11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 104

Misschien ligt het aan mij maar ik mis iets over Jerry Hasting. Op een gegeven moment zegt Vincent dat hij niet belangrijk is – is dat het en wordt er verder niet naar hem gezocht?

Je hebt gelijk! Jerry Hasting is een schuilnaam van Ed, alleen is de scene waarin dat werd verteld gesneuveld. Op mijn lijstje met aantekeningen staat dat iemand daar nog ergens iets over moest zeggen, maar dat is dus niet gebeurd…. Zo zie je maar, in deze hele puzzel van duizenden stukjes is er toch eentje vergeten….

Maar Jerry bestaat dus niet, het is een van de namen die Ed gebruikt tijdens zijn moorddadige zeiltochten.

Wordt het ook niet duidelijk dat Jerry en Ed één en dezelfde figuur zijn als ze op zoek zijn naar de Freedom4All? Ik heb tevergeefs geprobeerd het stukje terug te vinden…maar ik meen me te herinneren dat ze op zoek zijn naar de boot van Jerry…en dat ze dan Ed zien wegvaren. Of heb ik me dat verbeeld?

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 119

Hey Isa,

Hoe kom je op het idee om een trilogie te schrijven? Je hebt daar toch veel inspiratie voor nodig?

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 197

Dag Isa,

Ik heb de andere delen niet gelezen maar ik ben blij met het overzicht van de vorige delen en ik heb ondertussen deel 1 al gekocht en ga dat zeker ook lezen.
    Ga je nog een serie schrijven met andere personages of word het volgende boek één verhaal zonder vervolg?

IsaMaron
    Bijdrager
    Post count: 15

Misschien ligt het aan mij maar ik mis iets over Jerry Hasting. Op een gegeven moment zegt Vincent dat hij niet belangrijk is – is dat het en wordt er verder niet naar hem gezocht?

Je hebt gelijk! Jerry Hasting is een schuilnaam van Ed, alleen is de scene waarin dat werd verteld gesneuveld. Op mijn lijstje met aantekeningen staat dat iemand daar nog ergens iets over moest zeggen, maar dat is dus niet gebeurd…. Zo zie je maar, in deze hele puzzel van duizenden stukjes is er toch eentje vergeten….

Maar Jerry bestaat dus niet, het is een van de namen die Ed gebruikt tijdens zijn moorddadige zeiltochten.

Wordt het ook niet duidelijk dat Jerry en Ed één en dezelfde figuur zijn als ze op zoek zijn naar de Freedom4All? Ik heb tevergeefs geprobeerd het stukje terug te vinden…maar ik meen me te herinneren dat ze op zoek zijn naar de boot van Jerry…en dat ze dan Ed zien wegvaren. Of heb ik me dat verbeeld?

Ja, er zijn verschillende momenten in het boek waarop je als oplettende lezer wel kunt weten dat Jerry en Ed dezelfde persoon zijn, ik moet bekennen dat ik nu uit mijn hoofd niet precies weet waar. Misschien zou ik dit voor een herdruk eens even op moeten zoeken en net iets ‘vetter’ moeten aanzetten…

IsaMaron
    Bijdrager

Hey Isa,

Hoe kom je op het idee om een trilogie te schrijven? Je hebt daar toch veel inspiratie voor nodig?

Ik wilde graag een serie schrijven om de hoofdpersonen iets langer bij me te kunnen houden. Soms raak je gehecht aan de hoofdpersonen, maar als het boek klaar is moet je weer afscheid nemen. Ik wilde proberen een aantal boeken te schrijven met dezelfde personages. Je hebt er veel inspiratie voor nodig, daar heb je gelijk in, maar daaraan had ik geen gebrek. De rode draad had ik meteen in mijn hoofd en ook de kleinere verhalen die tussendoor spelen. En de personages hebben mij ook geholpen, voor mij waren ze inspirerend genoeg om 1300 bladzijden te kunnen schrijven 🙂

IsaMaron
    Bijdrager

Dag Isa,

Ik heb de andere delen niet gelezen maar ik ben blij met het overzicht van de vorige delen en ik heb ondertussen deel 1 al gekocht en ga dat zeker ook lezen.
    Ga je nog een serie schrijven met andere personages of word het volgende boek één verhaal zonder vervolg?

