Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 099: De erfgename De erfgename, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999
    #18217 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 114

Ik heb het boek uit en het was weer geweldig. Wat me wel opvalt is dat de drie boeken van Ellen de Vriend, allemaal gaan over vermissingen.

Ik ben geen opvallende fouten oid tegengekomen.

Ik vond het weer knap, hoe Ellen de verhaallijnen samen laat komen om daarna nog een onverwachte wending in te brengen.

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 136

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik ben geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Het boek is makkelijk geschreven en duidelijk te volgen.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    In 1e instantie wel, maar de plottwist heeft me toch enigszins verrast.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Niets van tegengekomen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 158

Opmerkelijke citaten:

1. Zacht streel ik over het hoofd van mijn moeder, waarop inmiddels alweer korte donkere haartjes groeien. Ze ligt roerloos op haar rug in bed. Alleen haar borstkas gaat op en neer. -blz 8

2. Pas las ik dat je meer de hond in jezelf moet zoeken. (heb ik nog nooit van gehoord, de uitleg vind ik interessant)-blz 76

3. De krachtige golven rollen steeds maar verder in de richting van de duinen, zand veroverend dat opgedroogd was, tot de vloed zijn maximum bereikt.De zee rolt het strand op en trekt zich daarna weer ruisend terug. – blz 82

Jazeker maar wel met een verrassende ontknoping wat het verhaal een extra dimensie geeft.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Niet tegengekomen of opgevallen.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 240

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Geen echte opmerkelijke citaten tegen gekomen. Let niet op spelfouten maar zit helemaal in het boek.

Tot nu toe wel maar lees overal dat de ontknoping verrassend is dus zal het
    wel niet helemaal goed hebben. Ben al een heel stuk op weg.

Ik vind het een verrassend prachtig boek dat leest als een trein. Moeilijk weg te leggen
    en super spannend.

maria
    Bijdrager
    Post count: 383

Doet op dit moment nog aan een roman denken. Even wennen aan de dominante ik vorm.

Sabine
    Bijdrager
    Post count: 19

Inmiddels op tweederde van het boek. Ben erg benieuwd hoe het afloopt en hoe het zit met ‘de brief’…
    Ik lees snel weer verder.

Sabine
    Bijdrager
    Post count: 19

Ik heb het boek inmiddels jammer genoeg uit.
    Hieronder zal ik aan de hand van de genoemde aandachtspunten het boek bespreken;

Citaten;
    Ik ben tijdens het lezen geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Wel een aantal ontroerende dingen waarvan ik graag twee voorbeelden wil noemen.
    [‘mam, wij geloven je,’ zegt Tess]
    [juist omdat je zoveel van je moeder houdt moet je haar nu loslaten]

Verhaallijn;
    De verhaallijn ontwikkelt zich in eerste instantie op een logische manier en wel zoals ik het verwacht, aan het einde komt er een originele wending, die vind ik erg goed bedacht. Zelf had ik een andere wending in gedachten. Dat was niet degene die al gesuggereerd werd in het boek maar ik zal deze wending nu niet noemen. Anders weet je wat het niet is en dat is tenslotte ook een soort spoiler.

Spelfouten/zinsbouw;
    Ik las hier in de leesclub dat een aantal lezers geen fouten zijn tegengekomen/het ze niet is opgevallen. Ik heb er wel een aantal gezien en zal er drie plaatsen;
    blz 52; [waardoor ik om (of voor, om is streektaal denk ik) brood naar de bakker ging] i.p.v. [waardoor ik om brood ging naar de bakker]
    blz 96 [gereduceerd tot een schaduw van haar vroegere zelf.] De uitdrukking is een schim van jezelf.
    blz 148 [oprit afdraaien] i.p.v. [oprit af draaien]
    Wat me ook opviel is dat er vaak iemand “een brok in zijn keel” had of moest wegslikken.

Verder wil ik graag de schrijver complimenteren met haar fijne schrijfstijl! Het boek leest heerlijk weg, geen lange of ingewikkelde zinnen of moeilijke woorden. Eenmaal begonnen aan het boek kon ik het maar moeilijk wegleggen.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 203

Ik ben net over de helft van het boek en zou het liefst doorlezen. Dat zou mijn nachtrust niet ten goede komen en op zich is het dan ook wel jammer dat het boek al uit is. Nu kan ik nog even uitkijken naar het eind. Wat wel spannend is want ik lees hier in de reacties dat er nog een onverwachte plotwending komt. Ik ben heel erg benieuwd.

Niet echt opmerkelijke zinnen tegengekomen maar wel een heel mooie schrijstijl met veel moderne zaken in verwerkt (zoals een appje, google, iphone e.d.) ook af en toe wat typische Nederlandse termen zoals zzp’er dat over het algemeen niet bekend is in Vlaanderen.

Wat schrijffouten betreft, ben ik in ieder geval geen onoverkomelijke dingen tegengekomen.

Ik denk wel dat ik het boek morgen uitlees.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 240

Jammer genoeg is het boek uit. Wat een heerlijk boek om te lezen.
    Kon het moeilijk wegleggen. Denk dat Ellen hoog gaat scoren
    met dit boek. Super spannend.

Marijo Bakker
    Bijdrager
    Post count: 16

Echt citaten zou ik niet weten.

Ik vind het een heelijk boek. Leest lekker vlot door de korte hoofdstukken. Ik vind het een heerlijk boek. Het is anders dan ik verwacht maar dat is zeker geen nadeel. Ik ben aan het denken hoe het af zal lopen. Ik heb een idee en ben ook heel benieuwd of ik op het goede spoor zit.

Taalfouten ben ik niet tegen gekomen.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 203

En het boek is uit! Met een onverwachte plottwist op het eind nog. Ik denk wel dat ik nog meer van deze schrijfster zal lezen.

Marijo Bakker
    Bijdrager
    Post count: 16

Wat een prachtig einde zo één die alleen Ellen de Vriend kan schrijven prachtig. Als je denk dat je weet hoe het afloop zit er toch nog een addertje onder het gras.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 267

Net begonnen in het boek en nu al een mooie zin tegen gekomen: “Verdriet komt vaak onverwacht, als een gast die je niet hebt uitgenodigd”.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 267

Het verhaal leest als een trein. Ik ben reuze benieuwd wat de motieven van Richard zijn om zoiets krankzinnigs op touw te zetten.
    De volgende passage vind ik mooi omschreven: “Voor mijn gevoel zouden de hemel en de aarde veranderd moeten zijn nu Richard weg is, maar alles is hetzelfde gebleven.”

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.