Home Forums Leesclub 163: Blond op Bonaire Blond op Bonaire, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28503 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 256

Spanning: 2 punten, want deze was er bijna niet.
    Plot is 5 punten, het was niet bijzonder.
    Leesplezier is 6 punten, want de beschrijvingen van het eiland waren plezierig om te lezen. Het verhaal van Reggie is te veel een karikatuur.
    Schrijfstijl krijgt 5 punten, omdat deze voor mij zo wisselend was, vlotte pen bij beschrijvingen natuur, maar verder onnatuurlijk, korte zinnen die hokkerig waren. Er is niets mis met een eenvoudige schrijfstijl, mits deze met een vlotte pen is geschreven.
    Originaliteit is 5 punten. Het onderwerp is wel interessant en nodigt uit tot lezen, maar het schort aan de uitwerking.
    Psychologie is 4 punten, was er ook bijna niet.

Totaal 27 : 6 = 4,1

Jannagels69
    Bijdrager
    Post count: 10

Beoordeling:
    Spanning:3, Omdat echte spanning ontbrak
    Plot:5, Omdat het net iets anders liep als ik verwachtte, hoe onwaarschijnlijk toch.
    Leesplezier:6, heerlijk onderuitgezakt gelezen, heel ontspannen.
    Schrijfstijl:2, te oppervlakkig geschreven. Betere uitdieping had kunnen plaatsvinden en aan de andere kant de krantenknipsels hadden met 3 knipsels kunnen volstaan. Hoe erg ook. Het Papiamento in de tekst had wat mij betreft geen meerwaarde. Deed zelfs kinderachtig aan.
    Originaliteit:3, Omdat het voor mij te onwaarschijnlijk was.
    Psychologie: 4, was er niet echt, behalve misschien bij Reggie.

Gemiddelde beoordeling: 3,8

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 203

Spanning: 3.. punten, omdat ik verwacht had een spannende thriller te lezen maar de spanning er nergens was ….

Plot: .7. punten, omdat …ik de verassende wending wel erg leuk vond en deze ook niet verwacht had maar dat er daarna te weinig mee werd gedaan.

Leesplezier: 7.. punten, omdat ik het toch wel met plezier gelezen heb….

Schrijfstijl: .8. punten, omdat het een plezierige en vlotte schrijfstijl heeft….

Originaliteit: ..4 punten, omdat het thema vermissing erg goed bedacht is maar er te weing mee gedaan is….

Psychologie: 3.. punten, omdat ik deze sterk miste en ook de diepgang bij de personages

totaal: 5,3.

Francis
    Bijdrager
    Post count: 82

Spanning 4 punten, omdat er niet heel veel spanning aanwezig was.

Plot 6 punten, omdat het heel verrassend was, iets wat je niet verwacht, maar ook ongeloofwaardig.

Leesplezier 7 punten, omdat het wel makkelijk wegleest en het eiland mooi beschreven wordt.

Schrijfstijl 8 punten, omdat begrijpelijk geschreven is.

Orginaliteit 6 punten, omdat er heel veel van dit soort boeken zijn.

Psychologie 5 punten, omdat je een kind van een vreemde kwijt raakt, dat is heel zwaar. En Reggie zijn gedachten.

Gemiddelde beoordeling: 6 punten

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 242

Spanning: .7. punten, omdat …. Af en toe spannend verassend maar nou weer niet zo dat ik op het puntje van mijn stoel zat.

Plot: .8. punten, omdat ….Wel heel verassend.

Leesplezier: .8. punten, omdat ….Heerlijk ontspannen gelezen in een makkelijk leesbaar boek.

Schrijfstijl: .8. punten, omdat ….Makkelijk leesbaar.

Originaliteit: .8. punten, omdat ….Dankzij het plot best wel origineel.

