Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 123: De fluisterman De fluisterman, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1528
    #22341 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je De fluisterman een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Alex North prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Alex North  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex North  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

vick
    Bijdrager
    Post count: 33

De plot
    Het verhaal werkt heel de tijd naar het einde toe, het is duidelijk dat pas op het einde de puzzelstukken op hun plaats zullen vallen. Jammer genoeg kwam het einde voor mij als een teleurstelling, de spanning zat er tegen het einde niet meer in. Tijdens het lezen werd de spanning opgebouwd, maar dan plots, in zo’n 3/4 van het verhaal, viel de spanning voor mij stil. Eens duidelijk was wie de dader was, was ook de spanning weg.

Algemeen

Het boek begon spannend, de spanning bleef er lang inzitten, maar viel ruim voor het einde van het verhaal stil. Er gebeurde nog veel, maar ik vond het wat voorspelbaar, waardoor niet meer spannend.
    De schrijfstijl van Alex North is begrijpelijk en vlot leesbaar.
    Dit boek is misleidend: je wordt op verschillende dwaalsporen gebracht, en de waarheid ligt er ergens tussen.
    Mijn advies aan Alex North: Zijn inspiratie is heel aangenaam te lezen, ik had niet het gevoel dit verhaal als eens eerder gelezen te hebben, wat op zich al een mooi compliment is. Er wordt veel aandacht besteed om niet bij het begin van het boek door te hebben wie er gezocht wordt.Echter valt de spanning er stilaan uit, wat heel jammer is. Meer aandacht om de spanning erin te houden of ineens op te voeren, zou leuk geweest zijn.

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 15

Ik vind het plot van “De Fluisterman” een beetje voorspelbaar… gedurende het verhaal wordt de lezer op diverse sporen gezet van de mogelijke dader, maar tegelijkertijd vallen er ook weer mogelijkheden weg. Als lezer word je dus eigenlijk op het juiste spoor gezet en lees je als het ware verder om het vermoeden bevestigd te krijgen.
    Ik had graag gezien dat de spanning die in het verhaal wordt opgebouwd, tot de laatste pagina zou voortduren en dat is helaas niet het geval voor mij.
    De afloop van het verhaal vond ik voorspelbaar, waar de schrijver in het begin iedereen om de tuin leidt is het net alsof hij hier zo snel mogelijk naar het einde toe wil. Dus wordt iedereen op het spoor gezet, komt er een “happy ending” en klaar…

Tijdens het grootste deel van het verhaal, had “De Fluisterman” mijn volle aandacht en kon ik het boek nauwelijks wegleggen. Om eerlijk te zijn ben ik het niet eens met de beschrijving om de achterflap waarin staat dat het verhaal eersteng is, dan beangstigend en dat je vervolgens op eigen risico verder moet lezen… het verhaal is zeker origineel en spannend, maar het is niet zo dat ik nagelbijtend op het puntje van mijn stoel heb gezeten. Eerlijk gezegd had ik er iets meer van verwacht.
    Ik vind de schrijfstijl van Alex North erg prettig. Hij heeft duidelijk geprobeerd met iets vernieuwends te komen ( dus geen verhaal over een seriemoordenaar zoals ik de laatste tijd veel voorbij heb zien komen van populaire schrijvers ) , wat naar mijn mening goed gelukt is. “De Fluisterman” leest vlot en is goed te volgen.
    Ik zou het boek typeren als geloofwaardig met een snufje spiritualiteit. Met spiritualiteit bedoel ik de inbeeldingen van Jake, waarbij je je afvraagt of een kind daadwerkelijk in staat is om zich dit soort dingen in te beelden of voor zich te zien en het ook zo duidelijk naar voren zou brengen als in het boek wordt gedaan.

“De Fluisterman” is absoluut een spannend en origineel verhaal. Het lijkt er de laatste tijd op dat veel schrijvers proberen zich vast te klampen aan de mogelijkheden die “seriemoordenaars” brengen qua verhaal en Alex North probeert juist met een vernieuwend verhaal te komen. Een verhaal wat goed is uitgewerkt, boeiende personages en waarin realiteit en spiritualiteit dicht bij elkaar komen.
    Mijn advies aan Alex North zou zijn… hou deze stijl van schrijven vast, maar het mag zeker nog wel wat spannender. Zorg dat de lezer vanaf de eerste tot aan de laatste pagina wordt meegezogen in het verhaal en het niet los kan laten.

