Home Forums Leesclub 45: Waanidee Waanidee, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #8914 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

De plot

Wat vind je van het plot?

Ik vond het goed gevonden en het zou me niet verbazen dat het chippen van mensen ooit werkelijkheid zal worden. Hopelijker dan wel met een positiever doel. 🙂

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Het verhaal was heel goed opgebouwd. Zodra ik doorhad wie op de foto stond, wist ik welke richting het uitging. Er waren echter nog voldoende verrassingen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Nee, ik had het niet verwacht en dat is natuurlijk altijd prettig.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ik heb het boek op 2 dagen uitgelezen. Het heeft me zeker aan mijn zetel gebonden gehouden.

Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De stijl is begrijpelijk, vlot en prettig om lezen.

Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Zoals het in het boek zelf wel aangehaald lijkt het meer iets dat je van Amerika zou verwachten, maar zo zie je maar dat een zieke gedachte waar ook ter wereld kan geboren worden.

Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?

Een goed en vlot lezend verhaal met de nodige emoties, zowel van pijn, liefde en verdriet als van afkeer en gruwel. Een supermix die van een verhaal een boek maakt waar ik van hou.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het is zeker uniek. Niet zo zeer het idee, want dat iemand een aantal jaren geleden al in gedachten, maar wel de manier waarop de auteur deze man het werk laat verder zetten.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Er waren een paar dingen waar ik mij een vraag bij stelde en waar ik geen antwoord op vond. Dat is wel jammer want dat maakt het een beetje onaf voor mij. Ik had graag ook een epiloogje gezien want ik wilde weten wat er met bepaalde andere mensen gebeurd is. Verder kijk ik uit naar een volgend boek, want dit is mij prima bevallen.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 35

De plot
    1.Wat vind je van het plot? 2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het verhaal kent een goede opbouw. De situatie waarin Victor zit (ouders gestorven, woont in bij oma en opa) intrigeert vrij snel, mede omdat de auteur inwerkt op de sfeer en sterke karakters. Dankzij flashbacks kom je meer en meer informatie te weten over de achtergrond van opa en de opvoeding van Victor, hierdoor blijft de spanning en de vlotheid gewaarborgd.

3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Naarmate het verhaal vorderde had ik een ander einde verwacht.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Buiten het korte stukje over het IT/chipgedeelte heeft het boek me constant in de greep gehouden.
    Boeiend onderwerp, maar vooral de karakters hadden me in hun macht.
    5.Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Begrijpelijke, vlotte pen ! Geen lange zinnen of onnodige informatie.
    6.Vind je Waanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    De invoering van zo’n chip kan overal ingevoerd worden, het lijkt misschien niet erg Nederlands, maar toch als je er goed over nadenkt … het kan overal.
    7.Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?

Sterk verhaal met duivelse karakters

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het gegeven dat opa een vriend was van Hitler maakt het boek redelijk uniek. ‘Chips’ inplanten doet dan misschien iets meer denken aan een YA, maar dit verhaal heeft zeer zeker geen YA-gehalte.
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Net zoals Axelle miste ik eveneens een epiloog.
    Wat ik me redelijk snel afvroeg was ook of de chips ook te lezen waren in het buitenland.
    Verder … ik hield enorm van je sfeerbeschrijvingen en het perfecte neerzetten van je karakters … dat geldt niet alleen voor Victor, zijn moeder, opa, … maar ook voor Marcia en haar man.

Bookloversaphira
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot

Wat vind je van het plot? het was wel een klein beetje voorspelbaar. Ik had door het boek van opa wel een beetje het idee waar het heen zou gaan. Maar dit was totaal niet storend.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? bij mij gaat het er om dat het niet te voorspelbaar is en orgineel

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? een klein beetje
    A

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? ja ik ben begonnen en wou het boek ook gelijk uitlezen. Wou erg graag weten welke kant het verhaal opging.

Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heerlijke vlotte en duidelijke schrijfstijl. Kon mijn eigen goed in het verhaal plaatsen.

Vind je Waanidee een typisch Nederlandse thriller? nee geen typische Nederlands verhaal. Kun je je antwoord ook toelichten? Dit zou overal in de wereld kunnen plaatsvinden.

Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn? spannend, vlot en het zou zomaar kunnen gebeuren.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? ik kan niet echt zeggen dat het boek er uit springt.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Hoi Karin ik heb genoten van uw boek en met plezier gelezen. Mijn advies zou zijn dat ik graag de karakters wat meer uitgewerkt had willen zien. Verder geniet van het schrijven.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De plot
    Het plot is best wel goed opgebouwd, ook realistisch, helaas, maar nogal voorspelbaar soms. Jammer dat de politie voor de oplossing zorgt … .
    De structuur is goed. Afwisseling tussen heden en verleden is prima, maar die schuingedrukte stukken hoefde niet voor mij. Ik vind ze zelf verwarrend soms. Zoals reeds gezegd had ik eerder iemand anders de zaak laten oplossen ipv de politie.
    Het einde brengt wel wat verrassingen, maar toch, ook ergens weer niet. Er had nog iets meer achter gemogen.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Door het boeiend en realistisch onderwerp was ik zeker geboeid aan het lezen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is begrijpelijk geschreven en dus aangenaam om lezen, zelfs met de tijdssprongen.
    6. Vind je Waanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, voor mij kan het overal ter wereld gebeuren. Al lijkt het me meer iets voor Amerika of Rusland.
    7. Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?
    Het verhaal is zeker geloofwaardig, maar mocht wat harder nog. Zeker de waan van Victor, de gesprekken, hadden nog wat meer gemogen van mij.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Uniek is het idee niet echt, omdat het te dicht bij huis is, te reëel.
    9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik mis hier en daar wat antwoorden. Het einde had wat minder afgeraffeld gemogen misschien. Zoals gezegd had ik die gesprekken tss Bronckhorst en zijn opa en moeder wat meer uitgewerkt en een ander de zaak laten oplossen. Wat origineler nog uit de hoek komen.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 52

De plot

– Het zat goed in elkaar. Wel iets of wat voorspelbaar. Dat feestje kon niet blijven duren.

– Het zat allemaal goed in elkaar. Ik had spijt dat het boek uit was.

– Het was wel wat voorspelbaar, ik miste een beetje DE plottwist.

Algemeen

– In het begin vond ik het wat verwarrend, komen daar plots out of the blue een paar personages opdraven en dat duurt even voor het duidelijk wordt wie wie is.

Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    – Ik vond het een aangename schrijfstijl, duidelijke taal, korte hoofdstukken, afwisselend heden, verleden en toekomst.

Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    – Nee, het boek heeft zeker internationale allures. Zo een verhaal had ik niet in Nederland verwacht, eerder Amerika.

Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?
    – Angstaanjagend (stel dat…) gruwelijk, doet je nadenken. Blijft hangen.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    – Het is zeker een origineel verhaal, wat je toch aan het denken zet. Stel dat er een of andere gek op zo een idee komt. Hoewel het fictie is kan het in de (nabije) toekomst evengoed wel echt gebeuren.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    – Misschien bij het introduceren van de hoofdpersonages, een beetje meer uitleg geven. In het begin als ze allemaal samen komen vond ik het verwarrend omdat ik niet wist wie wie was en zelfs niet wat Vincents familienaam was, terwijl hij daar dan wel plots met de familienaam genoemd wordt.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 119

