Home Forums Leesclub 45: Waanidee Waanidee, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #8912 |

Vragen ThrillZone leesclub Waanidee

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Waanidee is niet de eerste thriller van Karin Hazendonk. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ja. De belangrijkste personages leer je beter kennen en de randfiguren blijven vlakker. Zo vind ik dat prima.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn favoriete karakter is Victor. Hij is dader maar tegelijkertijd ook slachtoffer. Door het gedrag van zijn ouders en het gemanipuleer van zijn opa is hij geworden wat hij nu is.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Victor mocht nog sterker in de verf gezet worden voor mij

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Het was een vlot lezend verhaal. Dit soort boeken vraagt om korte hoofdstukken en zinnen om de vaart erin te houden en dat was hier het geval. Ook waren de beschrijvingen en omschrijvingen beperkt tot de noodzakelijke zodat de nadruk op de essentie bleef liggen.

Waanidee is niet de eerste thriller van Karin Hazendonk. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?

Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 53

De karakters

Ja voor het karakter Victor evolueert. Hij wordt er niet socialer op 🙂

Favoriet in de zin van intrigerend; dat is duidelijk Victor. Ik vind hem zeer zeker niet sympathiek maar dit is ook niet de bedoeling van Karin Hazendonk. Ze zet hem duidelijk neer als een grote narcist en iemand die over lijken gaat. Victor spoort niet en dat laat ze duidelijk zien.

Misschien dat bij Victor ook een klein positief puntje toegevoegd wordt…

De auteurs

In het begin moest ik even wennen aan de tijdsprongen die werden gemaakt. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe duidelijker de zaken worden, dus de schrijfstijl is prima en het geheel verhoogde de spanning.

Waanidee is niet de eerste thriller van Karin Hazendonk. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?

Ik ben erg benieuwd naar haar volgende thriller en het onderwerp hierin.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 119

De karakters

Victor groeit op bij zijn opa en oma. Uit de beschrijving blijkt dat zijn ouders afstandelijk met hem omgingen. Hij moest alleen opdraven voor etentjes en zat verder in een keurslijf waarin hij bang was dat hij iets fout deed omdat hij dan door het zwijgen en de woorden van zijn moeder werd afgestraft. Ik heb niet kunnen ontdekken of zijn opa en oma van zijn moeders- of vaderszijde was. Ik vermoed via zijn moeder, omdat Victor aan het einde blijk geeft van een innerlijke strijd tussen de stem van zijn moeder en van zijn opa.
    Opa lijkt een rustige man, waarbij Victor het idee heeft dat hij zichzelf mag zijn. Hij gaat met hem vissen, kan met hem praten en kan met hem zwijgen. Als Victor uitspreekt dat hij eigenlijk liever zijn vakantie bij hen doorbrengt en uitlegt waarom, zijn de dag daarna zijn ouders verongelukt. Dat is het eerste barstje in het beeld van opa. Oma is een zorgzame, gedienstige vrouw. Ze lijkt op de achtergrond, maar haar rol geeft Victor wel een warm gevoel. Als Victor ouder wordt maakt opa hem meer deelgenoot van zijn achtergrond, zijn ideeën en wordt Victor vaker afgestraft. Victor wordt gevormd/misvormd door de tirannie en het gedachtengoed van zijn opa, welke beïnvloed werd door een geheim boek dat later het boek van Hitler blijkt te zijn.

Victor heeft zich ontwikkeld tot een succesvol zakenman, zonder empathie en zonder scrupules. Ik zie hem als een moddervette man, die over lijken gaat. Zijn narcistische geest heeft een ziek plan ontwikkeld. Hij manipuleert anderen zodanig dat ze zich gedwongen voelen om aan het plan mee te werken.
    Keuning, een begaafd arts, die na de dood van zijn vrouw aan het drinken is geslagen en die geen verantwoording neemt voor zijn leven, zijn falen aan de operatietafel en die de hardware voor de chip ontwikkelt. Keuning ontwikkelt zich uiteindelijk wel. De invoering van de chip vergroot zijn schuldgevoel en met het verdrinken daarvan overschrijdt hij de grens door Franssen deelgenoot van het geheim te maken. Uiteindelijk pleegt hij zelfmoord, maar of dat verantwoordelijkheid nemen of ontlopen is………
    Argolis is een politicus die anderen weet te bespelen en die zeer ingenomen is met zichzelf. Hij wordt door Victor ingezet in het bespelen van de regering. Argolis is verder redelijk onzichtbaar en daarmee zijn ontwikkeling ook.
    Vellinga is een jonge man, die geïsoleerd leeft en schrikt van het plan, maar die door zijn financiële positie onder invloed van Victor is geraakt en zijn geweten uitzet en aan het werk gaat. Hij ontwikkelt de software voor het plan. Als het plan is uitgevoerd en Victor zijn gedachten en succes wil delen, nodigt hij Vellinga uit in zijn huis en benoemt hem tot volgende uitverkorene. Vellinga krijgt iets van grootheidswaanzin en bedenkt een plan om de positie van Victor over te nemen, waarbij hij degene is die over grenzen gaat. Ik vind dat Vellinga de meeste ontwikkeling laat zien al had ik ook nog wat meer over zijn achtergrond willen lezen.

