15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #12611 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 261

Spanning: 8 punten, omdat het speurdersduo zelf bang was voor Mr.Cream en zijn organisatie, speelde die angst steeds een rol bij hun speurwerk wat maakte dat je als lezer ook spanning voelde. Later bleek deze ook terecht te zijn en ontstonden er een paar spannende situaties (vooral om Neddy te bevrijden).

Plot: 8 punten, omdat er voldoende verhaallijnen ontstonden en in de ontknoping verrassende elementen kwamen.

Leesplezier: 7,5 punten, omdat Ik dit boek graag gelezen heb en geboeid bleef door het verhaal en de personages. Ik scoor hier wel iets lager, omdat de inhoud van het boek niet erg bleef hangen.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het een goed leesbaar boek is, dat niet alleen het mysterie weergeeft, maar ook informatie geeft over het Londen rond 1900.

Originaliteit: 7 punten, omdat ik vind dat Finlay met Arrowood wel erg op Sherlock Holmes leunt.

Psychologie: 6 punten, omdat er in dit eerste deel nog weinig diepgang of ontwikkeling te ontdekken is.

Gemiddelde beoordeling: .7,5 punten (44,5:6=7,4)

AT
    Bijdrager
    Post count: 112

Spanning: 7 punten, omdat ik het niet echt spannend vond waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat, maar wel heel graag wilde weten wie de dader was.

Plot: 7 punten, omdat het een goed, langzaam opgebouwd complex plot is.

Leesplezier: 8 punten, omdat Finlay goed schrijft, er af en toe leuke twists in zitten.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het gemakkelijk en ontspannend leest.

Originaliteit: 7 punten, omdat de historische setting echt iets toevoegt.

Psychologie: 3 punten, omdat er weinig ontwikkeling van karakters is en er ook weinig gebeurt op dat vlak. Zelfs het overlijden van Barnetts vrouw wordt nauwelijks uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 6,7 punten

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 346

Spanning: 8 punten, omdat het boek weliswaar niet veel spannende momenten heeft, het wel de juiste hoeveelheid heeft en voldoende afwisseling..

Plot: 7 punten, omdat het iets te voorspelbaar was.

Leesplezier: 9 punten, omdat het boek lastig weg te leggen is en blijft boeien.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat boeiend, maar soms iets te beschrijvend.

Originaliteit: 7 punten, omdat er veel boeken in deze stijl zijn.

Psychologie: 7 punten, omdat dat net iets te weinig uitgewerkt is.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 132

Spanning: 7 punten, omdat ik niet op het puntje van mijn stoel zat tijdens het lezen.
    Plot: 7 punten, omdat ook deze niet erg spannend was.
    Leesplezier: 7 punten, omdat ik soms wel een hekel kreeg aan het drankmisbruik van Arrowood.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat het nergens moeilijk wordt, de zinnen zijn niet te lang en lopen lekker.
    Originaliteit: 7 punten, omdat er nergens over nagedacht moest worden, wel was het leuk om over Londen in 1875 te lezen.
    Psychologie: 4 punten, omdat de karakters nog niet erg tot ontplooiing komen.

40:6= 6,6

yv87
    Bijdrager
    Post count: 147

Spanning: geen punten, omdat een detective niet draait om spanning maar om de zoektocht.
    Mocht dit niet akkoord zijn, hoor ik dit graag, dan pas ik het uiteraard aan.

Plot: 7 punten, omdat alle losse eindjes worden vastgeknoopt en het eind van het boek je een goed gevoel geeft. Dat het standaard was, geeft toch wel wat minpuntjes.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik steeds weer verder wilde lezen en het gewoon een lekker verhaal was.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het vlot weg las en de humor erin heerlijk verfrissend was.

Originaliteit: 5 punten, omdat het buiten een paar kleine puntjes niets verschilt van andere detectives. ZONDE!!

