Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 140: De jachtpartij De jachtpartij, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #25127 |

Vragen ThrillZone leesclub De jachtpartij                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Lucy Foley  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van De jachtpartij  de volgende boeken van  Lucy Foley  ook lezen?

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ik vind dat alleen Katie van de vrienden een echte evolutie meemaakt, door te beseffen dat ze een vrouw geworden is die niet in de schaduw van iemand anders moet leven en dat ze zich daar ook naar mag gedragen.

Heather maakt ook een evolutie mee. Zij beseft uiteindelijk dat vluchten voor je verdriet geen zin heeft.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Als ik iemand moet kiezen, kies ik Heather om wie ze is… Ze is wel op de vlucht maar haar instinct om mensen te helpen is nooit verdwenen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Julien zou ik willen veranderen, zou hem minder egoïstisch maken. Hij is nu echt vol van zichzelf en wed op twee paarden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

De schrijfstijl is eenvoudig met een handvol mooie zinnen. Dit paste zeker bij het verhaal, alleen jammer dat de echte spanning weg bleef.

Kun je de schrijfstijl van Lucy Foley specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Hoewel ik moeilijk in het boek geraakte en het van mij spannender mocht, wou ik toch verder lezen.
    Foley weet door tot op het eind te wachten om te onthullen wie vermoord is en de dader is de lezer geboeid te houden.

Ga je na het lezen van De jachtpartij de volgende boeken van Lucy Foley ook lezen?

Hoewel ik deze gewoon doorsnee vond, wil ik wel nog een volgend boek van haar proberen om te kijken of ze gegroeid is.

Steph
    Bijdrager
    Post count: 18

KARAKTERS

Net zoals Lizzie hierboven meedeelt, vind ik dat Katie sterk is geëvolueerd ten opzichte van vroeger. Ze is veranderd van een meegaande ‘people pleaser’ naar iemand die haar eigen mening volgt en uit. Ook Samira is door het moederschap veranderd van een feestbeest in een bezorgde moeder.

Mijn favoriete personage is Katie omdat ik me er het meest in herken. Ik was vroeger ook meer verlegen dan ik nu was, meer meegaand om mensen toch maar tevreden te stellen. Dat is veranderd met het ouder worden, maar in het bijzijn van oude vrienden kan ik me soms nog steeds zo gedragen.

Ik zou niet meteen iets aan een personage veranderen, ze spelen elk een belangrijke rol in het verhaal en zorgen ervoor dat je in spanning blijft over wie nu de uiteindelijke slachtoffer en dader zullen zijn: ze hebben allemaal wel mogelijke motieven om te moorden of vermoord te worden.

AUTEUR

Ik vind haar schrijfstijl bij dit soort verhaal passen. Het is eenvoudig en daardoor ook toegankelijk. Ze heeft voldoende aandacht besteedt aan het uitwerken van de karakters waardoor het een leukere puzzel wordt dan bij een ouderwetse Agatha Christie.

Ik ben niet echt goed in het omschrijven van een schrijfstijl, misschien opbouwende suspense?

Ik ben wel geprikkeld om nog meer boeken van Lucy Foley te lezen, op voorwaarde dat het om een thriller gaat. Dat genre weet mij het meest te boeien.

Marjolein Schrage
    Bijdrager
    Post count: 15

De karakters
    Voor mijn gevoel krijgen we voornamelijk de ontwikkeling van Katie en van Heather mee. Die laatste van iemand die volledig lamgeslagen is door wat haar is overkomen, in iemand die beseft dat zij er ook mag zijn. Dit gaat overigens ook op voor Katie (voor nu niet specifieker in verband met spoilerrisico, sorry !!)
    En voor mijn gevoel heeft de ontwikkeling van Samira al plaatsgevonden voor ze bij de Lodge aankomen, want ze is al een half jaar moeder.

Ik heb geen favoriet personage. Meest intrigerende personage zou ik Miranda noemen, het blijft me altijd verbazen hoe je zo’n kreng kunt zijn, zo egocentrisch.
    Verder voel ik geen behoefte om personages te veranderen, ze zijn allemaal prima en passend in het verhaal zoals ze neergezet worden.

