14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1781
    #25125 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Steph
    Bijdrager
    Post count: 18

Spanning: 8 punten, omdat het boek mij bleef boeien tot het einde. Niet enkel het niet weten wie de dader is, maar ook in het ongewisse blijven over het slachtoffer, maakte dat ik wou doorlezen tot de hele puzzel was opgelost.

Plot: 8 punten, omdat er verschillende onthullingen op het einde naar boven komen die ik niet had zien aankomen. Er waren genoeg kandidaten om als moordenaar of slachtoffer door te gaan, waardoor de plot niet echt voorspelbaar was.

Leesplezier: 8 punten, omdat de beknopte hoofdstukken en de wisselende perspectieven mij geboeid hielden. Was je een personage beu, dan kwam er al snel een ander aan bod.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het een eenvoudige, vlotte en toegankelijke schrijfstijl is. Soms stoorde ik me echter aan het feit dat bepaalde hoofdstukken vanuit de ik-vorm zijn geschreven en andere plots overschakelen op de 3de persoon. Ook word ik niet graag aangesproken door personages, dat geeft me als lezer een rare plek in het verhaal.

Originaliteit: 6 punten, omdat het geen nieuw verhaal is. Zoals eerder door andere clubgenoten aangehaald, doet het sterk denken aan ‘In een donker, donker bos’ van Ruth Ware. Het gebrek aan originaliteit stoorde me echter niet, ik vind het een leuk thema in een leuke setting.

Psychologie
    : 9 punten, omdat er steeds verschillende geheimen werden ontdekt waardoor dit mogelijke motieven konden zijn om te moorden of vermoord te worden. Als lezer word je dus geprikkeld om mee uit te zoeken wat er gebeurd is.

Gemiddelde beoordeling: 7,6 punten

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

Spanning: 6 punten, omdat voor mij de echte spanningsboog voor mij ontbrak, je wilt wel verder lezen omdat je wil weten wie de dader is en wie er vermoord is. Maar het mocht spannender

Plot: 6 punten, omdat Op zich is het plot goed uitgewerkt, alleen jammer dat de schrijver geen gebruik heeft gemaakt om alle personages aanbod te laten komen, dit had toch nog een extraatje gegeven aan het boek.

Leesplezier: 6 punten, omdat ….Het boek heeft me fijne lees uurtjes bezorgd zonder meer.

Schrijfstijl: .7. punten, omdat door de korte hoofdstukken en de afwisseling tussen de personages zorgden ervoor dat het boek vlot weg las.

Originaliteit: 5 punten, omdat …er zijn nog boeken met dit thema dus bijster origineel is het niet.

Psychologie: 7.. punten, omdat ….Dit boek bevat wel een staaltje pyschologie .

Gemiddelde beoordeling: .6,1. punten vertaald hem naar drie sterren.

Marjolein Schrage
    Bijdrager
    Post count: 15

Spanning: 7 punten, omdat ik tot het einde toe toch benieuwd bleef wie nou de dader zou zijn (over het slachtoffer had ik een vermoeden dat juist bleek).

Plot: 7 punten, omdat het niet voorspelbaar was.

Leesplezier: 7 punten, omdat het een paar fijne uren lezen opleverde.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het schrijven in korte hoofdstukken tot doorlezen verleidt.

Originaliteit: 5 punten, omdat ik eerder vergelijkbare verhalen las.

Psychologie: 8 punten, omdat het me blijft verbazen hoe gemeen mensen kunnen zijn, dat mensen donkere kanten hebben.

Gemiddelde beoordeling: 6,8 punten

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 21

Spanning: 4 punten, omdat ik het verhaal niet origineel vind en ik niet op het puntje van mijn stoel zat tijdens het lezen.
    Plot: 4 punten, omdat vanaf het begin de gebeurtenis duidelijk was en je eigenlijk al aan voelde komen hoe het in elkaar zat.
    Leesplezier: 1 punten, omdat ik het boek te veel vind lijken op “In een donker donker bos” van Ruth Ware en “Kiekeboe” van “Chris McGeorge… het boek wasd totaal niet origineel of verrassend
    Schrijfstijl: 6 punten, omdat ondanks verschillende verhaalijnen en het feit dat het verhaal door verschillende personages wordt verteld is het goed te volgen.
    Originaliteit: 1 punten, omdat ( zie leesplezier )
    Psychologie: 6 punten, omdat de personages door de schrijver goed zijn uitgewerkt en je als het ware hen echt leert kennen terwijl je het boek leest. Ook blijkt maar weer hoe jaloezie en haat mensen tot dingen drijven waarvan ze zelf misschien niet wisten dat het in ze zat.

Gemiddelde beoordeling: 3,67 punten

CarindW
    Bijdrager
    Post count: 14

Spanning: 5 punten, omdat voor mij halverwege het boek de spanning er uit was.

Plot: 5 punten, omdat ik het jammer vond dat er niet vanuit hoofdpersonen een hoofstuk is geschreven.

