Home Forums Leesclub 149: De Borneodeal De Borneodeal, Na het lezen #2

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1737
    #26439 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    4. De Borneodeal is een heel actueel verhaal over natuur en ontbossing. Draagt dit soort verhalen bij om je gedachten en mening wellicht bij te stellen over het ‘misbruik’ van de natuur?

Algemeen

1. Vond je De Borneodeal een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Jacob Vis  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Jacob Vis  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Jacob Vis mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

vero
    Bijdrager
    Post count: 31

1. Indrukwekkend plot, er gebeurt zo veel, blijft onvoorspelbaar en toch gemakkelijk te volgen.

2.Het plot zit ingenieus in elkaar, veel wendingen, verschillende verhaallijnen en zaken die tussendoor bijkomen, maar die allemaal mooi samen komen tot 1 duidelijk geheel

3.Het einde had ik niet verwacht, zeker door de laatste hoofdstukken was ik een beetje overdonderd.

4. Bijstellen zeker, als de manier waarop op een meer verantwoorde manier kan , dus minder belastend of vervuilend voor milieu.

5. Ik vond een heel boeiend en meeslepend verhaal. Ik was direct in het verhaal, en het heeft me vast gehouden tot het einde.Hoe verder in het verhaal, des te spannender, en dus moeilijker opzij te leggen.

6.De schrijfstijl is prettig en gemakkelijk te lezen. Hel leuk dat de vertalingen onderaan de bladzijde stonden. Ook handig was het overzicht van alle namen in het begin van het boek.

7. Heel realistisch , heel geloofwaardig en ook aangrijpend, alles dus

8.Uniek omdat het boek ook een uitweg geeft hoe het wel kan, en die effectief kan uitgevoerd worden.

9. geen advies, mooi boek, hoop dat er nog zo’n boeken volgen

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 78

De plot

1 Ik vond het plot heel doordacht.
    2 Het plot heeft meerdere lijntjes die uiteindelijk allemaal bij elkaar komen.
    Bijzonder.
    3 In het begin had ik dit plot niet kunnen bedenken maar naar het eind toe was het een heel logisch plot.
    4 De “Borneodeal” heeft er wel voor gezorgd dat ik weer meer na ga denken over dit probleem.

Algemeen
    5 Het boek had heel zeker steeds mijn aandacht en ik had het ook in twee dagen uit gelezen.
    6 De schrijfstijl vond ik erg prettig, het nodigde mij steeds uit om door te blijven lezen waardoor ik ook wat uurtjes slaap te kort ben gekomen.
    7 Het is een zeer geloofwaardig boek.Realistisch beschreven waardoor het voor mij erg makkelijk is om het boek te visualiseren.

Dit boek

8 De makkelijk te lezen schrijfstijl maakt het voor mij zo uniek.
    9 Wat ik tegen Jacob Vis zou willen zeggen is bedankt voor het schrijven van dit mooie boek.Ik ga zeker meer boeken van hem lezen.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 150

De plot

Wat vind je van het plot?
    Héél goed.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Er zitten veel verschillende verhaallijnen en wendingen er in, maar het is een mooi plaatje te samen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde niet verwacht.

De Borneodeal is een heel actueel verhaal over natuur en ontbossing. Draagt dit soort verhalen bij om je gedachten en mening wellicht bij te stellen over het ‘misbruik’ van de natuur?
    Er moet zeker wat gebeuren met de natuur, minder vervuilen!

Algemeen

Vond je De Borneodeal een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    De Borneodeal is een boeiend en spannend verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Jacob Vis prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een gemakkelijke schrijfstijl om te lezen. En in plaats van zelf te moeten opschrijven, een mooi overzicht van de namen vooraan.

Stel….Jacob Vis vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Geloofwaardig, aangrijpend en realistisch.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het een uniek boek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Jacob Vis mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doe zo verder!

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 32

prachtig,heel goed bedacht!

Mooi opgebouwd ,verrassend en alles komt mooi samen.

