15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #1599 |

Wouter Helders

Heb je een vraag voor Wouter Helders naar aanleiding van Machtsstrijd?

Stel hem hier, Wouter gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

moonkager
    Bijdrager
    Post count: 20

Ha Wouter

Een vraagje, op de achterkant van het boek staat “meer voor mannen” heb je dit zelf bepaald, of heeft de uitgeverij bepaald dat jouw boek meer voor mannen is?
    Ben je daar blij mee?
    Persoonlijk vind ik al lezende het boek voor zowel vrouwen als mannen. Juist de personages Sofie en Victoria maken het verhaal wel uniseks.
    Ben je niet bang door deze toevoeging dat de vrouwen je boek laten liggen???
    Zou ik zelf zonde vinden!!
    Ben erg gecharmeerd van jou schrijfstijl…
    Groetjes Moon

whelders
    Bijdrager
    Post count: 7

Hoi Moon,

Dank je wel voor het compliment. Fijn dat je het een leuk boek vindt! Over jouw vraag: grappig dat je dat opvalt. Het was inderdaad een idee van de uitgever het boek mee te nemen in hun ‘Meer boek voor mannen campagne’. Zelf ben ik het totaal met je eens; het is een unisex boek (voor zover er überhaupt echte ‘mannen- en van vrouwenboeken bestaan). Kan het niet staven met cijfers (die heb ik niet), maar als ik naar de recensies en reacties kijk heb ik het idee dat het boek bij vrouwen in ieder geval erg goed aanslaat. Dus hoop dat zij het niet massaal links laten liggen door het ‘mannenlabel’! Zegt het voort 🙂

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Hai Wouter,

Dat “Meer boek voor mannen” neemt niet weg dat ik dit boek ook met veel plezier lees, dus vrouwen……gewoon lezen! Overigens vind ik het heel leuk dat je zelf de vragen beantwoordt in deze leesclub.

Nu heb ik een paar vragen.
    In hoofdstuk I wordt verteld dat Congo tegenwoordig Zaïre heet, waarom spreek je in hoofdstuk III weer over Congo, terwijl het zich afspeelt in 2016?

In hoofdstuk IV zeg je dat Schiphol een vluchthaven is. Ik neem aan dat dit een zetfoutje is, want er zit veel verschil tussen een lucht- en een vluchthaven.

Ik ga snel verder lezen.
    Fijne avond.

Marjon

whelders
    Bijdrager

Hoi Marjon,

Leuk te horen! Congo heb ik (foutief) zou genoemd om mensen niet teveel in de war te maken, maar misschien had ik dat (gezien jouw reactie) niet hoeven doen 🙂

Vluchthaven is absoluut fout Nederlands. Typo, dus!

Veel leesplezier nog!

Wouter

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Dank je wel voor je antwoord, Wouter. 😊

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 61

Zijn er al plannen voor een nieuw boek? Machtsstrijd leest heerlijk weg en ik kijk uit naar de volgende van u.

whelders
    Bijdrager

Hoi Ans, leuk te horen, dank je! Ik ben druk bezig aan een nieuw boek. Hoop dat ik je in mei ’17 kan verrassen met een waardige opvolger van Machtsstrijd!

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 66

Beste Wouter,
    Ik heb tot nu toe heel erg genoten van je boek.

Graag vernam ik
    1. Heb je alle plaatsen die in je boek voorkomen zelf bezocht?

2. Is de beschreven corruptie van overheidsambtenaren, ja zelfs ministers,zoals je het in je boek weergeeft gebaseerd op echte feiten of is dit gewoon ontsproten aan de fantasie van de schrijver.

3. Kan je in de Koninklijke Bib. te Brussel zomaar gegevens gaan raadplegen over nog bestaande organisaties,personen…?

4. Wat is de reden dat je Afrika hebt uitgekozen om je verhaal neer te zetten?

5. Heb je bij het schrijven van dit boek tegenwerkig gehad, bv. bij het plegen van research naar de werking van een bedrijf in Afrika,over de handel en wandel van Afrikaanse notabelen, bij het opzoeken van bedrijfsgegevens…?

whelders
    Bijdrager

Hoi Pierre, Ik heb net alle plaatsen zelf bezocht, maar wel veel. Heb bijvoorbeeld zelf in Amsterdam en Rotterdam gewoond, in Zwitserland op kostschool gezeten, ben in Zuid-Afrika geweest en heb 4 maanden stage gelopen in Oeganda (wat veel op Congo lijkt).

Mijn verhaal is fantasie, maar de problematiek rond illegaal gemijnde en verhandelde ertsen bestaat wel degelijk. Ook corruptie op alle niveaus, westers en Afrikaans bestaat echt.

Afrika heb ik gekozen omdat het in vele opzichten het continent van de toekomst is: jong, explosieve groei, klimaatproblemen etc. Erg interessant. Ook is het in vele opzichten nooit echt gedekolonialiseerd. Mooie setting voor dit verhaal dus.

Of je bij de kon. bibliotheek in Brussel echt zoveel kunt en mag onderzoeken weet ik niet. Kwam in het verhaal in ieder geval goed uit!

Ik heb geen tegenwerking gehad. Veel van de indrukken komen uit gesprekken met mensen, kranten, boeken, internet en documentaires – dus bedrijven hadden er weinig mee te maken.

Wouter

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 66

Wouter
    bedankt voor het vlugge antwoord en de verduidelijkingen.
    Groeten

Pierre

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 71

Beste Wouter,
    Het einde van het boek was voor mij een complete verrassing. Was je deze wending al bij aanvang van het boek van plan of is dit gaandeweg gegroeid? (ik zal niet uitvoerig beschrijven wat ik bedoel want dit verpest het wellicht voor andere lezers). Ook ik heb genoten van je boek en kijk dan ook uit naar mei 2017 naar je volgende boek.

Groetjes, Anneke

whelders
    Bijdrager

Hoi Anneke, dank je wel. Fijn dat je van het boek genoten hebt. Kan je vraag niet in detail beantwoorden (spoiler..) maar in het kort gezegd: dit was vanaf het begin zo gepland (zitten ook een aantal hints in het boek). Groet! Wouter

Weert
    Bijdrager
    Post count: 89

Hoi Wouter,

Mijn complimenten voor Machtsstrijd! Ik ben benieuwd naar de opvolger.
    Als ik het goed heb begrepen heb je naast het schrijven een baan.
    Nu ben ik heel benieuwd hoe dan wat betreft het schrijven je dagindeling is, heb je bijvoorbeeld vaste uren – naast je werk – waarin je schrijft? Of schrijf je bijvoorbeeld in vakanties?

Weert

whelders
    Bijdrager

Hoi Weert, ik heb inderdaad een fulltime baan en een jong gezin dus moet af en toe puzzelen om tijd te maken voor schrijven. Het meest vind ik die tijd tijdens mijn circa 3 uur reistijd per dag (per trein). Machtsstrijd en mijn nieuwe boek zijn voor een groot deel op de iPhone geschreven!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.