Maar ik kijk met veel plezier uit naar een nieuw boek van Alex North.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 120

De plot
    Het plot van het boek zag je inderdaad aankomen en was wel wat voorspelbaar maar ik vond het een erg goed verhaal waardoor me dat niet heeft gestoord en ik het boek met een zucht dicht heb gedaan.
    Algemeen

Ik vond de fluisterman zeer boeiend, ik kon het boek nauwelijks wegleggen en wilde steeds verder lezen. De schrijfstijl is erg prettig, het wisselen van personages gaat heel erg vlot en ieder hoofdstuk laat je meer te weten komen over de verschillende personages waardoor er in je hoofd van alles gebeurt en je totaal meegenomen wordt in het verhaal.
    Ik zou het boek meeslepend en verrassend willen noemen, een niet eerder verzonnen verhaal wat lekker leest.
    Dit boek
    Ik vond het verhaal wel uniek, heb dit nog niet eerder gelezen en vond het erg boeiend. Ik hoop dan ook dat Alex North snel doorschrijft en dat we gauw van een nieuw verhaal mogen gaan genieten!

Those who don't believe in magic will never find it.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 79

Wat vind je van het plot?
    Er zit een mooie, sterke ontwikkeling in het verhaal. Daardoor blijft het verhaal boeien. Tom en Jake houden van elkaar houden en willen met elkaar verbinding maken maar weten niet goed hoe ze dit moeten doen. Dit maakt het interessant.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Er zijn een paar punten die ik minder goed in het verhaal vind uitgewerkt:
    – over de moorden op de vijf jongens die de aanleiding tot het verhaal vormen, wordt weinig informatie gegeven. Zeker vanuit het perspectief van Pete Willis en Amanda Beck had hier meer aandacht aan besteed kunnen worden;
    – de dader komt wat uit de lucht vallen. North doet wel een poging om een relatie te leggen tussen de oorspronkelijke en de nieuwe moordenaar, maar dit komt niet heel overtuigend over;
    – de lezer weet al ver voor het einde wie de nieuwe moordenaar is. North had veel meer spanning kunnen opbouwen door dit in het ongewisse te laten.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Voor mij was het einde geen verrassing. North zal ook nooit het idee gehad hebben om met een twist te komen waar het de dader betreft, waardoor de lezer geschokt zou worden.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het was zeker een boeiend verhaal omdat de hoofdlijn gaat over de vader-zoonrelatie en die heeft North heel mooi uitgewerkt.

Vind je de schrijfstijl van Alex North prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    North heeft een heel plezierige schrijfstijl. Geen moeilijke zinsconstructies, die je twee keer moet lezen. Zo geschreven dat het boeit.

Stel…. Alex North vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan realistisch, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Meeslepend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het is zeker geen doorsnee thriller; het is niet spannend bij het zoeken van de dader, maar spannend vanwege de relatie tussen vader en zoon. Dit maakt het boek uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex North mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vooral zo doorgaan. Wel van te voren checken dat er geen onzinnige kreten op de cover terecht komen, zoals bij dit boek het geval is!

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 138

De plot vond ik voorspelbaar. Je wist als lezer wie de dader was, dat is jammer. Het zou spannender zijn geweest als de je nog iets langer in het ongewisse was gehouden. Wel mooi om de opbouw te zien tussen Tom en Jake, hoe zij steeds verder naar elkaar groeien en hoe Tom meer begrip krijgt voor zijn zoon.

De Fluisterman had steeds mijn aandacht en de schrijfstijl van North vind ik prettig om te lezen, geen moeilijke woorden en genoeg vaart in het verhaal.
    De opmerkingen op de cover en achterflap over ‘lezen op eigen risico etc’ vind ik wel lichtelijk overdreven. Het is een goede thriller maar geen ‘puntje op je stoel zittende thriller’
    Het verhaal is meeslepend en moeilijk aan de kant te leggen.

