Foley   prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Lucy Foley  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lucy Foley   mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Steph
    Bijdrager
    Post count: 18

PLOT
    1. Ik vind het plot heel wat verrassende elementen bevatten, maar wat is het moeilijk om dit zonder spoilers te vertellen. Diegenen die het boek uit hebben zullen wel weten wat ik bedoel met de stalker, de schuur, de moordenaar…
    2. De structuur van het plot zit zeer goed in elkaar. Er wordt naar het plot toegewerkt vanuit verschillende vertelperspectieven en verschillende tijdsprongen, waardoor je gaandeweg de puzzel in elkaar kan laten passen. Zoals in vele thrillers het geval is, weet je op voorhand niet wie de moordenaar is, maar dat je ook niet weet wie het slachtoffer is vind ik echt een leuk pluspunt. Het verhaal kan zo alle kanten uitdraaien.
    3. Misschien dat ik ergens in mijn achterhoofd toch het slachtoffer wel zag aankomen, hoewel ik nooit 100% zeker was. De dader heeft me wel verrast.

ALGEMEEN
    4. Het verhaal is helemaal mijn ding en had steeds mijn aandacht. Door de relatief korte hoofdstukken was het ook vlot om het uit te lezen. De wisselende perspectieven maakten het ook leuk om verder te lezen, was je een personage beu dan kwam er al snel een ander personage aan bod.
    5. Lucy heeft een prettige, vlotte, toegankelijke schrijfstijl. Ideaal om een avondje te ontspannen na het werk.
    6. Gebaseerd op dit boek, denk ik aan een ‘klassieke Whodunnit’ of ‘realistische Cluedo’. Het bevat geen scifi-elementen dus het verhaal zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn.

DIT BOEK
    7. Het verhaal, de sfeer en het decor deden me sterk denken aan ‘in een donker, donker bos van Ruth Ware, zoals eerder aangehaald door enkele clubgenoten. Ik geniet echter van dit soort verhalen, dus het stoorde mij niet. De uitwerking is immers anders en de achtergronden van de personages ook. Dit soort psychologische thrillers heeft nog steeds mijn voorkeur boven de klassieke politiedetectives.
    8. Probeer elk personage aan bod te laten komen, desnoods maar 1 keer tegen het einde toe. Op die manier zou je nog meer plot-twists kunnen verwerken in het verhaal. Ik bleef nu wat op mijn honger zitten bij sommige personages, ik heb sommigen niet kunnen doorgronden terwijl ik dacht dat ze toch ook iets op hun kerfstok hadden.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Op zich zit het plot wel goed in elkaar, je wordt als lezer constant nieuwsgierig gemaakt, naar wie nu eigenlijk vermoord is en wie de dader is, dit blijft een goed geheim tot het eind van het boek.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De opbouw van het plot is goed, het verhaal wordt verteld uit verschillende personages,
    waardoor de lezer geboeid blijft. Het boek is één grote puzzel en pas op het eind past alles in elkaar.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde had ik niet zien aankomen, het was voor mij een verrassing. Wat op zich wel leuk
    was. Bepaalde gebeurtenissen voorafgaand had ik wel door. (wil niet spoilen, door te zeggen om welke elementen het gaat) Als ik vertel als het om de verhaallijn betreffende Katie gaat,
    zullen de mensen die het boek al uit hebben wel begrijpen wat ik bedoel.
    Algemeen
    Vond je De jachtpartij een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het boek was anders of ik op voorhand had verwacht, het was geen boek die ik in één ruk wou uitlezen, dus nee het boek had niet constant mijn volledige aandacht. Ik kon makkelijk afgeleid worden van het boek.

Vind je de schrijfstijl van Lucy Foley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het een simpele schrijfstijl waardoor het boek vlot leest. Alleen mocht de spanning van mij een stuk hoger zijn.

