Home Forums Leesclub 123: De fluisterman De fluisterman, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1476
    #22337 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning:.. punten, omdat ….

Plot:.. punten, omdat ….

Leesplezier:.. punten, omdat ….

Schrijfstijl:.. punten, omdat ….

Originaliteit:.. punten, omdat ….

Psychologie:.. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling:.. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

vick
    Bijdrager
    Post count: 31

Spanning: 7 punten, omdat er zeker spanning was, maar tegen het einde vond ik de spanning er niet meer inzitten.

Plot: 8 punten, omdat het einde toch wel verrassend was, ik had niet geraden wie de dader was.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het boek nooit met tegenzin verderlas, het verhaal was origineel en onvoorspelbaar.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het verhaal vlot las, en er voldoende karakter gegeven werd aan de personnages.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik niet het gevoel had dit verhaal als eerder gelezen te hebben.

Psychologie: 8 punten, omdat ik veel sympathie had voor alle personnages, ik kon me in hun leefwereld verplaatsen. Ik voelde me betrokken.

Gemiddelde beoordeling: 7,8 punten

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 15

Spanning : 7 / 10 na het lezen van de achterflap had ik verwacht dat bij dit boek nagelbijtend op het puntje van mijn stoel zou zitten, maar dat was niet het geval. Spannend was het zeker wel, origineel ook, maar de spanning had wat mij betreft nog best wat opgevoerd kunnen worden.

Plot : 8 / 10 het plot is goed, maar naar mijn mening toch iets te voorspelbaar.

Leesplezier : 8 / 10 ondanks dat ik het boek niet super spannend vond, heb ik toch van het verhaal genoten. Het verhaal is origineel, leest vlot weg en je wilt gewoon blijven lezen om te zien of de vermoedens die je hebt kloppen.

Schrijfstijl : 8 / 10 Vlot geschreven, een verhaal dat goed te volgen is, origineel… maar ook hier zeg ik dat het voor mij nog spannender had gemogen.

Originaliteit : 9 / 10 Ik kan me niet herinneren dat ik een verhaal heb gelezen dat hier op lijkt. Dit was compleet nieuw voor mij, waardoor ik erg benieuwd was naar het verhaal en het mij ook heeft weten te boeien.

Psychologie : 9 / 10 Ik vond de personages boeiend en gedurende het verhaal kom je steeds meer over hen te weten en leer je ze beter kennen waardoor je aan het eind het gevoel hebt heel dicht bij de personages te staan of dat het gaat om een goede vriend of familielid.

Gemiddelde beoordeling : 8,2

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 120

Spanning: 7 punten, omdat het niet zo nagelbijtend spannend was als beloofd maar ik wel door wilde blijven lezen

Plot: 7 punten, omdat ik het behoorlijk aan zag komen maar dat niet storend vond.

Leesplezier: 10 punten, omdat ik écht heb genoten van dit boek!

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het boek heel fijn leest

Originaliteit: 9 punten, omdat ik het verhaal nog niet eerder voorbij heb zien komen

Psychologie: 8 punten, omdat ik de personages echt begon te kennen en met ze mee voelde!

Gemiddelde beoordeling: 8,2 punten

Those who don't believe in magic will never find it.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 70

Spanning: 6 punten, omdat er in tegenstelling tot hetgeen er op de cover staat geen thriller-spanning te bekennen is

Plot: 8 punten, omdat de relatie tussen vader Tom en zoon Jake geweldig goed is uitgewerkt

Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal uiterst vlot leest

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het een heldere verteltrant heeft, waarbij niet meer worden gebruikt worden dan nodig

Originaliteit: 8 punten, omdat psychologie en bovennatuurlijk gecombineerd worden

Psychologie: 9 punten, omdat het verhaal goed uitgewerkte karakters heeft

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 131

Spanning: 7punten, omdat het verhaal wel spannend was maar de dader te vroeg bekend werd gemaakt.

Plot: 8 punten, omdat alhoewel ik het zag aankomen, er keurig naar toe werd gewerkt. Ook de relatie tussen Tom en Jake had een mooie opbouw.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het boek met plezier heb gelezen en moeilijk aan de kant kon leggen.