Het boek is uniek wat betreft de relatie vader-zoon. Het is een spannende (ietwat voorspelbare) thriller.

Mijn advies zou zijn dat Alex North langer zou kunnen wachten met de dader tentoonstellen. Dit zou meer spanning in het verhaal kunnen brengen.
    Ik ben benieuwd naar een volgende thriller van zijn hand.

apgschoon
    Bijdrager
    Post count: 14

Jammer genoeg vond ik verhaallijn tegenvallen; al snel werd duidelijk naar wie men op zoek was. Voorspelbaar was ook dat Jake de volgende zou zijn die in handen zou vallen van de moordenaar.

In het begin vond ik het boek inderdaad een boeiend verhaal. Vooral de gesprekken tussen Pete en Frank Carter in de gevangenis. En het fragment dat er vingers door de brievenbus van Toms huis te zien zijn, de lugubere ‘hobby’ van Collins.

De schrijfstijl van de auteur is prettig en in begrijpelijke bewoordingen geschreven. Ik verwijs nog even naar mijn vorige commentaren, waarin ik heb beschreven dat lange zinnen toch mooi leesbaar zijn gebleven.

Ik zou het boek ook ‘meeslepend’ noemen; er zijn diverse gebeurtenissen beschreven die de lezer bij de hand nemen en niet meer loslaten.

Tenslotte vind ik dit boek niet ‘uniek’. Het is weer een typische tralala: er wordt een lijk gevonden, politie gaat op zoek, en het loopt allemaal weer goed af.

Mijn advies aan de auteur zou zijn: u heeft duidelijk het vermogen om te schrijven en een sfeer neer te zetten; schrijf een boek dat ‘anders’ is dan de standaard-thrillers

Anita
    Bijdrager
    Post count: 21

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Het plot is vrij voorspelbaar en voor dit boek misschien te voordehandliggend en daardoor ietwat teleurstellend.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Francis veinst ziek te zijn en opent de deur in kamerjas om de schijn op te houden. Tom overweegt nog rechtsomkeer te maken als hij de stem van zijn zoon meent te horen. Klaar?! Na getuige geweest te zijn van de psychologische diepgang die gans het verhaal aanwezig is, vind ik dit plot afgehaspeld en heel magertjes.

3. Een echte verrassing is dit plot niet. Frank Carter is aanwezig van bij het begin van het boek, zijn zoon komt ook verschillende keren ter sprake. Dat hij en zijn zoon een haatverhouding hebben, dat hij laat doorschijnen dat de andere vermoorde kinderen om het even wie zouden kunnen zijn, doet vermoeden dat daar iets mee gedaan zal worden naar de ontknoping toe. Dus een verrassing? Nee.

Algemeen

4. Vond je De fluisterman een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

‘De Fluisterman’ is een boeiend verhaal. Daar versta ik onder dat ik werd meegesleept door het verhaal. Het is heel interessant te lezen hoe de personages zich in de loop van het verhaal ontplooien, hoe de verschillende vader-zoon-banden zich tonen en ontwikkelen. Ook de passages waarin Jake converseert met het meisje (Wie is zij toch?); het moment waarop ‘s nachts die vingers door de brievenbus steken en iemand fluistert aan de andere kant van de deur; die passage waarin Tom iemand meent te zien aan het voeteneind van zijn bed, maar bij nadere controle niemand kan vinden; … Er zijn echt genoeg passages in het boek die maken dat het boek interessant is en dat je als lezer gewoon niet kan stoppen met lezen.

5. Vind je de schrijfstijl van Alex North prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Alex North heeft een prettige vlotte pen en schrijft bovendien heel filmisch: ik kon mij moeiteloos een voorstelling maken van de personages en hun handel en wandel. Ook bleef ik regelmatig even hangen bij een mooi uitgewerkte vergelijking of bij een emotionele passage, want dat is zeker ook één van zijn kwaliteiten: hij slaagt erin de emotie van de personages op de lezer over te brengen.