Stel….Lucy Foley vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Het thema in het boek is er wel eentje die je gerust vandaag of morgen in de krant kan lezen, jaloezie en psychische problemen kunnen rare dingen met een mens doen. Daarom zou ik hem onder de categorie geloofwaardig plaatsen.
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Uniek vond ik het boek niet, er zijn betere thrillers. Het was een fijn boek om een aantal leesuurtjes mee door te brengen zonder meer. Ik miste iets, wat ik moeilijk kan uitleggen. Voor mij was dit geen hoogvlieger.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lucy Foley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Maak gebruik van al de personages, het is jammer dat bepaalde personen niet aanbod komen.
    Dit zou nog iets extra aan het boek gegeven hebben. Ook de spanning mag wat meer zijn.
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Marjolein Schrage
    Bijdrager
    Post count: 15

De plot

Het plot vond ik heerlijk, lekker de spanning opbouwen tot het moment suprême. Daarom ben ik ook dol op Britse crimi’s op tv want die zitten er vol mee!!
    Zoals ik al in een eerdere vraag zei, het gebruik van ieder hoofdstuk verteld vanuit een ander personage houdt de snelheid er in. Gelukkig worden niet alle personages daarvoor gebruikt, want dan zou het te onoverzichtelijk worden. En fijn dat boven ieder hoofdstuk de naam van het vertelpersonage staat, want dat mist wel eens in andere boeken en dan wordt het puzzelen (moet je het achterhalen aan de hand van verwijzingen of iets dergelijks).
    Het slachtoffer verbaasde me niet, degene die het doet wel. En meer licht ik hier niet op toe, want dat levert spoilers op…

Algemeen

Het verhaal vond ik boeiend, maar had niet steeds mijn volle aandacht. Dat kwam niet door het boek zelf, maar meer omdat ik vlak daarvoor een boek in dezelfde trant had gelezen (In een donker donker bos van Ruth Ware), en dan was de setting voor mij minder origineel.
    Vind je de schrijfstijl van Lucy Foley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is een boek dat makkelijk leest, en niet teveel denkwerk vereist. Prima voor de drukke decembertijd dus!!
    Stel….Lucy Foley vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Ik denk dan aan “hedendaags moordmysterie”.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Helaas had het voor mij niets specifieks of unieks. Ik heb veel thrillers gelezen en daar zaten voor mij boeiender boeken tussen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lucy Foley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Voor mij is het af en toe teveel een “feelgood” onder de thrillers, dus ik zou het graag grimmiger hebben. Maar misschien is dat wel helemaal haar bedoeling niet, vindt ze de zachtere benadering wel prettig.

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 21

Plot :
    Erg voorspelbaar… omdat er twee verhaallijnen zijn, weet je vanaf het eerste moment al wat er gebeurd is, je krijgt door de andere verhaallijn te lezen een idee hoe de situatie ontstaan is en wie het gedaan heeft. Maar persoonlijk vind ik het erg voorspelbaar en niet verrassend. “De Jachtpartij” voelt voor mij als “Kiekeboe – Chris McGeorge” en “In een donker donker bos – Ruth Ware” in een ander jasje. Diep teleurstellend !!! Dat terwijl ik de omschrijving las en me meteen erg aangetrokken voelde tot het boek. Maar ook hierbij krijg ik het gevoel dat de auteur zich heeft laten inspireren door bovengenoemde boeken en er een eigen draai aan heeft gegeven, dat is geen schrijven, maar goed gekopieerd !

Algemeen :
    Ik begon vol goede moed aan “de Jachtpartij” en was dol enthousiast over de omschrijving, maar hoe verder ik in het verhaal kwam hoe meer ik het idee kreeg dat ik het verhaal al kende, dat ik het eerder gelezen had. Daardoor werd ik steeds minder geboeid en heb ik het eigenlijk uit gelezen om deze beoordeling te kunnen maken, maar ik ben enorm teleurgesteld in de auteur en het verhaal om de reden die ik ook al bij het kopje plot heb vermeld.
    Het verhaal is ondanks het meerdere verhaallijnen bevat en door diverse personages verteld wordt goed te volgen. Het leest door eenvoudige woordkeus en zinsopbouw heel erg makkelijk weg.
    Dit boek / verhaal typeren : saai en voorspelbaar.

