Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 08: Masterplan Vragen aan Pjotr Vreeswijk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #2098 |

Heb je een vraag voor Pjotr Vreeswijk naar aanleiding van Masterplan?

Stel hem hier, Pjotr gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

Waarom dit genre en bvb geen ‘gewone’ politieroman/detective? Waarom die WO II inslag? Gewoon uit nieuwsgierigheid 🙂 .

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager
    Post count: 16

Hey Stefanie. Leuke vraag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst aan een politiethriller was begonnen. Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel dat mijn werkdag 12 ipv de gebruikelijke 9 uur duurde. Als ik schrijf ben ik in mijn hoofd echt op de plaats waarin mijn personage zich bevindt en in een politiebureau ben ik al genoeg. Ook is mijn kijk op de politie te reëel en vond ik het lastig om daar een fictief verhaal bij te verzinnen. Politiewerk is maar bij vlagen heel spannend. Bedankt voor je vraag en veel leesplezier.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Hey Stefanie. Leuke vraag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst aan een politiethriller was begonnen. Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel dat mijn werkdag 12 ipv de gebruikelijke 9 uur duurde. Als ik schrijf ben ik in mijn hoofd echt op de plaats waarin mijn personage zich bevindt en in een politiebureau ben ik al genoeg. Ook is mijn kijk op de politie te reëel en vond ik het lastig om daar een fictief verhaal bij te verzinnen. Politiewerk is maar bij vlagen heel spannend. Bedankt voor je vraag en veel leesplezier.

Bedankt voor het antwoord. Ik snap je keuze 🙂 .

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

De vraag over waarom deze cover moet ik dan toch wel stellen gelet op de mijn eigen vraagtekens maar ook die van de anderen bij topic ‘voor het lezen’. Wat zit er achter met het vlekkerige deel? Heeft dit een diepere betekenis tov van het verhaal? Ik kan er een landkaart of iets uithalen op het eerst gezicht.

En verder had je meer keuzes voor de cover en waarom heb jezelf voor deze gekozen? Wat geeft dit weer voor jou tov van het boek/plot/etc?

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

Voor degene die het nog niet gezien hadden:

Interview – Pjotr Vreeswijk

Leuk uitgewerkt interview.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Even iets uitgebreider antwoord. Ben nog niet helemaal thuis in dit systeem.
    De uitgever heeft de cover gemaakt. De cover moet actie en tijdloosheid uitstralen. Veel covers zijn onderhevig aan mode. Deze staat daar los van.
    Ik heb geen keuzes tussen verschillende covers kunnen maken.

Ik begreep van andere dat ze het vage, vlekkerige karakter van de cover als de mist rondom veel geheime organistaties zagen.
    Daar kan ik eigenlijk best mee leven. Een landkaart zul je er waarschijnlijk niet in vinden. 😉

Veel leesplezier.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Mag ik nog een vraag? 🙂
    Waarom die locaties? En geen andere? Niet omdat het me stoort, maar uit interesse … Ben je er zelf geweest? Ben je er ‘verliefd’ op geworden?
    Ja, ik ben nogal nieuwsgierig!

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Voor degene die het nog niet gezien hadden:

Interview – Pjotr Vreeswijk

<iframe class=”wp-embedded-content” sandbox=”allow-scripts” security=”restricted” src=”http://www.thrillzone.nl/interview-pjotr-vreeswijk/embed/#?secret=OkMSflml3m” data-secret=”OkMSflml3m” title=”“Interview – Pjotr Vreeswijk” — ThrillZone” marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” width=”600″ height=”257″ frameborder=”0″></iframe>

Leuk uitgewerkt interview.

Had ik misschien moeten lezen voor ik mijn 2e vraag stelde! Sorry! 🙂

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Mag ik nog een vraag? 🙂
    Waarom die locaties? En geen andere? Niet omdat het me stoort, maar uit interesse … Ben je er zelf geweest? Ben je er ‘verliefd’ op geworden?
    Ja, ik ben nogal nieuwsgierig!

Hoi,

Ook al had je het antwoord al uit het interview, ik wilde er toch nog wat op zeggen.
    Als ik kind heb ik ooit de film Khartoum, eind jaren 60, gezien. Deze heeft destijds enorm veel indruk op mij gemaakt. Ik wist onmiddellijk dat mijn boek zich daar moest afspelen. De stad is mystiek en avontuurlijk. Verder wilde ik een james bond achtig verhaal met een internationaal tintje schrijven. Zoals je misschien al wel gelezen hebt ergens, ben ik gek op reizen per vliegtuig en alle spanning daaromheen. Als je schrijft wil je daar natuurlijk zo veel mogelijk je passie integreren.

Leuke vraag. Bedankt

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Dank Pjotr, ook voor de filmtip 😉

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

Je schrijft in het interview dat je niet precies wist hoe het einde er uit zou zien toen je aan het boek begon te schrijven. En toch heb je die verschillende verhaallijnen… dat lijkt mij dan wel nodig dat je toch al een heel groot deel de richting van die verhaallijnen bepaalt voor je begint te schrijven? Wat als het dan op een gegeven moment toch niet mooi in elkaar past? Ik moet denk ik zelf maar geen boeken gaan schrijven met zo een groots opgezet plot want ik krijg al stress bij het idee dat het dan toch niet goed uitkomt…

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hoi Evy,

bedankt voor je vraag.

Uiteraard wist ik wel hoe het zou eindigen alleen wist ik niet exact hoe en waar. Dat is eigenlijk gaandeweg ontstaan.
    Maar ik kan je wel vertellen dat de verschillende invalshoeken en verhaallijnen echt een drama kunnen zijn. Er zijn ook verhaallijnen verdwenen of herschreven. Vooral in mijn tweede boek heb ik daar heel veel ‘last’ van. Ineens een andere plotwending? Dan ben je flink de sjaak want alles moet herschreven worden.

Ik hou er wel van eerlijk gezegd. Houdt het spannend. Schrijf je zelf ook?

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Hier ben ik weer 😉

Je maakt dus geen schema voor je begint, Pjotr? Hou je de verhaallijnen / ideetjes die het hier niet haalde bij voor een ander boek?
    Ga je voor een serie trouwens? Ik vind dat het wel kan met je personages, maar vraag me af hoe jij er over denkt …

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Ik.had al een reactie verstuurd maar zie dat ie niet doorgekomen is. Had slecht bereik.

Maar nee, ik heb geen schema ofzo. Wat ik wel doe is alle verhaallijnen los en apart,als ware het losse verhalen, schrijf. Hierdoor heb ik overzicht. Later weef ik alles aan elkaar en lees ik alles over. Op die manier kan ik fouten in het verhaal opsporen.

Ondertussen doe ik dit ook met mijn tweede boek. Ben 60.000 woorden onderweg en ja.. Alex speelt ook hier de hoofdrol.

Echt vervelend om te lezen dat het er in het ebook veel vreemde fouten staan. Ik had deze klacht nog niet eerder gehoord. Balen zag 😠

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.