Home Forums Leesclub 163: Blond op Bonaire Blond op Bonaire, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28512 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.  

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Blond op Bonaire een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Ellen De Vriend prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Ellen De Vriend vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ellen De Vriend mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

JulieVanCauteren
    Bijdrager
    Post count: 18

De plot

1. Ik vond het plot zeker goed. Het begin verraste mij al doordat het begint met het perspectief van Reggie. Er zijn eigenlijk 2 verdwijningszaken die in dit boek behandeld worden. Wat wel zorgt voor de nodige afwisseling en de vraag wat ze met elkaar te maken hebben.

2. Ik vond dat er wel een opbouw zat in het plot van dit boek. Op het einde vond ik dat doe vriendinnen wel heel snel elkaar vergeven hadden. Dit had misschien iets anders uitgewerkt mogen worden.

3. Ik had niet verwacht dat Linda, Guusje ging opvangen. Maar gezien heel de omstandigheden wel knap van haar. Ineens een extra kind in je gezin heeft joh een grote invloed op je leven.

Algemeen

4. Naar het einde toe verzwakte mijn aandacht. Na dat Guusje gevonden was. Ik vond dat ze dan wel heel makkelijk over alles heen gingen. Maar voor de rest heeft het verhaal me zeker wel geboeid.

5.Ik vind de schrijfstijl heel prettig en niet moeilijk. Ik vond de lengte van de hoofdstukken ook heel goed. Mijn persoonlijke voorkeur gaat niet naar boeken met super lange hoofdstukken.

6.Ik vind het perfecte vakantielectuur. Niet te zwaar geschreven. Toch spannend.

7. Ik heb niet veel ervaring in de genre. Maar ik denk niet dat het een uniek concept is maar een concept (vermissing van personen) dat mij wel aanspreekt.

8. Ik vond het een fijn boek om te lezen en zou echt graag Bonaire eens bezoeken. Ik las hier dat de beschrijving van het eiland echt wel waarheidsgetrouw is.

Corina
    Bijdrager
    Post count: 19

De plot

1. Prima plot. Er wordt een goede start gemaakt waarna het een beetje stagneert maar al snel genoeg volgt de tweede verdwijning en wil je vooral weten waar de verhalen elkaar gaan kruisen.

2. Opbouw was goed al had ik een paar momenten dat ik even de aandacht verloor. Sommige stukken hadden iets minder gerekt mogen worden, terwijl het einde bijvoorbeeld iets meer uitgediept had kunnen worden.

3. Nee einde had ik zeker niet verwacht. Vooral omdat het boek begint met een moord en dat blijft wel het gehele boek in je achterhoofd sluimeren.

Algemeen

1. Ik vind het een boeiend verhaal, veel details van het eiland wat het erg leuk maakt. Soms was ik wel even mijn aandacht kwijt.

2. De schrijfstyle is heel gemakkelijk en luchtig geschreven. Je kunt het boek gemakkelijk tussendoor lezen of lekker aan het strand. Erg prettig.

3. Het boek is realistisch en geloofwaardig waardoor je ook kunt inleven in de situatie.

Dit boek

1. Het boek is niet echt uniek, er zijn genoeg boeken met ongeveer dezelfde verhaallijn en opbouw. Wat wel specifiek is, is de goede omschrijving van het eiland. Vooral omdat niet alleen de mooie kanten beschreven worden. Bijvoorbeeld de zwerfhonden, vond dit best heftig om te lezen.

2. Blijf vooral voorschrijven!
    Misschien niet meteen zo’n groot stuk spanning in de eerste bladzijde weggeven, al zat ik hierdoor wel meteen vol in het boek.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 256

Het plot

Het plot was apart, maar als je door de regels heen leest niet onverwacht. Er zijn 2 verhaallijnen die samen lijken te komen, maar toch totaal verschillend zijn. Het einde had ik wel verwacht, al is het raar dat dochterlief zo op vliegtuig wordt gezet.

