Home Forums Leesclub 48: Puta Vragen aan Sterre Carron

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9398 |

Heb je een vraag voor Sterre Carron naar aanleiding van Puta?

Stel hem hier, Sterre gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 38

Ik heb een vraag aan Sterre die al héél lang op mijn lippen hangt, feitelijk zelfs twee. Ik begin met de eerste, namelijk de titelkeuze. Bij mijn weten is “Puta” het portugese woord voor “hoer” – ik las overigens ook nog in een andere topic bij dit boek dat iemand zich hetzelfde afvroeg maar dan met de franse vertaling. Ook de titelnamen van de andere boeken zijn steeds opvallende woorden en/of namen. Mag ik weten hoe je daaraan komt?

En dan de tweede vraag luidt als volgt : bij het lezen van de korte inhoud legde ik meteen de link met de moord op Meredith Kercher, een engelse studente wiens keel werd overgesneden in Italië. Ben je van daaruit vertrokken met dit verhaal of heb ik te veel fantasie?

sterre
    Bijdrager
    Post count: 31

Hoi Annemie,

Jouw eerste vraag: de titelkeuze. De korte titels zijn meestal afgeleid uit de Sanskriet taal. De titel wordt verklaard in het verhaal. Het woord ‘Puta’ betekent idd, zoals je vermeldt hoer. Toch heeft het in dit boek niet helemaal dezelfde betekenis. Veel meer kan ik daar niet over kwijt. 🙂

De tweede vraag: ik ben niet vertrokken van de moord op die vrouw. Ik ga het zo dadelijk googlen, want nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden.

Zijn jouw vragen voldoende beantwoord? Zo niet: ‘shoot’!

Groetjes en veel leesplezier!

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 38

Ja hoor Sterre, en ik begrijp ook heel goed waarom je er niks méér kunt over zeggen. Zoals Maryam ook al aangaf, ben ook ik beginnen lezen en lezen en lezen, tot ik op zeker moment vaststelde dat er nog slechts 40 blz resteerden. Omdat ik wel wat langer leesplezier wil hebben heb ik nu al twee dagen bijna niet gelezen maar blijf er wel mee bezig door de leesclub. Evenals Maryam mis ik ook heel veel achtergrondinformatie uit de serie, maar daar kan ik alleen maar kwaad voor zijn op mezelf. ☺

sterre
    Bijdrager

Leuk om jullie reacties te lezen! Djw! 🙂

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 58

Sterre…een antwoord verwacht ik eigenlijk niet , maar je hebt ons op een dwaalspoor gebracht …met PUTA.
    Mij tenminste wel….denkend aan “het spaanse woordje “hoer”…het franse “putain”.
    Ik ging het zoeken in de prostitutiewereld…lol.

Maar Puta, was ook een gewone naam.
    Puta was ook een godin .
    Ik ga nu verder lezen ben veel te benieuwd naar het verder verloop van het verhaal.

sterre
    Bijdrager

Zohra 🙂 veel plezier nog!

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 42

Hallo Sterre, Ik hoop niet dat jou ooit zoiets is overkomen, om zo aan het onderwerp te komen. Eigenlijk in en in triest. Bem wel benieuwd hoe jij aan het onderwerpen voor je boeken komt.
    Dit was mijn 1ste boek van jou, maar ik vond het wel duidelijk hoor…………gaande het boek verwijs je genoeg naar vorige onderwerpen uit het leven van de personen.

Biek
    Bijdrager
    Post count: 10

Hoi Annemie,

Jouw eerste vraag: de titelkeuze. De korte titels zijn meestal afgeleid uit de Sanskriet taal. De titel wordt verklaard in het verhaal. Het woord ‘Puta’ betekent idd, zoals je vermeldt hoer. Toch heeft het in dit boek niet helemaal dezelfde betekenis. Veel meer kan ik daar niet over kwijt.
    De tweede vraag: ik ben niet vertrokken van de moord op die vrouw. Ik ga het zo dadelijk googlen, want nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden.

Zijn jouw vragen voldoende beantwoord? Zo niet: ‘shoot’!