De plot

Het plot bleef lang mysterieus. Dat heeft de schrijfster goed opgebouwd. Wat hielp in de opbouw zijn de tijdssprongen, waarbij we als lezer meekregen wat Victor had meegemaakt, waarbij de rol van opa stap-voor-stap ontvouwd werd. Wat ook hielp waren de stappen naar verschillende personages. Daarmee leerde je ze beter kennen maar kwamen de lijnen nog niet bij elkaar. Het duurde lang voordat ik het plan van Victor helder had. Dat plan, dat plot had ik zelf niet kunnen bedenken. Pas toen het plan was uitgevoerd, ontstond er een beeld van onze maatschappij in oorlog en werd het echt spannend. Ook dat was onverwacht. De uiteindelijke ontknoping was wel verwacht, maar de tussenstappen waren verrassend en origineel (denk bv aan de vrouwen die Victor gedienstig waren, net als zijn oma en die ook opgeofferd werden voor het heil van “hun” man).

Algemeen

Ik had in het begin moeite met het boek. De personages riepen wrevel bij me op, ik moest me concentreren op de wisseling in tijdslijn en het taalgebruik qua interpunctie. Ik moest wennen aan de schrijfstijl als er een tussenzin stond die geen taalkundige zin was of als in de zin niet meteen duidelijk was waar “het” of “dat” naar verwees (bv onderaan p.11 introductie van Argolis). Dat haalde de vaart er wat uit. Vanaf de introductie van Marcia en de grotere rol voor Franssen had het boek mijn volle aandacht en had ik geen moeite met de schrijfstijl en tijdssprongen. Waarschijnlijk ook omdat de dreiging aan personen werd gekoppeld er meer gebeurde.

Ik vind Waanidee een Nederlandse thriller. Het speelt zich in Nederland af en brengt juist het “veilige” Nederlandse beeld van onze maatschappij aan het schuiven. Het zou zich ook in een ander land kunnen afspelen (met andere plaatsnamen), maar dan wel een land met onze politieke structuur, onze ideeën over privacy en macht.
    Ik vind het een scifi-thriller, psychologisch heel goed uitgewerkt.

Dit boek

Dit is zeker geen boek als alle anderen. Deze thriller creëert een beeld waar iedereen bang van zou worden. Ze combineert ahw de schrikbeelden uit WW II met de huidige Nederlandse samenleving en dat brengt dit boek dichterbij dan als het zich in een ander land afgespeeld zou hebben. Onze eigen samenleven zien we als geciviliseerd, doordacht met normen en waarden, rechten en plichten, maar dat zou zomaar eens kunnen gaan schuiven. Het deed denken aan de chaos in de oorlog, de dreiging door controles en dwang en het bijeendrijven van joden en dat allemaal in het geciviliseerde Nederland. Dit heeft Karin heel goed gedaan. En nee, daarin heeft Karin geen advies van me nodig. Andere tip: goed boek om te laten verfilmen. Ik zie dat al helemaal voor me.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 53

Het geheel zit goed in elkaar en alhoewel ik het einde wel zag aankomen, had het steeds mijn aandacht en wilde ik verder lezen. Aan de structuur van het verhaal moest ik zeker in het begin aan wennen en vond ik ietwat verwarrend overkomen. Dit komt door de tijdsprongen die er werden gemaakt.

Het verhaal en onderwerp is origineel en angstaanjagend. Vooral het feit dat het nu zou kunnen gebeuren dat mensen een chip geïmplanteerd krijgen. De schrijfstijl van Karin Hazendonk is eenvoudig en makkelijk te lezen/begrijpen, hier en daar gebruikt ze clichés (voorbeeld; schaamrood op de kaken, kaas smaakt naar karton, het overgeven bij het zien van het eerste lijk).
    Waanidee is aan de ene kant een typische Nederlandse thriller omdat het zich afspeelt in Nederland met Nederlandse wetgeving maar aan de andere kant zou zou zich ook in een willekeurig ander land kunnen afspelen.
    Het verhaal is spannend en akelig realistisch.