6. Stel….Alex North vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Ik zou zijn boek onder de noemer van de realistische aangrijpende psychologische thrillers plaatsen.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

De schrijver heeft met heel veel zorg de psyche van zijn karakters uitgewerkt en dit geeft het boek echt wel een meerwaarde, maar echt uniek zou ik het niet noemen.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex North mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Wie ben ik om aan een schrijver raad te geven?
    Maar vermits u het vraagt …
    Ik zou hem zeggen:
    Na zo’n sterke psychologische uitwerking van de personages is het jammer dat het einde, de ontknoping, mij een beetje als ‘even vlug afgehaspeld’ overkomt. Ook al is Francis de boosdoener van dienst, misschien kan het plot toch iets gedetailleerder beschreven worden. Ga iets minder vlug over de ontknoping, geef de lezer iets meer uitleg. Want hoe zit dat nu met die twee verblijfplaatsen van Francis? Hoe komt hij zo plots op de school van Jake? Ik kan daar als lezer best verklaringen voor verzinnen, maar na al de moeite die de schrijver zich getroost heeft om een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van Tom, van Jake, van Pete, had ik toch graag iets meer geleerd over de modus operandi van Francis. Hij wordt er op het einde zo een beetje bij gesleurd.

penningf
    Bijdrager
    Post count: 46

De plot

1. Het plot van dit boek is aardig uitgewerkt. De ontknoping is redelijk logisch en komt niet als een enorme twist in het verhaal. Halverwege het verhaal verwacht je bijna dat er boven natuurlijke zaken spelen, maar dat is totaal niet het geval.

2. De structuur van het plot is wat onevenwichtig. Zoals bij de vorige vraag aangegeven verwacht je dat het verhaal een wat boven natuurlijk verloop gaat krijgen, maar het blijkt uiteindelijk om een dader te gaan die ook maar een doodgewone sterveling blijkt te zijn. Ik zou heel benieuwd zijn geweest, als het plot de wending van het boven natuurlijke had genomen, hoe het dan afgelopen zou zijn.

3. Uiteindelijk zag ik het einde wel aankomen, maar een meer onverwachte wending was misschien wel leuker geweest. Nu is het uiteindelijk in grote lijn toch een doorsnee moord verhaal met soms wat onverwachte momenten, die uiteindelijk niet leiden tot wat ze beloven.

Algemeen

4. Ik vond De Fluisterman wel degelijk een boeiend verhaal dat steeds mijn aandacht had, maar een iets meer onverwacht einde was misschien wel leuker geweest. Dan zou het sowieso een meer bijzonder boek geweest zijn.

5. De schrijfstijl van deze auteur is prettig te noemen. Meerdere verhaallijntjes en niet te lange hoofdstukken zorgen ervoor dat het een prettig leesbaar boek is. Alex North slaagt er ook goed in om mijn aandacht vast te houden en mij nieuwsgierig te maken en te houden. En daar gaat het toch ook om bij het lezen van een (goed) boek.

6. Als ik dit boek onder een noemer zou moeten plaatsen dan zou dat “Nieuwsgierig-makend met psychologische diepgang” zijn.

Dit boek

7. Ik vind dit een boek waar je heel veel leesplezier aan beleeft, maar dat uiteindelijk toch een gevoel achterlaat van “daar had meer in gezeten voor de auteur”. Het heeft alles om een 5 sterren boek te kunnen worden. maar het uiteindelijke doorsnee einde verknalt dit een beetje.

8. Ik lees liever een heel boeiend en nieuwsgierig makend boek met een wat voorspelbaar einde (want dan heb ik 95% van de leestijd mezelf prima vermaakt) dan een saai boek met een uiteindelijk fantastisch einde (want dan heb ik me maar 5% van de leestijd vermaakt). Ik zou aan Alex North als tip dan ook willen mee geven om zijn boeken in ieder geval te voorzien van een verrassend einde. De route naar dit einde toe is al geweldig verzorgd.