Ik had het niet zien aankomen.

De Borneodeal is een heel actueel verhaal over natuur en ontbossing. Draagt dit soort verhalen bij om je gedachten en mening wellicht bij te stellen over het ‘misbruik’ van de natuur?
    het boek laat je er in ieder geval weer eens goed over nadenken. En dat het echt een groot probleem is.

Zeer geboeid gelezen en het boek valt moeilijk weg te leggen

Vind je de schrijfstijl van Jacob Vis prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    erg aangename boeiende schrijfstijl,leest gemakkelijk.

Stel….Jacob Vis vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    realistisch

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Uniek vanwege het onderwerp en de actualiteit als natuur en ontbossing

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Jacob Vis mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen goede raad,maar bedankt voor het schrijven van dit mooie boek!

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 73

De plot
    Onvoorspelbaar, maar in feite was het hele boek een aaneenschakeling van niet te voorspellen gebeurtenissen.

Door de diversiteit van de personages en de gebeurtenissen een erg interessante opbouw, die geen enkele inbreuk doet aan het geheel. Subliem uitgedacht en beschreven. Een 10 waard!

Totaal niet zien aankomen.

4. De Borneodeal is een heel actueel verhaal over natuur en ontbossing. Draagt dit soort verhalen bij om je gedachten en mening wellicht bij te stellen over het ‘misbruik’ van de natuur?
    Jazeker ik ben al meerdere keren in Azie geweest en heb de vervuiling van dichtbij meegemaakt, heb het hier ook vaak over met bekenden. De keerzij is dat (schiet me maar af) het speldenprikje als Nederland hoog van de toren blaast over dit item en denkt ze dit wel hier in dit land kunnen oplossen, door alleen maar geld bij de bevolking weg te trekken en alleen maar naar zichzelf te wijzen, terwijl dit een wereldwijd probleem is waar zover ik heb gezien nog niet veel en/of genoeg aan wordt gedaan in de meest vervuilende landen.

Algemeen
    5. Vond je De Borneodeal een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Jazeker het las zo prettig dan ik gewoon door kon lezen, stoppen en weer verder gaan zonder problemen.

6. Vind je de schrijfstijl van Jacob Vis prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Soepel en prettig!

7. Stel….Jacob Vis vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Heel erg realistisch, het kan zomaar de waarheid bevatten.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Een verrassend boek, geschreven door een schrijver die niet om de hete brij heen draait en schrijft zoals het zal moeten zijn.

9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Jacob Vis mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Wie ben ik om zo’n talentvolle schrijver iets te kunnen leren cq een goede raad te kunnen geven, ik denk eerder dat hij mij wel kan leren schrijven 😊.

Tira
    Bijdrager
    Post count: 12

een erg goed plot!

goed opgebouwd en door diverse gebeurtenissen heel erg interessant

nee totaal niet.

Bij te stellen niet perse,ik weet dat het slecht gaat. maar dit boek over natuur en ontbossing zet je wel weer aan het denken en je praat er over als je het over het boek hebt met iemand. Dus het is prima voor de bewustwording.

Ja constant geboeid

Prettige schrijfstijl ,leest vlot

realistisch,geloofwaardig

Uniek omdat het in een thriller gaat over natuur en ontbossing

Geen goede raad,die heeft de auteur ook niet nodig volgens mij!

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 44

De plot

Ik had het plot niet zien aankomen, vond het een erg goed plot, onvoorspelbaar, het hele boek was spannend en onvoorspelbaar.
    Vind het plot heel goed opgebouwd tot het eind van het boek.

Ik vind het onderwerp erg belangrijk voor een boek, vooral de dieren en natuur gaan me aan het hart, ook al voor het boek.
    Je ziet hier ook veel nieuws van over de tv, vooral dat er hier mensen voor worden vermoord, die zich inzetten voor de dieren en voor de natuur. Dus het onderwerp is super belangrijk, moet veel over gezegd en geschreven worden.