Het boek is uniek qua onderwerp. Het wordt geschreven en gebracht alsof het morgen zou kunnen gebeuren en laat je nadenken over de gevolgen. (zeker na het lezen van het nawoord)
    Een goede raad aan Karin? De hoofdpersoon ook een (al is het maar heel klein) positief karaktertrekje meegeven zodat je hem niet blijft verafschuwen maar ergens ook zijn gedachten en handelingen kan volgen.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 20

De plot

Goed gevonden! En goed uitgewerkt.

Het zit goed in elkaar, de spanning wordt langzaam opgebouwd.

In het begin had ik absoluut niet door waar dit heen zou gaan, maar later werd mijn vermoeden wel bevestigd.

Algemeen

Het was goed te volgen, het verhaal bleef boeien en mijn aandacht kon ik er goed bijhouden. Kortom, een boeiend verhaal.

De schrijfstijl is prettig. Het begin was even lastig door de beschrijving van de verschillende personages, maar het werd gauw duidelijk hoe iedereen in het verhaal paste.

Ik vind Waanidee geen typisch Nederlandse thriller, het verhaal zou zich overal af kunnen spelen, als de “juiste” mensen de macht in handen krijgen.

Een geloofwaardig spannend verhaal.

Dit boek

Voor mij is dit een uniek boek. Ik ben het onderwerp nog niet eerder tegengekomen.

Het personaliseren van de chips vond ik wat onduidelijk, zeker als onvrijwillig gechipt werd.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond het plot goed uitgewerkt en je zag wel hoe het zou gaan gedeeltelijk maar toch niet alles en ik was er wel verrast over
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Er kwamen tijdsprongen in maar dat was voor mij niet verwarrend want je zag wel waar de tijdsprongen waren. Het zat allemaal goed in elkaar
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik vond het toch nog verrassend hoewel ik sommige elementen zag aankomen

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het zeer boeiend om te lezen. Ik had het eerlijk gezegd niet gedacht in het begin dat ik zo in het verhaal zou opgaan
    Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het was heel gemakkelijk te lezen, ik had er echt geen moeite mee
    Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Niet echt, het boek kon evengoed een Belgische thriller zijn want er waren geen typische Nederlandse woorden in gebruikt
    Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn? Geloofwaardig en angstaanjagend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij was het zeker uniek want ik vond het zo angstaanjagend omdat dit wel realistisch is en echt zou kunnen gebeuren
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Gewoon doe zo voort en ik zie uit naar je volgende boeken

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 47

Na het lezen #2
    De plot

Het plot is geweldig, origineel ( ik heb nog nooit zoiets gelezen ) en het grijpt je bij je keel, het is eigenlijk Tweede Wereldoorlog 2.0. Heel heftig!

Het is goed gestructureerd, het is heel sterk opgebouwd doordat je steeds terug gaat naar het verleden van Victor Bronckhorst en hem met kleine beetjes steeds beter leert kennen. Het geeft je steeds een klein beetje meer informatie wat de spanning en de verachting ( nee geen typfout!! ) steeds meer opvoert.

Veel had ik wel verwacht, maar dat is niet vervelend. Het nam de spanning en het leesplezier niet weg. De huiszoeking in het grote huis van Bronckhorst had nog wel een verassing voor mij in petto. Zonder teveel prijs te geven 😉

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

In het begin kon ik er lastig in komen, de technische verhalen waren mij te vaag en daardoor te moeilijk te begrijpen. Later viel alles op zijn plaats en kon ik niet meer stoppen met lezen. Het is lang geleden dat ik een boek zo snel uit had.

5. Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het is goede begrijpbare taal, alleen het begin, wat ik net al zei het technische stuk maar dat kwam omdat ze iets aan het maken waren en als lezer wist je nog niet wat precies. Daarna leest het als een trein.

6. Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Geen idee, ik geloof dat dit ook best een actueel onderwerp in Amerika zou kunnen zijn.

7. Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?