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 50

De plot:
    1.Het verhaal zit goed in elkaar, er zijn niet echt losse eindjes. Verder zitten er ook een aantal elementen in het verhaal die naar het paranormale toegaan, nl. het kleine meisje dat in de buurt van Jake is. Dit zorgt ook voor spanning in het verhaal.
    2.De auteur bouwt de spanning geleidelijk aan op, geeft nu en dan iets prijs maar niet alles waardoor je verder wil lezen, om te weten hoe het verhaal juist in elkaar zit. Maar het had voor mij toch wat spannender gemogen. de beschrijving op de cover: ‘Lezen op eigen risico’ vind ik er wat over.
    3.Ik had niet verwacht dat Pete zou sterven. Ik had gedacht dat hij zijn relatie met Tom en Jake verder had kunnen uitdiepen.

Algemeen:
    4.Ik vind dat de auteur een vlotte schrijfstijl heeft wat ook zorgt dat je het boek vlot kunt lezen.

5.Hoe zou ik het boek beschrijven? Aangrijpend, met wat spanning in het verhaal. Aangrijpend omwille van Jake, hoe hij in het leven staat en probeert om te gaan met het grote verlies dat hij te verwerken kreeg, het sterven van zijn mama. Ook omwille van de strijd die Tom levert om zich sterk te houden voor zijn zoontje. En omwille van de vastberadenheid van Pete om een vermiste jongen terug te vinden; en zijn warme omgang met Jake.

Dit boek:
    6.Ik vind niet dat dit boek er uitspringt tussen alle andere thrillers op de markt. Daarvoor is het niet spannend genoeg vind ik.

7.Mijn advies aan Alex North zou zijn: maak het gerust wat spannender!!

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 86

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond het een goed plot. Ik zag het totaal niet aankomen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het verhaal is in diverse delen en vanuit verschillende personages verteld. Deze verhalen zijn mooi met elkaar verweven naar een prima plot.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, dit had ik niet zien aankomen.

Algemeen

Vond je De fluisterman een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ondanks dat ik het niet zo spannend vond, vond ik het wel een boeiend verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Alex North prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ondanks de soms vrij lange zinnen, vond ik het wel een fijne schrijfstijl en werd het nergens vervelend.

Stel….Alex North vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ik zou het als aangrijpend typeren.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind dat ieder boek iets specifieks heeft, dus ook dit boek. De relatie tussen Tom en Jake, en de paranormale belevingen van Jake vond ik het boeiendste.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex North mee willen geven? Hoe zou je advies luiden. Graag een volgend boek..

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

De plot
    Wat standaard in de ontwikkeling, maar het zat verder prima in elkaar.

Het verloop was wat standaard en hierdoor zaten er een paar voorspelbare dingen in, maar de auteur heeft toch weten te verrassen door bijvoorbeeld de band tussen verschillende personages. Ook wist hij me een aantal keer op het puntje van mijn stoel te krijgen.

Door het standaard verloop was dit wel een dingetje wat ik had verwacht. Welke persoon er echter achter de Fluisterman schuilde, was wel een verrassing tot de onthulling.

Algemeen
    Vond je De fluisterman een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, zekersteweten. Het boek was dan ook binnen no-time uit.

Vind je de schrijfstijl van Alex North prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vloog door het boek heen en er zijn me geen vreemde dingen opgevallen, dus ik kan niet zeggen dat het boek ingewikkeld was. De schrijfstijl was nergens bijzonder, maar dus ook niet moeilijk. Het vlotte goed. Al met al gewoon prima.

Stel….Alex North vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Vermakelijk. Het was helaas niet zo spannend als de oneliner me deed geloven. Bovennatuurlijk verschijnselen kunnen mij nooit zo bekoren, maar de manier waarop North de geest van de overleden moeder heeft verwerkt, was toch geloofwaardig.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Hier is mijn antwoord helaas de cover. De cover is ontzettend sprekend en uniek en laat het echt wel opvallen tussen de andere boeken. Qua verhaal is er helaas weinig vernieuwends in te vinden en hierdoor zijn er ook niet echt specifieke kenmerken waarmee het zich onderscheidt van andere thrillers.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex North mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf vooral zo doorgaan. Ondanks dat dit boek geen topper was, ben ik razend nieuwsgierig naar mee. Het las gewoon zo lekker weg en zulke boeken kan ik altijd wel lezen.