Het boek :
    Totaal niet verrassend of origineel. “De Jachtpartij” voelt voor mij als “Kiekeboe – Chris McGeorge” en “In een donker donker bos – Ruth Ware” in een ander jasje. Diep teleurstellend !!! Het is net of de auteur een boek moest schrijven, geen inspiratie had en deze twee boeken gebruikt heeft om toch iets op papier te krijgen.
    Mijn advies aan de auteur zou zijn om te komen met een echt EIGEN verhaal, doe research voordat je ergens aan begint, zorg dat jouw verhaal uniek is en waardoor de lezer zo enthousiast wordt dat hij / zij er meer van wil lezen.

CarindW
    Bijdrager
    Post count: 14

Wat vind je van het plot en hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot is leuk. Niet heel bijzonder. Het schrijven vanuit verschillende hoofdpersonen vindt ik wat toevoegen aan het verhaal.
    Je wordt daardoor toch wel af en toe op het verkeerde been gezet.
    De korte zinnen maken dat het boek prettig leest.

Het slachtoffer was vanaf het eerste hoofdstuk te voorspellen, de uiteindelijke achterliggende reden en dader lagen niet direct voor de hand. Ongeveer halverwege het boek kreeg ik een vermoeden van het hoe en waarom.

Ik begon heel erg enthousiast, maar raakte gaandeweg het verhaal minder geboeid. De spanning ging uit het verhaal voor mij, het werd enigszins voorspelbaar. Halverwege het boek kon ik het verloop eigenlijk zelf wel invullen.

De schrijfstijl vond ik prettig, korte heldere zinnen. Ondanks de verschillende verhaallijnen was het boek makkelijk te lezen.
    Het beeldende stuk over het mooie huis in Schotland vond ik erg leuk, je ziet het als het ware voor je.

Dit boek is een ‘whodunnit’. In de stijl van Ruth Ware maar met een vleugje Agatha Christie.

Helaas vind ik het niet echt een onderscheidend boek.

In een volgend boek zou ze bij een keuze voor het schrijven vanuit meerdere personen ze beter allemaal in een hoofstuk aan het woord kunnen laten. En proberen de spanning beter vast te houden gedurende het verhaal.

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 40

De plot:
    Ik hou van dit soort plots. Een goede spanningsopbouw tot op het einde en lekker zelf mee blijven puzzelen.
    De structuur van het plot wordt opgebouwd doormede van de korte hoofdstukken afgewisseld met verschillende personages en tijdstip.
    Op het einde begon ik wel door te hebben wie het slachtoffer was maar nog niet de dader.

Algemeen:
    Helemaal mijn ding en had dus steeds mijn volle aandacht.
    Je moest helemaal niet geconcentreerd lezen. Een prettige, vlotte schrijfstijl. Een boek dat je als een leuk tussendoortje kan lezen.
    Dit valt sowieso te typeren onder een whodunnit, een moderne detective en filmisch

Dit boek:
    Iets unieks heeft het niet echt. Alleen misschien dat bij het begin van het verhaal het slachtoffer nog niet bekend is. Meestal weet je dit toch al op voorhand.
    Van mijn kant geen advies voor Lucy. Ik vond het heerlijk om te lezen.

danielle
    Bijdrager
    Post count: 30

De plot

– Super plot. Echt top op het laatst denk je, wie, wat, waar en hoe dan. Het is moeilijk uit te leggen om geen spoiler weg te geven.

– Duidelijk goed omschreven. Leuke manier van opschrijven. Anders dan anders.

– In het laatste stukje wordt er steeds meer duidelijk maar ik had echt niet eerder door wie er vermoord was en door wie. Dus niet zien aankomen dus.

Algemeen

– Ja het was een boeiend verhaal wat ik goed mij volle aandacht kon geven. Zeker door de korter hoofdstukken en de vlotheid was het lekker weg te lezen.

– Lucy Foley heeft een fijne manier van schrijven. Wat ik in het 1e deel van #na het lezen ook vertelde. Ik had verwacht dat de ik vorm me zou irriteren maar dit was echt niet het geval en vond ik het achteraf wel lekker om per hoofdstuk in een ander hoofd te kruipen.