Groetjes en veel leesplezier!

sterre
    Bijdrager

Dag Jet! Blij te lezen dat het een beetje duidelijk was.
    Hoe kom ik aan de onderwerpen? Dat hangt ervan af. Meestal is het iets wat ik hoor of zie (bijna nooit iets wat ik lees in een krant of zo…)
    Bij ‘Mara’ was dat een uitspraak van een yogaleraar, bij ‘Tirtha’ was het de arrestatie van een kinderarts voor pedofilie (die man woonde niet ver bij me vandaan), bij ‘Matsya’ was het een programma wat ik zag op televisie over een bizarre aandoening, bij ‘Trifla’ was het een kruid, bij ‘Indigo’ was het ‘het derde oog’, bij ‘Indra waren het de terroristische aanslagen in combinatie met een nierziekte waaraan een jongetje leed (greep me erg aan omdat de ouders het geld niet hadden om de behandeling te betalen), bij ‘Gotcha’ was het een stuk ervaring van mezelf van het werk dat ik had verricht in de tropen, bij ‘Carta’ was het de Joker die ik zag tijdens een kaartspel en bij ‘Puta’ wilde ik per se iets vinden waardoor één van mijn geliefde teamleden voldoende in de picture kwam. Goh, wat een tekst! Ik hoop dat ik hier niet te veel heb neer- geschreven, maar hoop vooral dat het een antwoord is op jouw vraag. Ik wens iedereen een heel fijn weekend toe. Lieve groet, Sterre.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 17

Hallo Sterre,
    Als je een karakter creëert, heb je dan iemand in je hoofd die je kent of zijn ze puur fantasie? Ik bedoel dan niet persen dat iemand dan iets soortgelijks hoeft te hebben meegemaakt, maar meer echt het karakter van iemand, hoe iemand is.
    Hartelijke groet,
    Cindy

sterre
    Bijdrager

Dag Cindy,

Afwisselend! Meestal is het puur fantasie en creëer ik een personage hoe ik graag heb dat zij of hij is of zou zijn. Simons is een uitzondering. Ik ken iemand die een beetje zijn karaktertrekken heeft. Niet helemaal, maar toch… 🙂
    Lieve groet,

Sterre

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 54

Hallo Sterre,

Heb je er bewust voor gekozen om de karakters van Fien en Wolf een beetje vaag te houden? Er wordt natuurlijk op het einde veel duidelijk, maar toch?
    Heb jij bewust onderzoek gedaan naar schizofrenie?

sterre
    Bijdrager

Hoi roodkapje,

Ik was me er niet van bewust dat de karakters van Fien en Wolf nogal vaag bleven. Misschien is dit omdat Fien in de vorige boeken meer uitgediept werd. Goed dat je me dat zegt, heb alweer iets geleerd.

Een zoon van een vriendin van mij lijdt aan die ziekte. Ik heb het vaak bewust meegemaakt, wat me erg heeft aangegrepen. Daarom wilde ik over dat onderwerp (ziekte) spreken met een psychiater en het niet zelf uitdokteren.

Is dit antwoord voldoende op je vraag? Zo niet, dan lees ik het wel.

Lieve groet,

Sterre

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 44

Ik haak hier even in op de schizofrenie. Het deed me trouwens denken aan dat boek met de titel Sybil dat over meervoudige persoonlijkheden gaat. Want voorzover ik het weet is schizofrenie en meervoudige persoonlijkheid niet hetzelfde.
    Wat ik niet zo goed snapte Sterre, en wat daarmee te maken had was de epiloog. Op een gegeven moment leg je uit dat een MP tijd kwijtraakt en dat niet alle persoonlijkheden alles weten wat er gebeurt.Met name de zwakke persoonlijkheid raakt tijd kwijt wanneer de sterke het overneemt. Wolf is de originele persoonlijkheid en dus de zwakke. Puta is de sterke.
    En tot zover kon ik alles goed volgen en kwam dat ook overeen met het verhaal. Maar in de epiloog zit Wolf op het bed en hij weet wat er gaat gebeuren. Hij bereidt zich erop voor maar is dan nog geen Puta. En dat snapte ik niet zo. Hij herinnert zich alles in de Wolf-persoonlijkheid.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.