Psychologie: .6. punten, omdat … Ietwat oppervlakkig, en ook omdat het elkaar vergeven aan het einde tussen de vriendinnen wel erg makkelijk ging..vond ik dat het v.w.b. psycholochische waarde niet erg realistisch was.

totaal: 7,5

fantje
    Bijdrager
    Post count: 41

Spanning: 4, Omdat echte spanning ontbrak
    Plot: 4 omdat het het voorspelbaar was
    Leesplezier: 4, leest vlot, lekker ontspannend in de zon.
    Schrijfstijl: 4, te oppervlakkig. Meer diepgang en verduidelijking van hun daden en reacties zouden het verhaal veel beter maken
    Originaliteit: 4, niet echt vernieuwend.
    Psychologie: 4, zag ik er helemaal niet in, meer een ontspannend zomerboek.

helaas overal een 4, net op alle vlakken schiet het verhaal te kort om geslaagd te zijn.

Corina
    Bijdrager
    Post count: 19

Spanning: 6 punten, omdat de eerste 100 bladzijde ware erg spannend, daarna zakt het een beetje in. De ontknoping met Regge was nog wel spanning, de ontknoping met de dames is weinig spanning in terug te lezen.

Plot: 6 punten, omdat het verhaal rondom de verdwijning van Francis vond ik erg goed. Het verhaal rondom Guusje begint erg goed maar het einde is wat minder.

Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal is erg vloeiend geschreven is, voldoende informatie om een eigen beeld bij de creëren en er wordt vooral in begin veel spanning opgebouwd.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat makkelijk te lezen maar op een bepaald moment vindt ik de snelheid waarmee er gewisseld wordt van personage storend.

Originaliteit: 7 punten, omdat het een leuk verhaal is, vooral met de krantenstukken van de feitelijke verdwijningen. Het verhaal op zich is niet erg origineel, hier zijn er meerdere van.

Psychologie: 6 punten, omdat leuk bedacht verhaal, vooral de achtergrond van Reggae vond ik erg leuk. De ontknoping met de dames vond ik minder en een beetje afgezaagd.

Gemiddelde beoordeling: 6.7 punten

Brandweertje
    Bijdrager
    Post count: 9

Spanning: 6 punten, omdat ik mezelf er zo nu en dan op betrapte dat ik afdwaalde door te weinig spanning.

Plot: 7 punten, omdat ik het verhaal van Reggie goed en geloofwaardig vond. Maar het verhaal van Linda, Lex, Luna en Guusje niet. Hier denk ik dat meer van gemaakt had kunnen worden.

Leesplezier: 7 punten, omdat het een makkelijk te lezen vakantie-/zomerthriller is.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het door de eenvoudige schrijfstijl zich snel laat lezen. Als er geen Papiamentse woorden in gebruikt waren, was hier nog hoger op gescoord.

Originaliteit: 6 punten, omdat ik denk dat het vanwege het “realistische” thema vermissing best heel origineel had kunnen zijn. Maar helaas te weinig uit de verf komt.

Psychologie: 6 punten, omdat ik deze bijna alleen maar uit het levensverhaal van Reggie kan halen. Ik mis deze nogal in het verhaal van Linda.

Gemiddelde beoordeling: 6,5 punten

marreij
    Bijdrager
    Post count: 8

Spanning – 5 In het begin van het verhaal werd de spanning opgevoerd, vooral het verhaal van Reggie. Je krijgt zijn gedachten te zien, hij kent angst, hij heeft te maken gehad met misbruik en is zo ontspoord. Later in het boek zakte het wat spanning betreft heel erg in. Zeker de ontknoping tussen de twee vriendinnen en het opvoeren van de zwerver vond ik niet origineel

Plot – 7 De plot was wel verrassend, niet iets anders dan het gemiddelde ontvoeringsverhaal

Leesplezier – 7 ik heb het boek gelezen tijdens een zeer zondig en warm weekend, lekker in de tuin met een koel drankje – een beetje een vakantiestemming – dat maakte dat het leesplezier vrij hoog was.

Schrijfstijl – 5 De schrijfstijl van Ellen is vrij eenvoudig, korte zinnen en goed te begrijpen. Minder prettig vond ik de woorden in het schuine lettertype, het zogenaamde Papiaments. Ik vond dit overbodig. Af en toe vond ik dat er te veel woorden werden gebruikt, een voorbeeldje blz 184 ´Boven haar hoofd jagen onheilspellende wolken´. Deze zin zegt eigenlijk al genoeg over wat er komen gaat maar dan volgt er nog een zin ´Niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk´. Deze laatste zin is absoluut niet nodig.