– Ik vond een een geloofwaardig boek. Niet mega spannend maar wel juist die spanning dat je door wil lezen om te weten hoe het afloopt.

Dit boek

– Uniek lijkt niets meer tegenwoordig maar vond de manier van bij het plot komen en hoe deze omschreven wordt wel zeer verassend. Dit ben ik nog niet ergens anders tegen gekomen.

– Het volgende boek mag de spanning hoger liggen dan kunnen we het boek echt niet weg leggen.

CarmenFerreira
    Bijdrager
    Post count: 12

Het plot:
    Ik vond het geen verrassend plot hebben en door alle wisselingen van hoofdpersonen duurde het even voor mij de structuur van het plot duidelijk werd. Na enkele wisselingen van hoofdpersonen was het geen onverwachte wending van het plot.

Algemeen
    De eerste 50 pagina’s boeide het boek nog niet zo. Weinig opbouwende spanning, maar daarna werd het makkelijker leesbaar en een goed te volgen verhaal dat je meetrok naar Schotland en de groep gasten en medewerkers van het resort.

Er zaten wel enkele verkeerde zinsopbouwen in, maar die vind ik meestal in boeken. Niet te storend.

Haar boek vond ik niet zozeer een thriller, al zou dat wellicht wel op kunnen gaan voor het laatste stukje van het boek. Een detective a la Agatha Christie zou ik het noemen. Dat was voor mij ook reden om me in te schrijven voor deze leesclub. Ik had ook de verwachting dat dat het zou zijn. En dat betekent dus een prima te lezen boek voor een ieder.

Niet aangrijpend, maar wel heel herkenbaar en zeker realistisch. In een vriendengroep zie je niet altijd hoe de verhoudingen zijn en blijkt men elkaar soms toch veel minder goed te kennen dan gedacht.

Dit boek
    Het is geen uniek boek.

Ik zou het boek zeker aanraden aan vrienden om te lezen en geef deze dan ook direct door aan vrienden van me die hier heel benieuwd naar zijn. het gaat dus een doorgeefboek worden en daar mag de auteur zich heel verheugd over voelen. Een goede raad aan de auteur: als je de spanning in het eerste deel beter weet op te bouwen zou ik het boek niet meer weggelegd hebben en de noemer thriller kunnen krijgen.

justine
    Bijdrager
    Post count: 183

Het zit best goed in elkaar, maar vond het te gedetailleerd waardoor je spanning mist
    De spanning laat lang op zich wachten, wel mooie omgeving beschrijving
    Wel een beetje, maar de ontknoping was niet echt spectaculair
    Algemeen
    Niet echt boeiend waardoor je aandacht echt verslapt
    De schrijfstijl was wel goed, er zat hier en daar wel een vreemde zins opbouw in.
    Het is wel realistisch, het valt voor mij onder een echt who done it, ala Agatha Christie
    Dit boek
    Het is geen uniek verhaal.
    Meer spanning en minder traag

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Theo van Rijn
    Bijdrager
    Post count: 9

Het plot is verrassend en dat heeft m.i. alles te maken met de complete opbouw van het verhaal. Zowel dader als slachtoffer en motief blijven heel lang duister.
    Het plot is voldoende uitgewerkt en de verrassing zat hem zowel in het wie dader, wie slachtoffer als motief.
    Uit bovenstaande mag blijken dat ik dít einde niet had zien aankomen. Ik heb heel lang een breed scala aan mogelijke daders en mogelijke slachtoffers overwogen.

Ik vond De Jachtpartij een bijzonder boeiend verhaal, waarbij ik steeds nieuwsgierig was naar de geheimen van elk lid van de vriendenclub. Het leverde mij steeds veranderende inzichten in die mensen en ik ervoer vlagen van sympathie en afkeer van de diverse personages. Omdat lang onduidelijk bleef met wie het zou aflopen, heb ik steeds geboeid gelezen.