Blond op Bonaire boeide mij helaas niet. Ik vond de schrijfwijze erg hokkerig, de personen niet levensecht. Het leek voor mij alsof er een toneelstuk werd opgevoerd. De onderlinge verhoudingen binnen het gezin waren raar. Aan de andere kant had je Reggie die een karikatuur werd.

De schrijfstijl is erg eenvoudig, geconcentreerd lezen was niet nodig. De beschrijving van Bonaire was wel interessant. De spanning was ver te zoeken. Nergens had ik de koude rillingen of zat ik op het puntje van mijn stoel omdat er ernstige zaken aan de gang zijn. Blond op Bonaire vond ik meer een chicklit met een superdun verhaal en heel weinig spanning.

Helaas heeft dit boek weinig unieks, maar dat had wel zo kunnen zijn. De intentie erachter is wel fantastisch, eerbetoon aan alle jonge vrouwen ie vermoord zijn. Zo jammer dat dat niet waar gemaakt werd.

Ik heb geen advies, ik kan niet schrijven oftewel een boek of verhaal. Ik ben een lezer en wil ontspanning en spanning. Dit is mijn grootste hobby. Ik kan alleen maar zeggen dat er verwachtingen worden geschept als er thriller op de cover staat.

Ebs13
    Bijdrager
    Post count: 4

1. Het plot: ik vond t einde erg warrig, die oude man, in dat huis. Dat Guusje ineens vertelde dat ze er zelf schuldig aan was, terwijl ze een soort van hersenschudding had. En wat was er ineens met Nick en Linda. Dat blijft open en ook hoe het verder gaat tussen Linda en Lex. Dat Lex ineens naar huis ging zonder een verhaal waarom. Ik dacht even dat Lex er iets mee van doen had, maar dat bleef weer erg wazig. Ik vond die val in de gevangenis wel goed gevonden.

Ik had liever niet al die zaken op de eerste pagina’s willen lezen. Dat maakte dat de draai in het verhaal te voorspelbaar was.

Ik heb niet eerder iets van Ellen de Vriend gelezen, al heb ik er wel eens en meegenomen uit de bieb. Ik heb m toentertijd ongelezen teruggebracht omdat ik t te druk had.

Ik ben er niet uit of ik m iemand anders aan zou raden, vanwege het warrige einde.

Jannagels69
    Bijdrager
    Post count: 10

De plot

De plot verraste mij. Het was net iets anders als ik verwachtte, maar aan de andere kant ook wel onwaarschijnlijk. De reacties van de dochter en vriendin bevreemdden mij. De reacties van Guusje nadat ze gevonden was, was vreemd, zo “helder” als ze was. Het motief van “doc” om haar niet naar het ziekenhuis te brengen, was gezien zijn achtergrond, ook vreemd.
    Er werd naar het einde toegeschreven, zonder haast. Hoe het later thuis afloopt mag iedereen voor zich zelf invullen.

Algemeen
    Ik bleef het boek wel lezen. Of ik het dan boeiend vond, weet ik niet. Ik wilde meer weten wat de afloop was. Niet meer en niet minder.
    De schrijfstijl van het boek vond ik erg oppervlakkig. De woorden in het Papiamento vond ik flauw en zonder noodzaak. De inleiding was met 43 krantenknipsels teveel van het goede. Drie krantenknipsels waren ruim voldoende geweest en hadden zelfs meer indruk gemaakt. De beschrijving van Bonaire was bovendien ook zelfs oppervlakkig. Ik herkende het wel, maar het had wat mij betreft meer uitgediept gemogen.
    Als Ellen de Vriend mij dat zou vragen, Zou ik antwoorden dat dit boek niet echt geloofwaardig zou zijn. Wel een boek dat heel makkelijk leesbaar is als vakantielectuur.