Het volgende boek wordt inderdaad een op zichzelf staande thriller. Door het grote enthousiasme van de Noordzeemoorden-lezers werd ik bijna verleid om nog een verhaal over Kyra en Maud te gaan schrijven, maar ik ga eerst aan de slag met een ander verhaal dat me al een tijdje bezig houdt.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 97

Ja, er zijn verschillende momenten in het boek waarop je als oplettende lezer wel kunt weten dat Jerry en Ed dezelfde persoon zijn, ik moet bekennen dat ik nu uit mijn hoofd niet precies weet waar. Misschien zou ik dit voor een herdruk eens even op moeten zoeken en net iets ‘vetter’ moeten aanzetten…

blz 302 en daarvoor, zitten ze achter ed aan. op 302 vragen ze naar de boot van de fam killroy. dan blijkt dat de boot, de Freedom4all, n paar dagen geleden weggevaren is.
    blz 332 Jan Anne vraagt naar Ed en gaat ook nog achter Jerry Hastings aan. Dan gaan ze naar de garage boxen. Daar blijkt 1 van Vincent te zijn en op de lijst vinden ze de naam van Jerry Hastings. Maud vraagt zich op blz 397 een keer af of Ed en Jerry misschien dezelfde persoon zijn.
    Maar ze hadden toch een goeie omschrijving van Jerry, vroegen ze zichzelf dan niet af of Jerry en Ed dezelfde waren toen ze Ed voor ‘t eerst zagen?
    Blz 399 vraagt Kyra zich nog af of Ed en Jerry misschien beide aanwezig zullen zijn.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 119

Hoe kwam je op het idee om een triologie te schrijven.

Ga je ook nog triologie’s schrijven of enkel enkele boeken

IsaMaron
    Bijdrager

blz 302 en daarvoor, zitten ze achter ed aan. op 302 vragen ze naar de boot van de fam killroy. dan blijkt dat de boot, de Freedom4all, n paar dagen geleden weggevaren is.
    blz 332 Jan Anne vraagt naar Ed en gaat ook nog achter Jerry Hastings aan. Dan gaan ze naar de garage boxen. Daar blijkt 1 van Vincent te zijn en op de lijst vinden ze de naam van Jerry Hastings. Maud vraagt zich op blz 397 een keer af of Ed en Jerry misschien dezelfde persoon zijn.
    Maar ze hadden toch een goeie omschrijving van Jerry, vroegen ze zichzelf dan niet af of Jerry en Ed dezelfde waren toen ze Ed voor ’t eerst zagen?
    Blz 399 vraagt Kyra zich nog af of Ed en Jerry misschien beide aanwezig zullen zijn.

Ik ga dit meenemen in de herdruk die gaat verschijnen!! Dankjewel, ik ga het wat duidelijker maken want het is niet de bedoeling dat je ernaar moet raden. Top!

maria
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik heb in het boek geen antwoord gekregen op het feit dat de messen zo recht gericht na de moord op de bejaarden waren gelegd. De twee waren behoorlijk agressief te werk gegaan, als “gewone”jongens en om daarna alles zo netjes neer te leggen?? Dan raak je als normaal persoon toch in paniek en dan ook nog zo weinig sporen!
    Waar is het omega teken van de folie gebleven? en waarom folie gebruikt.
    Waarom was Vincent zo geordend.
    Er zou volgens blz 43 een gesprek zijn met Willem Jansen de conrector, ex vriend van Carla. Heb ik volgens mij niet gelezen.
    Zo ook met Willem de Jong de wiskunde docent op blz 29. Juist als rechercheur moet je dat niet vergeten dan wel een ander er op zetten.
    De vraag naar de naam Jerry Hasting of dat een bijnaam van Vincent was is zie ik net al beantwoordt, maar hij werd door niemand zo aangesproken, dus hadden we dat niet kunnen weten als je alleen deel vier hebt.
    Waarom moest Ed altijd het oudste meisje hebben.
    Als Vincent zo’n walging van zijn moeder heeft waarom moeten al die dode meisjes naar haar opkijken??
    Ik vond het niet logisch dat een oud huis waar een modern hek en een muur omheen gebouwd is niet opvalt bij de politie als ze gaan kijken.
    Knap dat je zoveel walgelijks kan schrijven en ik vind het jammer dat ik niet de eerste drie delen had gelezen dit mede i.v.m. de ontwikkeling van de personages en het verhaal.

IsaMaron
    Bijdrager

Hi Maria, ik heb de antwoorden tussen jouw vragen geschreven:

Ik heb in het boek geen antwoord gekregen op het feit dat de messen zo recht gericht na de moord op de bejaarden waren gelegd. De twee waren behoorlijk agressief te werk gegaan, als “gewone”jongens en om daarna alles zo netjes neer te leggen?? Dan raak je als normaal persoon toch in paniek en dan ook nog zo weinig sporen!

Deze zaak is echt gebeurd en deze details komen dus uit de werkelijkheid. Ik weet niet waarom ze het zo hebben neergelegd. Het wijst er op dat ze aan de ene kant in een soort woedende razernij zijn beland, maar daarna toch bij zinnen zijn gekomen (of althans in elk geval de dader die de wapens zo heeft neergelegd). Het gezicht van de vrouw was ook afgedekt, wat toch wijst op iets van schaamte over de daad, of schuldgevoel, want dit gebeurt meestal om het slachtoffer (voor de dader) minder menselijk te maken. Het is gemakkelijker om een ‘object’ te steken, dan een mens. In werkelijkheid waren er ook heel weinig sporen, en pas iets van 14 jaar later is de zaak opgelost met behulp van DNA technieken die eerder nog niet bestonden.