De auteur
    De schrijfstijl is passend bij dit soort thrillers: meerdere vrienden die samen komen, waarbij we in korte hoofdstukken steeds het verhaal vanuit een ander vernemen. Dit blijft gelukkig wel beperkt tot een aantal hoofdrolspelers, en niet alle personages, dan zou de verwarring te groot worden. En typerend vind ik dat schrijven in korte hoofdstukken, dat houdt de vaart erin.
    De schrijfstijl van Lucy Foley zou ik hierdoor filmisch noemen, ik kan me zo voorstellen dat van dit boek een film verschijnt.
    Of ik na het lezen van De jachtpartij de volgende boeken van Lucy Foley ook zou lezen, hangt af van het onderwerp daarvan. Sommige schrijvers blijf je lezen, andere vallen na een paar boeken helaas tegen. Dat had ik bijvoorbeeld bij Ruth Ware, waar ik eerder aan refereerde omdat ik dit verhaal op haar thriller “In een donker, donker bos” vond lijken.

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 21

KARAKTERS : Ik vind niet dat alle personages evenredig uitgelicht worden, van sommige personages krijgt de lezer meer te weten als van de ander. Ik vind dat voornamelijk Katie, Heather en Doug uitgelicht worden. We krijgen een kijkje in hun verleden en komen er achter wat er nu van hen geworden is. Sommige personages lijken te zijn blijven hangen in het uitgaansleven terwijl andere een carrière hebben, moeder zijn, een compleet nieuw leven hebben opgebouwd na een ingrijpende gebeurtenis, etc.

Ikzelf heb niet echt een favoriet personage. Maar Heather heeft toch wel een beetje mijn voorkeur voor het runnen van het landgoed met lodge, omdat dit een beetje overeenkomt met het feit dai ik een diploma “toerisme” heb en ik zelf deze functie zomaar zou kunnen bekleden.

De personages waren naar mijn mening een beetje eenvoudig. Vergeef me voor deze woordkeus, maar geen van de personen spreekt me erg aan of vind ik interessant om beter te leren kennen. Ik kan dus niet echt een persoon noemen dat ik zou willen veranderen, maar ik vind wel dat de personages iets meer uitgelicht hadden kunnen worden, iets interessanter hadden kunnen zijn dan dat ze nu misschien zijn.

AUTEUR :

De schrijfstijl komt overeen met de personages, simpel en niet ingewikkeld. Daardoor leest het boek vlot weg, maar vind ik ook enige diepgang ontbreken. Of ik het boek echt spannend vond… nee. Je krijgt te maken met een gebeurtenis al vrij in het begin die in raadselen wordt gehuld en dat is de reden waarom je blijft lezen om er achter te komen wie het gedaan heeft en waarom, ook al voel je de bui als het ware al aankomen en kun je ook een behoorlijk idee wie de dader is. Naar mijn mening niet verrassend of spannend. Wel prettig vind ik de korte hoofdstukken waardoor je steeds een stapje afrond in het verhaal.

Ik kan de schrijfstijl van Lucy Foley niet specifiek beschrijven. Ze heeft naar mijn mening het verhaal van Ruth Ware en “In een donker donker bos” of dat van Chris McGeorge “Kiekeboe” in een eigen jasje gegoten, wat me eerlijk gezegd best wel ergert. Het is net of ze geen research heeft gedaan voor dit verhaal. Want persoonlijk zou ik zelf nooit iets willen “maken” wat een ander al gemaakt heeft ( of dat nu qua schrijven is of op een ander vlak ).

