15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #4314 |

Heb je een vraag voor Max van Olden naar aanleiding van De juiste man?

Stel hem hier, Max gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

Hallo Max,
    Super dat je meedoet en dat we je vragen mogen stellen. Met een boek leg je al iets van je ziel bloot……….

Al lezende vroeg ik me af of door je eigen praktijk geinspireerd bent geraakt voor de thema’s in dit boek. Ik snap dat je daar niet zaak-gerelateerde antwoorden op mag geven, maar misschien in algemene zin…..
    En daarbij vraag ik me af of je soms ook zodanig onrechtvaardigheid tegenkomt, dat je zelf ook de grens van wat mag zou willen overschrijden om iets van rechtvaardigheid te bereiken….. (gewetensvraag).

Ik hoor het graag,
    Dank je wel voor het meedoen alvast!
    kareltje

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 49

Zoals je in de Telegraaf vermeldde gaat Oscar over de grens van wat eigenlijk mag, maar Jasper doet het vaker en wil op het rechte pad. Is met dit idee het boek ontstaan of was er een ander idee dat je inspireerde om de Juiste man te schrijven?

Max van Olden
    Bijdrager
    Post count: 10

Beste Kareltje,

Dank voor je vragen. Ik ben niet geïnspireerd geraakt door de inhoud van een bepaalde zaak, maar wel door de volgende gebeurtenis. Enkele jaren geleden behandelde ik een zaak over een bepaald beleggingsproduct. Ik stond een particulier bij, die streed tegen een grote bank. Al snel nadat ik aan de zaak was begonnen, bleek de bank te worden bijgestaan door een vriend uit mijn studententijd. Zo stond ik op een bepaald moment tegenover die vriend in de rechtszaal; een bijzondere en zeldzame situatie die me sindsdien is bijgebleven. Voor De juiste man wilde ik daar iets mee doen, ik wilde met zo’n situatie beginnen. Alexander is dan wel geen vriend van Oscar, maar ze kennen elkaar wel goed. En het brengt Oscar op een bepaald idee…

Verder: natuurlijk zou het fijn zijn wanneer je als advocaat wat meer vrijheden zou hebben. Naast de wet moet je je namelijk ook nog aan de zogenaamde gedragsregels (regels specifiek voor advocaten) houden en die zijn erg streng. Het overtreden van die regels is geen optie, maar het komt natuurlijk wel eens in me op.

Hopelijk heb ik zo je vragen beantwoord.

Met vriendelijke groet,
    Max van Olden

Max van Olden
    Bijdrager

Beste Anita,

Dank voor je vraag. Voor De juiste man wilde ik iets doen met groot onrecht, iets wat een mens zich een heel leven kan aantrekken en een enorme impact heeft. Dat is het verlies geworden van Oscars zoon. Daarnaast liep ik al een tijdje rond met het idee om een boek te beginnen met een rechtszaak die een advocaat voert tegen een andere advocaat die hij persoonlijk kent. Misschien kun je mijn reactie aan ‘Kareltje’ lezen? Daarin leg ik dat verder uit. Die twee zaken samen hebben me op het idee gebracht voor De juiste man.

Met vriendelijke groet,
    Max van Olden

Fgoestoh
    Bijdrager

Max is er een reden om niet verder te bouwen op de karakters van je eerste boek?

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

Beste meneer Van Olden,

Oscar wordt gekweld omdat hij de dood van zijn zoon nooit heeft kunnen verwerken en zeker omdat hij de dader zou kennen.

Heeft U met mensen gesproken die dat is overkomen?

En compliment hoor ik geniet van uw schrijfstijl.

Hartelijke groeten,

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 53

Heb je zelf in je vak ook wel eens te maken gehad met een handschriftdeskundige?

Max van Olden
    Bijdrager

Ik weet of dit antwoord nu op de goede plek aankomt, maar de vraag is in ieder geval of er een reden is om niet voort te bouwen op de karakters uit mijn eerste boek.

Deze vraag krijg ik best vaak. Misschien omdat Lieve edelachtbare ruimte laat voor een vervolg. Of omdat mensen Luna nu eenmaal een interessant personage vinden. Hoe dan ook, ik vind het prettig om met een schone lei te beginnen. Een nieuw verhaal, een nieuw thema, en ook nieuwe karakters. Ik sluit zelfs niet uit dat mijn derde boek tot een ander genre zal behoren, ik wil mezelf niet herhalen en steeds blijven uitdagen. Het is een beetje zoals met een vakantie: ik hou ervan om steeds weer nieuwe plekken te bezoeken…

Max van Olden
    Bijdrager

Beste Charlotte,

Ik heb niet specifiek gesproken met mensen die hun kind zijn verloren, maar ik heb me wel ingelezen in het onderwerp rouw en ik heb een uitvaartcentrum gebeld voor enkele details rondom begrafenissen.

mvg,
    Max

Max van Olden
    Bijdrager

Ja, ik heb in mijn werk eens een handschriftdeskundige geraadpleegd. Erg leuk om een keer gedaan te hebben. Mijn client moest zoveel mogelijk originele materialen aanleveren en de deskundige heeft vervolgens allerlei tests uitgevoerd. Er zijn overigens nog maar weinig van dat soort deskundigen in Nederland, het is min of meer een uitstervend ras.

Hopelijk heb je kunnen genieten van de exercitie die Oscar uitvoert wat betreft het handschrift. Ik vond het in ieder geval erg leuk om dat deel te schrijven.

mvg,
    Max

kareltje
    Bijdrager

Ik vond het zeer verrassend dat Oscar, op zijn leeftijd, verslaafd is aan online gamen. Ik begrijp dat je vooraf onderzoek hebt gedaan naar o.a. online gamen.

We lezen natuurlijk weleens dat oudere mannen zich jonger voordoen, maar dan vaak met een ander doel, terwijl dat wat online gamen voor jongeren betekent, natuurlijk dezelfde functie voor volwassenen kan hebben. Dat heb je goed uitgewerkt. Wat zou het leuk zijn als meer volwassenen en ouderen dit als hobby hadden……

Heb je de info over online gamen alleen voor je boek gebruikt of doe je daar nu zelf ook meer mee? (vertaling van de vraag: of je nu ook op latere leeftijd verslaafd bent geraakt…….)

Max van Olden
    Bijdrager

Hallo Kareltje,

Ik ben bang dat ik geen talent heb voor gamen. Heb het wel geprobeerd, met een soort proefabonnement op World of Warcraft, maar ik was er niet goed in en om heel eerlijk te zijn: ik vind het ook een beetje zonde van mijn tijd. In al die uren dat je zo’n spel speelt kun je ook heel wat bladzijden hebben geschreven…

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik heb een algemene vraag meer (eentje die ik eigenlijk interessant genoeg vind om aan iedere auteur te stellen) :

Hoe begin je aan een boek? Heb je bepaalde rituelen voor, tijdens en na het schrijven?

Fgoestoh
    Bijdrager

Dank voor je antwoord Max. Mooi hoe schrijvers dus ook heel verschillende mensen zijn en dus ook heel verschillend in hun vak kunnen staan. Ik ben deze week pas begonnen met actief het boek te lezen. Dus loop een beetje achter meer nog tijd genoeg voor 10 april 🙂 Het boek lees heel makkelijk allen moet ik even wennen aan de tijds sprongetjes. Maar na kleine 100 pagina’s ben ik helemaal in het boek. Dus dat is al zuper.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.