Ik vind de schrijfstijl van Lucy erg toegankelijk en het boek leest dan ook als een trein.
    Een onvervalst who dunit to whom and with what reason en daarbij heb ik geen idee of deze volledige term in juist Engels is en of ie al bestaat. Ik vind het allemaal erg realistisch en geloofwaardig.
    Dit boek

Ik heb niet eerder een boek gelezen waarin de hoofdpersonen zo gedegen werden geïntroduceerd en waarin er zo beeldend de laagjes beschaving vanaf werden afgepeuterd.
    Ik heb, en dat is bijzonder persoonlijk, de behoefte gevoeld om meer beschrijving van de omgeving te krijgen. Dat heeft echter compleet te maken met mijn fascinatie en liefde voor Schotland.

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 27

De plot

Ik vond het een goed plot. Ik wist niet wie de dader was maar ook het slachtoffer was een raadsel. Het einde had ik ook niet zien aankomen. Enkel had er iets meer spanning in mogen zitten.

Algemeen

Het was een boeiend verhaal dat steeds mijn aandacht had. Maar de echte spanning ontbrak vond ik en ook de schrijfstijl moest ik erg aan wennen in het begin. Na een tijdje geraakte ik er wel gewoon aan. De hoofdstukken met telkens een ander persoon in het heden en verleden aan het woord was een van de dingen waar ik echt aan moest wennen. Het lijkt me wel een realistisch boek. Dit is iets dat onder vrienden ook kan gebeuren.

Dit boek

Ik vind een unieke thriller eerder zeldzaam de dag van vandaag. Dus uniek is het in mijn ogen niet echt. Ik heb wel nog niet eerder een boek gelezen met telkens een ander personage aan het woord.
    Ik zou haar zeker willen aanraden er meer spanning in te brengen zodat er ook meer vaart in het tempo van het boek zit.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 19

De plot

Wat vind je van het plot? Intrtigerend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? opbouwend dus goed
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? had het niet zien aankomen
    Algemeen

Vond je De jachtpartij een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? soms wat langdraderig maar na het compleet te hebben gelezen wel een aan te raden boek
    Vind je de schrijfstijl van Lucy Foley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? goed nadenken
    Dit boek is realistisch

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? zijn wel meer van zulke boeken maar toch blijft het leuk om te lezen
    Blijf schrijven maar iets minder langdraderig

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 8

1. Wat vind je van het plot?
    Het is meestal gebruikelijk dat je pas de laatste paar regels weet wie de dader is. Maar dat je pas zo laat weet wie het slachtoffer is. Dat vond ik aan de ene kan verrassend, maar aan de andere kant stoorde mij dat ook. De dader vond ik uiteindelijk ook vrij verrassend. Ja hoe ga ik hier verder wat over vertellen zonder iets te verraden erg lastig.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik vond het op zich vooral in het begin niet fijn al die karakters die maar 4 tot 6 pagina’s elke keer wat vertellen, maar aan het einde hield dit de snelheid er wel in. Gelukkig kwamen niet alle personages aan het woord.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het slachtoffer had ik min of meer (overigens wel bijna aan het einde( geraden) Maar de dader kwam voor mij wel heel onverwachts. Dus dat vind ik altijd heel knap van een schrijfster als je een lezer zo kan misleiden/ op het verkeerde been zetten.

Algemeen
    4. Vond je De jachtpartij een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Door de steeds wisselende personages die kort vertelde had het wel mijn volle aandacht, maar ik vond het soms wel irritant, omdat ik wilde weten hoe een verhaallijn verder ging. En dan kwam de volgende weer.
    5. Vind je de schrijfstijl van Lucy Foley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het heel goed hoe ze het landschap en sfeer beschreef. De personages had ik eigenlijk nog meer van willen weten, maar dit is waarschijnlijk een afweging geweest, dus wie ben ik om daar wat over te zeggen.
    6. Stel….Lucy Foley vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Ik zou zeggen, spanning, sfeer en een goede ontknoping!!!
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Heel uniek is het boek niet, ik heb wel betere thrillers gelezen. Maar het was een goed boek.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lucy Foley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Iets uitgebreider of langer per karakter vertellen. Blijf vooral schrijven en neem de volgende keer een heel ander landschap, een woestijn of een resort.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.