Ik weet niet of ik een volgend boek zou lezen van Lucy Foley als ik eerlijk ben… met de reden dat ik dit verhaal te veel op reeds bestaande verhalen vind lijken, ze zal dan dus alles uit de kast moeten halen en echt met iets nieuws en verfrissends moeten komen.

justine
    Bijdrager
    Post count: 183

De karakters
    In mijn beleving groeien alleen Heather en Katie, de rest hangt erbij. Doug wordt ook aardig uitgewerkt.
    Deze keer helemaal niet, vond ze niet echt tot mijn verbeelding spreken. Kreeg ook geen beeld bij ze.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Persoonlijk zou ik ze allemaal hebben uitgewerkt en wat meer diepgang hebben gegeven. Ze laten geen van allen wat achter.
    De auteur
    Ja ik denk het wel. Net als de personages best wel saai
    Kun je de schrijfstijl van Lucy Foley specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Dit is een moeilijke, zeg maar saai, maar wel met gevoel voor mooie omgeving, die wordt prachtig beschreven.
    Ga je na het lezen van De jachtpartij de volgende boeken van Lucy Foley ook lezen?
    nee

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

CarindW
    Bijdrager
    Post count: 14

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Met name Katie, maar ook de karakters van Heather en Doug evolueren naar mijn idee.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik vind Doug het interessantste personage. Van hem zou ik willen weten hoe het verder gaat met hem.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Misschien Heather. Een kleine stap in de richting van Doug zetten had me leuk geleken.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja op zich wel.
    5.Kun je de schrijfstijl van Lucy Foley specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik denk dat het verhaal zich prima leent voor een filmschript, het is filmisch geschreven.
    6.Ga je na het lezen van De jachtpartij de volgende boeken van Lucy Foley ook lezen.
    Zeker wel, ik vond het een makkelijk leesbaar verhaal.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 19

Ja ik vind van wel, je leert ze naarmate je verder komt ook meer kennen,.
    Dough, hoe gaat zijn leven verder???
    Zou het zo 1 2 3 niet weten.
    Het bouwt op en dat past wel bij het verhaal maar het had om mij iets minder langdraderig gemogen op bepaalde momenten.
    In-je-greep-houdend.
    Hangt echt af of de achterkant mij aanspreekt, maar denk het wel.

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 27

De karakters

Ik vond alleen Katie evolueren van de vriendengroep en voor de rest Heather en Doug.

Doug, ik zou heel graag willen weten hoe het verder gaat met hem. Ik hoop dat hij een mooie toekomst kan opbouwen en zijn demonen achter heb kan laten.

Ik zou graag Samira en Gilles willen veranderen in ouders die meer met hun dochtertje bezig zijn dan met de vrienden en feesten.

De auteur

Ja, ik was telkens toch erg benieuwd. Ik vroeg me ook heel erg af wie er eigenlijk gestorven was.

Ik ga voor mysterieus want ik was erg benieuwd wie er dus gestorven was en door wie.

Ik denk het wel maar niet meteen als het boek uitkomt. Ze schrijft zeer onderhoudend maar ook niet dat ik er meteen 14 euro aan het ebook zou willen uitgeven.

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 40

De karakters:
    Evolutie heb ik alleen opgemerkt bij Katie, Heather en Doug. Je leert de andere personages wel kennen.
    Een favoriet personage heb ik niet echt. Ik heb wel wat meer sympathie voor Heather en Doug.
    Ik zou aan geen enkel personage iets willen veranderen. Ik vind dat ze allemaal bij het verhaal passen zoals ze zijn.

De Auteur:
    Ik vond de schrijfstijl perfect passen bij deze whodunnit. Door de korte hoofdstukken, de afwisseling van tijdstip en goede opbouw bleef ik getriggerd om mee te zoeken naar dit moordmysterie.
    Het is beeldend geschreven. Ik zag mezelf al in de lodge zitten met alleen maar een wit sneeuwtapijt en groene dennebomen rondom mij. Ook vind ik het raadselachtig, wat altijd leuk is.
    Ik ga zeker nog boeken van Lucy Foley lezen. ‘Het boek van gevonden voorwerpen’ staat al op mijn lijst.