Er zijn nog meer personages die een belangrijke rol spelen, maar die blijven meer zichzelf. De beschrijving van de personages bouwen mee aan het verhaal. Dat maakt dat ik niets aan de personages zou willen veranderen. Voor dit boek dan! Als ze in mijn omgeving zouden leven, was het een ander verhaal……….

De auteurs

De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Ik moest er even aan wennen, maar misschien was de stijl in de eerste paar hoofdstukken anders dan de rest van het boek, en het was me niet altijd helder waarom een woord in de tekst cursief werd gedrukt. Karin heeft de gedachten van de personages goed neergezet, zodat je als lezer werd meegenomen in hun motieven en ontwikkeling. Ik vind dit een goed boek en ben benieuwd naar de thema’s en opbouw in de andere boeken van Karin.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 35

Victor groeide op in een huis waarin warmte ontbrak. De enige lichtpuntjes in zijn leven waren de huishoudhulp die hem af en toe iets toestak en oma/opa. Mij viel vooral zijn gedachte op de eerste bladzijde al op. Ik vond het erg frappant dat een kleine jongen toch stiekem hoopte dat zijn ouders zouden sterven. Iets in me liet uitschijnen dat hij toch wel van nature uit een zeer duivels karakter had (mede door de opvoeding natuurlijk, maar toch …). Naarmate de relatie tussen opa en kleinzoon intenser wordt en naarmate Victor ook ouder wordt komt de ware aard van de opa meer naar de oppervlakte. Discipline krijgt de overmacht, Victor wordt gedrilt ! En beetje bij beetje wordt deze jongen een autoritaire man die over lijken gaat. Zijn opvoeding, de behoefte aan macht maken van hem een bloeddorstig eenzaam iemand.

De drie mannen die meegegaan zijn in het project :
    – Keuning : de man is een wrak, heeft een ellendig leven achter de rug en zocht oplossingen in de alcohol. Victor tracht hem door macht en geld over te halen, wat natuurlijk lukt. Onder invloed van Franssen komt hij meer en meer tot besef dat hij niet goed zit. Als het te laat is krijgt hij wroeging en dan is het voor zichzelf ook te laat.
    – Argolis : een man zoals vele politiekers … kent misschien de minste ontwikkeling. Op zich niet storend dat hij op de achtergrond blijft.
    – Vellinga : wordt omschreven als een onzeker iemand met schulden. Als Victor geld aanbiedt volgt Vellinga hem natuurlijk in het gehele project. Alleen wordt deze jonge kerel iets te gulzig en probeert hij sluw te zijn. Niet slim, want Victor werd uitermate opgeleid door zijn opa.

Andere personages kennen eigenlijk geen evolutie.

Marcia blijft me het meeste bij. Geen meeloper, gezin komt op de eerste plaats.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Eigenlijk zou ik niet direct iets anders willen zien. Personages vind ik perfect gedoseerd !

Karin Hazendonk schrijft in een vlotte taal, geen moeilijke woorden. Zij richt zich enorm op sfeer en de karaktervorming van de personages en daar hou ik wel van.

Ik moet zeggen dat ze me enorm nieuwsgierig gemaakt heeft !

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 52

De karakters

Ja, vooral Victor, van een niet door zijn ouders geliefd jongetje tot de verschrikkelijke narcist.

Met Marcia en haar man had ik wel te doen. Ocharme. Je zal het maar meemaken.

Misschien had Victor toch een klein beetje een gevoelig kantje mogen hebben.

De auteurs

Zeer fijne schrijfstijl, het verhaal is goed uitgewerkt. Het zet je vooral aan het denken, stel dat… brrrr
    Geen onnodige uitleg of oeverloos gezwam wat de vaart uit het verhaal zou halen.