Waar is het omega teken van de folie gebleven? en waarom folie gebruikt.

Waarom de folie is gebruikt weet ik niet. Maar het feit dat het in een omega teken lag was werkelijk zo. Na veel gepuzzel kwam de politie er achter dat de folie kennelijk vanzelf in een dergelijke vorm valt als je het neergooit. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar de politie is met dit spoor gestopt omdat het nergens toe leidde. Had ik wel kunnen vermelden, maar ik probeer een afweging te maken tussen alle details die er zijn. Niet alle lezers vinden al die details prettig. Het kan ook verwarrend zijn. Misschien neem ik het voor een volgende druk toch op.

Waarom was Vincent zo geordend.

dat is nu eenmaal zijn karakter. Hij is de planner van beide. Ed is de chaoot.

Er zou volgens blz 43 een gesprek zijn met Willem Jansen de conrector, ex vriend van Carla. Heb ik volgens mij niet gelezen.
    Zo ook met Willem de Jong de wiskunde docent op blz 29. Juist als rechercheur moet je dat niet vergeten dan wel een ander er op zetten.
    Hmmm, ik dacht dat ik de naam gecorrigeerd had want het gaat om een en dezelfde persoon. Ik ga het nakijken in mijn laatst naar de uitgever verstuurde versie, maar ook in dit geval zal het voor een volgende druk dus aangepast moeten worden. Het klopt dat Maud niet meer met hem spreekt. Ze denkt er een paar keer aan maar dan raakt de zaak in een stroomversnelling en komt ze er niet meer aan toe. Ik denk dat het in de werkelijkheid ook zo gaat, niet overal is tijd voor. Ik probeerde hiermee juist die echte, dagelijkse (imperfecte) werkelijkheid te benaderen.

De vraag naar de naam Jerry Hasting of dat een bijnaam van Vincent was is zie ik net al beantwoordt, maar hij werd door niemand zo aangesproken, dus hadden we dat niet kunnen weten als je alleen deel vier hebt.

Dat klopt. Ik heb het zo proberen te schrijven dat als je alleen deel 4 leest het wel te begrijpen is allemaal, maar je mist wel iets als je de eerdere delen niet hebt gelezen. Dat is natuurlijk inherent aan een serie.

Waarom moest Ed altijd het oudste meisje hebben.

Dat is zijn eigen waanidee. Een fixatie. Als in een sprookje van Grim (hij zegt iets dergelijke ook): geef me je oudstgeborene en je zult… (rijk zijn, vruchtbaar worden… noem maar iets op).

Als Vincent zo’n walging van zijn moeder heeft waarom moeten al die dode meisjes naar haar opkijken??

Omdat (dit staat ook ergens) die moeder altijd op hem zit te mopperen en tegen hem zegt dat hij minderwaardig is en zij juist niet. Als sarcastische grap zegt hij dan (dit is overigens waargebeurd, een moordenaar begroef 4 hoofden in de tuin bij zijn moeder en zei dit telkens tegen haar als hij thuis kwam): iedereen kijkt naar je op…

Ik vond het niet logisch dat een oud huis waar een modern hek en een muur omheen gebouwd is niet opvalt bij de politie als ze gaan kijken.

Het was ze wel opgevallen, maar ze zagen dat er niemand was en hebben verder geen moeite gedaan. Ik ga even nakijken of ik dat voor een volgende druk duidelijker kan neerzetten.

Knap dat je zoveel walgelijks kan schrijven en ik vind het jammer dat ik niet de eerste drie delen had gelezen dit mede i.v.m. de ontwikkeling van de personages en het verhaal.

Dank je wel. Die walgelijke dingen schrijven viel zie soms zwaar. Ik werd er zelf verdrietig en boos van. Maar dat word ik ook van werkelijke zaken en die zijn ook vaak zo gruwelijk. Daarom wilde ik het niet ‘zachter’ opschrijven. Het is echt gruwelijk.

Lees delen 1 tot en met 3 ook! 🙂 Er zijn veel mensen die nadat ze een vervolgdeel hebben gelezen toch met deel 1 beginnen.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide vragen en opmerkingen. Ik heb vandaag geen tijd meer om overal op in te gaan, maar ik ga ze punt voor punt doornemen en alles corrigeren in de herdruk.

Wil je niet mijn meelezer worden?? Graag! Zelf word je blind voor de details. Je ziet de tekst zo vaak en het is echt een puzzel van 115.000 stukjes. Je hebt als auteur echt hulp nodig bij al die details, liefst van iemand die de tekst voor het eerst ziet en die alles nog kan waarnemen….

Lieve groet van Isa

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.