Home Forums Leesclub 120: De andere vrouw De andere vrouw, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1451
    #21827 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Daniel Silva  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

AT
    Bijdrager
    Post count: 74

Na het lezen #2

Plot
    Ik vind het plot te complex. Natuurlijk kon ik het wel volgen, maar ik denk dat het eenvoudiger had gekund en dat het daardoor misschien zelfs nog spannender had kunnen worden.
    De structuur is een vorm die je veel ziet in thrillers. Er worden veel karakters naar voren gebracht; sommigen zelfs in eerste instantie zonder naam en langzaam komen de verhaallijnen samen. Het gekke was dat ik wel al heel snel door had wie de mol zou kunnen zijn. Al had ik geen enkel idee hoe dat zo gekomen was en hoe haar relatie met de andere karakters was.

Algemeen

Ik vond De andere vrouw een boeiend verhaal en kon mijn aandacht er zeker goed bijhouden. Dat was ook noodzakelijk om de lijnen van het verhaal te kunnen blijven volgen. Daniel Silva schrijft op zich heel prettig en eenvoudig. Dankzij het complexe plot moest ik goed bij de les blijven om in het boek te blijven en het te kunnen blijven volgen.
    Ik vind Silva’s boeken heel realistisch en geloofwaardig. Dat zit hem overigens meer in de thema’s dan in de relaties tussen de verschillende hoofdpersonen. Ik vind het prettig dat hij onderwerpen uit de realiteit en actualiteit pakt waardoor je er ook nog iets van leert en het gevoel hebt dat het echt gebeurd had kunnen zijn. Wat in dit boek zelfs gedeeltelijk zo was.

Dit boek is uniek door zijn thema, niet door de schrijfstijl of hoe het mij gegrepen heeft. Mijn advies aan Daniel Silva zou zijn om daar in zijn volgende boeken meer aandacht aan te schenken. Ik vind het prettig als ik Allon beter zou leren kennen, dat er met hem iets zou gebeuren waardoor het boek ook spannender wordt.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 253

De plot

Wat vind je van het plot?

Goed, de spionbrange heb ik altijd al intrigerend gevonden, was dan ook leuk om in dit boek te duiken.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Goed, maar kwam traag opgang;

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Ergens had ik het wel zien aankomen hoe het zou eindigen, maar ook weer een perfect einde om een vervolg aan te bereiden.

Algemeen

Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Nee door de vele personages in het begin en moeilijk in het verhaal te komen, was de concentratie soms weg.

Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Vond wel door de vele personen die de revue passeerden dat je je volledige aandacht echt bij het boek moest houden.

Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Realistich en geloofwaardig. Ik geloof dat het in de echte wereld van spionage en geheime diensten er zo aan toe gaat.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Zelf had ik nog niets gelezen omtrent dit thema, dus echt over oordelen kan ik niet.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Zorg ervoor dat het verhaal iets vlotter leest

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 184

Wat vind je van het plot? Het plot zit behoorlijk ingewikkeld (complex) in elkaar.
    Door de meerdere verhaallijnen moet je als lezer er goed bij blijven en is een schrijfblok handig! Stukje bij beetje vallen de puzzelstukjes op hun plaats.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? De ontknoping had ik wel aan zien komen, alleen niet dat Rebecca ongestraft naar Rusland kon gaan.
    Algemeen

Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Door de complexe schrijfwijze had het niet altijd mijn volledige aandacht en kon ik het niet te lang achter elkaar lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik moest uiterst geconcentreerd lezen, maar het was wel begrijpelijk geschreven. Af en toe een vleugje humor (Tromp)
    Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Realistisch en geloofwaardig.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De manier waarop de geheime diensten (samen) werken en de realistische beschrijving van hun werkwijzes.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Voeg een lijst met karakters en de bijbehorende geheime dienste toe.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 226

Na het lezen #2
    De plot

Zoals bij alle boeken van Daniel Silva, zit ook dit plot heel goed in elkaar, voldoende spanning, complex, maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Complex, als lezer moet je goed opletten mede door de verschillende personages en plaatsen waar het verhaal zich afspeelt.

Dat de mol ontmaskerd zou worden wel, wie de mol was, duurde even voordat ik dat door had.

Algemeen

Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    De andere vrouw vind ik niet het meest spannende verhaal wat ik gelezen heb in de Gabriel Allon reeks, maar doordat ik al eerder met de verschillende personages “kennis” gemaakt had, vond ik het wel boeiend om hun ontwikkeling te zien.

Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Door de verschillende geheimen diensten, veel personages en diverse steden, moet je als lezer wel bij de les blijven. Maar lezen over spionnen, dubbelspionnen en mollen, boeit mij wel.

Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch en geloofwaardig, ook door het gebruik van actuele gebeurtenissen of personages (Trump).

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Boeken die je een inkijkje geven in geheimen diensten en hun samenwerking, zijn er niet zo veel. Daarbij komt er meestal ook kunstgeschiedenis bij en de “gewone” menselijke relaties. Voor mij maakt dat deze serie wel uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doordat Gabriel Allon nu hoofd van de Israëlische geheime dienst is, kan hij eigenlijk minder actief in het veld zijn, misschien zou hij stapje terug moeten doen of alleen vanaf de zijlijn opereren.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 251

De plot

Een plot zoals verwacht kan worden bij een spionage verhaal.

