Home Forums Leesclub 45: Waanidee Waanidee, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #8907 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

Spanning: 8 punten, omdat vrij snel doorhad wie op de foto stond waardoor de spanning wat wegviel. Misschien had dat langer verborgen moeten gebleven zijn?

Plot: 8 punten, omdat einde nog spectaculairder mocht zijn. Misschien had Victor toch nog moeten drukken …

Leesplezier: 9 punten, omdat ik het moeilijk kon wegleggen

Schrijfstijl: .9 punten, omdat het vlot geschreven was zonder overbodige details maar to the point

Originaliteit: 8 punten, omdat oud idee in een nieuw origineel jasje werd gestoken.

Psychologie: 9 punten, omdat bewezen wordt hoe je mensen kan manipuleren

Gemiddelde beoordeling: 8,5 punten

Bedankt dat ik het boek heb mogen lezen. 🙂

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 35

Spanning: 8 punten, omdat de spanning toch wel een constante was.

Plot: 9 punten, omdat de auteur constant speelde met verschillende elementen. Het verhaal kende prachtige karakters, gruwelijke ontdekkingen, hysterie, …

Leesplezier: 9 punten, omdat ‘Waanidee’ me vanaf de eerste bladzijde in de ban had.

Schrijfstijl: 10 punten, omdat Karin Hazendonk een zeer toegankelijke schrijfstijl hanteert. Zeer vlot, weinig poespas.

Originaliteit: 9 punten, omdat het idee rond de chip en de vroegere vriendschap van opa toch wel vrij origineel is.

Psychologie: 8 punten, omdat je als lezer met momenten besefte dat het hele chipgebeuren best wel eens realiteit zou kunnen worden.

Gemiddelde beoordeling: 8.8 punten

Prachtig boek Karin ! Echt waar : proficiat hier mag je best trots op zijn !!!

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

Spanning: 6 punten, omdat het vaker nog spannender had gekund.
    Plot: 6 punten, omdat het aardig in elkaar zit en realistisch is, maar er in mijn ogen gemiste kansen zijn.
    Leesplezier: 6 punten, omdat het wel vlot leest, maar de achternamen en voornamen, de schuingedrukte stukken, de gemiste kansen in het plot, … het wat teniet doen voor mij.
    Schrijfstijl: 6 punten, omdat het vlot en aangenaam geschreven is, maar er toch ook fouten zijn ingeslopen.
    Originaliteit: 5 punten, omdat het dat voor mij net niet is. Het had origineler kunnen eindigen en hier en daar ook wat extra qua twists.
    Psychologie: 5 punten, omdat de hysterie van de mensen en de waan van Victor meer uitgewerkt nog mocht zijn.

Gemiddelde beoordeling: 34 punten / 6 = 5,6 ptn

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 52

Spanning: 8 punten, omdat de spanning een constant gegeven was

Plot: 8 punten, omdat het ietwat voorspelbaar was, maar toch ook weer niet

Leesplezier: 9 punten, omdat het een spannend verhaal was, je wil blijven verder lezen

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het een aangename schrijfstijl had

Originaliteit: 9 punten, omdat het heel origineel gevonden was

Psychologie: 9 punten, omdat het je aan het denken zet over onze toekomst, stel dat. Het is een gruwelijk idee

totaal: 8,6

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 119

Spanning: 8 punten, omdat het plan lang onduidelijk blijft en dus spanning opbouwt en omdat het spannend wordt rondom Marcia, Franssen, de angst dat Victor nog een keer op de knop duwt en met de angstbeelden op straat.

Plot: 8 punten, omdat dit enorm goed is opgebouwd door de tijdssprongen, het verhaal vanuit verschillende personages en het duivels plan van Victor dat lang mysterieus blijft.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik genoten heb van de verwikkelingen. Mijn plezier werd groter nadat ik het boek uit had. Dan valt het op zijn plek en vind ik het geniaal. Tijdens het lezen zie ik dat dan minder.

Schrijfstijl: 7,5 punten, omdat de schrijfstijl in het begin de lees-vaart er wat uithaalde. Dat was alleen bij de introductie van de eerste personages. Daarna was de schrijfstijl goed, niet te makkelijk/moeilijk.