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 121

Het plot vond ik wel oke, ik had wel een vermoeden van de dader en dat kwam inderdaad uit.

Omdat er door het hele boek heen verwijzingen waren naar het bovennatuurlijke had ik gedacht dat de ontknoping ook verklaard moest worden. Nu blijkt dat de dader niets boven natuurlijks heeft.

Dit einde vermoedde ik al, ik verwachtte wat meer bovennatuurlijks.

Vond je De fluisterman een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het gegevens dat vader en zoon veel van elkaar houden, maar dit zo moeilijk kunnen uiten vond ik zeer boeiend en zorgde dan ook dat ik het boek snel uit heb gelezen.

De schrijfstijl was erg prettig, geen moeilijke woorden. Wel wat lange zinnen af en toe, maar die liepen erg mooi.

Stel….Alex North vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Aangrijpend, het verdriet om de dood van Rebecca, de moeite die Tom heeft om zijn zoon te begrijpen.

Het is een prettig leesbaar boek, en ondanks alle kreten op de cover, niet echt spannend. Eigenlijk vind ik de kreten zelfs een beetje bedrog. De cover op zich, de vlinder, is al mooi genoeg en zou mij het boek laten opnemen in een boekwinkel.

Vraag inspraak in de vormgeving van de cover. Nu zijn de kreten ‘over the top’.

ivonne
    Bijdrager
    Post count: 6

Het plot was toch nog onverwacht. ik had wel wat meer uitleg over het fluisteren willen lezen, nu lijkt het alsof het er eigenlijk niet toe deed. het boek heet tenslotte de fluisterman.ik had dit einde niet zo snel verwacht, er had meer in kunnen zitten.

het verhaal was spannend en leest heel makkelijk.
    de cover is heel mooi gedaan, maar wat erop staat wordt niet waar gemaakt. Nergens wordt het boek erg eng.

ik zou een volgend boek van hem zeker lezen. mijn advies is dan ook: ga zo door.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 95

De plot
    Wat vind je van het plot? Ik vind heet als lezer fijn als het een sluitend einde heeft.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het is een voorspelbaar plot. Het verhaal wordt duidelijk naar een plot toe gewerkt, maar niet naar een climax of met een verrassend draai. Dat kan een verhaal juist extra spannend maken.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Voor mijn gevoel nam het plot een groot deel van het verhaal in beslag. En er zat geen onverwachte draai aan. Daardoor was het voorspelbaar.

Algemeen

Vond je De fluisterman een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het had zeker mijn volle aandacht. Het was spannend, maar ik was ook nieuwsgierig. Met nieuwsgierig doel ik op de woorden van A.J. Finn op de achterzijde van het boek. Zou het nog eng en beangstigend worden? OP een gegeven moment is een scene met de vingers in de brievenbus…toen kwam de gedachte bij me op dat het nog eng zou worden, maar dat was niet het geval. Meer dan spannend werd het niet. Desondanks heb ik het met plezier gelezen.

Vind je de schrijfstijl van Alex North prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Goed te volgen, zonder verwarrende flashbacks of verhaallijnen die door elkaar verweven zijn.

Stel….Alex North vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Spannend.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De scenes met de paranormale karakter/sfeer dat komt bij mijn weten in thrillers niet vaak voor. Wellicht in de genre horror wel, maar dat heb ik tot zover niet gelezen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Alex North mee willen geven? Houd het geheim en/of mysterie ( wie waarom , hoe etc.) niet te snel prijs, maar bewaar het tot het einde. Volgens mij hou je zo het verhaal van begin tot eind boeiend en de lezers ( in ieder geval mij) nieuwsgierig.
    Betreft de cover die was super! Misschien wel de mooiste die ik tot nu toe bij een thriller heb gezien. De stijl zou ook voor de volgende boeken kunnen worden gebruikt. Dan zou het herkenbaar Alex North stijl zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.