Dit boek
    Ja, ik kan niet anders zeggen dan dat dit een boek is als vakantielectuur, waarvan er veel meer zijn. Het leuke van dit boek is dat het op Bonaire afspeelt. Ook grappig is, dat in sommige mailings door de tekst Bonaire vervangen wordt door Borneo.
    Mijn raad zou alleen zijn aan Ellen om meer tijd te nemen om een boek te schrijven, zodat er meer verdieping in het boek kan plaatsvinden.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 203

Wat vind je van het plot? Verrassend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Op zich erg goed bedacht maar er werd te weinig mee gedaan. Ik miste iets en dan spreek ik voornamelijk over de reacties van de personages
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het plot zelf had een verrassende wending die ik niet had verwacht maar ik miste gewoon te veel waardoor ik het weer minder vond
    Algemeen

Vond je Blond op Bonaire een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik heb het met plezier gelezen maar had er iets meer van verwacht
    Vind je de schrijfstijl van Ellen De Vriend prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is voor iedereen toegankelijk maar ze had bij sommige stukken meer uit mogen wijden. Waarom is Lex naar huis gegaan en het eind was ook wat rommelig. Hoe is de terug reis verlopen en hoe ging het thuis verder.
    Stel….Ellen De Vriend vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Helaas vond ik het niets unieks hebben terwijl het wel kon met een heftig thema als deze. Ik vond het een fijn boek voor tussendoor maar zeker niet haar beste boek.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ellen De Vriend mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijf gewoon lekker door lezen

Francis
    Bijdrager
    Post count: 82

De plot

1. Ik vond het plot verrassend, je verwacht erger na wat je allemaal over Reggie hebt gelezen en de cultuur.
    2. Anders dan verwacht, maar ik had graag hersenspinsels van Luna gelezen over de verdwijning van Guusje.
    3. Ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen

4. Ik vond het wel een mooi verhaal op een mooie bestemming, alleen miste het in het begin spanning.
    5. Het is begrijpelijk geschreven met niet te lange hoofdstukken.
    6. Het is ingrijpend om een kind kwijt te raken op vakantie en het zou geloofwaardig zijn als ze zou zijn ontvoerd/verkracht, daar waar het boek ook mee begint. Maar dat een zwerver haar oplapt na de ruzie vind ik persoonlijk ver gezocht.

Dit boek

7. Het heeft niet echt iets specifieks, er zijn meer van dit soort boeken. Het is leuk voor vakantie.
    8. Iets meer verdieping en spanning.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 242

De plot

Wat vind je van het plot? Toch best wel verassend. Ik had zelf verwacht dat ze uiteindelijk of niet, of levenloos zou worden gevonden.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Best wel een snel verloop. Heel even suddert het boek voort en dan ineens binnen een bladzijde of 10 gebeurt er heel veel.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee dus niet op deze manier.

Algemeen

Vond je Blond op Bonaire een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja ik vond het een heerlijk boek. Het las ook heel erg gemakkelijk en het had ook steeds mijn aandacht. Ik vond zelf wel dat er misschien iets meer diepgang in had gemogen. Zo vond ik aan het einde dat het vergeven van de twee vriendinnen wel erg makkelijk ging.

Vind je de schrijfstijl van Ellen De Vriend prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel prettig te lezen. Ik vind het een typisch zomerse makkelijk te lezen schrijfstijl. Maar of ik het echt een zenuwslopende thriller vond? Nee dat dan weer minder. Dit boek past meer in het rijtje van boeken van Suzanne vermeer dan in die van bijvoorbeeld Lars kepler om een vergelijk te noemen. Daar bedoel ik dus mee, het was lekker lezen en op zijn tijd licht spannend maar ik heb niet op het puntje van mijn stoel gezeten.

Stel….Ellen De Vriend vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Heerlijk zomers leesvoer met een spannend tintje.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De setting is natuurlijk wel uniek. Ook de afloop is er niet eentje die je in veel thrillers tegenkomt.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ellen De Vriend mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik ben zeer benieuwd naar meer.

fantje
    Bijdrager
    Post count: 41

De plot

Ik vind dat er nogal vluchtig over gegaan wordt en te weinig op ingegaan wordt, waarom heeft de vriendin er niet sneller iets van gezegd? wat waren haar redenen? Ik had het plot door, maar door te weinig details niet gedacht dat het zo zou lopen.