Originaliteit – 4 Helaas zijn er veel boeken met dit thema. Zelfs met de plaats van misdaad op Bonaire.

Psychologie, 6 wat betreft Reggie vind ik wel dat er een psychologisch aspect om hem heen hangt. Namelijk misbruik, hij is ook belazerd waardoor hij in de gevangenis is beland, ontspoorde jongen. Wat betreft de familie Lex, Luna en Guusje vind ik de uitwerking van de psychologische personages uiterst zwak, er is geen diepgang.

Beoordeling 5,6 ik vond het een fijn vakantieboek

JulieVanCauteren
    Bijdrager
    Post count: 18

Spanning: 5 punten, omdat ik het boek niet heel spannend vond. Ik begon het spannend te vinden na de verdwijning van Guusje. Omdat ik dan wilde weten wat er met haar gebeurt was.

Plot: 6 punten, omdat het is geen verhaal dat heel uniek is.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik vond het wel een fijn boek om te lezen

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ik de schrijfstijl heel vlot vond. Dat vind ik wel belangrijk aan een boek.

Originaliteit: 6 punten, omdat er zijn nog boeken met een verdwijning als hoofdthema

Psychologie: 5 punten, omdat ik vond niet dat dit bij het boek kwam kijken. Enkel uit het apsect van Reggie

Gemiddelde beoordeling:6 punten

tanja
    Bijdrager
    Post count: 32

Spanning 7 aan het begin heel spannend.Daarna minder maar het eind weer spannend.

Plot 8 Het plot sprak mij erg aan en met verrassende wending.

Leesplezier 8 Met veel plezier in 2 dagen gelezen.

Schrijfstijl 8 was goed te lezen .Vooral de spanning aan het begin zorgde ervoor dat ik kippenvel kreeg.
    En vooraf al die namen van vermiste of verkrachte meisjes Of de nooit gevonden meisjes schokte me.

Originaliteit 8 alle namen voorin waren origineel maar de twist in het verhaal ook.

Psychologie 7 De verhouding tussen vader en moederen moeder en dochter

7 +8+8+8+8+7=7,7

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Post count: 12

Spanning: 7 punten, omdat er het verhaal spannend was, maar het zeker meer had kunnen zijn. Het was voldoende, maar niet uitstekend.

Plot: 8 punten, omdat het verhaal goed doordacht was. Ik moest voldoende nadenken om het verhaal te snappen, maar het was ook niet heel ingewikkeld.

Leesplezier: 8 punten, omdat het is een heerlijk zomers boek om te lezen!

Schrijfstijl: 7 punten, omdat de schrijfstijl vrij eenvoudig is, maar dit ook wel erg prettig leest.

Originaliteit: 6 punten, omdat ik meer thrillers heb gelezen met dit onderwerp. Dit verhaal was niet uitzonderlijk.

Psychologie: 6 punten, omdat ik de relatie tussen Guusje en Luna wel vrij bijzonder vond.

Gemiddelde beoordeling: 7 punten

Spil83
    Bijdrager
    Post count: 21

Spanning: 7 punten, omdat het verhaal spannend is, maar er had meer spanning in gemogen.

Plot: 7 punten, omdat het plot enigszins verrassend is.

Leesplezier: 9 punten, omdat het verhaal lekker wegleest.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat de korte hoofdstukken en makkelijk taalgebruik heel fijn is.

Originaliteit: 7 punten, omdat er meer spanning in had gemogen.

Psychologie: 7 punten, omdat je soms op het verkeerde been wordt gezet.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten

Resie
    Bijdrager
    Post count: 27

Spanning: 8, omdat het je vasthoudt en je graag verder wilt lezen.
    Plot: 7, omdat het lekker leest maar een beetje vreemd is en niet alles afmaakt.
    Leesplezier: 9, omdat het een heerlijk boek was en ik genoten heb van het lezen.
    Schrijfstijl: 8, leest gemakkelijk.
    Originaliteit: 7, omdat het verhaal toch anders dan anders is.
    Psychologie: 7, omdat het op dat gebied niet zo ver uitgewerkt is als dat het had kunnen zijn.

Totaal: 7,7
    Gewoon een lekker boek!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.