Creepy, onheilspellend, verachtelijk goed 😉

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het thema, de hedendaagse genocide is in mijn ogen uniek. Maakt het origineel vooral ook omdat je aan de achterflap in eerste instantie niet kan afleiden dat het hierover zou gaan. Ik niet tenminste.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ga zo door, dit boek is wel een plaatsje op het ere podium waard in mijn ogen.

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 6
    • Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Ik vind het een vrij intrigerend plot, het boek heeft een duidelijke structuur. Er passeren vrij veel personages de revue, maar het wordt echter nooit verwarrend, wat je vaak wel hebt als er een groot aantal personages zijn. De stukken zijn over het algemeen ook goed afgebakend. Het plot neemt op een gegeven moment wel een vreemde wending door de “helden” in het verhaal, opeens achterwege te laten en te beginnen met nieuwe “helden”.

• Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

De meeste thrillers hebben een vrij voorspelbaar einde: alles loopt goed af en de held leeft nog lang en gelukkig terwijl de slechterik het onderspit heeft moeten delven. Dat is in dit boek niet veel anders, maar dat stoort natuurlijk niet. Wel is de manier waarop de slechterik wordt gevat iets te “toevallig” vind ik. Het had iets meer uitgewerkt mogen zijn.

• Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ik kwam niet meteen in het verhaal, vooral omdat ik niet echt een personage vond waar ik aansluiting bij vond, denk ik, en het vrij “Hollands” geschreven is (ik ben een Vlaming)… Maar naarmate ik verder las greep het verhaal mij wel en kon ik het boek steeds moeilijker wegleggen.

• Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het is een vrij vlot te lezen thriller, niet te moeilijk, maar ook niet te eenvoudig, alsof ze haar lezers debielen vindt. Op die manier leest het uiteraard prettig. Ik moest wel even wennen aan het Nederlands. Ze doet me trouwens ook wel een beetje denken, op een indirecte manier althans wat haar sschrijfstijl betreft aan Evert Hartman (jeugdauteur).

• Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Het is typisch in de structuur van het verhaal: een slechterik die iets doet, uitzoeken hoe het zit, de slechterik vatten. Maar het concept van het verhaal is zeker niet typisch te noemen, het gaat verder dan dat, daarom waarschijnlijk ook dat ze het in een nabije toekomst heeft geschreven.

• Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?

Ik zou het apocalyptisch noemen. Het is een vrij geloofwaardig beeld dat geschetst wordt, waar men al lang over aan het nadenken is trouwens. Natuurlijk is het fantasie en zou het sterk zijn moest zo’n verhaal ook werkelijkheid kunnen worden.

• Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Is een beetje dezelfde vraag zoals de vorige. Neen, ik vind het zeker geen typisch verhaal. In zekere zin doet me een beetje denken aan de serie “De laatste Bazuin” van Jerry Jenkins en Tim Lahaye, zonder het gelovige aspect. En voor mij mogen er in dit genre wat meer boeken geschreven worden.

• Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Wat opletten dat je niet personages zonder enige reden uit het verhaal schrijft. Zo had Franssen een iets grotere rol kunnen spelen in de ontwikkeling van het verhaal.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 52

1.Wat vind je van het plot? Geweldig. Super sterk verhaal met een geweldig thema. Ik had wel een idee hoe het af zou lopen maar toch bleef het elke keer weer verrassend
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het verhaal zat erg goed in elkaar. De tijdsprongen maakte je duidelijk waar en hoe alles ontstaan is en Karin wist de spanningsboog steeds opnieuw aan te spannen
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja,maar toch waren er nog genoeg verrassende elementen

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Op het begin moest ik er even inkomen. Had ook nog geen idee waar het nu precies over ging. Eenmaal goed in het verhaal had het me ook echt te pakken en ook nu, een week na het lezen, laat het boek me nog niet los
    5.Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Karin heeft het in een vlotte manier geschreven. Mooie korte hoofdstukken en een makkelijke taal. Niets geen moeilijke woorden
    6.Vind jeWaanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, dit zou eigenlijk over de hele wereld gebeurt kunnen zijn al hoop ik dat dit nooit gaat gebeuren
    7.Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn? Waanzinnig

