Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 58: Beet Beet, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #11259 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 104

Ik ben nu halverwege Beet en de verhaallijn ontwikkeld zich wel zoals ik verwacht. De boerendochter, die zich over een ziek dier ontfermt, ja dat verwacht je gewoon…..En ook dat er wat gebeurd…..

karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 32

Ik ben nog niet zo ver, maar een ding wil ik graag alvast opmerken. Het betreft de opmaak van het boek. Nergens wordt er ingesprongen, ook niet bij dialogen en er zijn weinig witregels. Het zal een persoonlijk dingetje zijn, maar ik vind de opmaak wel belangrijk.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 104

Ik heb Beet uit en heb het verslonden. Het is dusdanig geschreven, dat je het achter elkaar uit wilt lezen.Ik vond het einde wel opmerkelijk, zal niets verklappen. Ik heb een niet goed lopende zin gevonden of is het Vlaams? p 197 Het was allemaal veel gemakkelijker gegaan dan hij gevreesd.

Saskia Vogelaar
    Bijdrager
    Post count: 17

Ik heb inmiddels de eerste hoofdstukken gelezen en hoop snel verder te kunnen lezen want ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Op bladzijde 18 kwam ik wel een stukje tekst tegen waar ik wel even raar van stond te te kijken en die ik niet verwacht had in een spannend boek over een onbekend wezen. De tekst die ik bedoel is deze.

“Nu glimlachte de joodse man warempel en begaf zich naar de kassa. Eenmaal buiten gehoorafstand fluisterde Frank tegen George: ‘Weer één die ze in Auschwitz vergeten zijn.’ “

Gelukkig keurt George de volgende bladzijde de uitspraken van Frank af en is daarmee meteen duidelijk hoe de verstandhouding tussen die twee is.

karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 32

Ik heb nog een zeventig pagina’s te gaan. Tot nu toe ben ik, behalve die Saskia hierboven noemt, geen opmerkelijke citaten tegengekomen.

Het verhaal ontwikkelt zich wel ongeveer als ik verwachtte. De verdere opmerkingen daarover zullen in de volgende onderdelen van de leesclub aan bod komen.

Opvallend is dat ik nog geen hinderlijke fouten ben tegengekomen. Soms een Vlaamse zinsopbouw, maar dat is in dit boek niet hinderlijk en bederft het leesplezier niet.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik ben niet echt citaten tegengekomen die ik de moeite waard vond om hier neer te zetten. Wel heb ik op meerdere momenten gelachen zoals bijvoorbeeld bij de handeling eten geven aan het dier en George zijn schrikreacties. Ook de benaming in combinatie met de TMNT, geweldig!
    De verhaallijn verliep wel zo ongeveer als ik verwachten. Zonder te spoileren kan ik daar niet zoveel over zeggen dus ik hou het hier even bij.

fantje
    Bijdrager
    Post count: 30

Ik ben nu aan blz 127, begin van hoofdstuk 15.
    Wat me tot hiertoe is opgevallen is dat George echt een braaf man is hoor. Niet vele zouden reageren zoals hij. Soms zelf zo dat ik het me niet kan voorstellen dat iemand zo zou reageren. Bv zomaar terug aan de slag gaan, dan moet hij die job wel heel graag doen.
    Ik miste ook een extra zin toen George de foto bij google afbeeldingen uploade en dan? pas later komt hij er even op terug dat hij er een opmerking bij plaatste, hoe doe je dat bij google afbeeldingen? of is het ergens anders? Dat is me niet helemaal duidelijk.
    Op pagina 111 vind ik deze zin raar: Na een tijdje vroeg hij zich af ongerust waar ze bleef en …
    Verder geen opmerkingen, ik vind dat het vlot leest en ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 50

Allereerst excuses dat ik nu pas online kom maar heb in het ziekenhuis gelegen en was niet in de gelegenheid om reacties te plaatsen.
    Heb het boek inmiddels gelezen en onderstaande mijn antwoorden:

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

Nee, ben ook niet echt interessante en/of opmerkelijke citaten tegengekomen die het vermelden waard zijn.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?