Schrijfstijl 8 punten, omdat de schrijfstijl eenvoudig en heerlijk te lezen was

Originaliteit: 8 punten, omdat de man die fluistert, een leuk idee is en natuurlijk de vader-zoon relatie.

Psychologie: 8 punten, omdat Tom en Jake echte mensen voor me werden.

gemiddeld: 8

apgschoon
    Bijdrager
    Post count: 7

BEOORDELING;
    Spanning: 8,0; vooral in het begin waren er veel spannende momenten in het verhaal
    Plot: 7,0; vanwege de voorspelbare verhaallijn
    Leesplezier: 8,0; het verhaal trok me aan en ik vond het moeilijk om het boek weg te leggen
    Schrijfstijl: 9,0; begrijpelijke zinnen, goed woordgebruik, beeldend verteld, er werd een duidelijke sfeer neergezet
    Originaliteit: 6,0; het verhaal an sich is ‘meer van hetzelfde’
    Psychologie: 7,0; karakters werden duidelijk geschetst, gevoelens en gedachten werden mooi weergegeven

Score: 7,5

Anita
    Bijdrager
    Post count: 12

Beoordeling:

Spanning: 7 punten, omdat ik het begin noch het einde van het boek echt spannend vind. De passages met de fluisterman aan de andere kant van de deur terwijl hij zijn vingers door de brievenbus steekt, de scènes waar het gaat over de jongen onder de vloer, … zijn dan wel weer spannend.

Plot: 7 punten, omdat ik al vroeg vermoedde dat het iets met Frank Carter en zijn entourage zou te maken hebben

Leesplezier: 8 punten omwille van de aandacht die de schrijver heeft besteed aan de uitwerking van de psychologie van zijn personages; omwille van hun levensechtheid. Ik leefde heel hard met de personages mee omdat ze zo eerlijk waren en moest mezelf af en toe dwingen om het boek aan de kant te leggen.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat ik heb genoten van de mooie vergelijkingen en beeldspraken, de perspectiefwissels die me alert hielden, het respect voor en de duidelijkheid van de tijdlijn, de inkijk in de psyche van de karakters mede door de cursieve stukjes (zie mijn recensie).

Originaliteit: 7 punten, omdat ik het fluisteren een origineel gegeven vind, de opvoering van het meisje, de nachtmeneer zijn een plus, maar verder vertoont het verhaal veel overeenkomsten met andere verhalen uit het genre.

Psychologie: 9 punten, omdat de personages heel menselijk, levensecht, compleet en realistisch zijn uitgewerkt. Soms laat de schrijver de lezer nog iets dichterbij komen wanneer hij Tom aan het woord laat in de ‘ik-vorm’ en wanneer hij de lezer een inkijk geeft in de gedachten van de personages onder de vorm van cursieve stukjes tekst.

Gemiddelde beoordeling: 7.8 punten

penningf
    Bijdrager
    Post count: 46

Spanning: 7 punten, omdat het een erg boeiend verhaal was, maar niet altijd spannend.

Plot: 6 punten, omdat er met een wat meer verrassend einde nog meer uit het boek te halen was.

Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal zeker boeiend was en mijn aandacht continu vast hield.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het een erg prettig lezend boek was.

Originaliteit: 6 punten, omdat er aspecten beschreven werden die best wel hoge verwachtingen wekten, maar uiteindelijk toch niet als allemaal zodanig uitgewerkt waren.

Psychologie: 8 punten, omdat de karakters goed uitgewerkt zijn, waardoor ze je meer het verhaal in trekken.

Gemiddelde beoordeling: 7,2 punten

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 50

Mijn beoordeling:

Spanning:7. Er zit spanning in het verhaal maar niet genoeg voor mij. Het had meer mogen zijn.

Plot:8. De verschillende verhaallijnen zijn boeiend en groeien goed naar elkaar toe.

Leesplezier: 7. Een goed boek maar niet zo sterk als ik had verwacht.

Schrijfstijl:7: passend bij het verhaal.

Originaliteit:7. Het is geen boek dat eruit springt omwille van het originele thema.