De verhaallijnen komen langzaam maar zeker bij elkaar. In de loop van het boek wordt daar goed naartoe gewerkt.

Ja, maar dat komt waarschijnlijk, omdat het een realistisch eind is. Zoals het in de spionagewereld vaker voorkomt.

Algemeen

In het begin had ik veel moeite in het verhaal te komen. Te veel namen en situaties. Daarna ging het beter en kon ik mijn aandacht er goed bijhouden.

Iets te veel wisseling in plaatsen en dus personen. Daardoor moet je wel geconcentreerd lezen, anders ben je de draad snel kwijt.

Realistische spionagethriller.

Dit boek

Niet echt uniek, maar dat komt omdat de verschillende inlichtingendiensten een specifieke werkwijze hebben en als je daarover schrijft en je wilt realistisch zijn, kan het ook haast niet anders.

Minder personen.

Ingrid Winnelinckx
    Bijdrager
    Post count: 15

De plot

Wat vind je van het plot? Ingewikkeld zoals het hele boek
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik kan niet meer zeggen dan ingewikkeld want voor mij was het een kluwen wol waar ik niet aan uit geraak, misschien moet ik het boek nog eens lezen om eraan uit te geraken
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik had het niet zien aankomen

Algemeen

Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Nee helaas kon ik er mijn aandacht niet bij houden en moest ik het telkens weg leggen. Ik heb echt moeite moeten doen om het boek uit te lezen
    Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik moest me enorm concentreren en dan kon ik nog niet volgen, voor mij moet het ontspanning zijn en dit was te inspannend
    Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ingewikkeld

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? VVoor mij is er niets unieks aan
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Maak het niet zo ingewikkeld en hou het aantal personages beperkter

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 69

Het plot was zoals je bij een Allon deel van Daniel Silva mag verwachten. Het is geheimzinnig en interessant uitgewerkt waardoor een sterk verhaal is ontstaan.

De opbouw hierbij is prima. De gebeurtenissen volgen elkaar in een goede en duidelijke lijn op en brengen steeds meer helderheid in wat er in geheel nu werkelijk speelt.

Wie de mol was had ik niet direct in de gaten. Dat het uiteindelijk zou komen tot dit eind was wel te verwachten.

Algemeen
    Het is een boeiend verhaal dat door de intriges de aandacht vast weet te houden.

De materie van spionage en geheime diensten zijn moeilijk te doorgronden, daardoor moet je het lezen niet te snel willen doen omdat je dan juist belangrijke informatie mist. Silva werkt alles wel op een goede manier uit waardoor je mee gaat in het verhaal.

Ik kan me goed voorstellen dat het er in die gelederen zo aan toe gaat. Daarom is het geloofwaardig geschreven.

Dit boek
    Spionage kom je wel meer tegen in boeken. Zo is Ster van het noorden een goed voorbeeld. De uitwerking en de manier van uitwerken is echter wel anders waardoor er wel een eigen stijl is.

Blijf vooral doorgaan met deze reeks zou ik zeggen.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 120

De plot

De plot zit ingewikkeld in elkaar, je moet alert blijven, anders mis je zo de draad van het verhaal.
    De structuur is goed uitgewerkt, zeker door het nawoord van de auteur erg duidelijk gemaakt.
    Het einde had ik op deze manier niet verwacht. Ik had op meer contact gehoopt tussen moeder en dochter.

Algemeen

Ik vond het verhaal bij vlagen boeiend, verder vond ik er te veel informatie instaan, waardoor het moeilijk werd de draad vast te houden.
    De schrijfstijl is prettig. Ik moest wel de aandacht er goed bijhouden, maar dat kwam door de vele personen en een overload aan informatie.
    Ik vind zijn boek realistisch en geloofwaardig.

Dit boek

Ik ken weinig spionageverhalen, dus daar kan ik niet zo goed over oordelen.
    Voor mij zou het boek wat minder personen en locaties mogen bevatten, dat maakt het voor mij wat overzichtelijker.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 220

De plot

Het plot is niet perse origineel. Er zijn al veel boeken geschreven over internationale inlichtingendiensten waarin een mol aan de haal gaat met belangrijke informatie. Het is wel goed opgebouwd met een moord op een spion die wil overlopen, Gabriel Allon die hiermee in de ogen van de hele wereld in een kwaad daglicht komt, een eenzame vrouw die op een prachtige symbolische locatie woont, een Braziliaanse gastvrouw en een kettingrookster met een geweldige carriere. Die lijnen komen goed bij elkaar. Ik vond het alleen jammer dat ik op pagina 192 al ontdekte wat het plot was, dus daarmee was het einde voor mij voorspelbaar.