HarryDresden
    Bijdrager
    Post count: 18

In het lopende verhaal vind ik niet dat de personages evolueren. Ten opzichte van hoe ze waren in hun jeugd wel; ze zijn volwassen geworden en hebben elk hun andere prioriteiten. Aan hun ontwikkeling ter plaatse wordt weinig aandacht geschonken.

Doug de jachtopziener. Hij is zo myterieus en stukje bij beetje wordt dat ontrafeld. Van verdacht naar geliefd. Mooi personage.

Niet direct, de personages zijn wat mij betreft een van de sterke punten van Foley. Ik zou hooguit wat meer dynamiek tussen Heather en Doug nog toevoegen. Zeker omdat je in het laatste stuk ze naar elkaar ziet groeien en je dan snapt waarom Doug de avances van Miranda afzwaait.

De auteur

Ja, zeker de korte hoofdstukken en opbouw in tijd afwisselend heden en verleden maken dat je een goede opbouw van spanning hebt wat je wil hebben bij een thriller.

Een beeldende schrijfstijl, kost weinig moeite de gebeurtenissen voor je te zien en daardoor de spanning te voelen.

Ze staat zeker op mijn ‘wil ik meer van lezen’ lijstje.

danielle
    Bijdrager
    Post count: 30

De karakters

– Zeker. De eerste paar hoofdstukken waren voorstelronde. Daarna begonnen de personages meer diepgang te krijgen en kreeg je ook meer te lezen over hun karakters. Het karakter van Katie is wel het meest geëvolueerd maar ze is ook echt wel 1 van DE hoofdpersonages

– Doug. Waarom. Zijn 2 strijd met wie hij was en nu is maar ook niet echt wil zijn. Goed omschreven en uitgelicht zonder dat het dramatische wordt.
    De auteur
    – Nee, vond het wel kloppen.

– Ik heb even moet wennen aan elk hoofdstuk een ander personage en dan in de Ik vorm geschreven. Ik was bang dat me dit zou gaan vervelen of irriteren maar dit was alles behalve dat. Ik merkte na mate het boek vorderde dat ik het eigenlijk wel lekker vond om elk hoofdstuk in het hoofd van een ander te zitten.

– Vond het wel meeslepend. Het is geen triller maar de manier van schijven en de spanning die er in zat zorgen er wel voor dat ik door bleef lezen.

– Ben zeker benieuwd naar andere boeken van Lucy Foley. Zeker omdat ik benieuwd ben of deze opbouw `( elk hoofdstuk ander personage) ook daarin terug komt.

Theo van Rijn
    Bijdrager
    Post count: 9

De karakters

Na de introductie van alle personages, worden ze gaandeweg ontdaan van het
    laagje vernis dat wij beschaving noemen. Ze evolueren vrijwel zonder uitzondering.

Heather is mijn favoriet. Het is de enige in het boek waarvoor ik overwegend sympathie voelde.

De personages zijn goed zoals ze zijn.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl passend. Doordat de auteur regelmatig van perspectief wisselt, leer je
    de personages steeds beter kennen.

Ik heb de schrijfstijl als meeslepend ervaren, want hoe verder ik in het boek kwam, des te eerder ik het einde
    wilde weten. En dan uiteraard niet eerst even stiekem het laatste hoofdstuk lezen 😉

Vooropgesteld dat mijn ‘nog te lezen’-stapel welhaast onuitputtelijk lijkt, smaakte ‘De Jachtpartij’ zeker naar meer.