Ik ga ze in elk geval eens opzoeken en waarschijnlijk ook wel lezen.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 20

De karakters

Ik vind dat het karakter van Victor zich heel erg ontwikkelt. Van een eenzaam klein jongetje naar een narcistische volwassene.

Victor is mijn favoriete personage, niet omdat ik hem sympathiek vind, maar omdat zijn gedachtegoed me intrigeert. Hoe zijn zijn ideeën ontstaan, wat speelt zich af in zijn hoofd, hoe denkt en voelt zo’n zieke geest?

Ik zou niets willen veranderen aan de personages. Zoals ze nu beschreven worden, passen ze precies in dit verhaal.

De auteurs

In het begin viel de schrijfstijl me wat tegen. Ik kreeg het idee een flutromannetje te lezen, maar geleidelijk aan vond ik de stijl prima bij het verhaal passen. Korte hoofdstukken, ook de flsahbacks waren duidelijk en prima aangegeven.

Ik ben door dit boek wel nieuwsgierig geworden naar haar andere boeken.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja Victor leer je meer kennen en je leest telkens een stukje meer over hoe hij geworden is tot de man die hij nu is. Keuning zie je ook veranderen van dronken man naar een man die schrikt over wat hij geworden is, Marcia heeft er alles voor over om haar gezin te beschermen en het kindje in haar buik. Ook Van Dul die zo blijft zoeken naar de moordenaar van zoveel mensen en waarom hij dit deed
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Marcia toch die zich niet in een hoekje laat duwen en opkomt voor haar gezin
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik vond het goed zoals het is

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het leest heel vlot en je word echt meegezogen in het verhaal
    Waanidee is niet de eerste thriller van Karin Hazendonk. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen? Ja dat denk ik wel, ik ben er erg benieuwd naar

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 52

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Oh ja, zeer zeker wel en dan vooral Victor. Deze leer je ook het meest kennen. Waar ik op het begin nog medelijden mee had omdat je leest dat hij geen aandacht van zijn ouders krijgt maar waardoor je al lezende een vreselijke hekel aan krijgt.Net als aan opa trouwens. Bij Keuning zie ik ook een duidelijke verandering.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Dat is toch wel Marcia en haar man. Hoe zij voor haar zelf opkomt . Heftig ook hoor wat zij mee maken .
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik zou niets veranderen. De personages zijn duidelijk neer gezet en zo passen ze ook bij het verhaal. Maak je Viktor iets vriendelijker of spontaner dan klopt het gewoon niet meer

1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?Ja zeker. De spanningsboog staat vanaf het begin op scherp. Door de korte hoofdstukken leest het ook erg makkelijk.
    2.Waanidee is niet de eerste thriller van Karin Hazendonk. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen? De kans is heel erg groot want ik heb van elke letter genoten

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De karakters
    Bronckhorst is het hoofdpersonage en die evolueert het meest, al had er voor mij wat meer van die gesprekken in zijn hoofd mogen aanwezig geweest zijn. Niet alleen met zijn opa, maar zeker ook met zijn moeder. Zijn discipelen en het gezin van Marcia kennen ook wel een evolutie. Al is het in mindere maten. Vellinga nog het meeste van hen vind ik persoonlijk.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet meteen een favoriet personage, al las ik eigenlijk voort om te weten wat er met Marcia en haar gezin ging gebeuren. Daarna hoopte ik dat iemand gewoon Bronckorst zou aanpakken. Mijn oog viel op Vellinga of een vd dokters. De politie vind ik ergens niet zo origineel.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Zie bovengaande antwoorden.

De auteurs
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De korte hoofdstukken zorgen er voor dat je spanning krijgt en verder wil lezen om meer te weten te komen. De stukken in het verleden zijn goed om Bronckorst te etaleren. De schuingedrukte stukken vond ik niet zo goed gevonden. Al bij al een fijne schrijfstijl, niet te moeilijk om lezen.
    2. Waanidee is niet de eerste thriller van Karin Hazendonk. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Ik las al een boek van Karin (Blun) en dat beviel me helemaal niet, maar dat heeft me niet tegengehouden om andere te lezen. Bij kans wil ik dus zeker wel nog een lezen.

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 47

De karakters

De karakters evolueren niet heel erg, alleen Veringa, dat hij meer zelfvertrouwen krijgt, maar verder is het bij iedereen zo dat hun ware aard steeds meer duidelijk wordt. En Franssen veranderd van iemand die mee gaat met wat er om hem heen gebeurd tot iemand die het heft in eigen hand neemt.