Leesplezier: 6 punten, omdat het verhaal toch wel prettig wegleest. Het beeldende schrijven over het afgelegen plekje in Schotland vond ik wel wat toevoegen.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat het prettig las door de korte zinnen en beeldende schrijfstijl.

Originaliteit: 5 punten, omdat ik zelf halverwege het boek al begreep hoe het verhaal in elkaar zat.

Psychologie: 7 punten, omdat hier toch wel wat psychologische zaken in verwerkt zaten zoals o.a.ptss.

Gemiddelde beoordeling: 5,6 punten. Overall een 6-. Vertaald naar een krappe 3 ***.

danielle
    Bijdrager
    Post count: 30

Spanning: 7 punten, omdat het niet een heel spannend boek is. Zou het ook mijn kinderen van 15 en 16 laten lezen. Het wordt allemaal erg netjes beschreven. Wel heeft het die spanning dat je het einde wilt weten

Plot: 8,5 punten, omdat ik het echt een goed plot vond. Eentje die je niet ziet aankomen. Qua dader en slachtoffer niet maar ook niet de manier zoals het beschreven/verteld is.

Leesplezier: 8 punten, omdat lekker boek. Leest volt. Kon heerlijk doorlezen en wordt ook elke keer getriggerd om door te lezen.

Schrijfstijl: 7,5 punten, omdat ik niet echt van elke hoofdstuk een ander personage ben maar dit boek heeft me daar erg op verrast.

Originaliteit: 8 punten, omdat het plot wel echt een ander plot dan de meeste boeken is geweest.

Psychologie: 7 punten, omdat de personages nog wel wat meer verdieping hadden mogen krijgen.

Gemiddeld een 7,7 dus

CarmenFerreira
    Bijdrager
    Post count: 12

Spanning: 5 punten. Het was niet echt een spannend boek, behalve het laatste deel en het zou ook voor een jongere te lezen zijn. Wel wil je het boek uitlezen en zeker weten dat je het goed had.

Plot: 6 punten. Het was niet origineel en verrassend. Ook verdienden sommige hoofdpersonen het om ook meer aandacht te krijgen voor de diepgang.

Leesplezier: 7 punten. Het was makkelijk leesbaar en niet te literair. Heel toegankelijk boek, waar je toch door wilt lezen tot het einde.

Schrijfstijl: 7 punten. Het verhaal was goed te volgen en voor vrijwel iedere lezer.

Originaliteit: 6 punten. Het was geen origineel of verrassend verhaal

Psychologie: 7 punten. Wel verdieping, maar niet voldoende zodat je aan het eind toch een minder afgerond gevoel bij het verhaal krijgt.

Gemiddelde beoordeling: 6,3 punten

justine
    Bijdrager
    Post count: 183

Spanning: 6 punten, omdat niet tot nauwelijks aanwezig was
    Plot: 7 punten, omdat dit wel redelijk goed was
    Leesplezier: 6 punten, omdat door de nauwkeurig beschreven gebeurtenissen en personen de spanning weg viel.
    Schrijfstijl: 7 punten, omdat die wel toegankelijk is
    Originaliteit: 6 punten, omdat het niet origineel is
    Psychologie: 6 punten, omdat de uitwerking in het begin goed is, te goed en daarna niet meer

Gemiddelde beoordeling: 6.3 punten

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 23

Spanning: 8 punten, het boek heeft een bepaalde spanning van wat gaat er gebeuren maar ook een beetje een langdraderig gehalte.

Plot: 8 punten, je ziet het niet aankomen.

Leesplezier: 7,5 punten, soms wat langdraderig daardoor niet altijd zin om door te lezen.

Schrijfstijl: 7,5 punten, vanwege het langdraderige. De spanning die ook in het boek zit had meer door het hele boek mogen zitten van mij.

Originaliteit: 8 punten, vanwege waar het verhaal zich afspeelt. Een groep vrienden hoor je wel vaker maar toch blijft het leuk.

Psychologie: 7 punten, de personages worden aardig goed uitgelegd. Al wil je van sommige nog wel meer weten.

Gemiddeld aantal punten; 7,6. Een prachtige voldoende voor een mooi boek.

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 40

Spanning: 8 punten, echte spanning is er niet maar je blijft wel nieuwsgierig tot op het einde!

Plot: 8 punten, het is niet voorspelbaar.

Leesplezier: 8 punten, heel leuk om te lezen. Lekker meepuzzelen naar het slachtoffer en de dader. En ik kon mij ook letterlijk in de lodge zien zitten.

Schrijfstijl: 8 punten, korte hoofdstukken, eenvoudige zinnen. Ook beeldend geschreven. Een simpele schrijfstijl waardoor je het boek vlot en snel kan lezen.

Originaliteit: 7 punten, deze keer moest je meepuzzelen naar niet enkel de dader maar ook het slachtoffer.

