Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 24: Carta Carta, Na het lezen #1

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 173

1. Wat vind je van Saskia?
    Een meid die denkt goed op de hoogte te zijn van het wel en wee van haar huisgenoten, bij nader inzien blijkt dit toch niet zo te zijn.
    2. En van Rani Diaz?
    Een uiterst gedreven rechercheur die haar team in goede banen kan leiden. Ze is wel eigenwijs en voert uit wat ze in haar hoofd heeft. Ze zorgt als een moeder voor haar zusje Romy.
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    Ik vind vooral Frederik een fijne personage. Hij is als een echte vader voor Romy. Ik vind de moordenaar een echte gruwel. Hoe ver is hij afgezakt om zo’n gruwelijkheden uit te kunnen voeren….. Wel ben ik van mening dat hij zijn slachtoffers psychologisch doorgrond heeft. De dader vind ik geraffineerd, gehaaid, koud, meedogenloos, haatdragend. Hij doet zich op zijn werk geheel anders voor dan hij is. De collega’s van Rani zijn zodanig beschreven dat je je er een beeld bij kunt vormen.
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen?
    De karakters ontwikkelen zich uitstekend. Je voelt als het ware de drang van Rani om de moordenaar te pakken.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Rani is een toffe persoon. Ze houdt van haar gezin, haar vader, haar zusje, haar werk en haar collega’s. Ze gaat helemaal voor het einddoel, de moordenaar pakken, wat ten koste van haarzelf en van haar gezin gaat.
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Jazeker, ik kan me goed inleven in Frederik. De rollen binnen het politieteam zijn goed uitgewerkt. Je voelt de spanning tussen Rani en Van Damme. De personage van de moordenaar vind ik bijzonder goed uitgewerkt met psychologische verdieping.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Het bepalen van de personages behoort aan de auteur toe, ik als lezer lees het gretig zoals de schrijver het bepaald heeft.
    8. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik was al bekend met Sterre Carron. Ik vind haar een klasse auteur. Ze schrijft spannend, levendig, met diepgang en een goede beschrijving van de personages.
    9. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Dit boek beantwoordt ruimschoots aan mijn verwachtingen omdat het haar vorige boeken in deze serie evenaart.
    10. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is met vaart erin en dat past goed bij Rani en haar team.
    11. Carta is het achtste deel in de Rani Diaz-serie.
    Vorige boeken van deze serie heb ik reeds gelezen. Volgende boeken ga ik ook zeker lezen.

chris de man
    Bijdrager
    Post count: 30

De karakters

1)Saskia krijgt een gebeurtenis te verwerken in haar leven waardoor ze waarschijnlijk de rest van haar leven getraumatiseerd zal zijn. Ik vind deze vraag eerder raar omdat ze maar in een paar pagina’s in het begin van het boek een rol speelt maar er voor de rest niet meer in voorkomt.

2)Rani Diaz is zoals altijd professioneel maar reageert omwille van haar vermoedelijke stalker soms ook te persoonlijk en dus niet altijd even rationeel. Voor de rest vindt ze het moeilijk om een evenwicht te vinden tussen haar werk en haar rol als echtgenote, moeder en zus.

3)Er lopen een paar meelijwekkende figuren rond die als slachtoffer gekozen worden door de moordenaar. Haar collega’s worden goed weergegeven alsook de extra teamleden die hen komen versterken. Ook de moordenaar wordt zeer goed beschreven en krijg je een idee van zijn gedachtegang.

4)Vooral de verhaallijn van de moordenaar wordt goed ontwikkelt. In begin zie je hem als een meedogenloze sadist maar gaandeweg krijg je door dat er iets meer achter zit. Je krijgt als lezer op het einde van her boek zijn volledig levensverloop kennen en dat vond ik fijn om te lezen en gaf me voldoening.

5)Een echt favoriet personage heb ik niet echt maar vind de relatie tussen Rani en Bert en Rani en haar zus een meerwaarde voor de boeken.

6)De personages zijn zeker genoeg uitgeschreven (zie opmerking moordenaar punt 4). Ook bij de slachtoffers wordt verteld waarom ze op zijn dodenlijst terecht kwamen.

7)Ik vind rani’s vriend niet altijd begrijpend. Snap dat het niet altijd een lachertje is met een vrouw als inspecteur maar zij kan er nu eenmaal niet aan doen als er een moord gepleegd wordt (op momenten dat het hem niet uitkomt).

De auteur

1) ik had nog maar één boek van haar gelezen nl Gotcha maar had toch een redelijk duidelijk beeld van mijn verwachtingen. Een boek dat je meesleurt met het verhaal, spannend, hier en daar wat gruwel. Een boek dat je niet kan laten liggen en dus ook snel uitgelezen is.

2)Het boek voldeed zeker aan mijn verwachtingen. Er waren deze keer wat gruwelijker scenes dan bij de vorige maar ik kan wel wat hebben.

3)Wat mij enorm aanspreekt in deze schrijfstijl is de wisselwerking tussen de gedachtegang van de moordenaar, het onderzoekswerk door het team en de flashbacks die je meer duidelijkheid moeten geven over de motieven van de moordenaar.

4)Ik ben sinds Gotcha fan geworden en heb me ondertussen haar eerste boek Mara aangeschaft. Nu ik deze dame zaterdag in levende lijve heb mogen ontmoeten, ben ik nog meer fan.

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.