Home Forums Leesclub 78: De witte kamer Vragen aan Samantha Stroombergen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 983
    #14606 |

Heb je een vraag voor  Samantha Stroombergen  naar aanleiding van  De witte kamer

Stel hem hier, Samantha gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 20

Wat heeft je tot de keuze voor de combinatie met de aanslag en de witte kamer gebracht?

Samantha Stroombergen
    Bijdrager
    Post count: 3

Thanks voor je vraag! Ik vind hem best lastig, want ik heb denk ik nooit echt een ‘keuze’ gemaakt. Het verhaal duwde me eerder een bepaalde richting uit.

Het uitgangspunt van het boek was altijd de witte kamer, de rest kwam daarna pas. Ik vroeg me af waarom er zo’n witte kamer in Nederland zou kunnen zijn en vanuit daar ben ik heel het verhaal uit gaan denken: het slachtoffer en alle gebeurtenissen eromheen.

En ik vind maatschappelijke thema’s sowieso interessant (in mijn tweede boek speel ik ook met verschillende thema’s). Je kunt je waarschijnlijk wel herinneren dat er enkele jaren geleden in een korte tijd relatief veel aanslagen waren. Er werden toen steeds zó snel meningen gevormd over het hele schuldvraagstuk, voornamelijk op social media, dat dat me denk ik ook deels triggerde.

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 20

Ik vind de combinatie zeker interessant. Ook het onderwerp en inderdaad de snelle beeldvorming voor de schuldige.

omdat het woord sneeft blijft hangen ben ik eigenlijk dus benieuwd naar de reden waarom dit is gebruikt. Het past voor mijn gevoel totaal niet in het boek.

Samantha Stroombergen
    Bijdrager

Ik heb voor het boek gesproken met een patholoog-anatoom die dat woord gebruikte. Johan is een heel stuk ouder dan de rest en leeft een beetje in zijn eigen wereld, dus juist dit soort taalgebruik past bij hem. Vandaar dat hij ook Latijn gebruikt. 😀

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 217

Wat mij opviel zijn sommige namen die Vlaams aandoen. Zoals die van Hanna, haar oom en haar vriendinnetje. Coeur, Gosselaer, Delfosse.
    Het speelt zich af in Nederland. Heeft dit een reden?

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 88

Ik ben wel heel erg benieuwd of je alweer bezig bent met een volgend boek en of dit ook weer een boek
    met Leon en Hanna zal zijn of met nieuwe personages?

Samantha Stroombergen
    Bijdrager

@Dini: Nee, het heeft geen specifieke reden. Ik vermijd graag namen die ik associeer met anderen en ik ga ook graag voor achternamen die ik mooi vind. Coeur heeft voor mij meer een Frans gevoel, net als zijn voornaam, en ik zie ook voor me dat zijn opa of zijn overgrootopa uit Frankrijk komt. Gosselaer zie ik meer als oud-Nederlands eigenlijk, ik ‘verzon’ hem en kwam er later achter dat iemand uit Saved by the Bell ook die achternaam heeft.

@wendy: Yes, Léon en Hanna komen zeker terug! Ik ben druk bezig met mijn tweede boek. Momenteel ben ik in Londen – gisteren heb ik een masterclass gevolgd van de Ierse thrillerauteur Claire McGowan. Ze gaf ook tips door die Sharon Bolton haar ooit gaf. Ik heb direct erna een notitieboek gekocht en een boek dat ze als leestip gaf, want ik zit meteen vol inspiratie! De ruwe eerste versie is bijna af, maar ik ga een hoop op de schop gooien. Gisteravond heb ik ook veel research zitten doen. Nou ja, wat ik ermee wil zeggen: ik ben inderdaad druk bezig. 😉

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 217

Bedankt voor je antwoord.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.