Originaliteit: 9 punten, omdat het een origineel onderwerp is en origineel is neergezet in het toekomstige Nederland. Ik vind ook de afwisseling in het boek origineel, met spanning, psychologische verwikkelingen, de introductie van personages en een paar gruwelbeelden.

Psychologie: 9 punten, omdat de personages, hun motieven en drijfveren en hun ontwikkeling goed zijn beschreven. Vooral hoe Victor is geworden wie hij is, de rol van opa en hoe Vellinga zich ontwikkelde zijn goed uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 8,3 punten

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 53

Spanning: 7,5 punten, omdat het voor mij even duurde voordat ik in het verhaal zat

Plot: 7,5 punten, omdat het een duidelijke structuur heeft maar een beetje voorspelbaar is

Leesplezier: 8 punten, omdat ik graag wilde weten hoe het verhaal zich afspeelde

Schrijfstijl: 7,5 punten, omdat ik in het begin moest wennen aan de tijdsprongen, later was dat soepeler ondanks de taalfouten/typefouten.

Originaliteit: 8 punten, omdat het een origineel onderwerp is wat realistisch is neergezet

Psychologie: 7,5 punten, omdat het onderwerp dichtbij komt. Het zou zomaar eens kunnen gebeuren. Victor had wat mij betreft ook een positief puntje mogen krijgen. Nu kon ik me niet in hem verplaatsen maar was wel geïntrigeerd door zijn gedachten.

Gemiddelde beoordeling: 7,6 punten

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

Spanning: 8 punten, omdat ….het toch zo spannend was dat ik het boek niet kon wegleggen, alleen het begin was wat minder

Plot: 8 punten, omdat ….het verhaal toch goed uitgewerkt is en ik toch nog verrast werd

Leesplezier: 9 punten, omdat ….het echt wel heel vlot leest en je goed meekan in het verhaal

Schrijfstijl: 9 punten, omdat ….het heel gemakkelijk te lezen is

Originaliteit: 9 punten, omdat ….het echt wel een realistisch boek is en echt wel zou kunnen gebeuren

Psychologie: 8 punten, omdat ….je goed kan merken waarom Victor de man is geworden die hij is en het echt zijn opa is die hem zover gedreven heeft

Gemiddelde beoordeling: 8,5 punten

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 47

Spanning: 7 punten, omdat het een erg spannend verhaal is, maar het einde had van mij nog wel iets spannender gemogen.

Plot: 9 punten, omdat het een geweldig goed plot is, goed bedacht én goed uitgewerkt.

Leesplezier: 9 punten, omdat ik genoten heb tot de laatste bladzijde.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het ervoor zorgde dat je langzaam tot de ontknoping kwam

Originaliteit: 9 punten, omdat het goed bedacht is, en wat ik zo mooi vind is dat de achterflap helemaal niks prijsgaf van wat het verhaal écht inhoud.

Psychologie: 8 punten, omdat het heel veel goede psychologische elementen bevat die essentieel zijn om dit verhaal goed neer te kunnen zetten.

Totaalscore: 49 / 6 = 8,2

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 20

Spanning: 8 punten, omdat na het begin de spanning er goed ingehouden werd.

Plot: 7 punten, omdat het onderwerp goed gevonden was, maar de uitwerking niet altijd geloofwaardig was.

Leesplezier: 9 punten, omdat mijn aandacht geen moment verslapte, maar ik door wilde lezen om te weten hoe het verhaal zich zou ontwikkelen.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat er veel stijl- en spelfouten in stonden, maar het verhaal bleef prettig leesbaar.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik dit onderwerp op deze manier nog niet tegen was gekomen.

Psychologie: 9 punten, omdat de persoon Victor zeer goed neergezet is. Ook wordt door alle flashbacks heel duidelijk waarom hij zich ontwikkeld heeft tot de persoon die hij geworden is.

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 52

Spanning: .9. punten, omdat …het de spanningsboog contstant op scherp stond.

