Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 165: De honger De honger, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2084

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Lisanne1990
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

1. Gelijk een mooie quote: Problemen zijn alleen maar oplossingen die nog niet gevonden zijn. Geen uitleg nodig, toch?
    2. Tot nu toe verloopt de verhaallijn (nog) rustig door. Uiteraard merk je dat de spanning en nieuwsgierigheid wordt opgebouwd.
    3. Er zijn mij tot nu toe nog geen spelfouten opgevallen.

Verder leest het verhaal erg makkelijk. Je kan je inleven in de diverse hoofdpersonen en ik ben erg benieuwd hoe dit verhaal zich ontwikkelt. Zal er een verband zijn tussen de vermiste meiden? Wat is er met Isa gebeurd waardoor ze uit de running was? Wat is er met Evi en haar psyche aan de hand, is er een aanleiding geweest waardoor zij zich in deze toestand bevindt? Is het alcoholgebruik van Liam ontstaan door zijn tijd in dienst?

jekrol
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

Voor mij is het de 1ste keer. Is het de bedoeling dat je deze rubriek al gedurende het lezen (bijvoorbeeld halverwege) invult? Of dat je tijdens het lezen let op een aantal specifieke onderdelen en dan na lezen van het hele boek dit invult.

jekrol
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

1. Citaten
    Het boek kenmerkt zich wat mij betreft niet door prachtige citaten en dialogen, maar wel door veel spannende momenten, goed uitgewerkte personages en een spannend plot dat in een aantrekkelijk tempo wordt verteld. Ik heb vooral genoten van de momenten waarop er dreigt iets spannend te gebeuren, maar (nog) niets gebeurd.
    Pag. 30: Daar staat iemand, een schim. Hij deinst achteruit en kijkt om zich heen, op zoek naar iets om zich mee te bewapenen.

Ook heb ik genoten van de momenten waarop je door de schrijver in twijfel wordt gebracht over wat er daadwerkelijk gebeurt of is gebeurd.
    Pag. 80: Het zou pas gek zijn als het inderdaad dezelfde Opel is die al vanaf Amsterdam achter hem aan rijdt. Dat zal vast niet…Toch?
    Pag. 152: ‘Jullie denken toch niet echt dat ze haar eigen moeder heeft vermoord? Met een kapmes…Na alles wat er is gebeurd.?

Ook is het leuk om in zinnen, gebeurtenissen, gedachtes, herinneringen en uitspraken van personages mee te speuren naar aanwijzingen voor het vervolg en de ontknoping van het verhaal.

2. Ontwikkeling verhaallijn
    Het verhaal ontwikkelt zich in een prettig tempo. De personages zijn goed uitgewerkt en de verschillende verhaallijnen wisselen elkaar prettig af en komen op een goede manier samen. Hier en daar had wat mij betreft de spanning nog wat langer vastgehouden kunnen worden.
    3. Schrijfstijl
    Kasper van Beek heeft een prettige schrijfstijl. De zinnen zijn niet onnodig complex. Hij weet de vaart en spanning goed in het verhaal te houden. Ik had op voorhand verwacht, vanwege de achtergrond van de schrijver al televisie- en filmproducent, dat hij heel beeldend zou schrijven. Dat valt mee. Het boek houdt de vaart door niet uitgebreid in te gaan op hoe een ruimte of personage er precies uitziet of door een spannende situatie niet onnodig lang te laten duren.

Jolanda
    Bijdrager
    Aantal berichten: 119

1 Citaten op dit moment nog niet tegen gekomen. Maar dat kan nog!

2 Ontwikkeling verhaallijn
    Het boek leest supersnel weg. Als dit zo door leest houdt het boek je goed in de greep! Spanning wordt goed opgebouwd.

Schrijfstijl

Een lekkere makkelijke leesbare schrijfstijl.
    Geen ingewikkelde zinnen of woorden. Een boek wat iedereen kan lezen

Amor1978
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Dit is mijn 1ste X en ik moet eerlijk zeggen dat ik me geen opmerkelijk citaat is opgevallen.
    De verhaallijn bevalt me goed en de spanning wordt lekker opgebouwd!
    Ik ben wel een rare zin tegen gekomen maar wist nog niet dat ik moest onthouden waar die precies staat.
    Voor nu ben ik erg nieuwsgierig wat voor geheimen Liam heeft, wat is de motivatie van de dader en waarom is de agente, Isabella net terug van verlof en moet ze het werk rustig opbouwen….

Steph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 35

Een mooi stukje motivatie dat ik zou moeten onthouden voor mijn eigen leven, vond ik op p. 37:‘Als je zenuwachtig bent betekent dat simpelweg dat je iets gaat doen waarvan je niet zeker weet of het gaat lukken. Dat wil zeggen dat je iets boven je kunnen doet, en dat wijst weer op groei. Op ontwikkeling. Het is dus iets positiefs. Als je alleen maar werk doet waarvan je weet dat je het kunt, schiet het ook niet op.’. Ik hou zelf niet van veranderingen, maar misschien moet ik het dan eens vanuit dit oogpunt bekijken.

Ik zit nog maar op p. 70 dus er is nog niet zo veel gebeurd, wel hebben de personages al de nodige bagage meegekregen:
    – Het doet uitschijnen dat Liam een alcoholprobleem heeft of gehad heeft. Is er een link met zijn militair verleden?
    – Zijn vrouw blijkt bovendien bepaalde noodzakelijke medicatie te nemen. Heeft zij last van fysieke of mentale problemen?
    – Hun dochter zit in de pubertijd en heeft een ouder vriendje, heeft hij goede intenties met haar?
    – Rechercheur Isabella heeft een stukgelopen relatie. Ook begint ze na een lange afwezigheid weer op haar werk en moet ze beginnen met niet dringende dossiertjes. Dit doet een misstap in het verleden vermoeden.
    Alle elementen zijn aanwezig om de spanning verder uit te bouwen, ik ben benieuwd hoe de puzzel in elkaar zal vallen en wat het motief is geweest om dit gezin te bespioneren.