Psychologie:7. De personages hadden wat meer uitgediept mogen worden.

Gemiddeld: 7,1

yv87
    Bijdrager
    Post count: 132

Spanning: 6 punten, omdat het over het algemeen nergens spannend werd, maar er toch een tweetal momenten in zaten die me op het puntje van mijn stoel lieten zitten.

Plot: 6 punten, omdat het prima in elkaar zat, maar nergens vernieuwend was.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het heerlijk vond weglezen.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het nergens lastig werd, maar ook nergens uitzonderlijk.

Originaliteit: 4 punten, omdat er al teveel boeken met hetzelfde verloop zijn.

Psychologie: 8 punten, omdat de band tussen Jake en zijn overleden moeder op een hele mooie en toch vrij natuurlijk manier verwoord werd. Ook de verrassing van de band tussen Tom en de detective vond ik een mooie twist die een kijkje in de psyche van de personages gaf.

Gemiddelde beoordeling: (39 / 6 =) 6.5 punten

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 109

Spanning: 7 punten, omdat ik nergens in het verhaal de spanning zo opgevoerd vond worden dat ik maar door wilde lezen.
    Plot: 7 punten, omdat deze toch wel wat voorspelbaar was.
    Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal op zich wel boeiend was.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat het verhaal mooi liep, er geen fouten in stonden, geen moeilijke woorden er mooie zinnen in voorkwamen..
    Originaliteit: 7 punten, omdat de spanning gemengd werd met het bovennatuurlijke.
    Psychologie: 8 punten, omdat de worsteling van Tom en Jake goed naar voren kwamen.
    gemiddeld: 7,5

saartje
    Bijdrager
    Post count: 36

Spanning: een 9/10 omdat dit boek me wist vast te houden me absoluut wou doen verder lezen zelfs ver na bedtijd.

Plot:8/10 men had net iets langer met de dader kunnen wachten dan had de plot toch nog net wat langer spannend gebleven. Maar toch ook een hoog cijfer omdat ik het daarna bleef spannend vinden met de klopjacht enzo.

Leesplezier 10/10 omdat ik echt enorm genoten heb van dit boek niet alleen van de spanning maar ook van de psychologie en ontroering rond Jake vaak.

Schrijfstijl: 10/10 gewoon omdat dit boek las als een trein. Eens je begon kon je niet stoppen zo vlot was het geschreven zeker met al die korte hoofdstukken.

Originaliteit: 9/10 omdat het voor mij een originele combinatie was van psychologie en spanning en ontroering en een vleugje paranormaal zijn.

Psychologie: 10/10 omdat je merkt aan dit hele verhaal dat de schrijver een filosofische opleiding heeft genoten. Hij weet hoe de mens in elkaar zit wat relaties betreft en denkwijzes bij bepaalde situaties zoals de gestoorde denkwereld van de dader en van die zijn vader en van trauma’s.

Totaal: 9,3

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 85

Spanning: 6 punten, omdat ik het niet echt spannend vond.

Plot: 7 punten, omdat ik dit helemaal niet aan zag komen. Er waren voor mij diverse daders.

Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal mij bleef boeien.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ik, ondanks de af en toe, hele lange zinnen, makkelijk verder kon lezen. Soms moet je wel eens teruglezen, maar in dit boek niet.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik ook het paranormale van Jake interessant vond.

Psychologie: 8 punten, omdat de personages waren goed uitgewerkt en pasten mooi bij elkaar.

Gemiddelde beoordeling: 45 punten / 6 is 7,5

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 89

Spanning: 7 punten, ondanks dat er enkele spannende momenten waren, maakte het de indruk dat ik bij het lezen van de achterflap had niet waar.
    Plot: 7 punten, omdat het duidelijk afsluitend einde had.
    Leesplezier: 8 punten, omdat het geen moment verveelde.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat het aangenaam te lezen is.
    Originaliteit: 8 punten. De cover is zéker origineel. Het verhaal bevatte enkele originele fragmenten.
    Psychologie: 7 punten, omdat de personage Jake meer had kunnen uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 7,5 punten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.