Algemeen

Het spijt me om te zeggen dat het boek me niet geboeid heeft. Via de beschrijving dacht ik dat het meer ging over de verkrachtingen, maar uiteindelijk gaat het meer over de 2 vriendinnen en heeft Regi er zelfs niets mee te maken.
    Om het spannender te maken zou ik meer details in het boek verwerken. En het verhaal van Regi met meer details en spanning hebben verteld.
    Ik zou het boek als een prettig zomerboek beschrijven.

Dit boek

In deze stijl zijn er wel meer boeken, maar elk verhaal is anders. Het is zeker geen slecht boek en best goed geschreven, maar mist wat diepgang

Brandweertje
    Bijdrager
    Post count: 9

De Plot
    Voor mijn gevoel lieper er 2 verhalen naast elkaar, die zo hier en daar een beetje in elkaar overliepen.
    Het verhaal van Reggie (verhaal 1), vond ik duidelijk en geloofwaardig.
    Met het verhaal van Linda, Lex, Luna en Guusje (verhaal 2), heb ik wat meer moeite. Vooral het “onverwachte” einde komt op mij niet helemaal geloofwaardig over.

Algemeen
    Ik heb dit boek als een aangename zomer-/vakantiethriller ervaren en gelezen. Dit vooral door de prettige en eenvoudige schrijfstijl van Ellen de Vriend.
    Voor mij was hierbij het gebruik van de Papiamentse woorden, die voor mij niet steeds helemaal duidelijk waren, het enigste minpuntje.

Dit boek
    Voor mij past dit boek in het rijtje van zomer-/winterthrillers zoals de boeken van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn. Een heerlijk boek voor ertussendoor. En een absolute must in de veelvoud aan boeken.
    Toch had ik er bij zo’n heftig thema (vooral met de verwijzingen naar de realiteit), iets meer van verwacht.

Maar ik zou Ellen de Vriend willen vragen om vooral door te blijven schrijven. Ze heeft er namelijk weer een lezer bij.

marreij
    Bijdrager
    Post count: 8

Plot

Het verhaal vond ik wel goed. Ik ben ook vaak op Bonaire geweest en kan me heel goed voorstellen dat dit ook echt gebeurd is.
    Ik vond het erg fijn dat er veel over Reggie gezegd werd, zo werd het spannend wat er allemaal zou gaan gebeuren met hem. Mooi dat je van tevoren veel van hem weet. Ik kan een goede voorstelling maken hoe de jeugd op Bonaire leeft en dat ze het niet allemaal even goed hebben.
    De afwisseling in het verhaal van Reggie naar het gezin maakt het verhaal spannend, je wil door gaan met lezen.
    Wat betreft het einde. Dit vond ik wel enigszins verrassend. De ontmoeting met de oude man vond ik ver gezocht en deze wending maakt voor mij het einde wat teleurstellend. In het laatste deel van het boek zat ook wat minder vaart.
    Het verhaal heeft wel constant mijn aandacht gehad, echt tot het einde en heb het boek in 2 dagen gelezen.
    De schrijfstijl, dwz vrij korte eenvoudige zinnen vond ik wel prettig, ik kon het boek makkelijk uitlezen zonder dat ik steeds zinnen terug moest lezen om het boek te begrijpen.
    Voor mij is het boek wel geloofwaardig maar wel een typisch vakantieverhaal voor op het strand. Geen boek waar ik jaren later nog over zal praten, maar dit is denk ik ook niet de bedoeling van de schrijfster.
    Een goede raad, wat ik wel irritant aan het boek vond was dat er zaken niet echt kloppen. Er wordt in het boek gesproken over Karels bar en de vernietiging door de storm, maar ook over de ´scheetjes´, leuk dat het allemaal voorkomt in het boek maar in tijd klopt het niet meer. Misschien in een volgend boek de feiten die echt bestaan wat meer overeen laten komen. Maar ik besef ook wel dat de schrijfster niet zegt dat dit boek naar de werkelijkheid is geschreven, dus laat ik me daar ook maar niet aan ergeren. Al met al heb ik het boek met plezier gelezen