Algemeen

Door de vele details van personen en gebouwen, de vele namen, was het lastig om mijn aandacht erbij te houden. Die informatie leek niet allemaal even relevant. De schrijfstijl leest verder wel prettig, dus dat hielp. Op zich is het boek wel in begrijpelijke taal geschreven. Het verhaal op zich is wel boeiend. Ik was vooral benieuwd naar de gebeurtenissen rondom de vrouwen. Dat hielp bij het doorlezen. Dit boek zou ik typeren als een internationale spionagethriller met teveel gedetailleerde ballast, die de spanning en snelheid uit het verhaal haalt. Ik vind het wel heel realistisch en geloofwaardig. Het helpt dat er veel actuele informatie in staat, waardoor je het idee hebt dat het nu aan het gebeuren is. Het nawoord heeft bij dit boek zeker meerwaarde. Hierin legt de auteur uit wat fictie is en waar hij gebruik heeft gemaakt van bestaande gegevens. Tegelijkertijd laat hij hier zijn opinie zien als het gaat om de huidige ontwikkelingen en het Rusland van Poetin.

Dit boek

Daniel Silva heeft terecht naam gemaakt met zijn spionagethrillers die positief ontvangen worden. Dit boek stijgt daar niet bovenuit en is niet uniek of bijzonder. Er zijn wel meer spionagethrillers geschreven die hiermee vergeleken kunnen worden. Normaal geef ik geen advies aan schrijvers, maar deze keer zou ik Daniel Silva willen adviseren om niet zo zijn best te doen om snel een dik boek te schrijven en om de taal te gebruiken niet voor details en overtollige ballast, maar iets meer diepgang bij bepaalde personages en meer beschrijvende actiescenes.

marcel
    Bijdrager
    Post count: 28

plot

Het uiteindelijke plot nam toch nog een verrassende wending.

De structuur zat goed in elkaar en was uiteindelijk toch nog verrassend.

Het ultieme einde had ik zo niet zien aankomen.

Algemeen

Ik vond de hoeveelheid opgevoerde karakters, zeker in het begin lastig. Op een gegeven moment had ik helemaal geen idee meer wie bij wie hoorde.

De schrijfstijl is op zich wel makkelijk al hadden de hoofdstukken af en toe wat langer mogen zijn.

Dit boek is een spionageroman zoals er zoveel al zijn geschreven. De actualiteit maakt het leuk.

Zie boven

ranata
    Bijdrager
    Post count: 30

De plot

toch wel verrassend, ook al kabbelde het eerst door, maar uiteindelijk werd het een onverwacht plot
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed uitgewerkt, toch uiteindelijk wel verrassend, al was het nawoord van de schrijver toch wel fijn
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? nee, eigenlijk niet

Algemeen

Nee ik werd nogal afgeleid door de vele draadjes en personages, en als ik dingen moest doen, merkte ik dat het boek mij niet zo greep dat ik snel verder wilde

geconcentreerd lezen, dat was het wel, maar dat kwam denk door de verschillende lijntjes en personages, verder was het qua taalgebruik niet moeilijk

Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Actualiteit spionage

Dit boek

Dat het uiteindelijk toch verrassend is
    Toch wel de feitjes, alleen misschien iets meer echte actie erin

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 157

De plot

Wat vind je van het plot? Beetje verwarrend maar toch spannend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed geschreven en het was leuke nawoord van de auteur
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een klein beetje maar toch anders dan ik dacht

Algemeen

Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Met momenten vond het ik langdradig
    Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Gemakkelijk te lezen. Niet te moeilijk voor een paar dagen tussenuit te zijn
    Geloofwaardigheid. Want het is allemaal beetje recent
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is op zijn “Daniel Silva’s” geschreven. Veel info en toch beetje spannend
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Meer actie

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot

Wat vind je van het plot? Een erg complexe plot waar je goed je aandacht bij moest houden.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het is een echte spionagethriller

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Deels wel verwacht maar deels ook verrassend. Het was ook niet de bedoeling om een echte verrassing te zijn denk ik. Het plot werkt ergens naar toe.

Algemeen

Vond je De andere vrouw een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een boeiend verhaal maar moest me er in het begin wel toe zetten want het had wel je volle aandacht nodig.
    Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is heel prettig, niet moeilijk, haast geschreven als een film en de actualiteit die in het verhaal verwerkt is speelt daarin zeker een rol. Maar door de complexiteit moest je wel goed geconcentreerd lezen anders kan je het verhaal niet volgen.
    Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Een complexe spionagethriller.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De schrijfstijl, zoals hiervoor geschreven, is volslagen uniek voor een spionagethriller.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven?? Vooral doorgaan met schrijven van prachtige boeken.

cristina73
    Bijdrager
    Post count: 6

De plot

-Interessant maar wel complex
    – goede structuur, met een te trage tempo
    -nee, ik heb het niet zien aankomen. Ik laat me verrassen

Algemeen

-nee, ik moest me vanaf pagina 100 er toe zetten om door te lezen door de trage tempo.
    -de schrijfstijl is oke. Ik had er geen moeite mee

-Dit boek is een spionageboek maar geen thriller.

-ik vind hem niet uniek nee.

-minder personages, meer uitgediept,

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.