Weert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 194

Plezierige, niet moeilijke schrijfstijl , geen moeilijke woorden. De spanning wordt goed opgebouwd , je wordt iedere keer een beetje nieuwsgieriger.
    Een zin die ik niet helemaal vind lopen: onderaan bladzijde 10 en bovenaan bladzijde 11. “Hij was na de dood van zijn vrouw de weg kwijtgeraakt , totdat hij het pad had gekruist van de psychiater. Het had zijn leven veranderd , had Frank gezegd, blijvend veranderd. ” Had de dood van zijn vrouw zijn leven veranderd of was dat de psychiater? Niet helemaal duidelijk voor mij. Nog een paar van dergelijke zinnen tegengekomen.

Liam heeft een intrigerend aan aansprekend karakter. Ben benieuwd wat de oorzaak is van zijn alcohol probleem. De tijd in het leger? Ook ben ik benieuwd naar de medicijnen die zijn vrouw neemt.
    Fouten ben ik (nog) niet tegengekomen.
    Ik ben benieuwd wat er met Isa is gebeurd.
    Liam is hulpverlener en Isa heeft gesprekken met een hulpverlener, opvallend.
    Nu gauw verder lezen.

yv87
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

Al vrij voorin het boek kwam er een prachtige zin tevoorschijn, namelijk ‘Problemen zijn alleen maar oplossingen die nog niet gevonden zijn’. Hierdoor werden mijn verwachtingen omhoog geschopt, want ik hou wel van mooie quotes. Helaas is het wel bij die ene gebleven.

De zinnen liepen vlot, het taalgebruik werd nergens moeilijk en eventuele foutjes zijn me niet opgevallen. Al met al positief dus 😀 !

danielle
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Ik had niet echt een andere citaat als die al genoemd is “ Problemen zijn alleen maar oplossingen die nog niet gevonden zijn. Geen uitleg nodig, toch?”

Maar vond op blz 25 van het E-boek wel een opmerkelijk zinnentje.

De datum is 23 november: De rijp knispert onder hun schoenen en vanuit het bos dat het huis omringt klinken verschillende vogels.

Vogels zijn er natuurlijk nog in november maar vond dit wel grappig te lezen omdat ik vogels meer associeer met voorjaar/zomer. Leuk detail vond ik.

De opbouw van het verhaal is mooi en gaat op alle hoofdpersonen gelijk op. Ik merk aan mezelf dat ik dat erg prettig vind lezen.
    Hoofdpersonen zijn ook mooi uitgewerkt. Niet te veel details op kleine dingen maar duidelijke wie het zijn.

Mijn verwachting was ook wel dat het een vlot boek zou zijn. Dit is zeker uitgekomen.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Een citaat op pagina 37: “Als je zenuwachtig bent betekent dat simpelweg dat je iets gaat doen waarvan je niet zeker weet of het gaat lukken. Dat wil zeggen dat je iets boven je kunnen doet, en dat wijst weer op groei. Op ontwikkeling. Het is dus iets positiefs. Als je alleen maar werk doet waarvan je weet dat je het kunt, schiet het ook niet op”.
    Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar het is wel waar.

Het boek leest erg prettig en vlot weg.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

Het boek leest enorm snel. Omdat ik hem in recordtempo uitlas, heb ik de citaten niet genoteerd. Wat mij wel opviel is dat Thibault blijkbaar onbekend is in Nederland. (Is dit echt een naam?). Terwijl er in Vlaanderen wel Vlaamse jongens gewoon zo noemen, zelfs al is het een oorspronkelijk Franse naam.
    Ik heb geen spellingfouten gevonden.

Weert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 194

Wat me verder opvalt is dat Evi auto rijdt (dat zou je niet verwachten met de medicijnen die ze neemt)

Karen Steyaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

1. Citaten- Quotes
    Een zinnetje die ik toch even genoteerd heb is “Problemen zijn alleen maar oplossingen die nog niet gevonden zijn.” Dit is zo mooi verwoord.
    Voor mij als Vlaming, vind ik het grappig dat de naam “Thibault” als “speciaal” en “onbekend” wordt gezien. Wij horen die naam veel en hebben er ook veel schrijfwijzes voor.

2 : De verhaallijn
    De verhaallijn loopt voor mij goed, bouwt mooi op. De personages worden genoeg uitgewerkt, waardoor je je als lezer alles kan voorstellen. Het komt ook allemaal realistisch voor. IK vind het heel prettig om te lezen, en de spanning wordt zodanig opgebouwd dat je steeds wil verder lezen. Er gebeuren wendingen in het verhaal die ik niet verwacht had, waardoor ik echt nieuwsgierig ben naar het plot van dit boek.
    Als het plot ook goed is (want sommige boeken zijn spannend en dan krijg je plots een zwak plot), dan is dit boek een toppertje voor mij!

3. Spellingfouten-minder goede zinsbouw
    Hier heb ik geen voorbeelden van.
    Ik ben zo getriggerd om verder te lezen, en ben zo aan het meegaan in het verhaal, dat ik wel vermoed dat ik de fouten niet zou opmerken.

Karen Steyaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Dat van die naam “Thibault” heb ik ook genoteerd, dit was mij ook opgevallen. 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.