Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 45: Waanidee Waanidee, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #8905 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 8

Ik heb net de eerste hoofdstukken gelezen, en het verhaal ontvouwt zich wel mooi… Doet mij een beetje denken aan de Apocalyps (weet je wel uit de Bijbel ;))…
    Even een klein drukfoutje: op pagina 23 staat er Brockhorst in plaats van Bronckhorst.

Even daarvoor wordt over de rechtszaak van Keuning gesproken en wordt er gezegd de man geen geld had (hij was tuinwerker) en even later wordt er gesprongen naar Keuning die dokter is. Het was eerst wat verwarrend om te weten over wie het ging als je het over de tuinwerker had.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 56

Een intrigerend idee; chippen. Het is een onderwerp dat ik nu steeds tegenkom: in een ander boek en in de krant. Het verhaal wat Karin geschreven heeft, zou zomaar eens kunnen staan te gebeuren. Best een enge gedachte.
    Wat betreft een typefoutje: ik heb er eentje gevonden in het laatste stuk van hoofdstuk 76 (weet niet precies welke bladzijde omdat ik het ebook lees) Er staat: Hij vulde de dozen en droeg ze naar de boven. ‘de’ kan weg 🙂

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 138

Ik heb het boek uit en moest het even laten bezinken. De verhaallijn is verrassend en het verhaal ontwikkelde zich niet zoals ik had verwacht. De beschrijving op de achterkant houdt het mysterieus, maar de opbouw van het boek ook. Dat is knap gedaan. Karen heeft er originele thema’s in verwerkt. Ik vind het wel lastiger lezen als de personages afkeer bij me blijven oproepen, wat in de eerste hoofdstukken zeker het geval was.

Taalfoutje: p.12 onderaan: onderhandelen deed hij buiten te=de deur.
    Even verwarring op p.49 door gebruik van voornamen, waarbij die van Vellinga nergens eerder genoemd was.

Boek zet me zeker aan het denken. Het zou zomaar echt kunnen gebeuren…………..

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 55

Ook ik heb het boek uit, opmerkelijke citaten heb ik niet gezien, taal en spelfouten zijn mij ook niet opgevallen dit keer.
    Het verhaal ontwikkeld zich erg goed, met het lezen van de achterflap had ik dít niet verwacht.
    Het stukje dat opeens de voornaam van Veringa gebruikt werd was me dan wel opgevallen, ik heb echt ff moeten denken wie het was en ben zelfs terug gaan bladeren of ik erover heen gelezen had maar dat was niet zo.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 154

Amai wat een verhaal, echt niet verwacht dit.
    Een citaat waar ik kippenvel van krijg : “Fiftyfifty, dood of levend” en zeker als je weet wat er dan gebeurd
    Dit zou wel eens echt kunnen gebeuren en ik moet er niet aan denken
    Het leest wel heel vlot vind ik

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

Dit vond ik mooi gezegd : Zijn kreet klapte tegen de stilte aan en werd opgenomen door de bomen die het fluisterend verder vertelden.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?

Gedeeltelijk wel, maar er waren zeker een aantal verrassingselementen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

De foutjes of opmerkingen van hierboven had ik ook genoteerd.
    Ik lees het ebook, dus de paginanummering kan afwijken :

op pag 3 staat Bronkhorst ipv Bronckhorst
    op pag 32 staat brei ipv brij
    op pag 109 staat niets ipv niet
    op pag 168 staat Netherlands ipv The Netherlands

Verder hier en daar wat leestekens die ontbreken of op de foute plaats staan.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 40

Ik vond het erg opmerkelijk dat Victor op 11-jarige leeftijd zei dat hij stiekem hoopte dat zijn ouders iets zou overkomen.
    Ik vond dat je toen zelfs al aanvoelde dat die gedachte toch niet zo stiekem was dan dat hij deed vermoeden.

Heb momenteel 3/4 gelezen en ik moet zeggen … vanaf de eerste bladzijde werd ik in het verhaal gezogen.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 30

Waanidee is een intrigerend boek! Ik kan geen opmerkelijke citaten weergeven. Wel is het boek heel leesbaar en spannend. Je wordt echt in het verhaal gezogen. En er komen verrassende wendingen in voor, wat het boek juist heel erg interessant maakt. Het onderwerp is dan ook zeer actueel en de draai die de auteur eraan gegeven heeft, vind ik heel knap!
    Jammer van de spelfouten die ik tegenkwam. In de eerdere reacties staan er al enkele genoemd. Ik zal er nog wat noemen:
    Op blz 15 lang niet zo verbaasd dan dat hij was. Dan moet als zijn.
    Op blz 52 Er word je geen keus gelaten. Dat moet zijn wordt (met dt want je is hier geen onderwerp).
    Op blz 98 Een versie die me nachtmerries bezorgd. Dit moet zijn bezorgt!