Psychologie: 4 punten, omdat eigenlijk alleen Barnett een ontwikkeling doormaakt en de rest van de karakters flink achterblijft.

Gemiddelde: 33/5 = 6,6/10 -> 3 sterren

maryam
    Bijdrager
    Post count: 256

Spanning: 6 punten, omdat er niet echt veel spanning in het verhaal zit, wel in sommige scenes, maar niet het hele boek.

Plot: 7 punten, omdat het knap is om zoveel puzzelstukjes aan het einde van een verhaal bij elkaar te laten komen en er 1 gehaal van te maken.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik wel wilde weten hoe het verhaal eindigde maar ik me soms ook stoorde aan bv tirade van Arrowood.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat de schrijfstijl vlot was en de Engelse humor mij wel aanspreekt.

Originaliteit: 6 punten, omdat alleen Arrowood als tegenstander van Sherlock Holmes origineel is, verder een doorsnee detective.

Psychologie: 5 punten, omdat de psychologische aspecten erg onderbelicht blijven, je krijgt als lezer zelfs weinig mee met wat het overlijden van zijn vrouw doet met Mr Barnett.

Gemiddelde beoordeling: 6,5 punten

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 292

Spanning: 8 punten, omdat ….ik er toch voldoende variatie in vond en het verhaal me toch nog verrast heeft

Plot: 7 punten, omdat …sommige delen van de plot wel te verwachten waren

Leesplezier: 8 punten, omdat ….ik de humor erin wel tof vond

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ….het gemakkelijk te lezen is en je de sfeer opsnuift van de 19e eeuw in londen

Originaliteit: 8 punten, omdat ….ik het wel grappig vond hoe William altijd afgeeft op Sherlock terwijl hij hem wel nadoet en wilt overtroeven

Psychologie: 7 punten, omdat ….er niet zoveel emoties in het verhaal te vinden zijn

Gemiddelde beoordeling: 7,6 punten

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 138

Spanning: 9 punten, omdat het geen thriller is, maar de auteur constant de spanning opbouwt naar het vinden van Thierry, en dan helemaal opnieuw naar de eindontknoping toe.

Plot: 8 punten, omdat de verhaallijnen goed in mekaar zitten, maar een aantal onderdelen zoals de Ierse kwestie toch wat te zwaar zijn voor een detectiveverhaal.

Leesplezier: 10 punten, omdat ik verzot ben op spannende verhalen uit de Victoriaanse tijd en ik dit boek op 2 dagen heb uitgelezen.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat ik een schrijfstijl verwachtte die beter past bij de Victoriaanse tijd, nu ontbrak dat stukje sfeer.

Originaliteit: 8 punten, omdat de plot en de personages uniek zijn, maar enkel als combinatie.

Psychologie: 7 punten, omdat de personages in de loop van het verhaal al erg goed omkaderd worden maar nog niet veel diepgang vertonen.

Gemiddelde beoordeling: 8,2

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 121

Spanning: 7 punten, omdat ik het heerlijk vermakelijk verhaal vind. Niet altijd mega spannend of uitspattingen maar constant een lichte spanningsboog.

Plot: 7 punten, omdat het voor mij hier en daar enigszins voorspelbaar was (gevolg van teveel lezen ben ik bang 😉

Leesplezier: 9 punten, omdat ik echt oprecht genoten heb van de speurtocht en ik de humor ook erg kon waarderen.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat de bewoording goed in het tijdsbeeld past, door subtiele omgevingsbeschrijvingen je in het Londen van 1895 waande en ik het tof vond om vanuit Barnett te lezen en niet vanuit Arrowood.

Originaliteit: 8 punten, omdat de schrijver gekozen heeft om vanuit Barnett te schrijven en een andere onbekende detective gekozen heeft voor zijn verhaal.

Psychologie: 7 punten, omdat je zeker wel de karakters leert kennen maar hier meer uit gehaald had kunnen worden. Typisch mijn smaak 😉

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten.