Psychologie: 7 punten, de personages zijn op zich goed uitgewerkt. Je krijgt toch wel weer hoe hun karakters zijn en waarom ze handelen.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten maar mag afgerond worden naar 8

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 27

Spanning: 6 punten, omdat het gewoon niet zo spannend is allemaal.

Plot: 8 punten, omdat ik het een goed uitgewerkt plot vond en het einde niet zag aankomen.

Leesplezier: 6 punten, omdat ik toch even heb moeten wennen aan de schrijfstijl.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat ik het toch wat langdradig geschreven vond.

Originaliteit: 7 punten, omdat het niet zo heel origineel is.

Psychologie: 8 punten, omdat de personages heel goed zijn uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 6,8 punten

Theo van Rijn
    Bijdrager
    Post count: 9

Voor de ThrillZone-leesclub mocht ik ‘De jachtpartij’ lezen. Het is de debuutthriller van Lucy Foley die tevens redacteur is bij een uitgeverij.
    Het boek neemt je in korte hoofdstukken mee met de hoofdpersonages die voor de gezamenlijke viering van oudjaar 2018 een huis hebben gehuurd in een onherbergzaam deel van het toch al woeste Schotland.
    De hoofdstukken switchen tussen heden en verleden en omdat er in sneltreinvaart een fiks aantal personen wordt geïntroduceerd, is het een kwestie van de aandacht er goed bijhouden. Even was ik bang dat het me moeite zou gaan kosten om al die mensen uit elkaar te kunnen houden, maar de schrijfstijl van Lucy Foley zorgde ervoor dat ik dat moeiteloos voor elkaar kreeg.
    Al snel ontstaan er wrijvingen onder de leden van het gezelschap en daaruit blijkt dat vooral het studentenbestaan van ooit ze heeft samengebracht. In de tegenwoordige tijd blijken ze stuk voor stuk geheimen met zich mee te dragen die ervoor zorgen dat de ui van de beschaving laagje voor laagje wordt afgepeld. Het knappe is, dat Foley erin slaagt om je gevoelens te laten krijgen voor de personages. Ik voelde in elk geval in de loop van het boek voor een aantal een antipathie en slechts voor een enkeling sympathie.
    Foley bouwt de spanning steeds verder op tot aan de ontknoping, waarin er uiteindelijk ook een paar lijntjes samenkomen. Toch is het de hoofdlijn, die van de vrienden, die mij het meest aanspreekt en in de ban houdt en voor de uiteindelijke ontknoping ben ik meermalen op het verkeerde been gezet.
    Het boek smaakt naar meer en zorgt ervoor dat ik uitkijk naar de tweede thriller van deze auteur. Daarbij mag ze wat mij betreft iets meer aandacht besteden aan de omgeving, maar dat verlangen komt voort uit het feit dat ‘De jachtpartij’ zich afspeelt in Schotland, een land waaraan ik enige decennia geleden mijn hart al aan heb verpand.

De beoordeling in punten:
    Spanning: 9 punten, omdat het verhaal de lezer (ik dus) steeds weer op het verkeerde been zet.
    Plot: 8 punten, omdat het in tweeën uiteenviel en met name het hoofdplot me meer aansprak dan het bijkomend plot
    Leesplezier: 9 punten, omdat het afpellen van de laagjes er bij mij voor zorgde dat ik het boek maar moeilijk kon wegleggen. Ik wilde eigenlijk doorlezen, maar moet ook af en toe slapen.
    Schrijfstijl: 9 punten, omdat Lucy Foley er in slaagt om bij mij gevoel te laten ontstaan bij vrijwel elk personage in het boek en dat vind ik razend knap
    Originaliteit: 7 punten, omdat uit de hand gelopen vakanties van vriendengroepen vaker onderwerp zijn van boeken en films.
    Psychologie: 9 punten, omdat de belangrijkste personages laagje voor laagje worden afgepeld en je steeds beter begint te begrijpen waar de toenemende wrijving vandaan komt.

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 8

Spanning: 8 punten, omdat er elke keer maar een tikje van de sluier van de karakters werd opgelicht. In combinatie met het landschap en de dialogen en de spanning van de personages onderling, maakt dat ik hier toch 8 punten voor geef.
    Plot: 8 punten, omdat het onverwachts was en daar hou ik van
    Leesplezier: 7 punten, omdat de karakters te kort aan het woord waren, waardoor het mij soms ergerde. Anders had ik hier hoger kunnen geven
    Schrijfstijl: 6 punten, eigenlijk voorvloeiend uit punt leesplezier. Doordat deze schrijfstijl gehanteerd is, steeds voor mij te kleine stukjes informatie, had ik dit liever anders gezien.
    Originaliteit: 6 punten, omdat omdat het was een goed verhaal, maar er zijn meer van dit soort verhalen. Maar aan de andere kant wees maar eens origineel, er zijn al zo veel boeken
    Psychologie: 7 punten, omdat niet alle karakters volledig waren uitgewerkt. Hier was nog winst te behalen geweest wat mij betreft.

Gemiddelde beoordeling: 7 punten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.