Home Forums Leesclub 88: Arizona blues Arizona blues, Na het lezen #2

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #16242 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Elvin Post prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeArizona blues  meer een Amerikaanse thriller omdat het verhaal zich daar ook afspeelt? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Elvin Post  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Arizona blues is de vierde thriller van  Elvin Post. Ga je na het lezen van  Arizona blues, de volgende boeken van hem ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Elvin Post  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 205

De plot
    In dit boek zijn meer verhaallijnen en meer plots. Mijn inziens gaat het om de ontwikkeling van Karen, wat doet het verblijf haar, wat doen de gebeurtenissen bij haar en wat betekent dat voor de keuzes die zij maakt of gaat maken. Daarnaast gaat het over de personen die aandacht voor Gerald hebben en wat er met Gerald en met die personages gebeurt. Die verhaallijnen zijn goed opgebouwd, daar waar het in het begin wat verwarrend is, omdat je met veel personages kennis maakt zonder dat je dat aan elkaar kunt linken. Ik had overigens verwacht dat het Ufo-gebeuren meer een rol zou spelen in dit boek, maar vindt het voor de verhaallijnen meer een bijzaak. Ik had bij Karen een iets ander einde verwacht. Rondom Gerald had ik het einde wel verwacht, maar in die verhaallijn waren wel een paar dingen onverwacht. Zo heb ik bijvoorbeeld ook moeten lachen om de rol die de buren van het trailerpark toebedeeld kregen.

Algemeen
    Het boek leest makkelijk en ik kon me makkelijk concentreren. Niet elk personage sprak me aan, wat maakte dat ik bv bij een scene vanuit zo’n persoon iets minder graag doorlas. Omdat ik de schrijfstijl van Elvin Post heel goed vind en door de afwisseling, zijn actief taalgebruik en dingen die ik gewoon grappig vond, is dit een lekker leesbaar boek.
    Ik vind Arizona blues een Amerikaanse thriller. Niet alleen omdat het zich in Amerika afspeelt, maar ook om de soms onbegrensde mogelijkheden in Amerika, als het om wapens en grote verhalen gaat. En ik moest ook aan Amerikaanse films denken. Tja en het is een thriller omdat er iets strafbaars gebeurt, omdat er mogelijk nog iets ergers gaat gebeuren en omdat het gaat om wie dat waarom heeft gedaan. Maar het boek is wat breder dan alleen een thriller, vind ik.
    Toen mij gevraagd werd waarom ik dit boek wilde lezen schreef ik dat ik had gelezen dat “ie kluchtig aandoet en een sterk plot heeft”. Dat is zodanig bevestigd dat ik dit boek typeer als een soms wat kluchtig aandoende thriller met sterke verhaallijnen.

Dit boek
    Arizona blues is een veelzijdig boek en geen doorsnee thriller. Dit boek onderscheidt zich door de schrijfstijl, het kluchtige, de humor en de muziek die ook een rol speelt.
    Ik vond Arizona blues een leuk boek om te lezen en ben benieuwd of de andere boeken van Elvin Post vergelijkbaar zijn. Ik verwacht dus dat ik zeker nog een boek van hem ga lezen (gezien de hoge leesstapel niet meteen alle drie).
    Elvin Post heeft gelukkig al meer boeken geschreven, dus ik ga er vanuit dat hij gewoon door blijft schrijven! Dat advies heeft hij van mij niet meer nodig………

ovar
    Bijdrager
    Post count: 47

Wat vind je van het plot?
    Het plot zit goed in elkaar. Het is logisch; er is geen sprake van een deus ex machina, waardoor er plots iets uit de lucht komt vallen, waardoor de lezer nooit kon bevroeden hoe het af zo lopen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot zit goed in elkaar, wellicht niet heel verrassend, maar toch zo in elkaar gestoken dat de spanning erin blijft.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Eigenlijk is het eind niet erg verrassend, maar Elvin Post weet het zo te verwoorden dat je toch geboeid blijft lezen en benieuwd bent hoe het afloopt.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Uiterst boeiend? Ik las het in één adem uit.

Vind je de schrijfstijl van Elvin Post prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het verhaal is goed geschreven in een hele goede stijl, veel beter dan bijvoorbeeld de bestsellers van Suzanne Vermeer die in mijn optiek in een kinderlijke stijl zijn geschreven.

Vind je Arizona blues meer een Amerikaanse thriller omdat het verhaal zich daar ook afspeelt? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind Arizona Blues in ieder geval geen typisch Nederlandse thriller; niet omdat het in de VS speelt, maar door de opbouw en de schrijfstijl, die in de buurt komt van ‘grote’ Amerikaanse schrijvers als Grisham. Het boek opent met twee verhaallijnen die op een natuurlijke manier bij elkaar komen.

Stel…. Elvin Post vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Swingend!

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is een uniek boek, omdat het een boek is van een Nederlandse schrijver die schrijft alsof hij een goede Amerikaanse schrijver is. Zijn stijl is prima en hij weet goed om te gaan met verhaallijnen die samenvloeien.