Jazeker, na het lezen van de samenvatting op de kaft…. ontwikkelt de verhaallijn zich wel zoals ik het mezelf had ingebeeld.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Weinig tot géén ‘storende’ fouten tegengekomen alleen de zinsopbouw op –>
    blz 189 Met een schop in de hand bleef op een meter van het gat staan –> deze zinsopbouw klopt/loopt niet

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 51

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Nee, niet tegen gekomen

Ik wist niet wat ik moest verwachten maar tijdens het lezen werd het voorspelbaar. Toen verliep het zoals verwacht.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Nee, niet tegen gekomen

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 55

Twee citaten die ik grappig vind door de onverwachte gedachtenassociatie.
    P.35 Er kwamen twee kippen en hij prees zich gelukkig dat hun tuin niet groter was, of ze had er een varken bij gezet.
    p.182 Het was een feest voor het oog en voor de bladluizen, merkte George toen hij de lupines nader bestudeerde. (geestige variant op klassieker “de bruid was in tule en tranen”)

I. Splinter => ik wil niet beweren dat ik de plot op voorhand had kunnen uittekenen, maar terwijl het verhaal zich ontwikkelt merkte ik toch niets dat mijn verwachtingen tegensprak.
    II. Droom => hier komt een kruispunt waar heel wat opties open staan, inclusief enkele die vanuit het genre gezien logisch te verwachten zijn
    III. Zwart => vanaf hier klopt er niets meer en moest ik mijn verwachtingen tot de uiteindelijke ontknoping omgooien en bijstellen. “Een thriller met tanden” krijgt een heel andere betekenis.

Algemeen had ik meer op spannende scènes met het monster gerekend en minder de nadruk op de psychologie binnen de relatie verwacht.

Volgens mij een spellingsfout:
    p.74 Het bed schudde toen zich naar hem draaide. -> “ze” ontbreekt

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 171

1.Opmerkelijk citaat:
    Zijn oor zag eruit als een half opgegeten oesterzwam.
    Hier heb ik een helder beeld bij, onlangs heb ik heerlijke oesterzwammen verorberd. Als deze in half opgegeten versie aan iemands hoofd zouden zitten, dan gaat de zin in eten meteen over.

2.Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Het verhaal verloopt nagenoeg naar mijn verwachtingen. Alleen had ik een ander einde verwacht.

3. Ik ben geen taalfouten en vreemde zinsconstructies tegen gekomen.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 74

Opmerkelijke citaten ben ik niet tegengekomen. Wel wat vlaamse uitdrukkingen zoals rechtstaan. Dit is echter geen probleem want het is duidelijk wat bedoeld wordt.
    De verhaallijn is in het eerste deel van het boek redelijk voorspelbaar. Halverweg het boek tot het eind is toch wel verrassend. Daar gaat het anders verder als ik verwacht had en dat is juist leuk.
    Taalfouten ben ik niet tegen gekomen.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Ik ben nu over de helft en hoop het boek vandaag uit te lezen.

Ik heb tot nu toe geen opmerkelijk citaten gevonden en ook geen kromme zinnen of taalfouten. Het verhaal leest makkelijk en weet me te boeien. Ik ga er de rest van de dag mijn tanden inzetten. Tot nu toe loopt het volgens verwachting maar blijkbaar staan er nog wat verrassingen op me te wachten.

Oh ja en gelukkig nieuwjaar iedereen!

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Ik heb het nu uitgelezen en het was leuk en verrassend zoals Ans al beloofde. Af en toe las ik enkele Vlaamse uitdrukkingen. Ik vind het zo stom om te zeggen dat ze niet stoorden maar ik zeg het toch ;-).
    Ik vond de verhaalwendingen die vooral na de tweede helft optreden het boek interessant maken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.