Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 17: Pan Vragen aan Ria Maes

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #4207 |

Heb je een vraag voor Ria Maes naar aanleiding van Pan?

Stel hem hier, Ria gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 148

Hallo Ria, ik heb enkele vragen: Ik heb gezien dat je verschillende soorten boeken schrijft, feelgood zoals Sara, biografie en nu thriller. Welk genre schrijf je het liefst? Hoe komt het idee om met Aaron Wade een boek te schrijven en komt hier nog een vervolg op?

Ria
    Bijdrager
    Post count: 10

Dag Ingrid,

ja, ik heb tot nog toe inderdaad allen bio’s of feelgood verhalen geschreven. Leuk om te doen, maar het schrijven van een thriller stond al lang op mijn verlanglijstje. Het kwam er alleen nooit van. Tot ik Aron ontmoette. Hij spoorde me aan om te doen wat ik graag wilde doen. We spraken een paar keer af, ik voelde dat hij vol goede ideeën zat en het kwam tot een samenwerking. De samenwerking verloopt zo vlot en goed dat thriller nummer 2 inderdaad al gepland staat. Het vervolg op Pan is dus in de maak…
    Ik hoop dat het boek je bevalt.
    groetjes,
    Ria

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 148

Ik ben nog niet zo ver in het boek maar ik vind het zeker goed geschreven dus laat dat vervolg al maar komen

Ria
    Bijdrager

Heel leuk om te horen, Ingrid. Bedankt en er wordt met plezier en passie aan dat vervolg geschreven.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

Beste Ria,
    Komt het idee van de verhaallijn dan voornamelijk van Aron? Of hoe moeten we die samenwerking zien? Ik vind het altijd ingewikkeld klinken om met 2 personen een boek te schrijven…toch zijn er verschillende duo’s die erg succesvol zijn!

Ria
    Bijdrager

Dag Evy,

hoe wij te werk gaan, is dat Aron me de grote lijnen van zijn idee vertelt, dan begin ik te schrijven en vullen we samen personages en gebeurtenissen in, maar ik ben de enige die schrijft. Omdat Aron auteur is, speelde hij sommige van de scènes in het boek voor me na zodat ik een beter beeld kreeg van hoe de dingen zich afspeelden, dialogen hoorde enz…
    De hele zomer hebben we een paar keer per week afgesproken om te praten, te lezen, te verbeteren, aan te passen en ga zo maar door.
    Voor ons was het helemaal niet ingewikkeld om het boek samen te maken, integendeel. Het was een grote meerwaarde voor ons allebei en we willen hier graag nog heel lang mee doorgaan.

Is het zo een beetje duidelijk voor jou?

groetjes,
    Ria

Evy De Brabander
    Bijdrager

Dank je voor je antwoord! Zo kan ik het me wel voorstellen ja! l

Evy De Brabander
    Bijdrager

Zit er voor jou verschil in het schrijven van een feelgood en het schrijven van een thriller? Zou je ook alleen een thriller schrijven?

Ria
    Bijdrager

Het schrijven van een thriller is ook voor de schrijver spannend. Je zit helemaal in het verhaal omdat je zo alert moet zijn dat alles klopt.
    Ik vorm nu een team met Aron dus ik zou alleen geen thriller schrijven. Heel leuk om te doen thrillers.
    Groetjes
    Ria

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

Hoi Ria,

De vraag van @Evy puzzelde me ook. Al lezende flitst dan wel door mijn hoofd wie van jullie voor bepaalde draaien in het verhaal heeft gezorgd. Nou kan ik me voorstellen dat je dat niet helemaal kunt filteren, zeker als ik lees (en via het interview hoorde) over jullie manier van samenwerken. Wat ik knap vind is de opbouw in het boek. Wat was ik blij om te ontdekken dat Tom niet zo oppervlakkig bleef. Is dat misschien iets wat meer via jou aan bod kwam, net als de romance die ontstond tussen hem en de agente?
    En is er bewust voor gekozen om de slachtoffers eerst anoniem te laten (die werden ontdekt, zonder dat we iets van ze wisten) en vervolgens bij de latere slachtoffers (voordat ze dood gingen) meer in hun moment en leven mee te lezen?

Hoor het graag,
    Dank je alvast

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

Soms lees je dat schrijvers zich voor of tijdens het lezen verdiept hebben in bepaalde onderwerpen of zich hebben laten adviseren door derden. Hebben jullie voor dit boek zoiets gedaan? (Ik moest daar aan denken bij de onthullingen over Sam bv.)

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 43

Hoe kwamen jullie op het idee van Pan, een mythologisch figuur? Hebben jullie iets met mythologie?

Those who don't believe in magic will never find it.

Ria
    Bijdrager

Dag Alice,

Als auteur ben je een verhalenverteller. De Griekse mythologie is een vat vol intrigerende en inspirerende oerverhalen.
    Veel van de personages en situaties die erin voorkomen zitten in ons collectief geheugen. Griekenland is niet voor niets de bakermat van onze cultuur.Waarom heet Europa, Europa, het Trojaanse paard, de achilleshiel, de doos van Pandora, paniek. Het klinkt je ongetwijfeld allemaal vertrouwd in de oren. Al die dingen vinden hun oorsprong in de mythologie.De keuze voor Pan komt dan ook voort uit de fascinatie voor de Griekse mythen en sagen.Fictieve verhalen die op een slimme manier ook de ziel van de mens blootleggen. Het is zeker de moeite om ze eens te lezen.

Onze dank voor je interesse en we hopen dat je plezier hebt beleefd aan het lezen van Pan.

Groeten,

Ria Maes

Ria
    Bijdrager

Kareltje,

we zijn inderdaad op onderzoek uit gegaan. Zo ben ik op bezoek gegaan in het mortuarium van een universitair ziekenhuis bij een een echt wetsdokter en heb ik een middag doorgebracht bij een rechercheur die al heel wat moordzaken onderzocht. Je schrijft fictie maar je kan volgens ons je lezers alleen meenemen in het verhaal als er ook een grote dosis realiteit in je verhalen zit.

Wat de samenwerking betreft: dat loopt echt geweldig goed.

groetjes,
    Ria

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.