Mijn favoriete personage is eigenlijk Marcia Verlinden, omdat zij zo dapper is dat ze zich tegen de chip blijft verzetten. Daarnaast vind ik Franssen ook erg ‘goed’ qua personage. Knap hoe de schrijfster Victor Bronckhorst heeft neergezet!

Veranderen zou ik niets, dat zeg ik eigenlijk elke keer bij deze vraag. Een schrijver/schrijfster kiest de personages met zorg uit, en zij horen bij het verhaal. Dan kan ik wel een hekel aan iemand hebben, of iemand graag een schop onder zijn kont willen geven of zeggen hoe hij het anders zou moeten doen maar het is het verhaal van de schrijver.

De auteurs

Ja, het is goed dat je steeds terugspringt naar het verleden van Victor, daardoor wordt langzaamaan steeds meer duidelijk over wat voor personage het is en hoe het komt dat hij zich zo gedraagt.

Ik ga haar zeker weten in de gaten houden!

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 6

jazeker.De meeste karakters evolueren wel. Zo is in het begin Victor een vrij doorsnee slechterik, die langzaam de narcist wordt dat hij is. Ook Franssen is in het begin een vrij onsympathiek personage die langzaam wel een sympathieker wordt doorheen zijn gedeelte van het verhaal.

Het personage dat ik het meest sympathiek vond was Marcia, ik had ook even gedacht dat ze (samen met haar gezin) de held van het verhaal zou worden. Wat intrigerend betreft blijft natuurlijk Victor het personage bij uitstek.

<strongZou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ik zou Victor nog wat meer uit de verf laten gekomen hebben, de meeste slechteriken trouwens vind ik doorsnee slecht, met misschien als antiheld Keuning, ze mochten iets meer uitgetekend geweest zijn. Verder zou ik zowel Franssen als Marcia (en haar gezin) een iets meer prominentere rol hebben gegeven in de ontwikkeling van het verhaal. Op een gegeven moment lijken ze helemaal uit het verhaal te verdwijnen en dat vind ik een beetje spijtig.

jazeker. Terwijl het verhaal zich in de nabije toekomst speelt vind ik het geen science fiction (in de zin van een toekomstverhaal), maar echt een thriller met apocalyptische allures en dat komt in haar schrijfstijl wel mooi naar voren.

Dit was het eerste boek van Karin Hazendonk die ik heb gelezen, maar het smaakt zeker naar meer. Ik vind haar schrijfstijl goed (hier en daar wel vatbaar voor verbetering en toch een beetje “Hollands”) en verder interesseert alvast het onderwerp van dit boek mij zeer, dus ben wel benieuwd wat ze nog verder geschreven heeft, en of het mij evenveel kan bekoren.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 55

De karakters
    Victor zie je duidelijk veranderen in het verhaal. Mede door de opvoeding van zijn ouders was het altijd al geen lieverdje maar door de opvoeding van opa wordt hij steeds erger en erger. Zo erg zelfs dat hij hele groepen mensen wil uitroeien.
    Mijn favoriete personage is Victor, niet omdat ik hem zo leuk vind maar omdat ik het intrigerend vond hoe iemand zo’n persoon kan worden en interessant om zijn gedachten gang te lezen.
    Ik vond de stukken met Marcia ook leuk om te lezen, vooral omdat er zoveel mannen in het verhaal waren was het leuk om ook een vrouw tegen te komen in het boek. Ik vond het wel jammer dat ze overleed.
    Ik zou niks aan een personage willen veranderen, ze passen allemaal in het verhaal.

De auteur
    Ik vond de schrijfstijl zeker passen bij het verhaal. Karin Hazendonk heeft een fijne schrijfstijl en het boek leest heel vlot. Ik houd altijd erg van korte hoofdstukken en dat had dit boek en door de nodige spanning in het verhaal vlieg je door het verhaal.
    Ik heb nog niet eerder een boek gelezen van Karin Hazendonk maar na dit boek ga ik haar zeker in de gaten houden en als volgende boeken mij aanspreken ga ik ze zeker lezen!

Bookloversaphira
    Bijdrager
    Post count: 24

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? nee ze groeien niet echt mee met het verhaal.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? niet echt een favoriet personage.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? alle karakters mogen van mij iets beter mogen woeden uit gewerkt, maar had vooral Viktor graag wat sterker en krachtiger gezien.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja ze heeft een vlot lezende schrijfstijl.

als ik haar boeken tegen zou komen zou ik ze zeker wille lezen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.