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 40

3 ‘foutjes’ :
    – p286 : de man was een wandelende honderd procent kans … -> een wandelend lijk ?
    – p 36 : moet dat niet ontwikkeling van de software zijn ipv hardware ?
    – p144 : Marcia -> drukfoutje de ‘a’ van Marcia werd ook vet gedrukt.

Het boek werd gisteren uitgelezen … sterk onder de indruk van ‘Waanidee’ ! De dag dat ik het boek in handen kreeg, ging ik juist met het openbaar vervoer naar een vriendin. Uit nieuwsgierigheid begonnen aan ‘Waanidee’, ik ging gewoon even de eerst pagina lezen. Thuis gekomen heb ik het boek dat ik eigenlijk aan het lezen was even terug in de kast gelegd … dat zegt genoeg denk ik 😉

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 64

Ik vond het verhaal in het begin verwarrend, enkele personages die de ene keer met de voornaam, dan de familienaam genoemd worden, geen idee wie wie is en wat ze te betekenen hebben. Gaandeweg wordt dat wel duidelijk, maar dat vond ik toch wel een minpunt. (het gaat over de eerste hoofdstukken van de volwassen Vincent.
    Ik kwam pas in het verhaal toen Marcia op de proppen kwam. Voor mij heeft het ook meer weg van een sci-fi verhaal dan een thriller, laat sci-fi toestanden nu niet echt mijn ding zijn. Zoiets had ik ook niet zien aankomen aan de hand van de korte inhoud. Maar dat ligt volledig aan mijn smaak en niet aan het verhaal.
    De schrijfstijl vind ik wel helemaal ok.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 61

1.Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt. Heb ze nog niet kunnen vinden
    2.Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht? Het begin vond ik wat rommelig en de verhaallijn was me ook nog niet echt duidelijk. De personages waren ook nog niet erg duidelijk. De tijdssprongen maakten het op het begin ook wat lastig. Vanaf het verhaal over Marcia en haar gezin begon het boek voor mij vaart te krijgen. De personages werden duidelijk neergezet en het leest lekker weg. Nog snel even verder genieten en gruwelen. Door de vakantie toch niet altijd de tijd gevonden om het boek te lezen

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 121

Wat een onvoorstelbare gedachte dat Victor zijn Mai Li opoffert……..

Bookloversaphira
    Bijdrager
    Post count: 29

hoi hoi
    opmerkelijke citaten ben ik niet tegen gekomen. Het verhaal leest lekker zo als ik had gehoopt. Mijn verwachtingen van het boek daar heeft deze schrijfster aan voldaan. Een lekker spannend boek en een beetje verknipt karakter/verhaal.
    De verhaallijn zit goed in elkaar en is overzichtelijk. Het was niet te verwarrend en ik kon mijn eigen goed in de karakters en in tijd plaatsen.Het verhaal heeft een onderwerp wat eigenlijk gewoon echt kan gebeuren. Ik vond dit fijn om te lezen.

Het enigste minpunt is dat de epub niet goed werkt hoe verder je komt in het verhaal hoe langer het duurt voordat hij de blz omslaat. Er zijn meerdere mensen die hier last van hadden en bij mijn andere e-books heb ik nergens last van.

Ik hoop dat hier nog iets aan gedaan kan worden.

Groetjes Bookloversaphira

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik ben niet zo van de citaten omdat ik eigenlijk nooit pen en papier bij de hand heb als ik lees, dus weet ik er hier geen te zetten. Wel is er een soort unheimisch gevoel blijven hangen tijdens het lezen … Er komt een dreiging van uit het boek omdat het zomaar zou kunnen!

2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Het ontwikkelt zich wel zoals ik ergens verwacht had, maar toch nog genoeg verrassingselementen.

3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Er staan redelijk wat spelfouten nog in het boek, ook het niet of verkeerdelijk gebruiken van de leestekens is aanwezig.
    Niet meteen een fout, maar toch iets dat ik moet zeggen. Als je mensen aanspreekt met achternamen blijf dat dan doen en gebruik niet plots hun voornamen, zeker niet als je ze nog nooit hebt vermeld!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.