Remko Meddeler
    Bijdrager
    Post count: 5

Spanning: 5 punten, omdat mijn gedachten te vaak afdwaalden naar dingen die niets met het boek te maken hadden. Arrowood bevat zeker enkele spannende passages, maar tussen die passages viel het te vaak stil.

Plot: 3 punten, omdat het te weinig verrassing en wending bevatte.

Leesplezier: 7 punten, omdat de setting fijn is en het venijn tussen Barnett en Arrowood nieuwsgierig maakte.

Schrijfstijl: 3 punten, omdat ik nergens iets bijzonders tegenkwam. Ik had wel ergernisjes, maar die waren mogelijk door de vertaler gemaakt en door de redacteur over het hoofd gezien.

Originaliteit: 2 punten, omdat ik niets las wat ik al niet eerder las.

Psychologie: 6 punten, omdat de geesten van zowel Arrowood als Barnett me nieuwsgierig maakten naar hun verleden samen.

Totaal: 4,3 punten.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 184

Spanning: .6. punten, omdat …. Het soms een beetje saai Werd en veel uitleg werdt gegeven

Plot: .6. punten, omdat …. Het was een klein beetje voorspelbaar

Leesplezier: .6. punten, omdat …. Geen moeilijke woorden en leuk lezen

Schrijfstijl: .6. punten, omdat ….het vlot ging,was de schrijfstijl ook top

Originaliteit: .6. punten, omdat …. Sherlock Holmes is een goede speurder en zo’n boeken lees ik wel graag

Psychologie: .6. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling 6 punten

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 394

Spanning: 7 punten, omdat er wel spanning in zit maar zeker niet overheersend maar juist subtiel.

Plot: 8 punten, In de zoektocht wist de auteur goede wendingen in het verhaal te verwerken

Leesplezier: 8 punten, het verhaal wist me geboeid te houden waardoor je met plezier zit te lezen.

Schrijfstijl: 8 punten, het is prettig geschreven

Originaliteit: 7 punten, omdat het verhaal vanuit een personages is geschreven die niet de hoofdpersoon is.

Psychologie: 5 punten, er is wel wat psychologie aanwezig maar er wordt niets mee gedaan

Gemiddelde beoordeling: 43 punten : 6 = 7,16

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 86

Spanning: 7 punten, het was niet echt spannend, al vond ik het knap dat na de eerste spanningsboog er meteen een tweede volgde

Plot: 8 punten, een goed uitgewerkt verhaal wat uiteindelijk een andere insteek bleek te hebben

Leesplezier: 9 punten, vlot geschreven, rake typeringen voor de tijdgeest, subtiele humor

Schrijfstijl: 7 punten, ik miste het verschil in woordkeuze tussen de personages, waarmee het toch typisch Britse klasseverschil getypeerd kan worden

Originaliteit: 7 punten, de setting geleend van Arthur Conan Doyle, het verhaal was voor mij nieuw

Psychologie: 6 punten, geen psychologische diepgang, slechts typering, maar dat past wel bij het boek

Eindoordeel 44:6 = 7,3

maria
    Bijdrager
    Post count: 373

Spanning: 7,5 punten, omdat er telkens wel weer wat gebeurde en je niet wist hoe het afliep

Plot: 7 punten, omdat je dat in het begin van het boek nog niet kon vermoeden.

Leesplezier: 8,5 punten, omdat het heel prettig las vanuit het perspectief waarbij de hoofdpersoon door een medewerker wordt bekeken.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat er weinig fouten inzaten en het prettig te lezen was.

Originaliteit: 8 punten, omdat het perspectief voor mij heel verrassend was….Was voor mij een van de eerste detectives, dus weinig vergelijkingsmateriaal

Psychologie: 8 punten, omdat Arrowood verder doordenkt door al hetgeen hij over het menselijk brein gelezen heeft.

gemiddelde is een 7,8

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.