Arizona blues is de vierde thriller van Elvin Post. Ga je na het lezen van Arizona blues, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ja, die ga ik zeker ook lezen. Ik hoop dat hij er deze keer wat korter over doet met het presenteren van een nieuw boek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Elvin Post mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, Elvin Post weet precies hoe je goed schrijft. Adviezen van mij heeft hij beslist niet nodig.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 14

De plot

Het plot met Peggy Sue en Gerard had ik wel zo verwacht. Het plot van Karen vond ik wel spannend wel een beetje zo verwacht.

Vond het plot goed in elkaar zitten.

Vond het einde niet echt verrassend had het wel een beetje zo verwacht.

Algemeen

Ik vond het zeker een boeiend verhaal ik zat eigenlijk al vanaf het begin in het verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Elvin Post prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Vind de schrijfstijl van Elvin Post lekker makkelijke weg lezen.

Vind jeArizona blues meer een Amerikaanse thriller omdat het verhaal zich daar ook afspeelt? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind Arizona blues meer een buitenlandse thriller dan een nederlandse thriller. Door de schrijfstijl van Elvin Post vindt ik het meer een amerikaanse thriller

Stel….Elvin Post vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Vond het boek niet erg realistisch ivm het onderwerp Ufo’s. Maar ik vond het verhaal daarom heen wel erg spannend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is geen boek zoals er zoveel van zijn, mede door de schrijfstijl van Elvin Post.

Arizona blues is de vierde thriller van Elvin Post. Ga je na het lezen van Arizona blues, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ja ik ga zeker nog meer boeken lezen van Elvin Post. Vindt zijn schrijfstijl wel lekker om te lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Elvin Post mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Mijn advies zou zijn ga zo lekker door met schrijven.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 54

De plot
    Niet echt heel verrassend, een einde zoals ik dat al lezend had verwacht.
    Ik vind het heel mooi om te zien hoe de verschillende verhaallijnen in het boek uiteindelijk tot het plot samen geweven worden. Niet heel spannend, maar wel mooi hoe het verhaal in elkaar zit.
    Eigenlijk verklap ik dit in de vorige vraag al. Vond het niet heel verrassend maar wel een goed/mooi einde.

Algemeen
    Ik vond het een goed boek om te lezen. Het leest vlot weg en houdt je aandacht zeker vast.
    Ik vind dat Elvin een hele prettige, eenvoudige schrijfstijl hanteert. Hierdoor leest het verhaal vlot en heb je het boek zo uit.
    Vind je Arizona blues meer een Amerikaanse thriller omdat het verhaal zich daar ook afspeelt? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Eigenlijk wel denk ik. De grote’ verhalen en het wapengebruik zal je bv hier in Nederland niet zo snel tegen komen, is wel typisch Amerikaans. Overigens vind ik dat het boek meer omvat dan alleen een thriller. Een echte thriller geeft voor mij meer spanning en daarbij zit ik vaak letterlijk op het puntje van de stoel. Dat had ik bij Arizona Blues niet! Maar een heerljk verhaal was het zeker.
    Stel….Elvin Post vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Niet altijd even realistisch maar wel een heerlijk verhaal.

Dit boek

Uniek wil ik het niet noemen, maar het is wel een boek dat anders is doordat een Nederlandse schrijver een Amerikaans verhaal neerzet. Knap gedaan!
    Arizona blues is de vierde thriller van Elvin Post. Ga je na het lezen van Arizona blues, de volgende boeken van hem ook lezen?Eerst niet, maar zou zeker later wel geinteresseerd zijn.
    Lekker zo doorgaan. Vooral van dit soort vlot leesbare verhalen blijven schrijven!

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 111

Plot:
    Het middelpunt van het verhaal is wat mij betreft de (al dan niet waargebeurde) ontvoering van de aliens. Alle verhaallijnen komen daarin samen. Juist over dit deel wordt geen uitsluitsel gegeven en dat is wat mij betreft volledig passend in dit boek. De individuele verhaallijnen krijgen wel een eigen eind. Ook overeenkomend met de sfeer van het verhaal. Post bouwt de structuur van al deze lijntjes secuur op. Geen stap teveel. Niets te weinig. Het eind komt niet met een knal, maar is wat mij betreft toch wel verrassend omdat er meerdere mogelijkheden waren.

Geen hemeltergende spanning, maar toch heeft Post mijn aandacht constant vast weten te houden. Nooit uit de bocht vliegend waren de beschrijvingen van de personages bij vlagen absurdistisch. Heel knap om dit dan toch geloofwaardig te houden.
    Arizona Blues geeft de desolate, dorpse sfeer van de USA goed weer. Het trailerpark gebeuren, het motel voor “ontvoerden”, de gastvrijheid voor Karen, dat gaf mij een typisch Amerikaans gevoel.
    Arizona Blues is een absurdistisch realistisch, coming of age verhaal.

Het unieke van dit boek vind ik het in het midden laten of de ontvoering nu echt heeft plaats gevonden of niet. Juist door geen oordeel te geven wint het verhaal aan geloofwaardigheid en waarde. Niet eerder las ik iets van deze auteur. Arizona Blues maakt zeker dat ik komende boeken en wellicht ook reeds verschenen boeken op mijn lijst zal zetten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.