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het verhaal op zich vind ik echt heel erg goed verzonnen. Het idee van de chip…..hoe kom je erop. Het zet je ook aan het nadenken.
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Hopelijk heeft ze snel inspiratie om nog zo’n geweldige thriller op papier te zetten. Ik ga het zeker lezen

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot
    Het verhaal werd goed opgebouwd. Langzaam aan werd duidelijk wat de mannen van plan waren. Ook werden gedurende het verhaal steeds wat nieuwe personages toegevoegd en niet allemaal tegelijk. Dit zorgde ervoor dat het niet te ingewikkeld werd en dat het verhaal leuk bleef om te lezen. De flashbacks zorgden er voor dat je een goed beeld kreeg van Victor en duidelijk werd hoe hij geworden is wie hij is.
    Het einde was wel wat voorspelbaar, maar er zaten nog wel wat dingen in wat ik verrassend vond dus wat dat betreft vond ik het wel een goed einde.

Algemeen
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Ik was even bang dat ik het boek niets zou vinden, toen het boek naar de toekomst ging en ze gingen chippen. Ik dacht dit is niks voor mij. Maar ik bleek ongelijk te hebben en het boek toch wel erg interessant en spannend te vinden. En als je er echt over na gaat denken zou dit zomaar kunnen gebeuren, echt eng!
    Ik vind de schrijfstijl van Karin Hazendonk heel goed, begrijpelijk, duidelijk en het leest heel vlot.
    Waanidee is niet typisch een Nederlandse thriller, het zou zich ook heel goed ergens anders kunnen afspelen.
    Ik vind het altijd lastig om een boek te typeren, maar ik vind het zeker geloofwaardig (eng als je er over nadenkt) en spannend!

Dit boek
    Ik vond het boek zeker uniek. Bizar onderwerp waarbij je zeker wel gaat nadenken en wat zomaar echt zou kunnen gebeuren. Ik vind het echt goed gevonden!
    En raad voor Karin heb ik niet, dat heeft ze niet nodig, blijf vooral zo doorgaan met schrijven!

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 104

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Ik vind het plot hartstikke goed.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot is bijzonder goed opgebouwd. Helder en gestructureerd. De flashbacks lichten de karakters van de personages extra toe.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het moest wel zo eindigen, anders was de mens wellicht een uitstervend ras geworden.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond dit een bijzonder boeiend verhaal en uniek in zijn soort. Het verhaal had zeker continue mijn aandacht.
    5.Vind je de schrijfstijl van Karin Hazendonk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl van Karin Hazendonk bijzonder aangenaam. Leest prettig en maakt nog nieuwsgieriger naar het verdere verloop van het verhaal.
    6.Vind je Waanidee een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik denk dat het verhaal zich ook best in een ander land kan afspelen. Het is nuchter geschreven, wat dat betreft zou het wel een typische Nederlandse thriller kunnen zijn. In ieder geval is het geen Amerikaanse thriller, die vind ik altijd ongeloofwaardig overkomen. Het verhaal wat zich in Waanidee afspeelt, zou in de toekomst wel eens echt kunnen gebeuren. Maar ik denk dat mensen zoals Victor in onze huidige maatschappij wel eerder opgemerkt worden en aan een gedegen psychologische/psychiatrische zorgproces onderworpen worden.

7.Stel….Karin Hazendonk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Karin zijn?
    Geloofwaardig, realistisch en beangstigend.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het boek Waanidee super origineel, echt uniek in zijn soort. Het thema zuivering van de mensheid bezorgt me koude rillingen.
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Karin Hazendonk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Dankjewel Karin voor het schrijven van dit goed boek. Ik hoop dat je nog meer boeken gaat schrijven. Eén fan heb je er weer bij.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.