Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 79: De dood heeft blauwe ogen De dood heeft blauwe ogen, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1019
    #14748 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 54

Ik heb het boek deze morgen uitgelezen.
    Het boek heeft mijn verwachtingen zeker ingelost.
    Ik heb er van genoten!

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 73

Het boek is spannend om te lezen. Ik heb het achter elkaar uitgelezen.
    Een citaat dat me bijbleef, was: Bedek het ene misdrijf met een andere. Meteen een taalkundige opmerking: een andere moet zijn een ander, omdat het over het misdrijf gaat. Tijdens het lezen merkte ik nog enkele fouten op, maar omdat het boek me boeide, heb ik die niet genoteerd, helaas. Het geeft wel aan dat de inhoud voor mij belangrijker is dan de correctheid in het taalgebruik.
    De verhaallijn ontwikkelt zich niet zoals ik in het begin verwachtte. Er wordt nog zoveel meer verteld dan het verhaal over Hannah en haar vader Jan. Geweldig zoals Karin Hazendonk dit allemaal bij elkaar weet te brengen.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 164

Het boek leest lekker vlot, heb het bijna uit. Opvallende citaten ben ik niet zo tegengekomen.
    Gelukkig ook weinig taal- en grammaticafouten, al is op een aantal plaatsen de ‘ (aanhalingsteken openen) bij dialogen vergeten. En dan moet je even teruglezen om er achter te komen dat het echt deel van een dialoog is. Een voorbeeld:
    op bladzijde 195 in de 5e regel, voor Het feest vanaf….

Daarnaast twee taalfouten tegengekomen:
    op bladzijde182 staat: Een nummer wat haar bekend voorkwam. Maar nummer is onzijdig en het moet dus Een nummer dat haar bekend voorkwam.
    En op bladzijde 243 staat: Martine hoorde haar voetstappen op de trap… Omdat Martine niet zeker kan weten dat Hnnah daar loopt, moet het zijn: Martine hoorde voetstappen op de trap….

Maar verder mijn complimenten voor dit boek. Ik ga hem nu verder lezen.

justine
    Bijdrager
    Post count: 61

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik heb het boek gisteravond uitgelezen, geen citaten, maar wel een enorme hoeveelheid woorden waar streepjes tussen worden gezet, terwijl het gewoon 1 woord is. Bijv voet-stappen, verjaar-dag en meer van die woorden. Het kan aan de epub liggen maar vond het verbazend.
    Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Vond het een heel bijzonder verhaal ook wel heel gruwelijk wat er is gebeurt. Vond de ontwikkelingen soms wat moeilijk te volgen maar uiteindelijk vielen alle kwartjes weer.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld. Zie hierboven, het is al een beetje benoemd.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

MarianneIL
    Bijdrager

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik heb het boek gisteravond uitgelezen, geen citaten, maar wel een enorme hoeveelheid woorden waar streepjes tussen worden gezet, terwijl het gewoon 1 woord is. Bijv voet-stappen, verjaar-dag en meer van die woorden. Het kan aan de epub liggen maar vond het verbazend.
    Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Vond het een heel bijzonder verhaal ook wel heel gruwelijk wat er is gebeurt. Vond de ontwikkelingen soms wat moeilijk te volgen maar uiteindelijk vielen alle kwartjes weer.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld. Zie hierboven, het is al een beetje benoemd.

MarianneIL
    Bijdrager

Ik had bij jouw stukje, Justine, gezet: Die streepjes zullen aan de ePub liggen, in het pieren boek is dat niet zo.
    (Het lukt me nooit een opmerking bij te plaatsen…)

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 112

Gisteren begonnen in het boek en bijna uit. Geen opmerkelijke citaten. Wat mij wel is opgevallen, maar kan ook aan de ePub liggen dat het soms lijkt of vergeten is een nieuwe alinea te beginnen. Zat zo in het verhaal, dus kan geen voorbeeld noemen. En terugbladeren met een ePub is wat lastig. Kom ik het nog tegen, dan meld ik het nog.
    De verhaallijn is anders dan ik had verwacht, maar niet minder boeiend.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 77

Ik ben direct begonnen te lezen nadat ik mijn vorige boek uit had. Het begint zo goed, dat ik direct wil door gaan lezen. Wat er gebeurt met de vermiste Hannah raakt me enorm. De hoofdstukjes worden geschreven vanuit de personages waar dit verhaal om gaat. Je gaat de personages leren kennen. Ik word steeds nieuwsgieriger en wil maar doorlezen. Ben inmiddels op de helft en ik wil weten wat er meespeelt in het gezin. Ik wil weten hoe Loes zich staande houd in het onderzoek. Ik ga snel verder……

Inmiddels dag verder en het boek is uit. Ik moest en zou doorlezen. Dat zegt genoeg over het verhaal!
    Ook ik kwam bij de epub hetzelfde tegen als hierboven al vermeld was. Het heeft mij niet gestoord, maar wel beetje verbaasd.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 146

Ik heb het boek ook al uitgelezen.
    Af en toe ergernis over het taalgebruik dat nogal platvloers is. Maar blijkbaar ben ik de enige die zich daaraan stoort.
    Geen opmerkelijke taalfouten gevonden.

jajansen
    Bijdrager

Ik zou nog een voorbeeld geven. Op blz 183/184 .

Zijn niet de precieze woorden, maar als voorbeeld van 2 regels, waar volgens mij een nieuwe alinea zou moeten beginnen, tenzij het een ePub instelling is.

ZUllen we iets gaan eten?
    Loes kijkt onder het lopen omhoog omhoog naar Martine.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 54

persoonlijk denk ik dat het aan de e-pub instellingen ligt. Nu mij heeft dit eigenlijk niet gestoord.
    Ik heb van het boek genoten! Vond het realistisch echt.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 65

Ik ben gisteren begonnen en ik vind het een heerlijk boek tot nu toe.
    Een foutje op bladzijde 63:
    Hannah zou niet zomaar weg te blijven.
    Het woordje ‘te’ is teveel in deze zin.
    Ik lees ook de ePub en het ontbreken van een blanco lijn tussen de alinea’s is een bekend gegeven voor mij. Het stoort me niet, soms lees ik zo’n stukje dan gewoon 2 keer.

ingebrunn
    Bijdrager

Het boek leest weer als een trein. Vooral de korte hoofdstukken vind ik prettig. Het taalgebruik vind ik juist wel passen bij dit soort boeken.
    Doordat het boek me meteen pakt lees ik waarschijnlijk over de citaten heen.

Op blz 86 lees ik over de verkrachting maar dit moet volgens mij vermissing zijn. Niemand weet hier of ze wel of niet verkracht is

mar
    Bijdrager
    Post count: 14

Opmerkelijke citaten: De citaten (de gedachten van Hannah en van Jan, geschreven in een ander lettertype) vind ik opmerkelijk, zij geven een meerwaarde aan het verhaal.
    De verhaallijn: is voor mij nog spannender dan verwacht. Het boek leest zeer vlot.
    Spellingfouten:Ik lees ook de e-book, het is zo spannend dat de fouten niet storend zijn!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.