Algemeen

Ik vond het vanaf het begin tot het einde spannend en boeiend, tot het plot aan toe.

Ik vond de schrijfstijl van Jacob Vis heel erg prettig, heb genoten van de schrijfstijl.
    Ik vind het altijd belangrijk dat de schrijfstijl goed is om te genieten van een boek.

Ik vind het boek geloofwaardig, realistisch en aangrijpend, erg goed voor een film.

Dit boek
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Het is prachtig boek en de schrijver heeft geen goede raad nodig.
    Ben erg benieuwd naar een volgende boek, zou ik graag weer willen lezen.

P. Holla
    Bijdrager
    Post count: 16

De plot: Ik vond het plot verrassend en wel mooi dat het met de oeran oetang Tim eindigt.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot: ik vond af en toe de verhaallijn erg snel gaan. Zo lees je in hoofdstuk 24 dat ze niet verder gaan met het onderzoek om bij de start van hoofdstuk 25 te lezen dat we in de rechtszaal zitten. Zo gebeurde het ook met het plot. Vond het te snel gaan. Had van mij meer uitgediept mogen worden.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Deze had ik zeker niet zien aankomen en vond het zeer verrassend.

De Borneodeal is een heel actueel verhaal over natuur en ontbossing. Draagt dit soort verhalen bij om je gedachten en mening wellicht bij te stellen over het ‘misbruik’ van de natuur? Dat lijkt mij wel. Zeker doordat Jacob alles goed onderbouwd heeft m.b.t. de nieuwe manier van werken. Daarentegen vond ik dat de oeran oetang wat weinig aandacht kreeg. Zeker gezien de voorplaat had ik hier meer over verwacht.

Algemeen
    Vond je De Borneodeal een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Zeker een boeiend verhaal. Ondanks mijn eerste schrik met de personages, bleef het mij boeien en vast houden. Het las lekker vlot. Af en toe spieken welke broer het ook al weer was, maar zeker goed te doen.

Vind je de schrijfstijl van Jacob Vis prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl was boeiend, soms iets te langdradig, maar zeker niet vervelend. Hij wist mij altijd weer nieuwsgierig te krijgen om verder te lezen.

Stel….Jacob Vis vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ik vind dit boek zeker aangrijpend, soms zelfs heftig en daardoor ook zeer realistisch.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dit boek is zeker een aanwinst voor de maatschappij Het probleem rond de ontbossing wordt goed toegelicht en uitgewerkt, met daarbij de oplossing.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Jacob Vis mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Het is een briljant idee om hierover een boek te schrijven. zeer goede resources gedaan. Wel jammer dat binnen 1 bladzijde als iemand niest, 2 regels verder al de DNA uitslag bekend is. En bijvoorbeeld hoofdstuk 24 we gaan niet verder met het onderzoek, terwijl hoofdstuk 25 begint met de rechtszaak waar de mensen zitten waar geen onderzoek naar gedaan wordt. Dit maakt het voor mij wat ongeloofwaardig.

maria
    Bijdrager
    Post count: 345

De plot
    verrassend

Op een mooi e manier naar toe gewerkt met verschillende elementen, verhaallijnen, personages maar het ging ineens zoals ook P. Holla aangaf wel snel.

Nee dat niet en zeker niet wat betreft het erin luizen, terwijl hij zo’n groot hart had.

Ja, al ben ik sowieso al een fan van de natuur an sich maar vind het daarom ook prettig op deze manier erover te lezen en er wordt een oplossing gegeven.
    Algemeen

5. Vond je De Borneodeal een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Heel boeiend verhaal

6. Vind je de schrijfstijl van Jacob Vis prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel prettig en begrijpelijk geschreven

7. Stel….Jacob Vis vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch, boeiend en geloofwaardig
    Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Uniek omdat er sprake is van een actueel onderwerp aangaande de natuur en de wijze waarop met de ontbossing zou kunnen worden omgegaan.

9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Jacob Vis mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doorgaan! En van dit boek zou je een film kunnen laten maken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.