tanja
    Bijdrager
    Post count: 32

De Plot

1 Volgens mij had het plot twee yverhaallijnen.
    Van Reggie en van het gezin van Dam met Guusje.
    2 De schrijfstijl vond ik in het begin heel sspannend.Daarna werd het trager en ineens weer spannend.
    3 Uiteindelijk kwam er een verrassende eind dat ik totaal niet verwacht had.

Algemeen
    4 ik vond het een boeiend boek en heb het met plezier gelezen.
    5 Het boek van Ellen heeft een heerlijke schrijfstijl.
    Ik had het in 2 dagen uit.
    6 Ellen schreef begrijpelijk,geloofwaardig met tussendoor spanning.

Dit boek

7 ik vind het moeilijk om dit boek in een categorie te zetten.
    Het was heerlijk lezen met spanning tusendoor.
    8 Als goede raad zou ik in het midden wat meer spanning geven aan haar boekn.

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Post count: 12

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot vind ik goed bedacht. Het past goed binnen het thrillergenre. De spanning wordt gedurende het verhaal goed opgebouwd en wekt voldoende nieuwsgierigheid. Als lezer wil je maar door blijven lezen om te weten hoe het verhaal afloopt; zal Guusje weer levend worden gevonden?

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur van het verhaal is helder en duidelijk. Elk nieuw hoofdstuk wordt aangegeven met een datum. De dagen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken die aangegeven worden met nummers. De hoofdstukken zijn erg kort, maar dit vind ik niet erg, want ik kon dit boek er elke vrije seconde bij pakken om een kort stukje te lezen. Maar meestal bleef ik langere stukken lezen, omdat het boek mij wel heeft gepakt.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde vond ik verrassend en had ik zeker niet aan zien komen!

Algemeen

Vond je Blond op Bonaire een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond Blond op Bonaire zeker een boeiend verhaal! Ik heb het boek in een dag uitgelezen en het had zeker mijn aandacht.

Vind je de schrijfstijl van Ellen De Vriend prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Ellen de Vriend is prettig en niet te moeilijk. Dit vind ik zeker een must voor een zomerthriller. Ik vind het zo heerlijk aan zomerthrillers dat ze lekker vlot lezen en niet te ingewikkeld zijn. Je kunt ze gemakkelijk lezen aan zee of bij het zwembad. Het geeft dan niet dat je even wordt afgeleid; je zit zo weer in het verhaal.

Ik zou haar boeken typeren als vakantiethriller. Haar eerdere boeken spelen allemaal af in een mooie zonnige omgeving met wat spanning erbij.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Wat ik uniek vind aan het boek dat er aan het begin een indrukwekkend stuk staat over vermiste blonde meisjes. Ik vind dit echt een toevoeging aan het boek! Het doet je, ook tijdens het lezen, even beseffen in wat voor rare wereld we soms leven.
    Verder vond ik het verhaal in het boek niet uitzonderlijk. Er zijn meerdere thrillers geschreven met dit onderwerp. Maar dit maakt het zeker niet minder leuk om te lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ellen De Vriend mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf vooral meer vakantiethrillers schrijven! Ik zal ze zeker lezen!

Ebs13
    Bijdrager
    Post count: 4

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond het plot nogal zwak, had beter uitgewerkt kunnen worden. De rol van de vader was dubieus, ik had daar meer van verwacht.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Algemeen: Ik vond t wel makkelijk te lezen, maar het kon me niet genoeg boeien.

Stel….Ellen De Vriend vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? vakantieboek.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?De lijst met verkrachtingen maken het boek wel uniek, maar ik vond t zelf akelig om mee te beginnen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ellen De Vriend mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik zou zeker niet met die lijst beginnen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.