Plot: .10. punten, omdat …het super goed bedacht is en erg origineel.

Leesplezier: .10. punten, omdat …ik van elke bladzijde heb genoten.

Schrijfstijl: .10. punten, omdat het mooie korte hoofdstukken waren en een vlotte schrijfstijl….

Originaliteit: 9.. punten, omdat …ik het thema geweldig vind en ze er heel goed over nagedacht heeft. Af en toe wat ongeloofwaardig

Psychologie: .9. punten, omdat …de personen erg goed en duidelijk zijn neer gezet net als het verhaal.

Totaal een 9.5

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 55

Spanning: 8 punten, omdat ik gedurende het verhaal geboeid bleef lezen.
    Plot :8 punten, omdat het verhaal goed werd opgebouwd.
    Leesplezier: 8 punten, omdat ik het boek met veel plezier gelezen heb.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat het verhaal vlot geschreven is en door de korte hoofdstukken heb je het zo uit.
    Originaliteit : 9 punten, omdat het verhaal erg goed bedacht is en je laat nadenken.
    Psychologie: 8 punten, omdat de personages goed uitgewerkt zijn

Totaal 49/6 = 8,2 van mij en 4 sterren!

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 104

Spanning: 9 punten, omdat ik van het begin t/m het einde van het verhaal voldoende spanning ervaren heb.
    Plot: 9 punten, omdat het verhaal bijzonder goed in elkaar steekt.

Leesplezier: 10 punten, omdat ik intens genoten heb van dit bijzonder boek, met in mijn achterhoofd de vergelijkbare geschiedenis.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het verhaal bijzonder aangenaam te lezen is.

Originaliteit: 10 punten, omdat ik over dit mogelijk toekomstscenario nooit eerder wat gelezen heb en ik vind het best gewaagd om het verleden op deze manier weer op te rakelen.

Psychologie: 9 punten, omdat het onvoorstelbaar is wat een persoon, die helemaal gestoord is, allemaal aan kan richten als hij de juiste mensen om zich heen heeft.

Gemiddelde beoordeling: 56 punten, eindoordeel: 9,3. Ik heb 5 sterren toegekend.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 26

Spanning: 10 punten, omdat het bijzonder origineel en rete-spannend is. Zo realistisch dat het gewoon eng is.

Plot: 10 punten, omdat ik het plot totaal niet aan zag komen en dit een heel bijzondere hersenspinsel is.

Leesplezier: 10 punten, omdat het zelfs na het lezen nog door blijft spoken.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat er toch nog wat foutjes inzaten maar verder leest het heerlijk weg. Het word je vergeven Karin.

Originaliteit: 10 punten, omdat dit boek uniek is.

Psychologie: 9 punten, omdat het een mindfuck is. Wat zou je zelf doen in zo’n situatie? Hoe kan het dat het alleamaal zo goed lukt. Heerlijk.

Gemiddelde beoordeling: 9,5 punten

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 6

Spanning: 8 punten, In het begin moest ik er wat inkomen maar vanaf ik doorheen de eerste hoofdstukken heen was las het als een trein.

Plot: 7 punten, Ik heb wat bedenkingen bij het feit dat ze een andere richting uitgaat op een gegeven moment dan met de eerste personages (Janssen en die familie)

Leesplezier: 9 punten, ik heb er echt van genoten, zal zeker nog meer lezen van deze schrijfster.

Schrijfstijl: 7 punten, hier en daar is het voor mij (als Vlaming) wat aan de Hollandse kant… Daar moest ik echt even aan wennen.

Originaliteit: 9 punten, Geweldig dat het weer niet zo’n slappe who done it? is maar daadwerkelijk een origineel gegeven. Leuk dat ze begint eigenlijk met “de slechterik” te portretteren. De chaos had ze nog net iets meer mogen uittekenen.
    Psychologie: 8 punten, Ze beschrijft Victor heel mooi, je krijgt echt een kijkje in zijn hoofd. Zoals ik zeg had ze de chaos in Nederland nog wat meer mogen uittekenen.

<u>Gemiddelde beoordeling:</u> 8 punten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.