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 8

Nee, er wordt meer naar het verleden gekeken, ook vind ik dat er veel onderlinge spanning ongenoegen en afgunst tussen de karakters is. Er wordt elke keer vanuit een persoon vanuit verschillende momenten in de tijd vertelt. Ik vindt deze afwisseling te veel en te rommelig. Plaatsing in de tijd is lastig. Ook de personen in het begin uit elkaar halen. Er worden ook niet echt uiterlijke kenmerken (buiten Dough) verteld, buiten wat voor mijn gevoel vage uiterlijkheden, waardoor ik ook niet echt een gevoel bij de karakters kreeg.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Dough en Heater. Heather vind ik de meest aardige en wat zij heeft meegemaakt met Jamie, dat wens je niemand toe. De rest van de personages vond ik duidelijk minder.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Aan Mark dat hij zo niet duidelijk doet en niet voor zijn ware gevoelens uitkomt voor Miranda. Waarom niet gewoon uitspreken, zo moeilijk doen. Miranda zou ik ook wat meer ambitieus en wat meer doorzettingsvermogen toewensen.
    De auteur
    Ja op zich wel, al stoorde mij het wel dat er steeds maar 4 tot 6 bladzijde door 1 persoon werd vertelt, ook nog in verschillende tijdslijnen. Daardoor was ik af en toe de draad even kwijt. Vooral als je af en toe een stuk las. Als je een tijd achter elkaar de tijd neemt om te lezen is het iets minder storend. Ik vind ook de sfeer en het landschap schitterend beschreven. Dit vind ik een zeer groot pluspunt.
    4. Kun je de schrijfstijl van Lucy Foley specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De omgeving beschrijft zij zeer gedetailleerd, de personages daarentegen een stuk minder. Daar had ze meer verdieping in mogen aanbrengen.
    5. Ga je na het lezen van De jachtpartij de volgende boeken van Lucy Foley ook lezen?
    Ja ik denk dat ik toch wel nieuwsgierig ben naar haar volgende boek. Het boek kon mij niet over de hele linie bekoren. Er zijn betere thrillers. Maar er is toch een goed gevoel wat ik aan dit boek over hou En misschien groeit ze in haar schrijven in haar volgende boek. Dus als er weer een uitkomt ga ik hem waarschijnlijk wel lezen als het verhaal mij aanspreekt.

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 8

Nee, er wordt meer naar het verleden gekeken, ook vind ik dat er veel onderlinge spanning ongenoegen en afgunst tussen de karakters is. Er wordt elke keer vanuit een persoon vanuit verschillende momenten in de tijd vertelt. Ik vindt deze afwisseling te veel en te rommelig. Plaatsing in de tijd is lastig. Ook de personen in het begin uit elkaar halen. Er worden ook niet echt uiterlijke kenmerken (buiten Dough) verteld, buiten wat voor mijn gevoel vage uiterlijkheden, waardoor ik ook niet echt een gevoel bij de karakters kreeg.
    Dough en Heater. Heather vind ik de meest aardige en wat zij heeft meegemaakt met Jamie, dat wens je niemand toe. De rest van de personages vond ik duidelijk minder.
    Aan Mark dat hij zo niet duidelijk doet en niet voor zijn ware gevoelens uitkomt voor Miranda. Waarom niet gewoon uitspreken, zo moeilijk doen. Miranda zou ik ook wat meer ambitieus en wat meer doorzettingsvermogen toewensen.
    De auteur
    Ja op zich wel, al stoorde mij het wel dat er steeds maar 4 tot 6 bladzijde door 1 persoon werd vertelt, ook nog in verschillende tijdslijnen. Daardoor was ik af en toe de draad even kwijt. Vooral als je af en toe een stuk las. Als je een tijd achter elkaar de tijd neemt om te lezen is het iets minder storend. Ik vind ook de sfeer en het landschap schitterend beschreven. Dit vind ik een zeer groot pluspunt.
    4. Kun je de schrijfstijl van Lucy Foley specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De omgeving beschrijft zij zeer gedetailleerd, de personages daarentegen een stuk minder. Daar had ze meer verdieping in mogen aanbrengen.
    5. Ga je na het lezen van De jachtpartij de volgende boeken van Lucy Foley ook lezen?
    Ja ik denk dat ik toch wel nieuwsgierig ben naar haar volgende boek. Het boek kon mij niet over de hele linie bekoren. Er zijn betere thrillers. Maar er is toch een goed gevoel wat ik aan dit boek over hou En misschien groeit ze in haar schrijven in haar volgende boek. Dus als er weer een uitkomt ga ik hem waarschijnlijk wel lezen als het verhaal mij aanspreekt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.